Tips voor zagen van balk in de lengte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 09:19
Hoi hoi,

Voor een project wil ik uit een balk hoek profielen halen, nu wil ik het eerst zelf eens gaan proberen alvorens ik het ga uitbesteden (deels dan). Het idee is dat ik een 12x12x3m douglas balk ga kopen en daar met de cirkelzaag dan meerdere hoekprofielen uit kan halen (1e moet 2cm dik zijn, de volgenden zijn allemaal een halve cm dik).

Heeft iemand tips? bv.

Hoe kan ik zorgen dat ik precies 2cm er afhaal? maar ook naarmate de balk kleiner wordt.
Hoe kan ik zorgen dat ik recht blijf?
Meerdere zaagsnedes maar dan steeds dieper ipv 1x volledige diepte?

Ik heb zelf een berekening gemaakt hoeveel hoekprofielen ik uit een balk kan halen op basis van 1e hoek profiel 2cm, volgende 5mm dik, en natuurlijk rekening houdend met de zaagsnede zelf (3mm).

Dus tips? kom maar door!

Uiteindelijk wil ik dus profielen uit meerdere balken halen, ik weet dat in hout spanning kan zitten maar denk dat ik met de lengtes die ik wil hebben (wil het gebruiken voor de kozijnen, hoeken in en buiten m'n huisje etc) en genoeg schroefjes op de juiste plekjes weinig tot geen last van spanning in het hout zal hebben..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
1/2 cm dikte zagen in de lengteuit 3 meter balk van 12 cm dik.

Dat klinkt als iets wat ik aan een fabriek zou overlaten waar ze dit dagelijks doen.

Of heb je een aardig deftige zaagtafel staan? Daar zonder gaat dit sowieso nooit lukken lijkt me.

De term voor dit in de lengte zagen (met de richting van de houtvezels mee, i.p.v. er dwars doorheen) is trouwens "schulpen", mocht je tips zoeken op YouTube e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hoek profilen van hout zijn doorgaans niet uit hout gezaagd maar 2 houten latjes (eventueel in verstek) tegen elkaar gelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
twain4me schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:19:
hoek profilen van hout zijn doorgaans niet uit hout gezaagd maar 2 houten latjes (eventueel in verstek) tegen elkaar gelijmd.
Dat zou je zelf ook nog kunnen proberen, maar met zo'n geringe dikte, lijkt me dat erg lastig.

In de lengte zagen is sowieso vervelender dan dwars door.

Er zijn verschillende timmerlieden met YouTube kanalen om af te kijken :) ik heb ze alleen zo niet paraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Wilke schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:21:
[...]

Dat zou je zelf ook nog kunnen proberen, maar met zo'n geringe dikte, lijkt me dat erg lastig.

Er zijn verschillende timmerlieden met YouTube kanalen om af te kijken :) ik heb ze alleen zo niet paraat.
het is niet alleen makkelijker dan uit een grote balk zagen. Het heeft ook als voordeel dat de jaarringen niet tegen gaan werken. ik garandeer krom trekken en eventueel scheuren als je het uit een balk gaat zagen.

*ik heb inmiddels denk ik een km hoekprofiel zelf gemaakt door in verstek gezaagde plankjes tegen elkaar te lijmen. O-) *

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 12-06-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb je een stabiele zaagtafel waarmee je dat überhaupt denkt te gaan doen?

PS: Voor dit soort zaken ga ik toch echt naar een professionele bouwmarkt en niet naar de "grote consument bouwmarkten". Duidelijk maken waarvoor je het gaat gebruiken en daar een prijs voor opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Wilke schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:18:
1/2 cm dikte zagen in de lengteuit 3 meter balk van 12 cm dik.

Dat klinkt als iets wat ik aan een fabriek zou overlaten waar ze dit dagelijks doen.

Of heb je een aardig deftige zaagtafel staan? Daar zonder gaat dit sowieso nooit lukken lijkt me.

De term voor dit in de lengte zagen (met de richting van de houtvezels mee, i.p.v. er dwars doorheen) is trouwens "schulpen", mocht je tips zoeken op YouTube e.d.
Thanks voor de tip qua benaming, daar kan ik zeker wat mee. En klopt, vaak zijn het losse latten die aan elkaar gezet worden, maar ik wil eens kijken of het ook direct uit een balk kan. En 1x diep lijkt mij sowieso niet een al te slim plan... dus cm voor cm is voor mij te doen..

Nee, ik heb geen deftige zaagtafel staan, dus moet met de handcirkelzaag.
twain4me schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:19:
Klopt, maar ook hoekprofielen van 1 stuk hout zijn gewoon te koop (douglas) alleen zijn ze erg duur (40 euro voor 1 hoeklat, 30 euro voor 1 balk).
Wilke schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:21:

Dikte is idd een dingetje, maar zou ook per cm kunnen gaan zagen, eerst 1cm diep, dan 2cm diep, etc...
route99 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:27:
Heb je een stabiele zaagtafel waarmee je dat überhaupt denkt te gaan doen?

PS: Voor dit soort zaken ga ik toch echt naar een professionele bouwmarkt en niet naar de "grote consument bouwmarkten". Duidelijk maken waarvoor je het gaat gebruiken en daar een prijs voor opvragen.
Nee helaas zelf niet de ruimte voor zo'n zaagtafel maar heb wel opties om gebruik te maken van zo'n zaagtafel... maar bedacht mijzelf of dit ook niet kan met gewoon een handcirkelzaag...

Sterker nog, ik kan het laten doen voor niet al te veel geld maar vind het zelf erg leuk om te proberen.. van proberen leer je zeggen ze altijd! *)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

EricBruggema schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:29:
[

Sterker nog, ik kan het laten doen voor niet al te veel geld maar vind het zelf erg leuk om te proberen.. van proberen leer je zeggen ze altijd! *)
vooral doen en je "van proberen kan je leren" momentje ergens anders zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricBruggema
twain4me schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:32:
vooral doen en je "van proberen kan je leren" momentje ergens anders zoeken.
Dat kan, echter is mijn vrije tijd gratis en kan ik mijn geld maar 1x uitgeven. Heb nog heel veel wensen die ik wil vervullen dus als ik mijn tijd kan inzetten ipv geld vind ik dat leuker!

