Fritzfon in combinatie met Fritz!box 6660 cable.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foruntientje
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-06 13:51
Sinds kort heb ik een Fritzbox6660 cable aangeschaft als vervanging van het kaberlmodem van mijn provider Delta. Ik heb nu kabelinternet en wifi werkend maar analoog telefoneren wil niet. Het probleem is dat ik beschik over 2 telefoons type Fritzfon model MT-F. Heb beide met succes aangemeld bij de Fritzbox en de box aangevinkt als Dect-station.
Echter ik kan nergens in de box een instelling vinden waar ik mijn "land-line" telefoonnummer kwijt kan. Ik zie maar 1 mogelijkheid nl onder internetbellen en dat is niet mijn bedoeling.

Wie helpt me uit de brand? Maak ik een denkfout of zie ik iets over thoofd?

Groet / Kees

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:47

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foruntientje
VOIP is toch voor bedrijven? Ik ben maar een eenvoudig partikuliertje :-)) met een Delta-abonnementje voor vast bellen. En voor VOIP-bellen heb je dacht ik ook speciale toestellen nodig of kan dat ook met een FritzFon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
De Fritzfon zou volgens onderstaande link geschikt moeten zijn als VOIP toestel.

Fritzfon Coolblue

Dit is wat de beschrijving verteld:

Omschrijving
De FRITZ!Fon MT-F is een ergonomische draadloze handset voor DECT- en VOIP-telefonie. Met de FRITZ!Fon MT-F bel je naar wens zelfs hands-free en met een hoge geluidskwaliteit. De tekens (en naar wens zelfs afbeeldingen) op het grote kleurendisplay van de FRITZ!Fon MT-F helpen bij de navigatie in het menu en het telefoonboek. Je gebruikt de FRITZ!Fon MT-F bijvoorbeeld samen met je FRITZ!Box-router met DECT-basisstation, maar werkt ook met andere DECT-stations.

[ Voor 66% gewijzigd door MustacheNick op 12-06-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VoIP is niets meer of minder dan Voice over IP, exact de manier waarop alle providers tegenwoordig telefonie aanbieden. Gebruik je apparatuur van je provider, dan regelen zij dat voor je, doe je het zelf met eigen modem dan moet je het ook zelf instellen.

Zoals al aangegeven, zie hier:
https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Deze functionaliteit (voip + dect) vind je alleen in een Fritzbox, ik ging er eigenlijk al van uit dat je daarom specifiek op de Fritzbox was uitgekomen.

Ik weet niet hoe het bij Delta zit, maar als je daar een abonnement zonder vaste lijn kunt nemen, is het mogelijk veel goedkoper om naar een apart telefoonprovider zoals bv. Cheapconnect te gaan. Met nummerbehoud een vaste lijn voor 8,95 per jaar en lage belkosten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even om het te versimpelen VOIP is de telefoonverbinding naar buiten toe, zodat je daadwerkelijk iemand kan bellen. DECT is de draadloze verbindingstechnologie die binnen gebruikt wordt (zeg maar de wifi voor de telefoon). Fritz noemt vervolgens VOIP internetbellen. Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-06 12:26
Beste Foruntientje,

prima dat de FRITZ!Fon MT-F aangemeld s, maar je moet ook de nummers van Ziggo goed inrichten of van een andere SIP provider.

Werk de stappen uit deze documentatie af en hierna als je nummer geregistreerd is, kan je hierna met de FRITZ!Fon bellen.

https://nl.avm.de/service...erbindingen-niet-mogelijk

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:25
Ik ben bang dat de TS een landlijn heeft en er vanuit gaat dat de Fitzbox deze als uitgaande lijn kan gebruiken.

Voor zover ik weet heeft een Fritzbox alleen (FXS) poortjes voor apparaten en geen ondersteuning voor inkomende pots lijntjes (DID).

Maar ik zou er naast kunnen zitten.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foruntientje
mash_man02 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:55:
Ik ben bang dat de TS een landlijn heeft en er vanuit gaat dat de Fitzbox deze als uitgaande lijn kan gebruiken.

Voor zover ik weet heeft een Fritzbox alleen (FXS) poortjes voor apparaten en geen ondersteuning voor inkomende pots lijntjes (DID).

Maar ik zou er naast kunnen zitten.
Klopt. In de oude situatie had ik de volgende constructie: Delta Sagem modem in bridge---Asus router AC1900U met daaraan gekoppeld Fritzbox 7490 als repeater. De vaste telefoonlijn als volgt gerealiseerd:
telefoonkabel van uitgang Deltamodem via een zgn Y-kabel verbonden met Fritzbox 7490 (grijze stekker van y-kabel in DLS-poort en zwarte stekker in Fonpoort. van Fritzbox. Op deze manier had ik de "landline"werkend.

Ik heb, gelezende voorgaande posts nu het ideel dat ik deze landline-constructie wel mijn buik kan schrijven met het huidige eigen modem Fritzbox 6660Cable. Dat zou jammer zijn. Maar ik heb nog 25 daagjes om hem te retourneren, alhoewel liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
De Delta modem was in die constructie je VOIP terminal adapter (ta). Nu zou je van digitaal naar analoog en voor je dect weer naar digitaal gaan, dat kost ook voice kwaliteit.

Nu je geen delta ta meer hebt zal dus je fitzbox je telefonie moeten gaan doen en die moeten gaan instellen als ta.

