Advies/discussie over downsizen audio setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:05
Vanwege de overstap naar een kleiner maar wel zit-sta bureau ben ik aan het oriënteren om mijn huidige setup. Bestaande uit een Marantz SR5005 en Mordaunt Short Premiere 5.1 set. Te vervangen door wat kleiners en gelijk een stapje omhoog qua geluidskwaliteit. Met name de versterker vreet ruimte. Ik heb ook geen plek om deze goed te plaatsen buiten het bureau. Plus ik wil fysieke volumecontrol behouden Ook lust deze vrij veel stroom en geeft een hoop warmte af. Dus vooral de versterker moet het veld ruimen. Daarbij heb ik op dit moment een Asus Xonar D2x met gemodificeerde drivers om virtueel 5.1 geluid werkend te krijgen (Windows 10). Deze zou ik graag vervangen door een degelijke USB DAC. Dat wordt dan wel 2.1 maar beter dan 5.1 hebben staan waarbij er maar 2 speakers werken.

Qua speakers heb ik in eerste instantie mijn aandacht geschoven naar studio monitoren, zoals de Adam Audio T5V of A4V. Of vergelijkbare series van Genelec of Kali. Dit gezien er veel compacte USB-DAC's zijn die gebalanceerde output hebben, zoals de SMSL DO100. Echter doe ik niet aan mixen of producen. Enkel muziek luisteren, films kijken en wat games. Indien van belang, ik luister vooral pop, rock, wat lichte metal en af en toe wat digitaals (dance). Gezien dit feit wordt het eigenlijk afgeraden om studio monitoren te gebruiken omdat deze gemaakt zijn voor referentie geluid, niet zo zeer een 'fijn' geluid.

Deze zoektocht heb ik daarom wat laten varen ten faveure van boekenplank speakers en behoud van de huidige subwoofer. Deze is meer dan mans zat voor de ruimte van 3 bij 5M die akoestiek niet geprepareerd is. Ik luister op normaal volume, heel af en toe bij een lekker nummertje gaat het volume iets ophoog maar dit is met het oog op overlast erg beperkt. Het wegvallen van 5.1 in games en films is wel een beetje jammer maar eerlijk gezegd in zo'n kleine kamer vind ik deze ervaring toch niet erg denderend. Ook zijn er maar weinig tot geen games die dit écht goed doen.

Onder de noemer beter meer uitgeven aan de speakers dan de versterker ben ik een beetje aan het kijken naar een setje Kef LS50 of Martin Logan Motion B10. Budget zit ik een beetje rond de 1750 te denken. Huidige setup heb ik al een jaar of 15 plezier van dus ik vind het geen probleem om wat meer uit te geven voor goed geluid. Alleen hoeft het geen "audiofiel" spul te zijn of zaken waar je vooral betaald voor het merk. Ook vanwege de gelimiteerde ruimte en doordreunen kan ik eigenlijk geen zuil speakers kwijt. Of zou dit objectief een veel betere ervaring geven?

Het andere vraagstuk welke echt gigantisch lastig in te vullen blijkt is de versterker-dac. Het geniet sterk de voorkeur om een gecombineerde unit aan te schaffen. Ik ben hier al even zoet mee maar ik kom eigenlijk maar op 1 kandidaat, de TOPPING MX3s. Deze heeft eigenlijk 2 grote minpunten, geen low-pass filter als de subwoofer wordt aangesloten en redelijk summier vermogen. Nou zou deze in het geval van de KEF voldoen aan de minimum maar echt op zijn tandvlees. Echter heb ik geen ervaring met speakers voeden op de minimum specs, dit vraagstuk kan ik zelf niet invullen of online degelijk "bewijs" voor vinden. De Martin Logan's lijken een stuk minder vermogen nodig te hebben?

Op dit moment heb ik voor bepaalde muziekstukken een Schiit Asgard met de ES9028 DAC. Deze drijft de Sennheiser HD595 of HD660s aan. Voor het oog om het design door te trekken heb ik ook gekeken naar het aanbod van Schiit maar hierbij kom ik bij de Gjallarhorn uit, waarbij ik de DAC van de Asgard zou kunnen gebruiken. Helaas is de output bijzonder matig met 8 Ohms@10W RMS en 4 Ohms@15W RMS. Daar kan je toch bijna niks van kaliber mee voeden?