Maar goed, ik hoor graag tips en tricks! *)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Hoe netjes moet het zijn? Dit gaat moeilijk met elektrisch gereedschap omdat schulpen typisch iets is wat je met een tafelzaag doet (€) omdat het vooral bij dunne snedes wat gevaarlijk kan worden door instabiliteit.

Normaal ga je dan met handgereedschap werken, maar omdat jij hoekprofielen uit een balk wil zagen moet je op een bepaalde diepte kunnen zagen, dat is echt lastig met handgereedschap.

Ik zou het lekker laten zagen als je geen tafel hebt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@EricBruggema Mee eens om het zelf te proberen, maar ergens is er een grens als je nl teveel duur afval kweekt.

De profi bouwmarkt waar ik kom zaagt zelfs gratis en ik hoef alleen maar de stukken die ik mee neem te betalen. Dus in principe betaal ik alleen het hout en sterker nog alleen dat ik nodig heb....

Bij jou is het wel wat specialer zaagwerk, ik heb geen idee of die bouwmartk (ruim 200 km van Groningen af..) het dan nog steeds gratis doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-05 15:24
Ik zou het gewoon lekker proberen. Je hebt alleen een handcirkelzaag nodig die je op diepte in kan stellen en een lange rechte lat die je gebruikt als geleider (ik zou niet freehand proberen). Cirkelzaag is niet heel moeilijk, je kan prima zo diep als het zaagblad in in x zagen in relatief zacht hout als douglas, zou wel eerst even paar keer oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
Foutje

[ Voor 109% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 12-06-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
_eLMo_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:39:
Hoe netjes moet het zijn? Dit gaat moeilijk met elektrisch gereedschap omdat schulpen typisch iets is wat je met een tafelzaag doet (€) omdat het vooral bij dunne snedes wat gevaarlijk kan worden door instabiliteit.

Normaal ga je dan met handgereedschap werken, maar omdat jij hoekprofielen uit een balk wil zagen moet je op een bepaalde diepte kunnen zagen, dat is echt lastig met handgereedschap.

Ik zou het lekker laten zagen als je geen tafel hebt.
Ja precies, normaal gereedschap is geen optie voor dit idee. En instabiliteit is natuurlijk iets waar ik zeker voor uit moet kijken! Dank!
route99 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:40:
@EricBruggema Mee eens om het zelf te proberen, maar ergens is er een grens als je nl teveel duur afval kweekt.
Ik wou het eerst gaan proberen op afvalstukken van bv een meter (die kan ik overal en nergens krijgen) plus het afval daarvan kan direct de houtkachel in! :Y
De profi bouwmarkt waar ik kom zaagt zelfs gratis en ik hoef alleen maar de stukken die ik mee neem te betalen. Dus in principe betaal ik alleen het hout en sterker nog alleen dat ik nodig heb....

Bij jou is het wel wat specialer zaagwerk, ik heb geen idee of die bouwmartk (ruim 200 km van Groningen af..) het dan nog steeds gratis doet.
Probleem is dat ze het hier niet gratis doen, al kan ik nog eens wat andere zaken navragen... Maar dit is vrij specifiek werk en niet even een balkje doormidden zagen.

Voor ieder profiel moet de zaag apart worden ingesteld...
Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:43:
Ik zou het gewoon lekker proberen. Je hebt alleen een handcirkelzaag nodig die je op diepte in kan stellen en een lange rechte lat die je gebruikt als geleider (ik zou niet freehand proberen). Cirkelzaag is niet heel moeilijk, je kan prima zo diep als het zaagblad in in x zagen in relatief zacht hout als douglas, zou wel eerst even paar keer oefenen.
Ik heb een mooie metabo handcirkelzaag die ik idd op diepte kan instellen, tot volgens mij 8cm dus is niet handig voor 12cm balken maar wel voor kleinere testjes..

En hoe zie je dat met de lat voor je? ik kan het even niet in mijn hoofd schetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
En hoe zie je dat met de lat voor je? ik kan het even niet in mijn hoofd schetsen.
De lat die klem je tegen de balk aan die je wil zagen, daar laat je de zool van de cirkelzaag langs glijden, zo krijg je een rechte zaaglijn.

Evt. Kan je ook aan beide kanten van de cirkelzaag, dan krijg je een gleuf van de breedte van de zool, maar niet perse nodig als je steady hand hebt.

Kleinste profiel zaag je als eerste denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Als je dit echt wil gaan proberen met een handcirkelzaag, wat ik je zou afraden, dan zou ik je aanraden om te zorgen voor zoveel mogelijk stabilteit en geleiding.

Voor stabiliteit dus bijvoorbeeld de balk in twee workmates klemmen, of op een lange tafel, en dan met lijmklemmen (waarbij je waarschijnlijk halverwege de klemmen moet overzetten om door te kunnen zagen).

Daarna voor geleiding wat hierboven gezegd word, een tweede lat of geleider waar je je cirkelzaag gewoon langs kan duwen. Rustig zagen en altijd zorgen dat je niet in het pad van de zaag staat en controle hebt over de zaag.

En oppassen bij het laatste stukje, nadenken wat er dan gaat gebeuren, zodat je zaag niet weg gaat schieten of vallen ofzo.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:20
Ik lees dit nu even mee.

Maar om een balk van 12 cm door te zagen heb je zeker een zaagblad van minimaal 25 cm nodig.
Dat is een flink zaagblad. En een grote handcirkelzaag die veel kracht heeft

Wil je dit met een handcirkelzaag gaan doen hou er dan rekening mee dat de zaag op het hout ligt. Dus wil jij stroken van 3 cm zagen. Is na de 1e strook de balk nog maar 9cm breed. Dat is redelijk smal om weer een strook van te zagen met zo een zware cirkelzaag.

