Ik ben opzoek naar mogelijke (optimale) plaatsing van de zonnepanelen in mijn situatie.
Zoals hier beneden alvast ingetekend was de originele planning om 8 panelen te plaatsen, 4 op het schuurdak, 4 op het dak van het huis. Echter blijken de panelen die momenteel geleverd worden dusdanig groot dat maximaal 2 panelen (horizontaal) passen, i.v.m. schaduw.
Tot op heden heb ik 3 offertes gehad van 2 bedrijven.
De offerte (2e in de lijst) met een GROWATT omvormer, 4 panelen achter, 4 voor, is een nieuwe situatie en dus niet zoals origineel aangegeven. Tevens een offerte ontvangen voor 4 voor, 4 achter en 2 op schuurdak (enphase). Dit was een slordige 7 duizend euro (dus 2000 euro extra voor 2 panelen extra (~400KWH per jaar?). Het kan aan mij liggen, maar ik vind het allemaal redelijk aan de prijs..:fill(white):strip_exif()/f/image/Bt0OIWuNpkj4O7aNny5XVaQW.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/8gLcrLUhSE8Ulxod9XKU8X0X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iGwk67CBC1jAGr2tL0kcyXi2.jpg?f=fotoalbum_large)
~180cm hoog
~510cm breed (exclusief de CV ketel buis, inclusief de buis/pijp voor de ventilatie (natuurlijke ventilatie), dit wordt (waarschijnlijk) een ventilatiepan, waar zonnepanelen overheen kunnen.
Dakhelling is: 43.5 graden
Ligging: Zuid-westen (of West-Zuid-West)
Groot dak (Noord oost?): 44.9 graden, ik weet de afmetingen niet, maar mogelijk niet handig qua ligging? Geen idee eigenlijk?
Schuur (ik heb mijn stuk van de schuur gemeten, niet het geheel, dit is binnen de opstoodranden):
~215cm breed
~330cm lang
/f/image/B10PZoNHRXPg8v2xjdtIwc5T.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4F1hO3vTGmhLWt6N2qs5V5xE.png?f=fotoalbum_large)
Persoonlijke opmerkingen:
De offerte die ik tot dus ver heb gehad, vond ik erg duur voor wat ik d'r voor terug krijg..
Ik zie ook niet waarom ik Enphase nodig heb "ja maar 25 jaar garantie.. blabla"..
Volgens mij moet een opstelling makkelijk kunnen met met een "normale" omvormer.
Zoals hier beneden alvast ingetekend was de originele planning om 8 panelen te plaatsen, 4 op het schuurdak, 4 op het dak van het huis. Echter blijken de panelen die momenteel geleverd worden dusdanig groot dat maximaal 2 panelen (horizontaal) passen, i.v.m. schaduw.
Tot op heden heb ik 3 offertes gehad van 2 bedrijven.
De offerte (2e in de lijst) met een GROWATT omvormer, 4 panelen achter, 4 voor, is een nieuwe situatie en dus niet zoals origineel aangegeven. Tevens een offerte ontvangen voor 4 voor, 4 achter en 2 op schuurdak (enphase). Dit was een slordige 7 duizend euro (dus 2000 euro extra voor 2 panelen extra (~400KWH per jaar?). Het kan aan mij liggen, maar ik vind het allemaal redelijk aan de prijs..
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/Bt0OIWuNpkj4O7aNny5XVaQW.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/8gLcrLUhSE8Ulxod9XKU8X0X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iGwk67CBC1jAGr2tL0kcyXi2.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
- Woonhuis dak:~180cm hoog
~510cm breed (exclusief de CV ketel buis, inclusief de buis/pijp voor de ventilatie (natuurlijke ventilatie), dit wordt (waarschijnlijk) een ventilatiepan, waar zonnepanelen overheen kunnen.
Dakhelling is: 43.5 graden
Ligging: Zuid-westen (of West-Zuid-West)
Groot dak (Noord oost?): 44.9 graden, ik weet de afmetingen niet, maar mogelijk niet handig qua ligging? Geen idee eigenlijk?
Schuur (ik heb mijn stuk van de schuur gemeten, niet het geheel, dit is binnen de opstoodranden):
~215cm breed
~330cm lang
Schaduw
In de winter i.v.m. laagstaande zon op het schuur dak.Jaarverbruik
~3100KWHHuidige elektriciteitsaansluiting
1-Fase, mogelijk zal de meterkast aangepast moeten worden.. Iets met smelt zekeringen...Budget en doel
~5500 euro i.v.m. bouwdepotWie gaat het project uitvoeren
- Een installateur, ben zelf niet zo'n held op het dak..Bijhouden van data
- Simpele app/website zou voldoende moeten zijnReeds verkregen offertes
Ja, Zie ingevoegd/f/image/B10PZoNHRXPg8v2xjdtIwc5T.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4F1hO3vTGmhLWt6N2qs5V5xE.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Midden NederlandPersoonlijke opmerkingen:
De offerte die ik tot dus ver heb gehad, vond ik erg duur voor wat ik d'r voor terug krijg..
Ik zie ook niet waarom ik Enphase nodig heb "ja maar 25 jaar garantie.. blabla"..
Volgens mij moet een opstelling makkelijk kunnen met met een "normale" omvormer.
[ Voor 25% gewijzigd door Utlbrt op 14-06-2023 18:42 . Reden: 2e offerte toegevoegd ]
/f/image/LBwN26VpO0LCqxN8wVsNA5fx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uyp75uV5Of8xBjNbnIgIuBDz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZcWqBhss8h8Gy95HxnkSDxio.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/1PTLEvPaOcgXCtE3iAjFyKAS.png?f=user_large)