@
Nedish dit geeft al weer een iets ander beeld dan wat je eerst schetste, (zie het enorme belang van zoveel mogelijk informatie geven ook als je zelf niet weet of het relevant is..
om te beginnen is er kennelijk een soort gezamenlijke oprit, waarom deze niet in gemeenschappelijk eigendom is is mij totaal een raadsel erfdienstbaarheid is in deze een heel domme oplossing als je je beseft dat beide erven feitelijk ook gewoon een toegangs hek / poort hebben.
maar goed, is wat is zullen we maar zeggen.
nu kom je in principe op 2 punten uit,
jij mag jouw erf en eigendommen filmen, dus je zou ook het toegangshek mogen filmen mits je daar een legitiem doel voor hebt, dat kan zijn.
omdat je op afstand de poort open moet kunnen doen voor de postbode, of omdat het in het verleden is voorgekomen dat dergelijke hekken worden gesloopt door vandalen of omdat het de meest logische route is voor inbrekers (in een wijk/leefgebied waar inbraak relatief vaak voorkomt.
in beginsel mag je dus niet zomaar zonder reden de dienstbare grond filmen omdat dat makkelijk of leuk is.
echter als je alleen je eigen toegang filmt en voor het overige alleen grond van de buren filmt (zo minimaal mogelijk) waar toch al dienstbaarheid op rust en dus niet een stukje van zijn terras huis, bloementuin etc), dan heeft je buurman een stuk minder te klagen, je filmt dan namelijk niet zijn privé en je doet er bovendien zoveel mogelijk aan om het niet al te bond te maken.
dat zelfde kun je overigens ook van je buur verlangen, als hij nog een eigen toegangspoort heeft kun je verlangen dat hij zijn camera zo richt dat er zo min mogelijk van jouw komen en gaan wordt gefilmt.
het simpele feit dat je buur niet bereid is om mee te werken (of zelfs maar te luisteren) naar buurtbemiddeling zou voor mij persoonlijk een reden zijn om te zeggen dat mijn buur kennelijk al geen interesse heeft in goede relaties, immers zelfs als ik vooraf niet van plan ben te doen wat mijn buren vragen, dan zou ik in beginsel alsnog het fatsoen tonen te luisteren en eventuele vragen te beantwoorden.
je kunt immers altijd nog weglopen. wat van mij is is van mij en IK doe wat IK wil lekker puh is gewoon geen manier van 'je gedragen als goede buur'
je blijft dan op dit moment dus met 3 mogelijkheden over...
1: je hoopt er maar gewoon op nooit camerabeelden nodig te zullen hebben, en mocht het ooit wel zijn, dan kun je altijd bij je buur aanbellen en zeggen ik heb die beelden van gisteravond tussen 11 en 04 uur nodig... en desnoods kun je de rechter zelfs vragen om hem te bevelen die beelden af te staan (als blijkt dat hij ze en niet aan jou en niet aan de politie wil afstaan). - kortom Doom Scenario. in de realiteit zal het bijna nooit zover komen.
2: je zoekt een nieuw plekje voor je camera en zorgt dat je zo min mogelijk van die oprit filmt maar bijvoorbeeld wel iedereen die door jouw toegangshek komt.. als hij dan weer komt klagen zeg je 'gerechtvaardigd belang en laat het daarbij... let op hoe minder van zijn grond je daarbij in het oog hebt hoe beter...
3: je laat het erbij zitten, want hoewel het behoorlijk onsympathiek is van je buur moet je liever niet overal altijd over willen vechten.
4: de kinderachtige oplossing, ik niet dan hij ook niet, hoewel ik denk dat dit an sich een plausibel drukmiddel kan zijn, zou ik (als puntje bij paaltje komt) iedereen afraden om zich uiteindelijk ook echt heraan te wagen, het is vooral vreselijk kinderachtig en je zet daar gehaaid kwaad bloed mee, gaat iemand hier vervolgens in de buurt over praten dan ben jij gegarandeerd de boeman. - ik ben het overigens wel absoluut niet eens met de laatste statement van @
JanB - hoewel ik niet dan jij ook niet natuurlijk een vrij lullig uitgangspunt is, is het natuurlijk wel zo dat er heel groot verschil is tussen, het filmen van je eigen huis, je eigen toeganspoort en een klein stukje weg ... wat toevallig niet van jou is...
de openbare weg is ook niet van jou, maar toch mag je die filmen als jouw auto daar staat en je voldoende reden hebt om te vrezen dat men die auto wil beschadigen.. dan geldt jouw belang ineens zwaarder dan al die privacy van de mensen die langslopen.
bovendien doe je hier heel 'lacherig' - naar mijn gevoel over, je wilt wel gebruik blijven maken van zijn grond.. laten we wel zijn, recht van weg is een recht, dat is in het verleden ooit eens bevochten of afgekocht en daar heeft een notaris iets van moeten vinden. dat is niet zomaar liefdadigheid waar je inmiddels boze buurman zomaar onder uit kan. bovendien geeft TS aan dat er al een bemiddelingspoging is gedaan en dat men daar geen intresse in heeft gehad, in dat opzicht lijkt de goede buur relatie al flink verziekt...
persoonlijk ben ik oprecht benieuwd wat iemand ertoe beweegt om zichzelf zo op te stellen en zelfs een bemiddelingsgesprek niet te willen voeren, mijn reactie zou op zo'n moment eigenlijk altijd zijn dat ik rechtsmiddelen zou zoeken in eerste instantie bemiddeling af te dwingen, of in 2e instantie om te zorgen dat ik ook gewoon mijn bezittingen mag beschermen.