Ik adviseer dit niet als beginner te doen.
Dit is werk voor een professional.

Waarom denk je dat ze dit in de bouw door een fabriek laten doen of alles op maat laten leveren.

Ik spreek echt uit ervaring.
Doe het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:59
Wat zijn de afmetingen van de hoekprofielen die je wilt maken?

Ondanks dat ik dit zelf niet zou proberen, denk ik dat ik voor een hoekprofiel van 2 cm dik, en zijdes van 4 cm breed, eerst een balk van 4x4 uit mijn grote balk zou zagen, en uit de verkregen kleine balk met 2 zaagsnedes van 2x2 het profiel zou maken.

Bij het zagen van de 4x4 zou ik aan 2 kanten van de balk, nog een lat van 4 cm hoog leggen om te zorgen dat ik de voet van de cirkelzaag niet kan kantelen.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:51
Gewoon proberen met een hand cirkelzaag! Heb ik ook gedaan, maar dan op een kastanje paal. Maar het gaat gegarandeerd kromtrekken.

Ik wilde t hoekje er uit hebben, dus voor mij was t geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCVz6ekoDPMkn0H7eH9zZxlp6fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mu04iKvjcs5FVCW39Hb36BPp.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: de balk rechts is als geleiding voor de cirkelzaag.

[ Voor 4% gewijzigd door siem123 op 13-06-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:21
Ik vind het moedig om dit met een handcirkelzaag te gaan proberen, maar hebben we het hier dan over een handcirkelzaag van black en decker of van Festool? Ik zou zeggen probeer het eens, lekker wat ervaring op doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-05 16:03
Gewoon doen, laat je geen angst aan praten! Je hebt alleen een stuk hout te verliezen, wat eventueel in de haard kan.
Persoonlijk loop ik er vaak tegenaan dat bouwmarkten niet verkopen wat ik nodig heb, dus dan maak ik het zelf maar. Zo heb ik zelf laatst een onderdorpel gezaagd uit een 12x12 3m lange azobe paal en dat ging prima, gebruikte er wel een tafelzaag voor maar moet ook kunnen met een cirkelzaag.
Een timmerman had mij 1500 euro voor een nieuw kozijn gevraagd dat hij niet eens zelf maakt.

-Hoe kan ik zorgen dat ik precies 2cm er afhaal? maar ook naarmate de balk kleiner wordt.
Zorgt ervoor dat het breede deel van de voet op het stuk leunt wat steeds kleiner wordt en dus niet op het stuk wat je eruit zaagt. Als de balk te klein word kan je ernaast een andere balk leggen.

-Hoe kan ik zorgen dat ik recht blijf?
Door een geleideplankje te maken:
YouTube: DIY Sheet Goods Cutting System that is better than a Track Saw System?

-Meerdere zaagsnedes maar dan steeds dieper ipv 1x volledige diepte?
Ligt eraan of je zaag het aankan. Je zult een mooier zaagprofiel krijgen als je vaker een snede maakt en het niet forceert, maar je hebt ook meer kans op fouten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:01
Waarvoor is het? Want zoals aangegeven ga jij enorm kromme profielen krijgen. Of je laat je balk eerst drogen, maar zelfs dan zul je hem eerst ruim moeten uitzagen, recht schafen en dan de hoek eruit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricBruggema
Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:57:
De lat die klem je tegen de balk aan die je wil zagen, daar laat je de zool van de cirkelzaag langs glijden, zo krijg je een rechte zaaglijn.

Evt. Kan je ook aan beide kanten van de cirkelzaag, dan krijg je een gleuf van de breedte van de zool, maar niet perse nodig als je steady hand hebt.

Kleinste profiel zaag je als eerste denk ik.
Ik zaag de grootste eerst, en ga naar steeds kleiner.
_eLMo_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:01:
Als je dit echt wil gaan proberen met een handcirkelzaag, wat ik je zou afraden, dan zou ik je aanraden om te zorgen voor zoveel mogelijk stabilteit en geleiding.

Voor stabiliteit dus bijvoorbeeld de balk in twee workmates klemmen, of op een lange tafel, en dan met lijmklemmen (waarbij je waarschijnlijk halverwege de klemmen moet overzetten om door te kunnen zagen).

Daarna voor geleiding wat hierboven gezegd word, een tweede lat of geleider waar je je cirkelzaag gewoon langs kan duwen. Rustig zagen en altijd zorgen dat je niet in het pad van de zaag staat en controle hebt over de zaag.

En oppassen bij het laatste stukje, nadenken wat er dan gaat gebeuren, zodat je zaag niet weg gaat schieten of vallen ofzo.
Dank voor de tips, ik heb idd wel eens meegemaakt dat de zaag zelf wil weglopen. Was sowieso van plan om de tijd voor een 'zaagsnede' te nemen. Al kost het mij 5 minuten, ik heb alle tijd! *)
koetsier88 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:26:
Ik lees dit nu even mee.

Maar om een balk van 12 cm door te zagen heb je zeker een zaagblad van minimaal 25 cm nodig.

Dat is een flink zaagblad. En een grote handcirkelzaag die veel kracht heeft

Wil je dit met een handcirkelzaag gaan doen hou er dan rekening mee dat de zaag op het hout ligt. Dus wil jij stroken van 3 cm zagen. Is na de 1e strook de balk nog maar 9cm breed. Dat is redelijk smal om weer een strook van te zagen met zo een zware cirkelzaag.

Ik adviseer dit niet als beginner te doen.
Dit is werk voor een professional.

Waarom denk je dat ze dit in de bouw door een fabriek laten doen of alles op maat laten leveren.

Ik spreek echt uit ervaring.
Doe het niet
Als we allemaal zo dachten, hadden we hier niet op tweakers gepost. Ik ga het gewoon proberen maar wil graag tips hoe het goed kan, zie de quotes hierboven van anderen, er zijn meer wegen die naar rome leiden.

Maar dank voor je bezorgdheid. Ik heb zoveel geleerd de laatste jaren als ik dit allemaal had moeten uitbesteden was ik 10x zoveel geld kwijt en had ik 100x minder kennis op dit gebied gehad (bouwen van houtskeletbouw zomerhuisje)
Sgrovert schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:53:
Wat zijn de afmetingen van de hoekprofielen die je wilt maken?

Ondanks dat ik dit zelf niet zou proberen, denk ik dat ik voor een hoekprofiel van 2 cm dik, en zijdes van 4 cm breed, eerst een balk van 4x4 uit mijn grote balk zou zagen, en uit de verkregen kleine balk met 2 zaagsnedes van 2x2 het profiel zou maken.

Bij het zagen van de 4x4 zou ik aan 2 kanten van de balk, nog een lat van 4 cm hoog leggen om te zorgen dat ik de voet van de cirkelzaag niet kan kantelen.
Ik heb zelf een scriptje in php geschreven die dit voor mij uitrekent. Dit is de uitkomst

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Bereken aantal te halen profielen uit balk met de volgende gegeven gegevens:
Balk 120mm breed bij 120mm dik met een zaagsnede van 3mm en moet minimaal 40mm zijn
Bereken aantal te halen profielen uit balk met de volgende gegeven gegevens:
Hoekprofiel diktes: 20mm, 5mm

9 mogelijke profielen

Profiel #1 van 120x120mm met een dikte van 20mm
Profiel #2 van 97x97mm met een dikte van 5mm
Profiel #3 van 89x89mm met een dikte van 5mm
Profiel #4 van 81x81mm met een dikte van 5mm
Profiel #5 van 73x73mm met een dikte van 5mm
Profiel #6 van 65x65mm met een dikte van 5mm
Profiel #7 van 57x57mm met een dikte van 5mm
Profiel #8 van 49x49mm met een dikte van 5mm
Profiel #9 van 41x41mm met een dikte van 5mm

En dan blijft er nog een stukje hout over van 33mm breed en bij 33mm dik

Nu ga ik van groot naar klein, wat voor mij het meest logisch is!
Tips van een lat/balk er naast neem ik zeker mee (zeker aangezien er meerdere zijn die dit opperen).
siem123 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:04:
Gewoon proberen met een hand cirkelzaag! Heb ik ook gedaan, maar dan op een kastanje paal. Maar het gaat gegarandeerd kromtrekken.

Ik wilde t hoekje er uit hebben, dus voor mij was t geen probleem.

[Afbeelding]

Edit: de balk rechts is als geleiding voor de cirkelzaag.
Ik ga het ook gewoon proberen maar met al jullie tips kom ik stukken verder! en mooi dat je laat zien hoe je het hebt gedaan, ik ben een man die visueel snel dingen oppakt dus dank daarvoor!
daniel14 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:12:
Ik vind het moedig om dit met een handcirkelzaag te gaan proberen, maar hebben we het hier dan over een handcirkelzaag van black en decker of van Festool? Ik zou zeggen probeer het eens, lekker wat ervaring op doen.
Beide niet, of dewalt of metabo. Dewalt op accu of de metabo op aggregaat. Maar idd oefenen is leren!
huppelepups schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:31:
Gewoon doen, laat je geen angst aan praten! Je hebt alleen een stuk hout te verliezen, wat eventueel in de haard kan.
Persoonlijk loop ik er vaak tegenaan dat bouwmarkten niet verkopen wat ik nodig heb, dus dan maak ik het zelf maar. Zo heb ik zelf laatst een onderdorpel gezaagd uit een 12x12 3m lange azobe paal en dat ging prima, gebruikte er wel een tafelzaag voor maar moet ook kunnen met een cirkelzaag.
Een timmerman had mij 1500 euro voor een nieuw kozijn gevraagd dat hij niet eens zelf maakt.

-Hoe kan ik zorgen dat ik precies 2cm er afhaal? maar ook naarmate de balk kleiner wordt.
Zorgt ervoor dat het breede deel van de voet op het stuk leunt wat steeds kleiner wordt en dus niet op het stuk wat je eruit zaagt. Als de balk te klein word kan je ernaast een andere balk leggen.

-Hoe kan ik zorgen dat ik recht blijf?
Door een geleideplankje te maken:
YouTube: DIY Sheet Goods Cutting System that is better than a Track Saw System?

-Meerdere zaagsnedes maar dan steeds dieper ipv 1x volledige diepte?
Ligt eraan of je zaag het aankan. Je zult een mooier zaagprofiel krijgen als je vaker een snede maakt en het niet forceert, maar je hebt ook meer kans op fouten.
Ik ga het ook zeker proberen, daarom kom ik hier. Eigenwijs is mijn 2e naam en laat mij niet zo snel ontmoedigen door mensen die het zouden laten doen door anderen (ik bespaar liever wat centjes ipv tijd, maar probeer het wel veilig te doen)

Het is uit proberen, denk dat ik eerst een stuk van 1m ga proberen, als dat niet werkt hoef ik ook 3m niet te proberen! :P
meenkdrie schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:45:
Waarvoor is het? Want zoals aangegeven ga jij enorm kromme profielen krijgen. Of je laat je balk eerst drogen, maar zelfs dan zul je hem eerst ruim moeten uitzagen, recht schafen en dan de hoek eruit halen.
Leuke vraag; Het gaat om de volgende zaken.

- Hoeken van m'n zomerhuis aan de buitenkant.
- Hoeken in het huisje zelf
- Rondom de kozijnen.

Ik kan het redelijk goed wegschroeven en een beetje krom is niet erg, past bij de rest van't huisje. :+

Daarnaast probeer ik zo droog mogelijk hout te regelen, liefst wat al jaren bij iemand op zolder/ in de schuur ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
als je iets vraagt op Tweakers is de knee-jerk reactie dat je het door professionelen moet laten doen, moet je niet door laten weerhouden.

Dat weerhoudt mij niet om te zeggen dat ik er zelf minder vertrouwen in heb, over zo'n lengte gaat vochtige douglas krom trekken (maar met genoeg schroeven maak je recht wat krom is). Als het mislukt dan heb je iig wat meer ervaring met klussen / grote stukken hout / zagen.

ik denk nog wel: hoe ga je de zaagsneden maken die dieper zijn dan jouw zaagblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

dus 120mm zaag diepte? dat is nogal wat.

ik zeg nog steeds plankje 45 graden zagen en tegen elkaar lijmen, dan kan je "kwartiers" gezaagd hout nemen en worden het ook geen hoepels en scheuren ze niet aan bonken. douglas balkenhout is in verhouding tot "normaal" hout zijknat als je het krijgt. en er zitten enorme spanningen in.

als je graag hout hebt wat krom is met eventueel droog scheuren is dit de manier om dat te bereiken. dat is geen leermoment, maar gewoon koppigheid. de kans dat dit goed gaat is aanwezig maar heel erg klein. en dan is alles wat je hebt geleerd dat je heel erg veel geluk kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:54:
als je iets vraagt op Tweakers is de knee-jerk reactie dat je het door professionelen moet laten doen, moet je niet door laten weerhouden.

Dat weerhoudt mij niet om te zeggen dat ik er zelf minder vertrouwen in heb, over zo'n lengte gaat vochtige douglas krom trekken (maar met genoeg schroeven maak je recht wat krom is). Als het mislukt dan heb je iig wat meer ervaring met klussen / grote stukken hout / zagen.

ik denk nog wel: hoe ga je de zaagsneden maken die dieper zijn dan jouw zaagblad?
Precies, het is vallen en opstaan en doorgaan! :Y en ik heb zo'n 10cm diepte op mijn zaag, daarmee kan ik precies de profielen maken uit een 12cm balk.

En na iedere 2 zaagsnedes is de balk weer een beetje kleiner waardoor het steeds gemakkelijker gaat worden.
twain4me schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:04:
dus 120mm zaag diepte? dat is nogal wat.

ik zeg nog steeds plankje 45 graden zagen en tegen elkaar lijmen, dan kan je "kwartiers" gezaagd hout nemen en worden het ook geen hoepels en scheuren ze niet aan bonken. douglas balkenhout is in verhouding tot "normaal" hout zijknat als je het krijgt. en er zitten enorme spanningen in.

als je graag hout hebt wat krom is met eventueel droog scheuren is dit de manier om dat te bereiken. dat is geen leermoment, maar gewoon koppigheid. de kans dat dit goed gaat is aanwezig maar heel erg klein. en dan is alles wat je hebt geleerd dat je heel erg veel geluk kan hebben.
Nee een hoekprofiel van 2cm dik uit een 12x12 balk betekend dus dat je maximaal 10cm diep moet. :P

Ik blijf het horen maar wil het toch proberen, we beginnen met 1 balk en werkt dat, dan doen we de rest ook.

En dank voor je reactie, ik blijf eigenwijs, zo zijn de mooiste uitvindingen gedaan!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Helemaal waar, maar let goed op je handen! Zo’n cirkelzaag zaagt niet alleen goed door hout 😉. En helemaal bij wat geëxperimenteer is de kans op ongelukjes wat groter. Be safe!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
- 3x meten een keer zagen.
Aftekenen met een scherp potlood. (geen timmer mans die zijn te dik)
Smetkoort gebruiken als je niet van gummen houdt.

Hoeft niet met elektrisch gereedschap, voor een hobby project kan het ook bv met een Japanse zaag.
Schoon maken van het profiel kan met een router, heksentand, Stanley 71.
Of een aanleg op de balk spijkeren recht latje en met een (rabit)
schaaf een profiel schaven.
YouTube: 37. RabbetPlanes: Part One

Voor kozijnen zou ik voor de hoeken een pen en gat verbinding gebruiken dat is steviger dan lijn en een schroef omdat het lijm oppervlak dan groter is.
In het zelfde kanaal zie je ook hoe Graham Blackburn een kozijn maakt.

[ Voor 29% gewijzigd door onno oliver op 13-06-2023 17:36 . Reden: heksentand ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

EricBruggema schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:09:
[...]

Precies, het is vallen en opstaan en doorgaan! :Y en ik heb zo'n 10cm diepte op mijn zaag, daarmee kan ik precies de profielen maken uit een 12cm balk.

En na iedere 2 zaagsnedes is de balk weer een beetje kleiner waardoor het steeds gemakkelijker gaat worden.

[...]

Nee een hoekprofiel van 2cm dik uit een 12x12 balk betekend dus dat je maximaal 10cm diep moet. :P

Ik blijf het horen maar wil het toch proberen, we beginnen met 1 balk en werkt dat, dan doen we de rest ook.

En dank voor je reactie, ik blijf eigenwijs, zo zijn de mooiste uitvindingen gedaan!!! _/-\o_
Vraag me inmiddels wel af waarom je dan hier iets komt vragen en het niet gewoon gaat doen. ik heb denk ik inmiddels ongeveer alles wat je kan bedenken met hout gedaan en heel veel fouten gemaakt. (waaronder deze)
Je zal geen uitvinding doen, je komt er alleen achter dat je heel erg veel geluk hebt gehad als het goed gaat.
neemt niet weg ik je alle succes met je uitvinding wens.(geen sarcasme) ik probeer je alleen te behoeden voor een fout.

