Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:09

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Alles kan, maar wordt het ook gedaan door installateurs: Het inkorten van een VV-slang?

Bij mij wordt eerder dan gedacht VV aangelegd op de beneden-verdieping.
Op de verdieping daarboven komt alleen VV in de badkamer, maar daar zijn we nog niet eens met slopen begonnen.
Dus mijn plan is om wel alvast 2 groepen te reserveren voor boven en dan de slang al naar boven te laten gaan vanaf de verdeler beneden.
Ook alvast de retourleiding van de badkamer in de benedenvloer.

Maar ik weet nu nog niet hoeveel slang ik precies boven nodig heb.
Kun je de slang gewoon leggen op de badkamer; het teveel er tussen uit 'knippen'; de 2 losse delen met een koppelstuk o.i.d. weer verbinden?

Ik heb al gegoogled, maar zie daar geen info over.
Misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen.

De VV wordt aangesloten op een WarmtePomp

[ Voor 26% gewijzigd door Rzaan op 12-06-2023 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Cr3ator

1 bar is geen bar

Een koppelstuk kan prima, maar die wil je zeker niet IN de vloer hebben. Altijd op een plek waar je er bij kan als het gaat lekken.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Rzaan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:01:
Alles kan, maar wordt het ook gedaan door installateurs: Het inkorten van een VV-slang?

Op de verdieping daarboven komt ook VV in de badkamer, maar daar zijn we nog niet eens met slopen begonnen.
Dus mijn plan is om wel alvast 2 groepen te reserveren voor boven en dan de slang al naar boven te laten gaan.
Ook alvast de retourleiding in de benedenvloer.
Kun je de slang gewoon leggen op de badkamer; het teveel er tussen uit 'knippen'; de 2 losse delen met een koppelstuk o.i.d. weer verbinden?

Kun je geen marge nemen, de leiding weer naar onder laten komen, en zodra ze de leiding in de matten geklikt hebben aan het einde inkorten? i.p.v. ergens in het midden?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ja je kan het inkorten, je kan ook vragen om de koppeling om het aansluiten op je verdeler achter te laten (vaak 16x2 eurokonus 3/4")

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
loewie1984 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:03:
[...]

Kun je geen marge nemen, de leiding weer naar onder laten komen, en zodra ze de leiding in de matten geklikt hebben aan het einde inkorten? i.p.v. ergens in het midden?
De VV beneden wordt gelegd en de volgende dag gaat de dekvloer erover.
Dus ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Rzaan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Dus ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
Buis om de leiding zodat je hem er nog doorheen kunt trekken?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
The-Source schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:04:
Ja je kan het inkorten, je kan ook vragen om de koppeling om het aansluiten op je verdeler achter te laten (vaak 16x2 eurokonus 3/4")
Het laatste deel van je zin begrijp ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
loewie1984 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Buis om de leiding zodat je hem er nog doorheen kunt trekken?
Maar als hij beneden vast ligt, dan ligt hij toch vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 22:33
Hoe ga je die leiding ontluchten als hij een verdieping hoger ligt dan de verdeler?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Nou met je nieuwe comments had je wel iets beter in de opening kunnen aangeven.
Je verdeler zit dus beneden en door de dekvloer heen ga je dus naar boven de badkamer voorzien?
En hoe zit het dan met de andere kamers?
Als je die ook van vloerverwarming voorziet zou ik juist voor boven een eigen verdeler kiezen.
Maar ik zou de elke koppeling waar je eigenlijk niet meer bij kan moet je als perskoppeling gaan uitvoeren.

Je moet het zo zien er zou ook wel eens iemand in je leiding kunnen boren en dan kan het ook gerepareerd worden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
P5ycho schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:11:
Hoe ga je die leiding ontluchten als hij een verdieping hoger ligt dan de verdeler?
Dat is een ander verhaal.
Volgens sommigen hoeft dit niet omdat je de lucht er ook op andere manier uitkrijgt.
Maar wellicht maak ik wel op elke slang in de badkamer een ontluchter en dan sla ik 2 vliegen in 1 klap:
1. Ik kan de slang op dat punt inkorten omdat er sowieso een ontluchter geplaatst gaat worden.
2. Ik heb ontluchters.

De ontluchters kan ik wellicht wegwerken achter het badmeubel.