Internet bellen en voip is technisch het zelfde. Je zult dus je voip gegevens van Delta moeten opvragen en in je fritzbox moeten configureren.

https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/ stap 5!

[ Voor 6% gewijzigd door mash_man02 op 13-06-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foruntientje
Bedankt voor duidelijke uitleg. Ik was steeds in de veronderstelling dat Delta alleen VOIP-bellen aanbiedt tbv. zakelijke klanten. Ik vraag me wel af of ze bij Delta wel zo happig zijn op deze constructie. Ik heb nu een basisbel-abonnement voor € 2 / maand, excl. belkosten. Deze laatste vervallen dan bij VOIP-bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Foruntientje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:15:
Bedankt voor duidelijke uitleg. Ik was steeds in de veronderstelling dat Delta alleen VOIP-bellen aanbiedt tbv. zakelijke klanten. Ik vraag me wel af of ze bij Delta wel zo happig zijn op deze constructie. Ik heb nu een basisbel-abonnement voor € 2 / maand, excl. belkosten. Deze laatste vervallen dan bij VOIP-bellen.
Nee, die vervallen niet als je voor het bellen bij Delta blijft, want je hebt zonder dat je het wist al voip via Delta. Ze vervallen wel als je voor het bellen naar een provider zoals cheapconnect gaat.

Die “landline” constructie is een onnodige en ouderwetse omweg, dat is niet iets waar je je aan vast moet klampen. Het wordt alleen maar minder complex en beter van kwaliteit.

En het staat gewoon uitgelegd op de site van Delta, al gekeken?

[ Voor 20% gewijzigd door guido66 op 13-06-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
guido66 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:41:
[...]

Nee, die vervallen niet als je voor het bellen bij Delta blijft, want je hebt zonder dat je het wist al voip via Delta. Ze vervallen wel als je voor het bellen naar een provider zoals cheapconnect gaat.

Wat guido66 zegt klopt ook 100% je moet wel een contract hebben om voip diensten te betrekken, bij Delta is natuurlijk dan het makkelijkst gezien je nummer en je contract daar klaarblijkelijk al loopt.

Maar er zijn ook aanbieders die zelf geen internet diensten leveren of zelfs aanbieders die voip niet via internet maar via dedicted verbindingen leveren. Di zie je met name terug in grotere zakelijke afnemers in de vorm van sip trunken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foruntientje
guido66 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:41:
[...]

Die “landline” constructie is een onnodige en ouderwetse omweg, dat is niet iets waar je je aan vast moet klampen. Het wordt alleen maar minder complex en beter van kwaliteit.

Zeker gekeken. Maar daarbij ging ik er steeds vanuit dat eea alleen voor zakelijke gebruikers was. Als je algemene info over VOIP bij Delta-website opvraagt dan spreekt men daar steeds van zakelijk gebruik. De term partikulier gebruiker kom je daar niet tegen. Vandaar dat ikin eerste instantie begon te twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foruntientje
Dank aan alle topic-reageerders. Ik heb daardoor een beter inzicht in het telefoniegebeuren gekregen. Was voor mij tot voor kort een beetje grijze wolk. Morgenmiddag komt er een storingsmonteur van Delta bij mij thuis om de huisaansluiting te controleren dan wel te repareren. Volgens Delta meldt mijn Fritzbox6660Cable zich niet goed aan, wat aan de huisaasluiting zou liggen. Ben benieuwd. zodra eea in orde is ga ik de SIP-gegevens opvragen en ingeven. Nogmaals allen bedankt voor jullie hulp.

Groet / Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Foruntientje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:45:
[...]

Zeker gekeken. Maar daarbij ging ik er steeds vanuit dat eea alleen voor zakelijke gebruikers was. Als je algemene info over VOIP bij Delta-website opvraagt dan spreekt men daar steeds van zakelijk gebruik. De term partikulier gebruiker kom je daar niet tegen. Vandaar dat ikin eerste instantie begon te twijfelen.
Wederom, "VoIP" is de algemene term voor telefonie over IP (Internet).

Maak onderscheid tussen technologie en product. De VoIP-technologie wordt gebruikt voor alle vormen van telefonie die Delta aanbiedt. Als losstaand product verkopen zij het alleen zakelijk, voor consumenten worden andere marketingtermen gebruikt, maar technisch blijft het gewoon VoIP, en als je eigen modem gebruikt, zul je dat moeten instellen.

Gezien je terughoudendheid hierover vraag ik me trouwens oprecht af waarom je gekozen hebt voor een eigen modem en dan specifiek een eigen modem van een bedrijf dat juist VoIP-toepassingen als unique selling point heeft. Als je niet exact dit soort ding had willen doen, is dat geen logische keuze...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foruntientje
OK, ik geef zondermeer toe dat ik me vooraf te weinig in de materie heb verdiept voordat ik tot aankoop van de FB6660cable overging. Zoals ik al eerder aangaf gebruikte ik voordien een FB7490 als repeater en voor afhandeling van de landline-telefoon. Heb me ws teveel gefixeerd op de technische omschrijving van de FB6660, in het bijzonder het Dect-gebeuren en mijn onvoldoende kennis daarover.

Maar..... niet getreurd....mede door de info van meerdere topic-reageerders is het eindresultaat alsnog positief :-))

En tot slot, ik heb de box bewust gekocht met 30 dagen retourgarantie voor het geval mijn experiment (dat was het uiteindelijk zoals is gebleken) verkeerd zou uitvallen.
Pagina: 1