Members only:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Nee, dit is een achterhaalde opvatting van contractuele medehuur.
Contractuele medehuur is een bijzondere situatie omdat de overeenkomst in principe ondeelbaar is. Het arrest van de HR heeft daarin echter een wezenlijke verandering gebracht. Er is overigens ook kritiek op het arrest.gambieter schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:51:
Dit is toch niet jouw probleem?
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Dit is inderdaad niet mijn probleem. Maar wil graag mijn huisgenoot helpen, zou jammer zijn als hij ineens een stuk meer moet gaan betalen óf zelfs de woning moet verlaten.gambieter schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:51:
Dit is toch niet jouw probleem? Op zich klinkt de beleidsverandering van de MVGM fair, het voorkomt dat huurders buitengesloten worden doordat men vriendjes blijft aanleveren.
Blijven huren, wat win je daarmee, ga je dan onderverhuren? Beste manier om het huis uitgezet te worden door het contract te verbreken. Even los van inschrijving bij gemeente etc.
We staan als gelijkwaardige huurders op het contract. Ik heb geen rechtsbijstand maar zou inderdaad bij rechtshulp kunnen navragen.Frogmen schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:54:
Lees eerst eens goed het contract en het allonge staan jullie er beiden op als gelijkwaardige huurders?
Wat zegt rechtshulp? Tja en anders is er altijd nog de rechter om het aan voor te leggen. Want als je mede huurder zijn woning kwijtraakt is dat natuurlijk wel beetje buiten proportie. Dat hij een huur wijziging krijgt is misschien niet te voorkomen.
Ik weet niet of dat hier opgaat, aangezien we eerst een het huidige contract moeten opzeggen en daarna een nieuw contract moeten aangaan.oxfordpelican schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:59:
Je hebt zoiets als coöptatierecht maar ik weet niet of dat hier van toepassing is. Je kan verwerven als je in het verleden zelf een nieuwe huisgenoot hebt mogen kiezen (dacht ik).
Dank voor het uitgebreide inhoudelijke antwoord. Ik zal vanavond even in de stukken in duiken, ik moet even de tijd nemen om dat goed te begrijpen. Maar een snelle scan doet vermoeden dat het mogelijk is dat ik van het huurcontract ga en mijn huisgenoot alleen achterblijft. Een bijkomende complicatie is dan wel dat hij niet in zijn eentje voldoet aan de gestelde inkomenseis van de [verhuurder] (deze is 36x de huurprijs), dit omdat hij momenteel een deeltijd studie volgt naast zijn werk.Real schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:59:
[...]
Nee, dit is een achterhaalde opvatting van contractuele medehuur.
Sinds een antwoord op prejudiciële vragen door de Hoge Raad eind december 2021 kunnen jullie als contractuele medehuurders vorderen dat een van de medehuurders als enige huurder blijft huren. De verhuurder wordt bij die vordering niet betrokken. Dit is een van de uitzonderingen waar derdenwerking in het privaatrecht van toepassing is.
Zie bijvoorbeeld dit vonnis van vorig jaar (en let op de naam van de gemachtigde bij beide partijen):
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBDHA:2022:8475
Uiteraard moet je huidige medehuurder de huurprijs en servicekosten wel kunnen dragen.
Hou er verder rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou. Ik zou je willen aanraden om een expert te raadplegen op het gebied van huurrecht voor woonruimte, omdat het arrest van de HR relatief recent is en niet zomaar zelf aan de slag te gaan.
Hoewel de AG in de conclusie opmerkte dat een procedure bij de kantonrechter vrij nutteloos kan zijn. Maar een kantonrechter zou wel kunnen kijken naar de draagkracht van je medehuurder.
[...]
Contractuele medehuur is een bijzondere situatie omdat de overeenkomst in principe ondeelbaar is. Het arrest van de HR heeft daarin echter een wezenlijke verandering gebracht. Er is overigens ook kritiek op het arrest.
Dat is inderdaad de strekking. Vóór het arrest pasten rechters ook al art. 6:267 BW analoog toe op contractuele medehuurders, maar dat had dus geen wettelijke grondslag.levik7 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:53:
een snelle scan doet vermoeden dat het mogelijk is dat ik van het huurcontract ga en mijn huisgenoot alleen achterblijft.
Een inkomenseis is vrijwel altijd alleen van toepassing bij aanvang huurovereenkomst. Een inkomensval is in ieder geval geen wettelijke opzeggingsgrond voor de verhuurder, maar kan natuurlijk wel leiden tot een huurschuld als je huisgenoot de huurprijs en servicekosten niet zelf kan dragen en dan komt ontbinding alsnog in beeld. Dit punt is ook onbeantwoord gebleven in het arrest van de Hoge Raad.levik7 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:53:
Een bijkomende complicatie is dan wel dat hij niet in zijn eentje voldoet aan de gestelde inkomenseis van de [verhuurder] (deze is 36x de huurprijs), dit omdat hij momenteel een deeltijd studie volgt naast zijn werk.
Volgens mij is dat juist wél de overweging, aangezien ze als reden van weigering opgeven dat de huurprijs te ver onder hun gewenste prijs zit.Real schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:34:
[...]
Los daarvan verplichten sommige verhuurders dat de huurovereenkomst in het geheel wordt opgezegd (dus door alle medehuurders), omdat er bij een nieuw contract geen beperking geldt voor wat betreft een stijging van de huurprijs. Maar dat is dus niet de overweging van jullie verhuurder begrijp ik.
Ik las het meer als een soort maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar blijkbaar kun je het ook zo lezen.DataGhost schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:41:
[...]
Volgens mij is dat juist wél de overweging, aangezien ze als reden van weigering opgeven dat de huurprijs te ver onder hun gewenste prijs zit.
Dat deel staat op de site van de bemiddelaar/beheerder. Volgens beheerder/bemiddelaar is het de verhuurder die niet meer mee wil doen aan een contractwijziging omdat de huidige huur te ver onder de marktwaarde zit.Real schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:44:
[...]
Ik las het meer als een soort maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar blijkbaar kun je het ook zo lezen.
Everything is better with Bluetooth
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq