Infrarood (distance) sensor met ground in plaats van signal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:41
Ik ben opzoek naar een simpele infrarood transmitter/receiver combi om "iets" dat in de weg staat te detecteren.

Mijn probleem is alleen dat alles wat ik vind (en klein) is alleen VCC / GND / SIGNAL heeft en ik het liefst heb dat SIGNAL een GND doorschakeling is zodra er detectie is.

Bestaan deze gewoon niet of heb ik het beeld volledig mis ? Ik wil namelijk niets aansturen, ik wil iets ground geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dan kan niet, de sensor moet kunnen werken, daarvoor is stroom nodig, en dus een ground, anders is er geen compleet circuit terwijl er geen auto is (en kan hij niet meten).

"Ze" zouden iets kunnen maken dat bijvoorbeeld een hoog of laag signaal geeft, maar laag zal daarbij niet 0 zijn, omdat er stroomverbruik is tijdens het meten.
Als je dit wil zoek je een fysieke schakelaar, en dat doet niet wat je wil vermoed ik.

Gewoon een datakabel leggen met 3 of 4 aders, en je bent klaar, wat maakt die ene extra draad uit?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 23:39
Je wilt de signal output eigenlijk dus standaard hoog hebben en richting gnd gaan als er iets word gedetecteerd?

Dat kan al met een simpele transistor.

Wat wil je aansturen? En wat voor ingang heeft dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
_eLMo_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:23:
Dan kan niet, de sensor moet kunnen werken, daarvoor is stroom nodig, en dus een ground, anders is er geen compleet circuit terwijl er geen auto is (en kan hij niet meten).

"Ze" zouden iets kunnen maken dat bijvoorbeeld een hoog of laag signaal geeft, maar laag zal daarbij niet 0 zijn, omdat er stroomverbruik is tijdens het meten.
Als je dit wil zoek je een fysieke schakelaar, en dat doet niet wat je wil vermoed ik.

Gewoon een datakabel leggen met 3 of 4 aders, en je bent klaar, wat maakt die ene extra draad uit?
Signal out of ground leggen is gewoon de keuze; dat heeft niets met het circuit van +/- te maken, ground kun je dus zo aan "linken" als er detectie is...
heggico schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:29:
Je wilt de signal output eigenlijk dus standaard hoog hebben en richting gnd gaan als er iets word gedetecteerd?

Dat kan al met een simpele transistor.

Wat wil je aansturen? En wat voor ingang heeft dat?
Transistor zou kunnen inderdaad. Ik moet een pootje van een IC aan ground leggen via zo'n sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt beter een optocoupler gebruiken om een pnp sensor om te zetten in een npn poort.

Maar je kunt ook npn sensoren krijgen als je wilt.

Deze direct aan een ic hangen met draad is wellicht niet zo’n goed plan vanwege storingen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
jeroen3 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:37:
Je kunt beter een optocoupler gebruiken om een pnp sensor om te zetten in een npn poort.

Maar je kunt ook npn sensoren krijgen als je wilt.

Deze direct aan een ic hangen met draad is wellicht niet zo’n goed plan vanwege storingen enzo.
Zou een mogelijkheid zijn maar op Amazon bestel je dergelijke setjes werkend maar dan alleen met SIGNAL output... die zijn er dacht ik niet npn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Amazon is ook niet echt een goeie bron... Of het nu pnp/npn is, beide is signal, dat verandert niet.
Wat ik zo snel kan vinden is een E18-D80NK, die lijkt NPN te zijn met interne pull-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
jeroen3 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:57:
Amazon is ook niet echt een goeie bron... Of het nu pnp/npn is, beide is signal, dat verandert niet.
Wat ik zo snel kan vinden is een E18-D80NK, die lijkt NPN te zijn met interne pull-up.
Klopt maar wel lekker makkelijk te bestellen waar ik woon. Ik kwam die ook tegen, en ja op Amazon. 5V dus ideaal. Ik denk dat ik die daar maar eens moet gaan bestellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je wilt dat bij detectie de uitgang laag wordt ipv hoog, een simpele transistor zoals een BC547 met een 4k7 basis weerstandje zou dat al kunnen.

Ik weet alleen niet of IR een goede detector is om objecten te detecteren, een dun paaltje zal lastig worden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
memphis schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:03:
Je wilt dat bij detectie de uitgang laag wordt ipv hoog, een simpele transistor zoals een BC547 met een 4k7 basis weerstandje zou dat al kunnen.
Klopt maar laa/hoog is ook maar een term... ik koppel het direct aan ground; ik doe hetzelfde met een Ardunio.. en nee daar ga ik die sensor niet aan koppelen, het zijn namelijk overrides.
Ik weet alleen niet of IR een goede detector is om objecten te detecteren, een dun paaltje zal lastig worden.
Objecten zijn minimaal 20cmx20cmx20cm dus geen zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 22:37
jeroen3 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:57:
Ik weet niet waar je over struikelt, maar die dingen zullen altijd een signaaldraad hebben.

Standaard industrienorm is open collector NPN of PNP zonder pull up/down. Bij de meeste fabrikanten heet dat draadje "signal" ongeacht het utigangstype.

PNP schakelt de voedingsspanning naar de uitgang (sourcing)
NPN schakelt de uitgang naar massa (sinking)

Dat laatste is volgens mij precies wat je wilt?

https://www.sealevel.com/...-basics-pnp-vs-npn-logic/

[ Voor 12% gewijzigd door Sine op 15-06-2023 08:49 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1