Edit met 10cm zaagblad uit de hand zagen is niet niets, het moment dat je denkt "maar, zo kan het ook" stoppen en nadenken of wat je aan het doen wel veilig is.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 13-06-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:43

Dido

heforshe

EricBruggema schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:19:
Ik zaag de grootste eerst, en ga naar steeds kleiner.
Hoe smaller de balk, hoe lastiger het zagen wordt. Ik zou dus eerst de kleinste eruit halen, om te eindigen met de grootste. Op die manier houdt je een constante 12cm vlees.
Als je het andersom doet zit je op het laatst 5mm af te zagen van een balkje van 4 cm, over een lengte van 3 meter. Dat is, heel zacht gezegd, best een uitdaging. Zelfs als je zaag rechtdoor gaat moet je maar hopen dat het flubbertje hout niet alle kanten op gaat springen (4x4x300 zwiept alle kanten op als het de kans krijgt. En het gaat afbreken ook).

Ik zou zeggen, probeer eerst dat "stukje hout" van 33x33mm (keer 3 meter!) maar eens uit die 3 meter lengte te zagen. Dat zijn de makkelijkste twee zaagsnedes, als dat al niet lukt weet je genoeg :)

[ Voor 79% gewijzigd door Dido op 13-06-2023 17:47 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
bartvl schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:16:
Helemaal waar, maar let goed op je handen! Zo’n cirkelzaag zaagt niet alleen goed door hout 😉. En helemaal bij wat geëxperimenteer is de kans op ongelukjes wat groter. Be safe!
Will do! Ik zal zeker m'n eigenveiligheid vooropstellen!
onno oliver schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:17:
- 3x meten een keer zagen.
Aftekenen met een scherp potlood. (geen timmer mans die zijn te dik)
Smetkoort gebruiken als je niet van gummen houdt.

Hoeft niet met elektrisch gereedschap, voor een hobby project kan het ook bv met een Japanse zaag.
Schoon maken van het profiel kan met een router, heksentand, Stanley 71.
Of een aanleg op de balk spijkeren recht latje en met een (rabit)
schaaf een profiel schaven.
YouTube: 37. RabbetPlanes: Part One

Voor kozijnen zou ik voor de hoeken een pen en gat verbinding gebruiken dat is steviger dan lijn en een schroef omdat het lijm oppervlak dan groter is.
In het zelfde kanaal zie je ook hoe Graham Blackburn een kozijn maakt.
het is de omlijsting om de kozijnen heen, niet zelf de kozijnen maken... want dat is idd een vak apart, heb ik al eens geprobeerd en keihard op mijn muil gegaan!
twain4me schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:20:

Vraag me inmiddels wel af waarom je dan hier iets komt vragen en het niet gewoon gaat doen. ik heb denk ik inmiddels ongeveer alles wat je kan bedenken met hout gedaan en heel veel fouten gemaakt. (waaronder deze)
Je zal geen uitvinding doen, je komt er alleen achter dat je heel erg veel geluk hebt gehad als het goed gaat.
neemt niet weg ik je alle succes met je uitvinding wens.(geen sarcasme) ik probeer je alleen te behoeden voor een fout.

Edit met 10cm zaagblad uit de hand zagen is niet niets, het moment dat je denkt "maar, zo kan het ook" stoppen en nadenken of wat je aan het doen wel veilig is.
Ik vraag om tips hoe ik dit eventueel zou kunnen aanpakken, niet om tips om het juist niet te doen. Ik waardeer je bezorgdheid en zal zeker extra aandacht aan veiligheid besteden!!!

Vandaar dat ik ook opperde om het bv per CM te doen ipv gelijk 10cm diep. Dat is idd niet te doen, en eerst wil ik oefenen op een korte balk ipv een lange.

Maar dank! Ik waardeer alle reacties! :>
Dido schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:42:
[...]

Hoe smaller de balk, hoe lastiger het zagen wordt. Ik zou dus eerst de kleinste eruit halen, om te eindigen met de grootste. Op die manier houdt je een constante 12cm vlees.
Als je het andersom doet zit je op het laatst 5mm af te zagen van een balkje van 4 cm, over een lengte van 3 meter. Dat is, heel zacht gezegd, best een uitdaging. Zelfs als je zaag rechtdoor gaat moet je maar hopen dat het flubbertje hout niet alle kanten op gaat springen (4x4x300 zwiept alle kanten op als het de kans krijgt. En het gaat afbreken ook).
Klopt, op een zaagtafel is het wel gemakkelijker maar goed, ik ga het gewoon proberen op een klein stukje hout... als dat werkt werkt het met een lange balk ook.

Maar wederom wil ik iedereen bedanken voor zijn/haar/hun reactie, tips en bezorgheid! dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:43

Dido

heforshe

EricBruggema schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:45:
Klopt, op een zaagtafel is het wel gemakkelijker maar goed, ik ga het gewoon proberen op een klein stukje hout... als dat werkt werkt het met een lange balk ook.
Die logica gaat niet op.
Als ik een vliegtuigje vouw van een A4tje dan vliegt dat best aardig. Doe ik datzelfde met een A0, dan werkt het niet ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Je uiteindelijke resultaat is waardeloos.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

EricBruggema schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:45:
[...]

Will do! Ik zal zeker m'n eigenveiligheid vooropstellen!

[...]

het is de omlijsting om de kozijnen heen, niet zelf de kozijnen maken... want dat is idd een vak apart, heb ik al eens geprobeerd en keihard op mijn muil gegaan!

[...]

Ik vraag om tips hoe ik dit eventueel zou kunnen aanpakken, niet om tips om het juist niet te doen. Ik waardeer je bezorgdheid en zal zeker extra aandacht aan veiligheid besteden!!!

Vandaar dat ik ook opperde om het bv per CM te doen ipv gelijk 10cm diep. Dat is idd niet te doen, en eerst wil ik oefenen op een korte balk ipv een lange.

