Contractwijziging onmogelijk door markthuurprijs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:20
Members only:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is toch niet jouw probleem? Op zich klinkt de beleidsverandering van de MVGM fair, het voorkomt dat huurders buitengesloten worden doordat men vriendjes blijft aanleveren.

Blijven huren, wat win je daarmee, ga je dan onderverhuren? Beste manier om het huis uitgezet te worden door het contract te verbreken. Even los van inschrijving bij gemeente etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lees eerst eens goed het contract en het allonge staan jullie er beiden op als gelijkwaardige huurders?
Wat zegt rechtshulp? Tja en anders is er altijd nog de rechter om het aan voor te leggen. Want als je mede huurder zijn woning kwijtraakt is dat natuurlijk wel beetje buiten proportie. Dat hij een huur wijziging krijgt is misschien niet te voorkomen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:01
Je hebt zoiets als coöptatierecht maar ik weet niet of dat hier van toepassing is. Je kan verwerven als je in het verleden zelf een nieuwe huisgenoot hebt mogen kiezen (dacht ik).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
levik7 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:43:
Members only:

***members only***
Nee, dit is een achterhaalde opvatting van contractuele medehuur.

Sinds een antwoord op prejudiciële vragen door de Hoge Raad eind december 2021 kunnen jullie als contractuele medehuurders vorderen dat een van de medehuurders als enige huurder blijft huren. De verhuurder wordt bij die vordering niet betrokken. Dit is een van de uitzonderingen waar derdenwerking in het privaatrecht van toepassing is.

Zie bijvoorbeeld dit vonnis van vorig jaar (en let op de naam van de gemachtigde bij beide partijen):

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBDHA:2022:8475

Uiteraard moet je huidige medehuurder de huurprijs en servicekosten wel kunnen dragen.

Hou er verder rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou. Ik zou je willen aanraden om een expert te raadplegen op het gebied van huurrecht voor woonruimte, omdat het arrest van de HR relatief recent is en niet zomaar zelf aan de slag te gaan.

Hoewel de AG in de conclusie opmerkte dat een procedure bij de kantonrechter vrij nutteloos kan zijn. Maar een kantonrechter zou wel kunnen kijken naar de draagkracht van je medehuurder.
gambieter schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:51:
Dit is toch niet jouw probleem?
Contractuele medehuur is een bijzondere situatie omdat de overeenkomst in principe ondeelbaar is. Het arrest van de HR heeft daarin echter een wezenlijke verandering gebracht. Er is overigens ook kritiek op het arrest.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Arrest met antwoord op prejudiciële vragen van de HR:

https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:HR:2021:1964

Conclusie van de AG (onafhankelijk advies aan de HR, maar bevat veel achtergrond)

https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:PHR:2021:761

En art. 7:267 BW waar het om draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Overigens kun je de namen van de bedrijven schrappen en vervangen door [verhuurder] en [bemiddelaar] of iets dergelijks, want de namen voegen niets toe en maken je TS een stuk minder herleidbaar, ook al staat de TS tussen [mo] tags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:20
Dank voor de antwoorden.
gambieter schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:51:
Dit is toch niet jouw probleem? Op zich klinkt de beleidsverandering van de MVGM fair, het voorkomt dat huurders buitengesloten worden doordat men vriendjes blijft aanleveren.

Blijven huren, wat win je daarmee, ga je dan onderverhuren? Beste manier om het huis uitgezet te worden door het contract te verbreken. Even los van inschrijving bij gemeente etc.
Dit is inderdaad niet mijn probleem. Maar wil graag mijn huisgenoot helpen, zou jammer zijn als hij ineens een stuk meer moet gaan betalen óf zelfs de woning moet verlaten.

Onderhuur is helaas verboden. Dus als ik op het huurcontract blijf staan dan zou mijn huidige huisgenoot daar alleen blijven wonen.
Frogmen schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:54:
Lees eerst eens goed het contract en het allonge staan jullie er beiden op als gelijkwaardige huurders?
Wat zegt rechtshulp? Tja en anders is er altijd nog de rechter om het aan voor te leggen. Want als je mede huurder zijn woning kwijtraakt is dat natuurlijk wel beetje buiten proportie. Dat hij een huur wijziging krijgt is misschien niet te voorkomen.
We staan als gelijkwaardige huurders op het contract. Ik heb geen rechtsbijstand maar zou inderdaad bij rechtshulp kunnen navragen.
oxfordpelican schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:59:
Je hebt zoiets als coöptatierecht maar ik weet niet of dat hier van toepassing is. Je kan verwerven als je in het verleden zelf een nieuwe huisgenoot hebt mogen kiezen (dacht ik).
Ik weet niet of dat hier opgaat, aangezien we eerst een het huidige contract moeten opzeggen en daarna een nieuw contract moeten aangaan.
Real schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Nee, dit is een achterhaalde opvatting van contractuele medehuur.