Samenvattend
Budget: ~1750

Speakers
-Goeie kwaliteit en zuiver dus geen overdreven lage of vervelend schelle/vermoeiende hoge tonen
-Niet te groot. ('Boekenplank' formaat)
-Niet overdreven zwaar (worden waarschijnlijk dmv beugels op oor-hoogte gemonteerd aan weerskanten van het zit-sta bureau)
-Luister genre: pop, rock, wat lichte metal en af en toe dance/trance
-Gebruik: muziek, fims/series en gaming.
-Voorkeur geen pianolak finish of "kermis" looks.
-Goed leverbaar, bij voorkeur nationaal.

DAC
-USB aangesloten. Voorkeur USB-C of USB-B
-Compatible met Windows 10/11 zonder gehobby met obscure drivers. ASIO zou mooi zijn met luisteren van FLAC's.
-Zeer sterke voorkeur voor combinatie met de versterker
-Bluetooth/AUX/USB-stick/Spotify input etc niet nodig

Versterker
-Fysieke volumeknop
-Klein (liefst iets in die richting van max 30x25cm)
-Voldoende krachtig voor degelijke speakers
-Aansluiting voor actieve subwoofer
-Nice to haves: Degelijke EQ voor finetuning, effectieve (externe) voeding en beetje knap uiterlijk zoals de Asgard

Vraagstukken/discussiepunten
-Vermogen versterker zo ver ik kan zien vanuit de specificatie (AMP) gelijk aan de absolute minimale vereiste qua Ohms-Watt (LS50's), een recept voor slechte luister ervaring?
-Losse low-pass filter tussen de speakers raadzaam bij gebruik van de MX3s of ondermijnd dit de kwaliteit?
-Keuze voor "passieve" speakers tegenover actieve monitoren de juiste voor mijn usecase en ruimte?
-Zuilspeakers echt veel beter dan boekenkast? Ruimte is beperkt en doordreunen naar beneden is verre van wenselijk.
-Alternatieven met bovenstaande punten in het achterhoofd, op mijn reeds gevonden oplossing qua speakers en AMP/DAC. AMP/DAC wil ik eigenlijk zeker nieuw, speakers 2e hands zou een optie zijn

if (!coffee) {
Work = false; }

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.audiosciencer.../index.php?pages/Reviews/

Is denk ik wel een leuk startpunt voor je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Daar ben ik al enige tijd op aan het struinen geweest. Dat forum is meer voor de geavanceerde audio gebruiker. Daar kwam wel het idee vandaan voor de 2 type speakers, passief ipv monitors en de amp (in combinatie met Z-Reviews).

