Verwijderen aardlekschakelaar zwembadpomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy_T
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-04 15:37
De titel is misschien een beetje clickbait-y, want ik wil niet alle aardlekschakelaars verwijderen...

Ik heb een Intex zwembadpomp die een tussenstekker heeft met een 30mA aardlekschakelaar. Dat is problematisch in verband met de tijdklok waar ik 'm op wil aansluiten, want zodra die spanningsloos wordt slaat de ALS uit (en gaat 'ie dus zonder handmatige interventie bij de volgende cyclus niet meer aan). Het liefste zou ik de tussenstekker daarom verwijderen, en volgens mij kan dat ook veilig. De vraag is: zijn jullie het daar mee eens?

De pomp is aangesloten op een groep die achter een ALS hangt van óók 30mA, samen met nog drie andere groepen. De kans dat de ALS van de pomp afschakelt voordat de ALS in de groepenkast dat doet lijkt me nihil. Ze zijn immers allebei 30mA, en aangezien de ALS in de groepenkast ook lekspanning van allerhande andere apparaten moet verwerken zal die eerder aan z'n max zitten dan die in de tussenstekker.

Hoe denken jullie hierover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94QB71ANV5TYDjVVoOPcn5jTugs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eg46vxRWFOI3IaCL6JKS79un.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 14:13
Losknippen en normale stekker eraan?
Desnoods dat als blok voor de tijdschakelaar zetten, dan is het zeker goed.

Zolang je zeker bent van de als in de meterkast natuurlijk, want dit is wel stroom en water dicht bij elkaar, maar ik zou het niet moeilijker maken dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Is het normaal dat deze rcd altijd interactie nodig heeft?

Anderzijds. Wat als je het product verkoopt? Jij gaat gebruik maken van impliciete veiligheid die jij wel hebt, maar andere wellicht niet.
Voor jouw toepassing is het niet direct onveiliger. Maar je vergroot dit risico wel voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy_T
heggico schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:43:
Losknippen en normale stekker eraan?
Dat was inderdaad het idee. De WCD buiten heb ik getest; bij 30mA lekspanning schakelt de ALS in de groepenkast netjes af.

Het gaat mij er meer om dat ik geen denkfout maak door de situatie niet te overzien (en m'n kinderen in het bad zitten), dus als iemand een gaatje in mijn redenatie kan prikken dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy_T
jeroen3 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:49:
Jij gaat gebruik maken van impliciete veiligheid die jij wel hebt, maar andere wellicht niet.
Ik kan eerlijk gezegd niet veel soep maken van je bericht in z'n totaliteit, maar wat je hier zegt klopt uiteraard: als de pomp gebruikt zou worden in een situatie waar de WCD waar 'ie op wordt aangesloten niet achter een ALS zit, dan is het uiteraard essentieel dat deze tussenstekker blijft zitten. Ik ben echter niet van plan 'm elders aan te gaan sluiten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 14:13
Nou als je zekerheid wil, knip die kabel door. Zet aan een kant een vrouwelijke stekker en aan de andere de mannelijke. Zet daar de tijdklok tussen. Dan schakelt de tijdklok na deze beveiliging.

Wel kijken voor buitenstekkers etc, die zijn normaal gesproken minstens spatwaterdicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy_T
heggico schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:56:
Nou als je zekerheid wil, knip die kabel door. Zet aan een kant een vrouwelijke stekker en aan de andere de mannelijke. Zet daar de tijdklok tussen. Dan schakelt de tijdklok na deze beveiliging.
Daar heb ik uiteraard aan gedacht, maar volgens mij voegt dat dus geen enkele zekerheid toe op basis van de gelijke afschakelwaarden van beide aardlekschakelaars. Sterker nog: het zorgt alleen voor meer plekken waar vocht in kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Roy_T schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:50:
[...]

Dat was inderdaad het idee. De WCD buiten heb ik getest; bij 30mA lekspanning schakelt de ALS in de groepenkast netjes af.

Het gaat mij er meer om dat ik geen denkfout maak door de situatie niet te overzien (en m'n kinderen in het bad zitten), dus als iemand een gaatje in mijn redenatie kan prikken dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:50
Roy_T schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:38:
...aangezien de ALS in de groepenkast ook lekspanning van allerhande andere apparaten moet verwerken zal die eerder aan z'n max zitten dan die in de tussenstekker...
Als een toestel 10mA lekt naar de ene fase, en een ander toestel lekt 10mA naar een andere fase, dan ziet de ALS op die groep 0mA lekstroom. Dus in theorie kan in een groep met 30mA ALS een lek van maximaal 60mA gebeuren zonder dat de ALS tript.
En volgens mij is het expliciet de bedoeling dat dergelijke in-snoer ALS'en uitvallen als stroom wegvalt. Drooglopen zal de pomp niet zo fijn vinden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:16
naftebakje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:24:
[...]

