Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:12
Ik neem van mijn werk mijn 4 jaar oude Dell XPS 15 over voor privegebruik. De accu is vorig jaar vervangen, 2 jaar geleden het hele moederbord (+cpu). Ik loop nu vooral tegen de beperking aan van geheugen en opslag, en laten die op dit moment nou juist erg aantrekkelijk geprijst zijn. Ik heb echter al jaren geen desktop geupgrade, laat staan een laptop, dus de aansluitingen zijn wat anders dan ik gewend was. Ik weet dus niet precies of alles gaat passen, geschikt is, en of het van goede kwaliteit is.

Ik zoek een?
Aangezien er opnieuw windows wordt opgezet lijkt me dit het moment om de SSD vooraf te upgraden. Daarnaast loop ik vaak tegen een geheugen tekort aan (ook al zou ik dat vast ook deels kunnen oplossen door ongebruikte applicaties/ tabbladen te sluiten). Ik gebruik de laptop vooral voor ontwikkelwerk (python, data science), en soms fotobewerking/3d (Photoshop, lightroom, blender)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb momenteel een Dell XPS 15 7590
Intel i7-9750 2.6Ghz
16GB geheugen
SSDPEMKF512G8 NVMe INTEL 512GB
1650GTX

geheugen
Ik wil 64GB geheugen die compatible is met mijn laptop. Ik lees dat 64GB de max is voor mijn laptop. Daarom denk ik aan 2 reepjes van 32GB. Verder lijkt het formaat DDR4 SODIMM, en moet de snelheid 2666mhz moeten bedragen. In de pricewatch zie ik dan maar enkele mogelijkheden. G.Skill is daar het vriendelijkste geprijst. Is dat ook in het algemeen een kwalitief goed merk, of kan ik beter gaan voor Kingston Crucial en Corsair?

SSD
Ik wil graag 2TB opslag (dat lijkt ook de max voor deze laptop lees ik), en bij voorkeur niet minder presterend dan de intel SSD die nu in mijn laptop zit. Ik begrijp dat er een NVME M2 SSD in zit van 80mm lang? Ik ben hier echter niet zeker van.

Op de tweakers review komt de WD sn570 er goed uit, maar ik kan niet goed inschatten of een 2TB schijf ongeveer dezelfde prestaties heeft als mijn 512GB Intel.
review: Goedkope 1TB-ssd's - Al vanaf 50 euro een ssd van 1TB

Als ik deze website mag geloven ga ik er op vooruit (van 14,5 K naar 32K). De SN770 van WD zou het nog ietsje beter doen, maar twijfel of dat het geld waard is.

https://www.harddrivebenc...G8%20NVMe%20INTEL%20512GB
https://www.harddrivebenc...php?hdd=WD+Blue+SN570+2TB

Ik heb geen voorkeur voor merk, en geen budget, ik wil gewoon een kwalitatief goede upgrade voor niet meer geld dan nodig is. Wel bestel ik het liefst niet bij Amazon, voorkeur bij Azerty of ander betrouwbare winkel.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-2666C19D-64GRS€ 123,90€ 123,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 92,89€ 92,89
Totaal€ 216,79

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Beste antwoord (via inquestos op 13-06-2023 10:43)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 17:27

Thomg

Aww yiss

Heyo, ik heb dezelfde laptop.
Enige waar je echt rekening mee moet houden is dat de CL niet te laag is. Daarmee boot de laptop niet.
Degene die ik had gekocht had was CL15 (uitvoering: Kingston 32GB DDR4 2666MHz Kit) en heb ik terug moeten sturen voor CL19 geheugen (uitvoering: Crucial CT16G4SFD8266).
Geselecteerde geheugen is dus prima.

Voor opslag betwijfel ik ten zeerste dat je hier vaak tegen een bottleneck aanloopt.
80mm is inderdaad hoe groot ze zijn.
SN570 is prima, je kan wat centen besparen op een NM620.

De 9750H is een leuke processor, maar nu toch wel aardig oud aan het worden. Een entry-level CPU met een TDP van 15W ipv 45W loopt hier al op vooruit.
https://www.cpubenchmark....750H-vs-AMD-Ryzen-5-5500U

Dus misschien dat je jezelf ook af wilt vragen of deze upgrades wel nuttig zijn of dat je ook moet kijken naar een andere laptop.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Heyo, ik heb dezelfde laptop.
Enige waar je echt rekening mee moet houden is dat de CL niet te laag is. Daarmee boot de laptop niet.
Degene die ik had gekocht had was CL15 (uitvoering: Kingston 32GB DDR4 2666MHz Kit) en heb ik terug moeten sturen voor CL19 geheugen (uitvoering: Crucial CT16G4SFD8266).
Geselecteerde geheugen is dus prima.

Voor opslag betwijfel ik ten zeerste dat je hier vaak tegen een bottleneck aanloopt.
80mm is inderdaad hoe groot ze zijn.
SN570 is prima, je kan wat centen besparen op een NM620.