Maar dank! Ik waardeer alle reacties! :>

[...]
als je dat soort dingen denkt dan moet je gewoon nog even niet aan zoon machine zitten, ik heb sterk het vermoeden dat de mensen die je aanmoedigen zelf nog nooit een grote circkelzaag vast hebben gehad.. laat staan op een paar schraagjes langs een latje hoeken uit een balk hebben gezaagd. :+

maargoed je vroeg om tips

1 doe het niet, maak de hoek uit losse planken

2 maak je werkstuk breder als het even kan 12 cm is al niet heel veel voor een grote cirkelzaag, en het wordt alleen maar minder

3 mocht je een rechte balk vinden met het hart in de hoek, zaag hem dan over de groene lijnen. vooral de grootste hoek heeft dan de grootste kans om redelijk recht te blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjByFCySbdrp-vxDSBQQFgUqsrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrsYNZF7qgAbw5jllILliXNV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31
Zorg er i.i.g. voor dat de zool van de zaagmachine over de hele breedte draagt. Bijvoorbeeld links en rechts nog zo'n zelfde balk er naast. Daar kan je dan ook de zijgeleiding op vastklemmen. Geleiding dus langs de zool, niet dat beugeltje van de zaagmachine gebruiken.
Het beste is als die geleidebalken langer zijn dan het werkstuk, zodat de inloop en uitloop ook stabiel zijn en je al de goede richting hebt als je begint te zagen en aan het eind ook een zuivere uitloop hebt.

Ik zaag wel eens raamhout en andere balkjes uit ruw meranti van 80x130 op die manier en dat is al een hele klus.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:59
EricBruggema schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Ik heb zelf een scriptje in php geschreven die dit voor mij uitrekent. Dit is de uitkomst
Ik snap dat op deze manier maximaal hout in je profielen overblijft. Ik snap alleen niet wat je met 9 verschillende maten profielen gaat doen. Bij aftimmeren heb je vaak dat 1 kant langer dan de andere moet zijn. In jou zaag plan hebben alle profielen 2 gelijke zijden.
Ga je later de poten van de profielen nog inkorten?

Bij aftimmeren van ramen kan ik me best voorstellen dat alle hout aan de zichtzijde 3 cm is, en alles naar achteren een andere maat, ivm. Diepte van het raam.

Als er profielen met 1 poot met vaste breedte zijn kan er misschien nog een optimale en makkelijker te zagen plan gemaakt worden.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:45
Eerst. Reken je niet te rijk. 3mm zaagsnede is wellicht de dikte van je blad, maar netto kom je toch al snel op 5-6mm, zelfs op een zaagtafel red ik dat niet.

Twee. Je hout gaat 100% kromtrekken met dit soort afmetingen. Dat zorgt over het algemeen voor nog meer zaagverlies en wellicht een onbruikbaar product.

Drie. 100mm zagen of je dat nog in 3 of 4 keer doet heb je toch wel een flinke zaag voor nodig. Ga je her in meerdere keren zagen voorzie ik dat het hout om je zaag gaat klemmen en je tzt alleen nog maar het hout aan het verbranden bent. Mijn zaagtafel met 4pk is van een andere orde dan een handzaag van 1000W o.id.

Vier. Veel plezier als je de uitdaging aan wil gaan! Denk goed na over terugslag, vastlopers en andere gevaren en draag geen handschoenen bij roterende machines zoals frezen en zagen!

Succes ;)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Dido schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:48:
Die logica gaat niet op.
Als ik een vliegtuigje vouw van een A4tje dan vliegt dat best aardig. Doe ik datzelfde met een A0, dan werkt het niet ;)
Dat zou kunnen, maar op vele fronten werkt het wel ;-)

[quote]twain4me schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:10:
als je dat soort dingen denkt dan moet je gewoon nog even niet aan zoon machine zitten, ik heb sterk het vermoeden dat de mensen die je aanmoedigen zelf nog nooit een grote circkelzaag vast hebben gehad.. laat staan op een paar schraagjes langs een latje hoeken uit een balk hebben gezaagd. :+
[/quote[
Ongetwijfeld maar we gaan het toch proberen!
maargoed je vroeg om tips

1 doe het niet, maak de hoek uit losse planken

2 maak je werkstuk breder als het even kan 12 cm is al niet heel veel voor een grote cirkelzaag, en het wordt alleen maar minder

3 mocht je een rechte balk vinden met het hart in de hoek, zaag hem dan over de groene lijnen. vooral de grootste hoek heeft dan de grootste kans om redelijk recht te blijven.

[Afbeelding]
Dank voor je tips! Hier kan ik wat mee!
JukeboxBill schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:23:
Zorg er i.i.g. voor dat de zool van de zaagmachine over de hele breedte draagt. Bijvoorbeeld links en rechts nog zo'n zelfde balk er naast. Daar kan je dan ook de zijgeleiding op vastklemmen. Geleiding dus langs de zool, niet dat beugeltje van de zaagmachine gebruiken.
Het beste is als die geleidebalken langer zijn dan het werkstuk, zodat de inloop en uitloop ook stabiel zijn en je al de goede richting hebt als je begint te zagen en aan het eind ook een zuivere uitloop hebt.

Ik zaag wel eens raamhout en andere balkjes uit ruw meranti van 80x130 op die manier en dat is al een hele klus.
Wat een fijne tips heb je zeg! Ik neem deze zeker mee! en meranti is natuurlijk een hele andere en veel hardere houtsoort dan douglas!
Sgrovert schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:27:
Ik snap dat op deze manier maximaal hout in je profielen overblijft. Ik snap alleen niet wat je met 9 verschillende maten profielen gaat doen. Bij aftimmeren heb je vaak dat 1 kant langer dan de andere moet zijn. In jou zaag plan hebben alle profielen 2 gelijke zijden.
Ga je later de poten van de profielen nog inkorten?

Bij aftimmeren van ramen kan ik me best voorstellen dat alle hout aan de zichtzijde 3 cm is, en alles naar achteren een andere maat, ivm. Diepte van het raam.