Alleen de specifieke punten over vermogen en eventuele (Europese) aanbevelingen kan ik daar niet echt kwijt. Dit eerste punt is namelijk nagenoeg altijd een "volume" vraagstuk, iets wat mij niet echt boeit, het hoeft niet hard te zijn. Ik wil graag weten of iemand toevallig ervaring heeft met geluidskwaliteit met net genoeg of eigenlijk net te weinig vermogen.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Je hebt je zoektocht naar actieve speakers laten varen vanwege de 'vlakke' weergave van studio monitors maar er zijn ook genoeg 'gekleurde' actieve speakers.
Ik gebruik zelf al jaren een setje audioengine A5+, als pc speaker maar ook een tijdje bij de tv gebruikt en dat bevalt prima (fysieke volumeknop op de speaker, ook een basic AB erbij). Ik dénk dat dit in jouw situatie ook een goede oplossing is. Als het je hobby is en je graag losse componenten kiest is jouw oplossingsrichtingen the way to go, als je gewoon een kant en klare oplossing wil sluit actieve speakers dan niet uit op basis van verhalen over studio monitors :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Svs heeft ook active speakers met subwooferaansluiting natuurlijk, zijn groot geworden met subs.
Anders een kleine losse amp met pasieve speakers de yamaha WXA-50 MusicCast ofzo.
Die heb ik zelf ook klinkt erg goed, met erg stabiel netwerk.
Een van de best klinkende kleine boekenplank modellen zijn die van de arendal 1961 serie, wel moet er een sub bij ze gaan niet erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Cheezus schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:52:
Je hebt je zoektocht naar actieve speakers laten varen vanwege de 'vlakke' weergave van studio monitors maar er zijn ook genoeg 'gekleurde' actieve speakers.
Ik gebruik zelf al jaren een setje audioengine A5+, als pc speaker maar ook een tijdje bij de tv gebruikt en dat bevalt prima (fysieke volumeknop op de speaker, ook een basic AB erbij). Ik dénk dat dit in jouw situatie ook een goede oplossing is. Als het je hobby is en je graag losse componenten kiest is jouw oplossingsrichtingen the way to go, als je gewoon een kant en klare oplossing wil sluit actieve speakers dan niet uit op basis van verhalen over studio monitors :)
Dat is het grote probleem met audio. Het is eigenlijk niet goed meetbaar want smaak.Je kan frequentietabellen maken maar dat is het halve verhaal natuurlijk. FPS in een game is makkelijk maar dit valt meer in de richting van een mooi scherm. De kleurafwijking kan van scherm A wellicht beter zijn dan B maar alsnog kan je B mooier vinden.

Heb je niet het idee dat het geluid een beetje kil is? Dat heb ik bijvoorbeeld met mijn HD660S. Deze klinken echt subliem in instrumentale muziek of zang maar met dance is het niet zo best. Dan doet de stuk goedkopere HD595 het een stuk beter in.
Goofy1978 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:04:
Svs heeft ook active speakers met subwooferaansluiting natuurlijk, zijn groot geworden met subs.
Anders een kleine losse amp met pasieve speakers de yamaha WXA-50 MusicCast ofzo.
Die heb ik zelf ook klinkt erg goed, met erg stabiel netwerk.
Een van de best klinkende kleine boekenplank modellen zijn die van de arendal 1961 serie, wel moet er een sub bij ze gaan niet erg laag.
Dat hebben de meeste boekenkasters, daarom wil ik de huidige actieve sub ook laten staan. Nog tips voor een losse amp? Zoals gezegd absoluut niet de voorkeur maar in combinatie met de pre-out van de Asgard wel een optie.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een neutraal geluid kan je naar smaak aanpassen met een equalizer. Er zijn gratis programmaatjes om dit te doen, die je op de achtergrond laat draaien op de pc.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 12-06-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naaitsab
TBTL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:28:
Een neutraal geluid kan je naar smaak aanpassen met een equalizer. Er zijn gratis programmaatjes om dit te doen, die je op de achtergrond laat draaien op de pc.
Klopt, op de Asgard ben ik met Equalizer APO aan de slag geweest. Toch niet helemaal het resultaat waar ik op hoopte. Dus ik ben een beetje huiverig voor om dat toe te passen op een setje van €1500+ Wellicht voor dat verhaal opzoek naar een andere koptelefoon die wat meer bass produceert. Maar dat staat hier even los van.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zou de deur nog niet dicht gooien voor luidsprekers met een neutraal geluid. In het boek 'Sound Reproduction - Loudspeakers and Rooms' van Floyd Toole, zijn het namelijk de neutrale luidsprekers die de voorkeur genieten van de proefpersonen.
naaitsab schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:27:
-Vermogen versterker zo ver ik kan zien vanuit de specificatie (AMP) gelijk aan de absolute minimale vereiste qua Ohms-Watt (LS50's), een recept voor slechte luister ervaring?
In de prijsklasse waarin je zoekt, hebben alle versterkers genoeg vermogen om hard te kunnen. Met de impedantie van de luidspreker en wat de versterker minimaal wil zien, zit het meestal ook wel goed.
-Losse low-pass filter tussen de speakers raadzaam bij gebruik van de MX3s of ondermijnd dit de kwaliteit?
Tussen wat en de speakers? Wat is je idee achter een laagdoorlaatfilter op deze plek?
-Zuilspeakers echt veel beter dan boekenkast? Ruimte is beperkt en doordreunen naar beneden is verre van wenselijk.
Zuilluidsprekers hebben een diepere bas. Doordreunen gebeurt zowel met zuilluidsprekers als met een subwoofer.

