Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:57:
De lat die klem je tegen de balk aan die je wil zagen, daar laat je de zool van de cirkelzaag langs glijden, zo krijg je een rechte zaaglijn.
Evt. Kan je ook aan beide kanten van de cirkelzaag, dan krijg je een gleuf van de breedte van de zool, maar niet perse nodig als je steady hand hebt.
Kleinste profiel zaag je als eerste denk ik.
Ik zaag de grootste eerst, en ga naar steeds kleiner.
_eLMo_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:01:
Als je dit echt wil gaan proberen met een handcirkelzaag, wat ik je zou afraden, dan zou ik je aanraden om te zorgen voor zoveel mogelijk stabilteit en geleiding.
Voor stabiliteit dus bijvoorbeeld de balk in twee workmates klemmen, of op een lange tafel, en dan met lijmklemmen (waarbij je waarschijnlijk halverwege de klemmen moet overzetten om door te kunnen zagen).
Daarna voor geleiding wat hierboven gezegd word, een tweede lat of geleider waar je je cirkelzaag gewoon langs kan duwen. Rustig zagen en altijd zorgen dat je niet in het pad van de zaag staat en controle hebt over de zaag.
En oppassen bij het laatste stukje, nadenken wat er dan gaat gebeuren, zodat je zaag niet weg gaat schieten of vallen ofzo.
Dank voor de tips, ik heb idd wel eens meegemaakt dat de zaag zelf wil weglopen. Was sowieso van plan om de tijd voor een 'zaagsnede' te nemen. Al kost het mij 5 minuten, ik heb alle tijd! *)
koetsier88 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:26:
Ik lees dit nu even mee.
Maar om een balk van 12 cm door te zagen heb je zeker een zaagblad van minimaal 25 cm nodig.
Dat is een flink zaagblad. En een grote handcirkelzaag die veel kracht heeft
Wil je dit met een handcirkelzaag gaan doen hou er dan rekening mee dat de zaag op het hout ligt. Dus wil jij stroken van 3 cm zagen. Is na de 1e strook de balk nog maar 9cm breed. Dat is redelijk smal om weer een strook van te zagen met zo een zware cirkelzaag.
Ik adviseer dit niet als beginner te doen.
Dit is werk voor een professional.
Waarom denk je dat ze dit in de bouw door een fabriek laten doen of alles op maat laten leveren.
Ik spreek echt uit ervaring.
Doe het niet
Als we allemaal zo dachten, hadden we hier niet op tweakers gepost. Ik ga het gewoon proberen maar wil graag tips hoe het goed kan, zie de quotes hierboven van anderen, er zijn meer wegen die naar rome leiden.
Maar dank voor je bezorgdheid. Ik heb zoveel geleerd de laatste jaren als ik dit allemaal had moeten uitbesteden was ik 10x zoveel geld kwijt en had ik 100x minder kennis op dit gebied gehad (bouwen van houtskeletbouw zomerhuisje)
Sgrovert schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:53:
Wat zijn de afmetingen van de hoekprofielen die je wilt maken?
Ondanks dat ik dit zelf niet zou proberen, denk ik dat ik voor een hoekprofiel van 2 cm dik, en zijdes van 4 cm breed, eerst een balk van 4x4 uit mijn grote balk zou zagen, en uit de verkregen kleine balk met 2 zaagsnedes van 2x2 het profiel zou maken.
Bij het zagen van de 4x4 zou ik aan 2 kanten van de balk, nog een lat van 4 cm hoog leggen om te zorgen dat ik de voet van de cirkelzaag niet kan kantelen.
Ik heb zelf een scriptje in php geschreven die dit voor mij uitrekent. Dit is de uitkomst
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Bereken aantal te halen profielen uit balk met de volgende gegeven gegevens:
Balk 120mm breed bij 120mm dik met een zaagsnede van 3mm en moet minimaal 40mm zijn
Bereken aantal te halen profielen uit balk met de volgende gegeven gegevens:
Hoekprofiel diktes: 20mm, 5mm
9 mogelijke profielen
Profiel #1 van 120x120mm met een dikte van 20mm
Profiel #2 van 97x97mm met een dikte van 5mm
Profiel #3 van 89x89mm met een dikte van 5mm
Profiel #4 van 81x81mm met een dikte van 5mm
Profiel #5 van 73x73mm met een dikte van 5mm
Profiel #6 van 65x65mm met een dikte van 5mm
Profiel #7 van 57x57mm met een dikte van 5mm
Profiel #8 van 49x49mm met een dikte van 5mm
Profiel #9 van 41x41mm met een dikte van 5mm
En dan blijft er nog een stukje hout over van 33mm breed en bij 33mm dik |
Nu ga ik van groot naar klein, wat voor mij het meest logisch is!