Sinds een antwoord op prejudiciële vragen door de Hoge Raad eind december 2021 kunnen jullie als contractuele medehuurders vorderen dat een van de medehuurders als enige huurder blijft huren. De verhuurder wordt bij die vordering niet betrokken. Dit is een van de uitzonderingen waar derdenwerking in het privaatrecht van toepassing is.

Zie bijvoorbeeld dit vonnis van vorig jaar (en let op de naam van de gemachtigde bij beide partijen):

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBDHA:2022:8475

Uiteraard moet je huidige medehuurder de huurprijs en servicekosten wel kunnen dragen.

Hou er verder rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou. Ik zou je willen aanraden om een expert te raadplegen op het gebied van huurrecht voor woonruimte, omdat het arrest van de HR relatief recent is en niet zomaar zelf aan de slag te gaan.

Hoewel de AG in de conclusie opmerkte dat een procedure bij de kantonrechter vrij nutteloos kan zijn. Maar een kantonrechter zou wel kunnen kijken naar de draagkracht van je medehuurder.

[...]

Contractuele medehuur is een bijzondere situatie omdat de overeenkomst in principe ondeelbaar is. Het arrest van de HR heeft daarin echter een wezenlijke verandering gebracht. Er is overigens ook kritiek op het arrest.
Dank voor het uitgebreide inhoudelijke antwoord. Ik zal vanavond even in de stukken in duiken, ik moet even de tijd nemen om dat goed te begrijpen. Maar een snelle scan doet vermoeden dat het mogelijk is dat ik van het huurcontract ga en mijn huisgenoot alleen achterblijft. Een bijkomende complicatie is dan wel dat hij niet in zijn eentje voldoet aan de gestelde inkomenseis van de [verhuurder] (deze is 36x de huurprijs), dit omdat hij momenteel een deeltijd studie volgt naast zijn werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
levik7 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:53:
een snelle scan doet vermoeden dat het mogelijk is dat ik van het huurcontract ga en mijn huisgenoot alleen achterblijft.
Dat is inderdaad de strekking. Vóór het arrest pasten rechters ook al art. 6:267 BW analoog toe op contractuele medehuurders, maar dat had dus geen wettelijke grondslag.

Met het arrest heeft de HR groen licht gegeven om art. 7:627 BW op deze manier toe te passen.

Samengevat:

- medehuur kan wettelijk zijn (volgt uit de wet) of contractueel (volgt uit het contract)
- wettelijk medehuur volgt uit een huwelijk of geregistreerd partnerschap (art. 7:266 BW)
- wettelijke medehuur kan ook ontstaan na toekenning van een verzoek door huurder en beoogde medehuurder op grond van art. 7:267 BW

In beide gevallen van wettelijke medehuur heeft de wetgever voorzien in een 'scheidingsregeling' waarbij echtgenoten en geregistreerd partners die van rechtswege medehuurders zijn (art. 7:266 BW) of wettelijke medehuurders die door de rechter als medehuurders zijn aangemerkt (art. 7:267 BW) zonder inmenging van de verhuurder de medehuur kunnen openbreken.

De reden is dat de wetgever het niet wenselijk achtte dat de verhuurder als 'derde wiel aan de wagen' een scheiding of uit-elkaar-gaan zou blokkeren omdat beide partners het huis zouden moeten verlaten.

Maar de wetgever heeft in de loop der jaren geen 'scheidingsregeling' voor contractuele medehuurders opgenomen in het Burgerlijk Wetboek. Terwijl stellen regelmatig ook zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap samenwonen en beiden op het contract staan.

De casus die aan de HR werd voorgelegd betrof een stel (met kinderen) die contractuele medehuurders waren. Net zoals jij en je huisgenoot, maar in jullie geval waarschijnlijk zonder onderlinge affectieve relatie en kinderen vermoed ik.

De rechter in Amsterdam wilde art. 7:267 lid 7 BW analoog toepassen en de HR was daarmee akkoord. Kinderen zijn blijkens het andere vonnis uit 2022 geen doorslaggevende factor (en dat blijkt ook niet uit het arrest), maar ik ken nog geen vonnissen of arresten waarin de analoge toepassing van art. 7:267 lid 7 BW is toegepast op contractuele medehuur zonder dat er een affectieve relatie bestond voorafgaande aan de rechtszaak. Strikt genomen zou ik ook niet weten waarom een rechter de vordering om die reden zou afwijzen, maar je bent wellicht de eerste die het aan een rechter voorlegt.