De 9750H is een leuke processor, maar nu toch wel aardig oud aan het worden. Een entry-level CPU met een TDP van 15W ipv 45W loopt hier al op vooruit.
https://www.cpubenchmark....750H-vs-AMD-Ryzen-5-5500U

Dus misschien dat je jezelf ook af wilt vragen of deze upgrades wel nuttig zijn of dat je ook moet kijken naar een andere laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Dankje, had me niet gerealiseerd dat de cpu niet meer meekan met de huidige standaarden, maar heb er zelf weinig last van. Wel van de hoge TDP (erg warm en accu snel leeg). Voor 240 euro (+ 280 euro voor de overname die ik betaal) heb ik natuurlijk niet een vergelijkbare laptop.

Ook goed om te weten dat het geheugen meer requirements nodig had, maar dat kwam dus toevallig goed uit.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:21
Die upgrade is wel de moeite waard, als je verder geen zware tijdrovende applicaties draait die zwaar op de CPU leunen, zeker als je kijkt naar de prijzen van nieuwe XPS laptops.
Ik heb volgens mij dezelfde laptop alleen zonder 4K scherm en die warmte problemen herken ik wel.
De nieuwste Windows 11 wil er niet op draaien alleen, maar goed je kan met windows 10 of een iets minder recente Windows 11 versie nog prima een paar jaar vooruit.

[ Voor 3% gewijzigd door Arjant2 op 19-06-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
@Arjant2: Waarom kan de meest recente versie van Windows 11 er niet op draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als ik naar notebookcheck kijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCZ1y0tVxJLzEKaWNgA8iw14f3o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QKlj666LDZHON7i37qYNmTLc.jpg?f=user_large

Je 45W 6 core CPU is een kwart trager in single threading en 1/3 trager in multithreading dan 28W 8 Zen 3 core CPU. Of anders gezegd je CPU verbruikt 60% meer dan een 6800U die in single threading 1/3 en in multithreading de helft sneller is.

Maar voor een gegeven paard is een 6 core CPU niet slecht.

Het kan slechter zoals de 6300U dat ik kreeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FedJXkQQe2mJTpRr_vodpj2cqb8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mtf1SC9gcrvCoDLLeT7f5eAy.jpg?f=user_large

De 6300U is echt te traag voor het kijken naar een YouTube live stream, de stream loopt achter, lange laadtijden,...

Ik zou het upgraden en gebruik de website van de geheugen en SSD-fabrikanten om te zien wat zij aanraden ipv zomaar iets bestellen zonder te weten of het kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
De onderdelen uit mijn lijstje zijn ondertussen binnen (G.Skill geheugen en WD SSD).. Donderdag neem ik hem over dus dan kan ik het vervangen. Mocht het niet werken kan ik wellicht nog retourneren.
rapture schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:06:
Ik zou het upgraden en gebruik de website van de geheugen en SSD-fabrikanten om te zien wat zij aanraden ipv zomaar iets bestellen zonder te weten of het kan werken.
Ik kan helaas van Dell geen lijst met compatible geheugen/SSD upgrades vinden (wel kan ik onderdelen bestellen, maar dan ben ik een veelvoud kwijt). Mocht die ergens wel zijn hoor ik het graag.

Goed om te weten dat mocht ik deze laptop vervangen ik een flink snellere cpu kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

inquestos schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:00:
Ik kan helaas van Dell geen lijst met compatible geheugen/SSD upgrades vinden (wel kan ik onderdelen bestellen, maar dan ben ik een veelvoud kwijt). Mocht die ergens wel zijn hoor ik het graag.

Goed om te weten dat mocht ik deze laptop vervangen ik een flink snellere cpu kunnen krijgen.
Dell wilt liever een nieuwe laptop verkopen dan een goedkope upgrade aanbieden.

Maar de geheugenfabrikanten willen wel hun spul verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:21
inquestos schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:47:
@Arjant2: Waarom kan de meest recente versie van Windows 11 er niet op draaien?
Als je dezelfde laptop heb als ik en dat vermoed ik, dan is er een probleem waar Dell en Microsoft naar elkaar verwijzen.
Bij updaten naar laatste versie komt er een BSOD en wordt de update terug gedraaid. Er is een enorm lang topic over op de Dell website.
Schijnt een probleem te zijn met Secure Boot of iets dergelijks.

Meerdere topics zijn er voor zover ik weet. Dit is er 1 van:
https://www.dell.com/comm...t-is/td-p/8283762/page/18

[ Voor 22% gewijzigd door Arjant2 op 19-06-2023 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
Nog even terugkoppeling: gekozen onderdelen werken probleemloos. :)

Wel werd er na het installeren van de SSD aangegeven dat er geen harddisk aanwezig was. Bij het installeren van windows kon echter wel worden gekozen voor de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

inquestos schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:55:
Nog even terugkoppeling: gekozen onderdelen werken probleemloos. :)

Wel werd er na het installeren van de SSD aangegeven dat er geen harddisk aanwezig was. Bij het installeren van windows kon echter wel worden gekozen voor de SSD.
Top, bedankt voor het updaten.
Pagina: 1