Tips van een lat/balk er naast neem ik zeker mee (zeker aangezien er meerdere zijn die dit opperen).
siem123 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:04:
Gewoon proberen met een hand cirkelzaag! Heb ik ook gedaan, maar dan op een kastanje paal. Maar het gaat
gegarandeerd kromtrekken.
Ik wilde t hoekje er uit hebben, dus voor mij was t geen probleem.
[Afbeelding]
Edit: de balk rechts is als geleiding voor de cirkelzaag.
Ik ga het ook gewoon proberen maar met al jullie tips kom ik stukken verder! en mooi dat je laat zien hoe je het hebt gedaan, ik ben een man die visueel snel dingen oppakt dus dank daarvoor!
daniel14 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:12:
Ik vind het moedig om dit met een handcirkelzaag te gaan proberen, maar hebben we het hier dan over een handcirkelzaag van black en decker of van Festool? Ik zou zeggen probeer het eens, lekker wat ervaring op doen.
Beide niet, of dewalt of metabo. Dewalt op accu of de metabo op aggregaat. Maar idd oefenen is leren!
huppelepups schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:31:
Gewoon doen, laat je geen angst aan praten! Je hebt alleen een stuk hout te verliezen, wat eventueel in de haard kan.
Persoonlijk loop ik er vaak tegenaan dat bouwmarkten niet verkopen wat ik nodig heb, dus dan maak ik het zelf maar. Zo heb ik zelf laatst een onderdorpel gezaagd uit een 12x12 3m lange azobe paal en dat ging prima, gebruikte er wel een tafelzaag voor maar moet ook kunnen met een cirkelzaag.
Een timmerman had mij 1500 euro voor een nieuw kozijn gevraagd dat hij niet eens zelf maakt.
-Hoe kan ik zorgen dat ik precies 2cm er afhaal? maar ook naarmate de balk kleiner wordt.
Zorgt ervoor dat het breede deel van de voet op het stuk leunt wat steeds kleiner wordt en dus niet op het stuk wat je eruit zaagt. Als de balk te klein word kan je ernaast een andere balk leggen.
-Hoe kan ik zorgen dat ik recht blijf?
Door een geleideplankje te maken:
YouTube: DIY Sheet Goods Cutting System that is better than a Track Saw System?
-Meerdere zaagsnedes maar dan steeds dieper ipv 1x volledige diepte?
Ligt eraan of je zaag het aankan. Je zult een mooier zaagprofiel krijgen als je vaker een snede maakt en het niet forceert, maar je hebt ook meer kans op fouten.
Ik ga het ook zeker proberen, daarom kom ik hier. Eigenwijs is mijn 2e naam en laat mij niet zo snel ontmoedigen door mensen die het zouden laten doen door anderen (ik bespaar liever wat centjes ipv tijd, maar probeer het wel veilig te doen)
Het is uit proberen, denk dat ik eerst een stuk van 1m ga proberen, als dat niet werkt hoef ik ook 3m niet te proberen!

meenkdrie schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:45:
Waarvoor is het? Want zoals aangegeven ga jij enorm kromme profielen krijgen. Of je laat je balk eerst drogen, maar zelfs dan zul je hem eerst ruim moeten uitzagen, recht schafen en dan de hoek eruit halen.
Leuke vraag; Het gaat om de volgende zaken.
- Hoeken van m'n zomerhuis aan de buitenkant.
- Hoeken in het huisje zelf
- Rondom de kozijnen.
Ik kan het redelijk goed wegschroeven en een beetje krom is niet erg, past bij de rest van't huisje.
Daarnaast probeer ik zo droog mogelijk hout te regelen, liefst wat al jaren bij iemand op zolder/ in de schuur ligt!