Inpandig betonnen balkon isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-03 20:21
Ik wil graag mijn inpandig betonnen balkon isoleren. Deze vorm nu een koudebrug met de woonkamer en geeft helaas vervelende schimmelproblemen. 7 Jaar nooit echt last van gehad en nu opeen 's winters wel. Vooral nu ik ventilatoren heb gebouwd in de convectorput eronder; niet geheel verrassend natuurlijk. We ventileren trouwens voldoende maar met de natte winters blijft binnen de luchtvochtigheid ook hoog.

Ik heb al op dit forum gezocht maar het betrof houten balkon constructies. In mijn geval is het beton en kan ik het niet verborgen wegwerken als ik iets aan de onderkant doe.
Ik heb al een bedrijf gevraagd en die stelde voor om het aan de bovenkant te isoleren maar ze waren hier zelf ook niet enthousiast over. Isoleert maar een gedeelte en is met 4000 euro erg duur. Daarbij is het de vraag of het echt helpt want dan is er nog steeds een ongeïsoleerd uitstekend betonnen deel.

Hebben jullie advies wat ik het beste kan doen? Hoofdzakelijk gaat het om het voorkomen van schimmel werking. Thermische isolatie zou mooi meegenomen zijn. Zelf heb ik de volgende ideeën:
-Zelf aan de bovenkant isoleren.
-Door een dakwerker goedkoper laten doen met beloopbaar iets.
-Toch aan de binnenkant maar hoe dan?
-Alleen een houten plank tegen het plafond boven de convector die de koudebrug een beetje verminderd en dus ook schimmelvorming.

De situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UV3dN_N__H463NrkMQOJPjZ0ORY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQBXYAC2AkivIOA1NCa1Yy0B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IY8wYmgeqz5y3ubHszZd_9IFLmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8SaDSgxwNUAbhJLi5XbIJht.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCzQLZFaTrXgoTf9AYwJP2IW81M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pEumhkwlnIt0DSJOj0tJeK1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door MrMalice op 12-06-2023 21:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelmoes3
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Een idee maar ik ben geen expert.
Balkon inpakken met 5 tot 10 cm cm blauw piepschuim. ( weet echte naam niet meer)
Binnen het gehele plafond ook verlagen met het piepschuim. Gewoon vast plakken.
Dit zorgt dat de temperatuur van het balkon beton tot boven het dauwpuntstemperatuur komt en anders is de oppervlakte temp van het plafond(piepschuim) beneden in ieder geval hoog genoeg zodat condensatie uitblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:21

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Dat is een hele lastige. Buitenom volledig inpakken zal wel op praktische en esthetische bezwaren stuiten. Verwijderen is constructief en financieel waarschijnlijk geen optie. Er een erker van maken op de b.g. en bovenzijde isoleren is ook ingrijpend en waarschijnlijk niet gewenst. Misschien heb je zelf al gezocht op het web anders hierbij een link met wat info. https://www.jaren70verbouwen.nl/artikelen/koudebruggen/balkonks/doorgestorte/vloeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-05 08:02
Als je er echt vanaf wil zou je je balkon kunnen inkorten tot op je binnenblad en dan isoleren. Vervolgens op je buitenblad een nieuwe constructie voor de rest van je balkon, dat zou ik dan zelf met hout doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MrMalice schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:53:
Ik wil graag mijn inpandig betonnen balkon isoleren. Deze vorm nu een koudebrug met de woonkamer en geeft helaas vervelende schimmelproblemen. 7 Jaar nooit echt last van gehad en nu opeen 's winters wel. Vooral nu ik ventilatoren heb gebouwd in de convectorput eronder; niet geheel verrassend natuurlijk. We ventileren trouwens voldoende maar met de natte winters blijft binnen de luchtvochtigheid ook hoog.
dat is alleen niet verassend als je convectorputten vol met water staan of heel vochtig zijn. anders valt daar weinig casuaal verband te ontdekken. je zal minder zijn gaan stoken en/of ventileren. het alternatief is dat het balkon gewoon lek is of er een andere bron van vocht is. Dat in de winter de luchtvochtigheid hoog blijft wil eigenlijk al zeggen dat er iets niet klopt. in ene goed huis met centrale verwarming donderd die normaal naar beneden. ik gok dat je ergens vocht binnen krijgt.

als je veder je balkon bouwkundig wil oplossen is afzagen het beste. persoonlijk zou ik dan het hele balkon laten vervalen bijna niemand gebruikt het op de 1e verdieping. :+ buiten rondom inpakken kan ook, maar wordt als je het niet zelf kan ook een prijzige onderneming en is ook niet optimaal. waarschijnlijk kan je dan beter in de winter een beetje meer stoken/ventileren. (en zoeken naar bronnen van vocht)