En volgens mij is het expliciet de bedoeling dat dergelijke in-snoer ALS'en uitvallen als stroom wegvalt. Drooglopen zal de pomp niet zo fijn vinden.
Waarom zou hij gaan drooglopen?
Dat is alleen als hij hoger staat opgesteld dan het waterniveau.
Maar dan kan je sowieso al niet gebruik maken van een tijdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:25
Roy_T schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:38:
De titel is misschien een beetje clickbait-y, want ik wil niet alle aardlekschakelaars verwijderen...

Ik heb een Intex zwembadpomp die een tussenstekker heeft met een 30mA aardlekschakelaar. Dat is problematisch in verband met de tijdklok waar ik 'm op wil aansluiten, want zodra die spanningsloos wordt slaat de ALS uit (en gaat 'ie dus zonder handmatige interventie bij de volgende cyclus niet meer aan). Het liefste zou ik de tussenstekker daarom verwijderen, en volgens mij kan dat ook veilig. De vraag is: zijn jullie het daar mee eens?

De pomp is aangesloten op een groep die achter een ALS hangt van óók 30mA, samen met nog drie andere groepen. De kans dat de ALS van de pomp afschakelt voordat de ALS in de groepenkast dat doet lijkt me nihil. Ze zijn immers allebei 30mA, en aangezien de ALS in de groepenkast ook lekspanning van allerhande andere apparaten moet verwerken zal die eerder aan z'n max zitten dan die in de tussenstekker.

Hoe denken jullie hierover?

[Afbeelding]
Ik heb de stekker er 3 jaar geleden al afgeknipt. Pomp deed raar met de schakelaar. De pomp staat droog onder een afdak, nog nooit een probleem ondervonden. Ook nog nooit eruit geklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:16

Stoney3K

Flatsehats!

Ik heb ook zo'n Intex pomp met in-lijn ALS en ik heb hem er ook tussenuit "geknipt", wat ik gedaan heb is de aardlekschakelaar zelf voorzien van een (rubber) vrouwelijke Schuko en de pomp van een nieuwe rubberen stekker.

Mocht ik de pomp dan op een groep prikken zonder ALS dan kan ik de aardlek er zonder problemen tussen steken, maar op een groep met aardlek is die niet nodig. Sinds de twee aardlekschakelaars dezelfde afschakelwaarde hebben (30mA) heb je toch geen selectiviteit. Het is dan dus maar gokken of de aardlek op de stekker of de aardlek in de meterkast eerst afschakelt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gendragonfly
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-03 17:25
Je zult de schakelaar tussen de pomp en de ALS moeten plaatsen zonder stekkers. Anders loop je het risico dat de stekker in een niet beveiligde aansluiting wordt gestoken.

In het algemeen: hoe dichter de ALS bij het apparaat zit en hoe minder apparaten er op 1 ALS zitten hoe beter je beveiligd bent tegen lekstroom. De ALS die het dichtste bij zit klapt er dus als eerst uit, mits de specificaties verder hetzelfde zijn. (Niet alle ALS schakelen even snel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

gendragonfly schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:27:
De ALS die het dichtste bij zit klapt er dus als eerst uit, mits de specificaties verder hetzelfde zijn. (Niet alle ALS schakelen even snel.)
Dat is toch niet zo? Als er twee dezelfde aardlekschakelaars áchter elkaar zitten en er is een lekstroom achter de laatste aardlek, dan meten ze allebei dezelfde verschilstroom tussen fase en nul. Dan is het dus net maar een gok welke van de 2 er als eerste uit gaat.

In theorie kán de dichtstbijzijnde aardlek eerder gaan doordat je nog de weerstand van de kabels tussen de twee aardlekschakelaars hebt, maar als je de juiste bekabeling gebruikt zijn die verschillen zo klein dat ze eigenlijk niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:31
gendragonfly schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:27:
Je zult de schakelaar tussen de pomp en de ALS moeten plaatsen zonder stekkers. Anders loop je het risico dat de stekker in een niet beveiligde aansluiting wordt gestoken.
Eens.

De kans moet nul zijn dat de pomp onbeveiligd wordt aangesloten. Zo'n mogelijkheid moet niet bestaan, niet in het eigen huis, niet in een toekomstig huis en zelfs niet als de pomp ooit een tweede leven krijgt.