[ Voor 15% gewijzigd door TBTL op 12-06-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-09 23:00
De reeds vermeldde Arendal schijnen idd goed te zijn.
Daarnaast Buchardt (Zeos van zreviews is er gek van alhoewel boven budget).
Daarnaast eventueel Klipsch the fives.
Tot slot misschien je toch doen twijfelen over de Adam Audio T5V of grotere broer T7V. Zreviews heeft ook van deze 2 uitgebreide reviews.

Oh en als je toch niet wil downsizen maar toch iets speciaal wil, bekijk dan eens de Vestlyd V12C. Review zie https://hifi.nl/artikel/3...-de-woonkamer-brengt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@naaitsab de yamaha in mn post is een klasse d amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
TBTL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:49:
Ik zou de deur nog niet dicht gooien voor luidsprekers met een neutraal geluid. In het boek 'Sound Reproduction - Loudspeakers and Rooms' van Floyd Toole, zijn het namelijk de neutrale luidsprekers die de voorkeur genieten van de proefpersonen.
Blijft denk ik vooral een geval van voorkeur. Lastige is dat je niet echt een winkel kan vinden die goeie speakers én monitors in het assortiment heeft zitten om naast elkaar te luisteren. Tenminste niet hier in de regio.
In de prijsklasse waarin je zoekt, hebben alle versterkers genoeg vermogen om hard te kunnen. Met de impedantie van de luidspreker en wat de versterker minimaal wil zien, zit het meestal ook wel goed.
Qua vermogen is dat dus niet het geval ben ik achter gekomen. Wellicht formaatje huiskamer AV-reciever maar in het kleinere segment is het echt huilen met de pet op. Een versterker van €300 met 15Watt per kanaal is niet meer dan lachwekkend te noemen.
Tussen wat en de speakers? Wat is je idee achter een laagdoorlaatfilter op deze plek?
De (meeste) speakers zijn slecht in het weergeven van laag, gezien er enkel een midrange en tweeter in zit. Daarom zal normaliter de versterker zorgen dat de lage tonen DMV een low pass filter door de subwoofer worden afgehandeld. Dat doet deze unit niet waardoor je speakers slecht/vervormd laag gaan uitspuwen. De in-line LPF zou deze moeten tegengaan, waardoor laag bij de sub blijft en enkel de freqenties waar ze goed in zijn naar de speakers gaan.
Zuilluidsprekers hebben een diepere bas. Doordreunen gebeurt zowel met zuilluidsprekers als met een subwoofer.
Daarom ook niet echt een optie in mijn usecase. Subwoofer staat op 25% wat meer dan mans zat is.
wiemelen schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:36:
De reeds vermeldde Arendal schijnen idd goed te zijn.
Daarnaast Buchardt (Zeos van zreviews is er gek van alhoewel boven budget).
Daarnaast eventueel Klipsch the fives.
Tot slot misschien je toch doen twijfelen over de Adam Audio T5V of grotere broer T7V. Zreviews heeft ook van deze 2 uitgebreide reviews.

Oh en als je toch niet wil downsizen maar toch iets speciaal wil, bekijk dan eens de Vestlyd V12C. Review zie https://hifi.nl/artikel/3...-de-woonkamer-brengt.html
Dan kan ik niet meer bij m'n bureau komen denk ik :+ Voordeel van de Adams of Genelec is wel dat het hele 'gedoe' rondom de versterker wegvalt. Denk dat de kamer voor de T7V te klein is, dus dan wordt het de T5V of de A4V die schijnbaar een issue heeft met de trechter wat zorgt voor distorsie in bepaalde frequencies. Ik betwijfel of je dit hoort objectief maar op ASR vind ik ze bizar veel leunen op tabellen. Gezien je in reviews er eigenlijk niks over hoort (pun intended).
Goofy1978 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:42:
@naaitsab de yamaha in mn post is een klasse d amp
Door alle toeters en bellen die ik niet ga gebruiken wel aardig aan de prijs maar in ieder geval genoeg power en ziet er netjes uit. Zal 'm op de verzamellijst zetten :)