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 12-06-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-05 18:49
mathelicious schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:58:
Als je er echt vanaf wil zou je je balkon kunnen inkorten tot op je binnenblad en dan isoleren. Vervolgens op je buitenblad een nieuwe constructie voor de rest van je balkon, dat zou ik dan zelf met hout doen.
Je zou van het restje ook een afdakje kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

gebruik je het balkon überhaupt? Je zou ook kunnen overwegen het raamkozijn gelijk met de gevel te plaatsen. Isolatieprobleem opgelost en meer binnenruimte.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
twain4me schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:21:
[...]

dat is alleen niet verassend als je convectorputten vol met water staan of heel vochtig zijn. anders valt daar weinig casuaal verband te ontdekken. je zal minder zijn gaan stoken en/of ventileren. het alternatief is dat het balkon gewoon lek is of er een andere bron van vocht is. Dat in de winter de luchtvochtigheid hoog blijft wil eigenlijk al zeggen dat er iets niet klopt. in ene goed huis met centrale verwarming donderd die normaal naar beneden. ik gok dat je ergens vocht binnen krijgt.

als je veder je balkon bouwkundig wil oplossen is afzagen het beste. persoonlijk zou ik dan het hele balkon laten vervalen bijna niemand gebruikt het op de 1e verdieping. :+ buiten rondom inpakken kan ook, maar wordt als je het niet zelf kan ook een prijzige onderneming en is ook niet optimaal. waarschijnlijk kan je dan beter in de winter een beetje meer stoken/ventileren. (en zoeken naar bronnen van vocht)
Voor mij is het verband wel duidelijk. Er is een veel grotere luchtstroming langs het plafond en dus meer condensvorming.

Is het echt zo dat de luchtvochtigheid in een gestookte woning omlaag dondert bij vochtig weer?
De convectorputten en kruipruimte zijn kurkdroog. We zijn wel zuiniger gaan stoken en efficiënter qua timing. De woonkamer is dus wel langere periodes koud.

Balkon afzagen komt vaker voorbij. Dat is me een te grote en kostbare ingreep om schimmelvorming te voorkomen. Er moet toch een eenvoudigere manier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 13:25
Vooral het idee dat je woonkamer periodes koud is bevreemd me, onder 12 graden en plaatstelijk 80% rv krijg je schimmel. Waarom hou je de woonkamer niet op 15 graden of liever gewoon comfortabel 18?
Met een WP is dat juist de bedoeling en dan merk je deze afwijking van je huis ook minder. Hier ook balkons en ik heb nog nooit schimmel gezien

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
MrMalice schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:10:
[...]

Voor mij is het verband wel duidelijk. Er is een veel grotere luchtstroming langs het plafond en dus meer condensvorming.

Is het echt zo dat de luchtvochtigheid in een gestookte woning omlaag dondert bij vochtig weer?
De convectorputten en kruipruimte zijn kurkdroog. We zijn wel zuiniger gaan stoken en efficiënter qua timing. De woonkamer is dus wel langere periodes koud.

Balkon afzagen komt vaker voorbij. Dat is me een te grote en kostbare ingreep om schimmelvorming te voorkomen. Er moet toch een eenvoudigere manier zijn.
Bij een grotere luchtstroming (en zeker droge lucht vanuit een convectorput) zal er vaak juist minder condens ontstaan, want er stroomt meer droge lucht langs. Condens is eigenlijk altijd een probleem van te weinig ventileren, niet teveel.

Dat gezegd hebbende is er maar een juiste oplossing om de koudebrug van dit balkon op te lossen en dat is het balkon opheffen. Dus afzagen en het kozijn naar voren plaatsen. De oplossing om het van bovenaf in te pakken is half werk, want je hebt rondom en ook naar voren nog steeds koudebruggen. Je besteed daar dan een hoop geld aan met waarschijnlijk maar een mager resultaat.

Van onderaf inpakken is ook vrij ingrijpend en moet ook secuur gebeuren. Als dit namelijk niet volledig dampdicht wordt gedaan, krijg je vanzelf condensophoping door de kieren en openingen tegen je nu nog koudere balkonplaat en ben je uiteindelijk nog verder van huis.

[ Voor 7% gewijzigd door frennek op 13-06-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MrMalice schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:10:
[...]