Als je (zoals de AG bespreekt onder 3.35 en 3.36 van de conclusie) zou vertrekken met uitsluitend een partijafspraak met je huisgenoot, loop je het risico dat je toch medehuurder blijft en dus ook hoofdelijk aansprakelijk bent voor een eventuele huurschuld. Met een vonnis dat kracht van het gewijsde heeft gekregen (en waartegen dus geen hoger beroep meer mogelijk is), heb je veel meer zekerheid. Maar als je huisgenoot financieel een probleem krijgt, dan is het maar de vraag of er geen hoger beroep volgt als jij ervoor kiest om tegen je huisgenoot te procederen. Mede daarom dus ook mijn advies om een expert te raadplegen.
levik7 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:53:
Een bijkomende complicatie is dan wel dat hij niet in zijn eentje voldoet aan de gestelde inkomenseis van de [verhuurder] (deze is 36x de huurprijs), dit omdat hij momenteel een deeltijd studie volgt naast zijn werk.
Een inkomenseis is vrijwel altijd alleen van toepassing bij aanvang huurovereenkomst. Een inkomensval is in ieder geval geen wettelijke opzeggingsgrond voor de verhuurder, maar kan natuurlijk wel leiden tot een huurschuld als je huisgenoot de huurprijs en servicekosten niet zelf kan dragen en dan komt ontbinding alsnog in beeld. Dit punt is ook onbeantwoord gebleven in het arrest van de Hoge Raad.

Overigens lijkt contractuele medehuur in veel gevallen een methode om het woningwaarderingsstelsel te omzeilen en zou de wetgever dat m.i. moeten verbieden. Als jullie namelijk beiden een eigen contract zouden hebben gehad en jullie nu essentiële voorzieningen delen zoals keuken, badkamer en toilet, dan was de huurovereenkomst niet geliberaliseerd (wat de overeenkomst nu waarschijnlijk wel is) omdat jullie beiden eigenlijk een onzelfstandige woonruimten huren.

Los daarvan verplichten sommige verhuurders dat de huurovereenkomst in het geheel wordt opgezegd (dus door alle medehuurders), omdat er bij een nieuw contract geen beperking geldt voor wat betreft een stijging van de huurprijs. Maar dat is dus niet de overweging van jullie verhuurder begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

Real schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:34:
[...]

Los daarvan verplichten sommige verhuurders dat de huurovereenkomst in het geheel wordt opgezegd (dus door alle medehuurders), omdat er bij een nieuw contract geen beperking geldt voor wat betreft een stijging van de huurprijs. Maar dat is dus niet de overweging van jullie verhuurder begrijp ik.
Volgens mij is dat juist wél de overweging, aangezien ze als reden van weigering opgeven dat de huurprijs te ver onder hun gewenste prijs zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
DataGhost schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:41:
[...]
Volgens mij is dat juist wél de overweging, aangezien ze als reden van weigering opgeven dat de huurprijs te ver onder hun gewenste prijs zit.
Ik las het meer als een soort maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar blijkbaar kun je het ook zo lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:18
Real schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:44:
[...]

Ik las het meer als een soort maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar blijkbaar kun je het ook zo lezen.
Dat deel staat op de site van de bemiddelaar/beheerder. Volgens beheerder/bemiddelaar is het de verhuurder die niet meer mee wil doen aan een contractwijziging omdat de huidige huur te ver onder de marktwaarde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik krijg het idee dat ze je naar een nieuw contract en hogere huur aan het afdwingen zijn.
Als ik snel even google, ik ben geen expert.

Jullie zijn beide aansprakelijk voor de huur, dus als jij op het contract blijft staan blijf je aansprakelijk, dat wil je zeker niet.

Jij kan het huurcontract opzeggen (voor jezelf) dan moet alleen je co huurder bewijzen of hij de (huidige) huur alleen kan betalen, dan kan hij alleen op het contract blijven staan. Volgens mij kunnen ze de huur dan niet verhogen, aangezien het contract nog steeds geldig is, er is geen nieuw contract. Maar check je huidige contract wat daarin er over wordt gezegd.

Er kan ook iemand anders bij in gaan wonen, echter die heeft dan geen rechten volgens een huur contract. Nadeel zijn inkomen telt niet mee bij de beoordeling of de huur kan worden betaald. Of je hem later op het huur contract kan krijgen is mij niet duidelijk, check de voorwaarden van contract.

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1