Als er profielen met 1 poot met vaste breedte zijn kan er misschien nog een optimale en makkelijker te zagen plan gemaakt worden.
Klopt, de maten zijn gewoon de maten die ik uit de balk kan halen.
Bij de ramen heb ik zo'n 3cm tot het raam nodig, de rest is de versiering op de muren. Hoe lang deze precies gaat worden weet ik nog niet maar wil toch zeker wel een beetje speling hebben tussen de 3 en 5cm bv.
Vandaar dat ik het eerst even wil uitproberen met een kleine balk, dan kan ik ook zien of het staat.

Hoe bedoel je dat stukje met 1 poot?
Om de ramen heen wil ik 3 profielen, links, boven en rechts. Onder komt een vensterbank of zit de vloer en daar hoeft natuurlijk geen hoekprofiel.
s0ulmaster schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:52:
Eerst. Reken je niet te rijk. 3mm zaagsnede is wellicht de dikte van je blad, maar netto kom je toch al snel op 5-6mm, zelfs op een zaagtafel red ik dat niet.

Twee. Je hout gaat 100% kromtrekken met dit soort afmetingen. Dat zorgt over het algemeen voor nog meer zaagverlies en wellicht een onbruikbaar product.

Drie. 100mm zagen of je dat nog in 3 of 4 keer doet heb je toch wel een flinke zaag voor nodig. Ga je her in meerdere keren zagen voorzie ik dat het hout om je zaag gaat klemmen en je tzt alleen nog maar het hout aan het verbranden bent. Mijn zaagtafel met 4pk is van een andere orde dan een handzaag van 1000W o.id.

Vier. Veel plezier als je de uitdaging aan wil gaan! Denk goed na over terugslag, vastlopers en andere gevaren en draag geen handschoenen bij roterende machines zoals frezen en zagen!

Succes ;)
Dank voor je reactie, ik reken mij ook niet echt rijk, en haal meer profielen uit een balk dan ik daadwerkelijk nodig zou hebben (volgens de berekening). Als dit minder is, is dat niet zo erg.
Dat het gaat kromtrekken weet ik, maar als ik de planken maar goed genoeg wegschroef moet dat allemaal best meevallen. Maar ook dat moet ik ondervinden. Misschien denk ik na een paar maand, dit is het niet en ga voor een andere optie. Maar dit zit al een jaar of 2 in mijn hoofd en wil het nu eens realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
@EricBruggema ik hoop dan dat je mooi (liefst kwartiers gezaagd) hout kan vinden.

Mijn gevoel zegt me dat je na het eerste profiel je balk ook gaat werken, waardoor al je daaropvolgende zaagsnedes een scheef resultaat gaan opleveren als het het uit de hand gaat zagen. Daarmee dus ook al na een paar zaagsnedes een verpeste balk. Op een zaagtafel heb je tenminste nog een fence waar je het hout zelf bij kunt sturen als het wat werkt.

Maar nogmaals, door schade en schande wordt men wijzer, dus heb je er schik aan, vind je het leuk en durf je het (financieel/veilig) aan? Give it a go.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
s0ulmaster schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:12:
@EricBruggema ik hoop dan dat je mooi (liefst kwartiers gezaagd) hout kan vinden.

Mijn gevoel zegt me dat je na het eerste profiel je balk ook gaat werken, waardoor al je daaropvolgende zaagsnedes een scheef resultaat gaan opleveren als het het uit de hand gaat zagen. Daarmee dus ook al na een paar zaagsnedes een verpeste balk. Op een zaagtafel heb je tenminste nog een fence waar je het hout zelf bij kunt sturen als het wat werkt.

Maar nogmaals, door schade en schande wordt men wijzer, dus heb je er schik aan, vind je het leuk en durf je het (financieel/veilig) aan? Give it a go.
Durven durf ik zeker ;-) en financieel is het voordeliger als ik het zelf doe dan dat ik het laat doen.

Nu hebben we in het noorden een mooie stadswerkplaats waar ik met hulp m'n werk ook kan doen, maar eerst zelf proberen. Zo zijden er heel veel mensen om mij heen dat ik zink niet kon solderen, (gebruikt zink). Nou ik heb bewezen dat het wel kan, en mooi zelfs..

Koste wel wat moeite maar ook dat heb ik nu onder de knie! :+ (ik snap dat dat niet te vergelijken is met hout maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
EricBruggema schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:14:
[...]

Durven durf ik zeker ;-) en financieel is het voordeliger als ik het zelf doe dan dat ik het laat doen.

Nu hebben we in het noorden een mooie stadswerkplaats waar ik met hulp m'n werk ook kan doen, maar eerst zelf proberen. Zo zijden er heel veel mensen om mij heen dat ik zink niet kon solderen, (gebruikt zink). Nou ik heb bewezen dat het wel kan, en mooi zelfs..

Koste wel wat moeite maar ook dat heb ik nu onder de knie! :+ (ik snap dat dat niet te vergelijken is met hout maar goed)
Je vergelijking gaat hier alleen mank. Het verschil tussen iets niet kunnen (leren kun je altijd!) en iets dat praktisch niet haalbaar is ongeacht ervaring.

Financieel gezien hoef je maar 1 of 2 balken te verpesten en dan had je het toch beter gewoon kunnen kopen?

Dit soort dingen moet je echt alleen doen ter lering en vermaeck. Ander zag je gewoon planken in verstek en verlijm je het :)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricBruggema
s0ulmaster schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Je vergelijking gaat hier alleen mank. Het verschil tussen iets niet kunnen (leren kun je altijd!) en iets dat praktisch niet haalbaar is ongeacht ervaring.

Financieel gezien hoef je maar 1 of 2 balken te verpesten en dan had je het toch beter gewoon kunnen kopen?

Dit soort dingen moet je echt alleen doen ter lering en vermaeck. Ander zag je gewoon planken in verstek en verlijm je het :)
Ter lering en vermaeck zoals je het mooi beschrijft! :)

Dat is dan ook het doel! :)
Pagina: 1