Ha Tweakers,
Momenteel de woning aan het isoleren langs de buitenzijde door middel van het verlijmen van EPS 60mm platen. De geringe dikte is gekozen vanuit esthetisch oogpunt. Momenteel is de muur niet geisoleerd. Enkel een luchtspouw van ca. 60mm. Afwerking zal bestaan uit stuc. Nu heb ik gelezen dat onder het maaiveld eigenlijk XPS gebruikt dient te worden.
Gezien XPS niet gestuct kan worden is het knap lastig om ervoor te zorgen dat overal de XPS onder het maaiveld verdwijnt. Toch twijfel ik ook hier over. Sommige websites zeggen namelijk weer wel dat stucen mogelijk is? De grond rond mijn woning is namelijk niet gelijk qua niveau. Nu vroeg ik mij af of het écht zo erg is als de EPS op sommige plekken ca. 15 centimeter onder het maaiveld verdwijnt. Het is namelijk nogal een verschil of je EPS tot een meter onder maaiveld aanbrengt of slechts 15 centimeter. EPS is namelijk redelijk vochtbestendig, maar wel minder dan XPS.
De woning is ca. 1 meter boven straatniveau gelegen. Ik heb eigenlijk nooit last van grondwater en ook de kruipruimte is altijd kurkdroog.
Aanvullend nog wat onderzoek gedaan en een document tegengekomen met de naam ''EPS en vocht''. Enkele citaten:
Momenteel de woning aan het isoleren langs de buitenzijde door middel van het verlijmen van EPS 60mm platen. De geringe dikte is gekozen vanuit esthetisch oogpunt. Momenteel is de muur niet geisoleerd. Enkel een luchtspouw van ca. 60mm. Afwerking zal bestaan uit stuc. Nu heb ik gelezen dat onder het maaiveld eigenlijk XPS gebruikt dient te worden.
Gezien XPS niet gestuct kan worden is het knap lastig om ervoor te zorgen dat overal de XPS onder het maaiveld verdwijnt. Toch twijfel ik ook hier over. Sommige websites zeggen namelijk weer wel dat stucen mogelijk is? De grond rond mijn woning is namelijk niet gelijk qua niveau. Nu vroeg ik mij af of het écht zo erg is als de EPS op sommige plekken ca. 15 centimeter onder het maaiveld verdwijnt. Het is namelijk nogal een verschil of je EPS tot een meter onder maaiveld aanbrengt of slechts 15 centimeter. EPS is namelijk redelijk vochtbestendig, maar wel minder dan XPS.
De woning is ca. 1 meter boven straatniveau gelegen. Ik heb eigenlijk nooit last van grondwater en ook de kruipruimte is altijd kurkdroog.
Aanvullend nog wat onderzoek gedaan en een document tegengekomen met de naam ''EPS en vocht''. Enkele citaten:
EPS bestaat uit aan elkaar gehechte gesloten cellen met daartussen kleine soms met elkaar in verbinding
staande gangetjes (ganglionnen). In de gesloten cellen kan nochwater, noch damp binnendringen.
De vochteigenschappen worden dus bepaald door de ganglionnen, die bij EPS niet als capillairen werken,
omdat EPS in contact met water een bolle meniscus vertoont, (dat kunt u gemakkelijk zelf controleren
door een strookje EPS in een glas met water te dopen). Hierdoor kan EPS geen vocht opzuigen.
Bij sommige kwaliteiten EPS werken de ganglionnen wel als kanaaltjes die water – onder invloed van
de zwaartekracht – doorlaten. Het water blijft niet in het EPS achter, zodat de invloed op de warmtegeleiding zeer gering is. Het doorgelaten vocht kan ongewenst zijn als de onderconstructie
er niet tegen kan (spaanplaat).
Nat worden van een kale EPS-plaat is niet erg omdat het niet kan rotten of schimmelen. De microorganismen die rot kunnen veroorzaken hebben om te leven naast vocht en een voldoende hoge temperatuur een voedingsbodem nodig. EPS bevat geen voedingsstoffen geschikt voor schimmels en
bacteriën.
EPS gedraagt zich uitstekend in
een vochtige omgeving, getuige de
prestaties die in het betreffende
KOMO Attest-met-Productcertificaat
vastgelegd zijn, zie tabel 4.
:strip_exif()/f/image/XyIM5La67gjUrdiVGpdnyw13.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Kromatic op 12-06-2023 17:24 ]