Edit: zit geen USB-DAC in zo ver ik kan zien?. Das jammer

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:37
Kef LSX 2 zijn ook het overwegen waard, ook goed te gebruiken i.c.m. een sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
ErikIrie schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:12:
Kef LSX 2 zijn ook het overwegen waard, ook goed te gebruiken i.c.m. een sub
Die had ik inderdaad ook bekeken, mooie speakers en geen extra apparatuur nodig. Nadeel daarvan is dat er geen fysiek volumecontrol op zit. Met grappen als 'exclusive mode' zodat bij een game je volume wiel op je toetsenbord niet meer werkt is dat een beetje so-so. Er zit volgens mij ook geen externe controller optie op buiten een app? Tweakeren met een Arduino IR of ethernet projectje zou dan nog een optie kunnen zijn.

Waar ik vooral een beetje mee zit met actieve hi-fi setjes is dat deze dingen stuk kunnen gaan. Zeker met alle poespas die erin zit. Een passieve speaker gaat eigenlijk niet stuk, een 1500 euro actieve speaker set is een stuk pijnlijker om te vervangen dan een ~300 euro versterker :P

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@naaitsab je kan hem toch digitaal met de pc verbinden?
De dac zit gewoon in de versterker anders komt er geen geluid uit lol.
Digitaal heeft geen verlies van informatie,en ik gok dat de dacs in de yamaha wat beter zijn dan een usb dac dinges.

ESS Sabre ESS9006 is de dac die erin zit

[ Voor 31% gewijzigd door Goofy1978 op 13-06-2023 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naaitsab
Goofy1978 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:10:
@naaitsab je kan hem toch digitaal met de pc verbinden?
De dac zit gewoon in de versterker anders komt er geen geluid uit lol.
Digitaal heeft geen verlies van informatie,en ik gok dat de dacs in de yamaha wat beter zijn dan een usb dac dinges.

ESS Sabre ESS9006 is de dac die erin zit
Klopt maar bij voorkeur USB. Dan heb je ook niet meer te maken met brakke Realtek drivers en S/PDIF Windows perikelen ;) Met als bijkomend voordeel ik mijn werklaptop ook erop aan kan sluiten. De Topping en vooral de SMSL DO100 (voor actieve monitors) hebben ook een goeie DAC aan boord. De SMSL volgens mij zelfs een van de beste in deze prijsklasse?

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:33
Ietwat offtopic. Wat er bij mij vooral blijft hangen is: "Hoe ga je de speakers op oor hoogte hangen met een zit/sta bureau? Welke oor hoogte kies je dan?"

Het moet de oor hoogte zijn als je staat, anders hangen je speakers halverwege je bureau als hij in 'sta-modus' staat. Wat dan betekent dat ze te hoog hangen voor wanneer je zit... En daarmee de vraag, heeft het dan veel nut en/of toegevoegde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Flans schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:30:
Ietwat offtopic. Wat er bij mij vooral blijft hangen is: "Hoe ga je de speakers op oor hoogte hangen met een zit/sta bureau? Welke oor hoogte kies je dan?"

Het moet de oor hoogte zijn als je staat, anders hangen je speakers halverwege je bureau als hij in 'sta-modus' staat. Wat dan betekent dat ze te hoog hangen voor wanneer je zit... En daarmee de vraag, heeft het dan veel nut en/of toegevoegde waarde?
Ik ben van plan om platform klemmen te gebruiken. Iets in die richting als onderstaand. Gezien zit-hoogte en sta-hoogte je oren ongeveer op dezelfde afstand zitten vanaf het bureau.

Afbeeldingslocatie: https://thumbs.static-thomann.de/thumb/padthumb600x600/pics/bdb/496998/15275883_800.jpg

if (!coffee) {
Work = false; }

Pagina: 1