dan vergeet je dat je droge warme lucht aan het verplaatsen bent en het vlak dus warmer wordt en dus het het vlak verwarmd, wat veel meer van invoed zal zijn is je stook gedrag. en het geen kans krijgt om op te drogen.
in de koude periodes? (winter) ja zeker. in het najaar kan je een paar dagen vochtig aanvoelendehet lakens hebben maar zodra de cv volle bak is aangeweest is dat normaal binnen notime weg. het is juist de reden dat mensen bevochtigers in huis willen, ventileren+ Cv zorgt voor een lage relative luchtvochtigheid
stel het is buiten 5 graden en 100% vochtig en binnen is het 20 graden ~25 % vochtig zonder dat je vocht toevoegd. er wordt uiteraard vocht toegevoegd door wonen en niet alles wordt direct weg geventileerd dus stel dat je luchtvochtigheid dan ~50% is dan zal het dauwpunt liggen op ~10graden wat dat vlak binnen makkelijk kan halen mits de verwarming lang genoeg aanstaat. stel nu dat de verwraming uit is en het er koud wordt en daarnaast dat het vocht niet is weg geventileerd zal het neerslaan op het vlak zodra de temp van het valk ver genoeg gezakt is (doordat het niet meer verwarmd wordt)
uiteindelijk is meten weten (luchtvochitgheid (binnen/buiten) ruimte temp en temp van het oppervlak en je kan een idee hebben waar het mis gaat.
koude brug weg nemen en/of meer stoken. meer opties zijn er niet. zoals ik ook zei je kan zoon pukkeltje ook inpakken, maar ook dat kost bakken met geld als je het niet zelf doet. en je blijft een koude brug houden bij de aansluiting met de muur.
je bent niet de enige met dit probleem duizenden jaren 60 flats hebben het ook koude brug inpakken of wegnemen is dan de bouwkundige optie, meer stoken is wat er door de woco's wordt verteld (dan hoeven ze immers niet te verbouwen)
je kan ook nog een beetje last hebben van nachtelijke uitstraling het kan best dat dat het geheel net over het kantelpunt heen drukt. In dat geval zou alleen isoleren van de bovenkant helpen. je kan gewoon xps op het dak leggen en dat verzwaren met tegels. dan weet je direct hoe isoleren vanaf boven gaat werken. en dat zonder alle kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
technopeuter schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:18:
Vooral het idee dat je woonkamer periodes koud is bevreemd me, onder 12 graden en plaatstelijk 80% rv krijg je schimmel. Waarom hou je de woonkamer niet op 15 graden of liever gewoon comfortabel 18?
Met een WP is dat juist de bedoeling en dan merk je deze afwijking van je huis ook minder. Hier ook balkons en ik heb nog nooit schimmel gezien
Uiteraard is de minimale kamertemperatuur 15 graden 's nachts maar bij de koude brug lokaal zou het best 12 kunnen worden dan.
Ik heb geen WP maar CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
twain4me schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:07:

[...]
je kan ook nog een beetje last hebben van nachtelijke uitstraling het kan best dat dat het geheel net over het kantelpunt heen drukt. In dat geval zou alleen isoleren van de bovenkant helpen. je kan gewoon xps op het dak leggen en dat verzwaren met tegels. dan weet je direct hoe isoleren vanaf boven gaat werken. en dat zonder alle kosten
Dat is wel een praktische test. Maak me alleen wat zorgen over regenafvoer dan. Is wel de weer kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 15:58
Heb je niet iets op je balkon gelegd of gemaakt waardoor het vocht door is gaan laten, Kunstgras of zo erop waardoor het heel lang nat blijft of een paar gaten in geboord voor iets vast te maken.

Ik neem aan dat er een afwatering op zit die gewoon open is en dat er geen vocht op blifjt staan. Daar zou ik eerst naar kijken. Het blijft een beetje koffiedik kijken maar het heeft lang goed gegaan en nu ineens gaat het fout terwijl je iets verandert hebt aan je stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
Bvanham schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:14:
Heb je niet iets op je balkon gelegd of gemaakt waardoor het vocht door is gaan laten, Kunstgras of zo erop waardoor het heel lang nat blijft of een paar gaten in geboord voor iets vast te maken.

Ik neem aan dat er een afwatering op zit die gewoon open is en dat er geen vocht op blifjt staan. Daar zou ik eerst naar kijken. Het blijft een beetje koffiedik kijken maar het heeft lang goed gegaan en nu ineens gaat het fout terwijl je iets verandert hebt aan je stookgedrag.
Nee, niks veranderd. Afwatering is goed, blijft geen water staan. Wel betonverf vernieuwd maar dat zou het juist beter moeten maken.

Waarschijnlijk heeft het met stookgedrag te maken waardoor condensvorming op koudebrug. Bij de ramen in de hoekjes zit 's ochtends ook wel wat vocht met schimmel als gevolg. Komt vrij veel voor bij oudere huizen. Het aluminium van het dubbelglas is ook een koudebrug. Eenmaal schimmel schijnt het snel terug te komen. Hardnekkig ondanks dat ik het regelmatig goed weg haal. Zijn ook zeker geen grote plekken op het plafond, maar stipjes. Haal ik meteen weg want anders.

Enige oplossing lijkt me de koudebrug te voorkomen maar het hele balkon inpakken of afzagen gaat me te ver. Wellicht helpt continu stoken met een warmtepomp zodat het er niet zo lokaal afkoelt. Die staat op de verlanglijst...
Pagina: 1