De opmerking van Stoney hierboven schuurt om die reden ook behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Rukapul schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:06:
[...]
De kans moet nul zijn dat de pomp onbeveiligd wordt aangesloten. Zo'n mogelijkheid moet niet bestaan, niet in het eigen huis, niet in een toekomstig huis en zelfs niet als de pomp ooit een tweede leven krijgt.
In dat geval kun je de aardlekschakelaar er nooit tussenuit halen, zelfs niet als je je aan alle andere regels omtrent gebruik in natte ruimtes volgens de NEN1010 houdt. Je weet immers niet wat er in de toekomst met die pomp gaat gebeuren.

De aardlekschakelaar er los bij doen is de enige compromis die je kan maken, maar dan moet de toekomstige gebruiker hem natuurlijk wel verantwoord aansluiten.

Om heel eerlijk te zijn wil ik niet de persoon zijn die een tuin-stopcontact ergens tegen komt die niet achter een aardlekschakelaar zit. En een snoertje vanaf de trekschakelaar op de wasmachine-groep, ik weet niet of ik daar aan wil denken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:06:
[...]

Eens.

De opmerking van Stoney hierboven schuurt om die reden ook behoorlijk.
ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, hufterproofing WILL save lives, om het maar eens kort door de bocht te zeggen. dus ik zou ook zeker geen stekkers of demontabele gebruiken, gewoon een heavy-duty. slimme schakelmodule in je kabel zetten met goede trekontlasting en alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 22:05
naftebakje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:24:
[...]
Als een toestel 10mA lekt naar de ene fase, en een ander toestel lekt 10mA naar een andere fase, dan ziet de ALS op die groep 0mA lekstroom. Dus in theorie kan in een groep met 30mA ALS een lek van maximaal 60mA gebeuren zonder dat de ALS tript.
Die snap ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 18:56

Managelorian

“This is the workflow.”

@akatar: dat komt volgens mij omdat het ook niet klopt, want een aardlekschakelaar wordt altijd per fase toegepast. 3-fase aardlekschakelaars bestaan wel, maar worden niet gebruikt om individuele automaten op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy_T
Ik ook niet. Een ALS is namelijk maar aangesloten op één fase voor zover ik weet (edit: bij groepen die zijn aangesloten op een enkele fase).

Verder dank voor alle suggesties en inzichten! Hoewel ik het er mee eens ben dat een apparaat veilig moet zijn en dat de in-snoer ALS daar altijd voor zorgt ongeacht huisinstallatie, zijn we het er volgens mij ook over eens dat in mijn specifieke installatie de tweede ALS geen extra veiligheid brengt. Ik ga nog even broeden op wat ik hiermee ga doen; het wordt sowieso a) in-snoer ALS verplaatsen naar voor de tijdschakelaar, of b) helemaal verwijderen (met de verantwoordelijkheid het apparaat nooit elders te gebruiken en van een grote gele sticker met waarschuwing te voorzien).

[ Voor 3% gewijzigd door Roy_T op 15-06-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Managelorian schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:38:
@akatar: dat komt volgens mij omdat het ook niet klopt, want een aardlekschakelaar wordt altijd per fase toegepast. 3-fase aardlekschakelaars bestaan wel, maar worden niet gebruikt om individuele automaten op aan te sluiten.
En dan nog is het zo dat wanneer er lek is via 1 fase het de lekstroom via een andere fase niet 'compenseert' tenzij de twee ALS'en precies 180 graden uit fase staan. Bij een driefasig systeem staan de 3 fasen 120 graden van elkaar gedraaid, dus dan klopt dat sowieso al niet.

Bovendien heeft elke aardlekschakelaar dan zijn eigen nulgeleider waarover gemeten wordt, die twee beïnvloeden elkaar dus niet. En als het om een drie- of vierfasige (3P+N) ALS gaat, dan wordt de totale lekstroom gemeten en wordt alles tegelijk afgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy_T
Nog een korte aanvulling over de NEN1010. Ik heb geen toegang tot de volledige brontekst, maar een extensieve zoektocht leert me niet dat in de NEN1010 is iets opgenomen over dat een apparaat “future-proof” moet zijn in de zin van “er moet gegarandeerd worden dat er altijd een ALS aanwezig is bij toekomstig gebruik van de pomp.” Voor zover ik weet, maar knip en plak vooral uit de norm als ik het mis heb, voldoet mijn installatie gewoon nog steeds aan de NEN1010 wanneer ik de in-snoer ALS verwijder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
NEN1010 is ook niet van toepassing op het apparaat, die norm is voor installaties. Daar verander je niets aan.

Op het apparaat zijn normen van toepassing die de fabrikant nodig heeft om CE af te geven.
Ik gok iets van IEC 60364-4-41 of IEC 60335-2-41. Wat daar precies allemaal in staat weet ik niet.
Als jij deze verwijdert zou het apparaat "niet meer CE" zijn. Dat is alles.
Pagina: 1