Ik neem van mijn werk mijn 4 jaar oude Dell XPS 15 over voor privegebruik. De accu is vorig jaar vervangen, 2 jaar geleden het hele moederbord (+cpu). Ik loop nu vooral tegen de beperking aan van geheugen en opslag, en laten die op dit moment nou juist erg aantrekkelijk geprijst zijn. Ik heb echter al jaren geen desktop geupgrade, laat staan een laptop, dus de aansluitingen zijn wat anders dan ik gewend was. Ik weet dus niet precies of alles gaat passen, geschikt is, en of het van goede kwaliteit is.
Ik zoek een?
Aangezien er opnieuw windows wordt opgezet lijkt me dit het moment om de SSD vooraf te upgraden. Daarnaast loop ik vaak tegen een geheugen tekort aan (ook al zou ik dat vast ook deels kunnen oplossen door ongebruikte applicaties/ tabbladen te sluiten). Ik gebruik de laptop vooral voor ontwikkelwerk (python, data science), en soms fotobewerking/3d (Photoshop, lightroom, blender)
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb momenteel een Dell XPS 15 7590
Intel i7-9750 2.6Ghz
16GB geheugen
SSDPEMKF512G8 NVMe INTEL 512GB
1650GTX
geheugen
Ik wil 64GB geheugen die compatible is met mijn laptop. Ik lees dat 64GB de max is voor mijn laptop. Daarom denk ik aan 2 reepjes van 32GB. Verder lijkt het formaat DDR4 SODIMM, en moet de snelheid 2666mhz moeten bedragen. In de pricewatch zie ik dan maar enkele mogelijkheden. G.Skill is daar het vriendelijkste geprijst. Is dat ook in het algemeen een kwalitief goed merk, of kan ik beter gaan voor Kingston Crucial en Corsair?
SSD
Ik wil graag 2TB opslag (dat lijkt ook de max voor deze laptop lees ik), en bij voorkeur niet minder presterend dan de intel SSD die nu in mijn laptop zit. Ik begrijp dat er een NVME M2 SSD in zit van 80mm lang? Ik ben hier echter niet zeker van.
Op de tweakers review komt de WD sn570 er goed uit, maar ik kan niet goed inschatten of een 2TB schijf ongeveer dezelfde prestaties heeft als mijn 512GB Intel.
review: Goedkope 1TB-ssd's - Al vanaf 50 euro een ssd van 1TB
Als ik deze website mag geloven ga ik er op vooruit (van 14,5 K naar 32K). De SN770 van WD zou het nog ietsje beter doen, maar twijfel of dat het geld waard is.
https://www.harddrivebenc...G8%20NVMe%20INTEL%20512GB
https://www.harddrivebenc...php?hdd=WD+Blue+SN570+2TB
Ik heb geen voorkeur voor merk, en geen budget, ik wil gewoon een kwalitatief goede upgrade voor niet meer geld dan nodig is. Wel bestel ik het liefst niet bij Amazon, voorkeur bij Azerty of ander betrouwbare winkel.
Ik zoek een?
Aangezien er opnieuw windows wordt opgezet lijkt me dit het moment om de SSD vooraf te upgraden. Daarnaast loop ik vaak tegen een geheugen tekort aan (ook al zou ik dat vast ook deels kunnen oplossen door ongebruikte applicaties/ tabbladen te sluiten). Ik gebruik de laptop vooral voor ontwikkelwerk (python, data science), en soms fotobewerking/3d (Photoshop, lightroom, blender)
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb momenteel een Dell XPS 15 7590
Intel i7-9750 2.6Ghz
16GB geheugen
SSDPEMKF512G8 NVMe INTEL 512GB
1650GTX
geheugen
Ik wil 64GB geheugen die compatible is met mijn laptop. Ik lees dat 64GB de max is voor mijn laptop. Daarom denk ik aan 2 reepjes van 32GB. Verder lijkt het formaat DDR4 SODIMM, en moet de snelheid 2666mhz moeten bedragen. In de pricewatch zie ik dan maar enkele mogelijkheden. G.Skill is daar het vriendelijkste geprijst. Is dat ook in het algemeen een kwalitief goed merk, of kan ik beter gaan voor Kingston Crucial en Corsair?
SSD
Ik wil graag 2TB opslag (dat lijkt ook de max voor deze laptop lees ik), en bij voorkeur niet minder presterend dan de intel SSD die nu in mijn laptop zit. Ik begrijp dat er een NVME M2 SSD in zit van 80mm lang? Ik ben hier echter niet zeker van.
Op de tweakers review komt de WD sn570 er goed uit, maar ik kan niet goed inschatten of een 2TB schijf ongeveer dezelfde prestaties heeft als mijn 512GB Intel.
review: Goedkope 1TB-ssd's - Al vanaf 50 euro een ssd van 1TB
Als ik deze website mag geloven ga ik er op vooruit (van 14,5 K naar 32K). De SN770 van WD zou het nog ietsje beter doen, maar twijfel of dat het geld waard is.
https://www.harddrivebenc...G8%20NVMe%20INTEL%20512GB
https://www.harddrivebenc...php?hdd=WD+Blue+SN570+2TB
Ik heb geen voorkeur voor merk, en geen budget, ik wil gewoon een kwalitatief goede upgrade voor niet meer geld dan nodig is. Wel bestel ik het liefst niet bij Amazon, voorkeur bij Azerty of ander betrouwbare winkel.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws 4 F4-2666C19D-64GRS | € 123,90 | € 123,90 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 2TB | € 92,89 | € 92,89 |
Totaal | € 216,79 |
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58