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 12-06-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
The-Source schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:14:
Nou met je nieuwe comments had je wel iets beter in de opening kunnen aangeven.
Je verdeler zit dus beneden en door de dekvloer heen ga je dus naar boven de badkamer voorzien?
In de hoek van de woonkamer zit een koof waar ook de standleiding doorheen loopt.
via diezelfde koof wil ik de leiding naar boven laten brengen.
Dan komt de VV-slang in de badkamer uit.
En hoe zit het dan met de andere kamers?
Als je die ook van vloerverwarming voorziet zou ik juist voor boven een eigen verdeler kiezen.
Nee, in de rest van de ruimtes boven komt geen VV.
Maar ik zou de elke koppeling waar je eigenlijk niet meer bij kan moet je als perskoppeling gaan uitvoeren.
Je moet het zo zien er zou ook wel eens iemand in je leiding kunnen boren en dan kan het ook gerepareerd worden.
Check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Rzaan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:24:
[...]

Dat is een ander verhaal.
Volgens sommigen hoeft dit niet omdat je de lucht er ook op andere manier uitkrijgt.
Maar wellicht maak ik wel op elke slang in de badkamer een ontluchter en dan sla ik 2 vliegen in 1 klap:
1. Ik kan de slang op dat punt inkorten omdat er sowieso een ontluchter geplaatst gaat worden.
2. Ik heb ontluchters.

De ontluchters kan ik wellicht wegwerken achter het badmeubel.
Volgens sommigen is de aarde plat...
Gebruik gewoon de zwaartekracht in je voordeel en monteer een verdeler in de muur achter een serviceluikje of een andere practische plek. MLC leiding er naartoe (niet vanaf de verdeler beneden maar zijn eigen leiding). Als je toch ontluchters wilt plaatsen, kun je er net zo goed een verdeler van maken.

Ik weet niet wat voor verwarming je voor de verdieping gepland hebt? Het is gebruikelijk om per verdieping te verdelen. De enige reden om de badkamer separaat aan te voeren van beneden zou zijn omdat je meerdere CVwater temperaturen in huis gebruikt, of boven alleen airco's hebt. Anders verdeel je de badkamer het liefst samen met fancoils/radiatoren/vvw op de verdieping zelf.

[ Voor 18% gewijzigd door P5ycho op 12-06-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
P5ycho schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:43:
Volgens sommigen is de aarde plat...
Gebruik gewoon de zwaartekracht in je voordeel en monteer een verdeler in de muur achter een serviceluikje of een andere practische plek. MLC leiding er naartoe (niet vanaf de verdeler beneden maar zijn eigen leiding). Als je toch ontluchters wilt plaatsen, kun je er net zo goed een verdeler van maken.
Zo'n ontluchter is meteen heel apparaat met flinke afmetingen.
Er is in de badkamer niet echt een geschikte ruimte voor een nis met serviceluikje.
P5ycho schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:43:
Ik weet niet wat voor verwarming je voor de verdieping gepland hebt? Het is gebruikelijk om per verdieping te verdelen. De enige reden om de badkamer separaat aan te voeren van beneden zou zijn omdat je meerdere CVwater temperaturen in huis gebruikt, of boven alleen airco's hebt. Anders verdeel je de badkamer het liefst samen met fancoils/radiatoren/vvw op de verdieping zelf.
Op de verdieping wordt alles voor de rest verwarmd met airco inderdaad.
Het is alleen die badkamer en daar heb ik 2 groepen voor nodig omdat ie iets van 13 m² is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je kunt de verdeler ook op een andere plek plaatsen. Technische ruimte, achter een schot bij een schuin dakdeel, achterin een inbouwkast in een naastliggende kamer.
Een 2groeps verdeler zonder pomp hoeft niet heel groot te zijn gelukkig. Ontluchten, flow inregelen etc kun je dan gewoon doen zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:11
Ik zou dit ook niet doen. Je wilt toch niet tegen de verdieping oppompen (en vervolgens weer terug laten storten). Hoewel het ongetwijfeld kan, gebeurt dit toch zelden, en daar zijn vaak redenen voor ;)
Ik zou toch echt voor een kleine 2 groepsverdeler gaan, die dingen kosten amper ruimte en je zult sowieso ergens ruimte moeten reserveren waar je leidingen vanuit je cv komen. Als het niet in de badkamer kan, dan plaats je hem desnoods in de kamer ernaast..

Een compacte 2 groepsverdeler heeft net de afmetingen van een zak chips, daar ga je toch niet voor lopen rommelen?

Edit: 30cm bij 20cm: https://www.technim.nl/ve...-groeps-met-a-label-pomp/

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 12-06-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-06 23:41
Rzaan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:01:

Op de verdieping daarboven komt alleen VV in de badkamer, maar daar zijn we nog niet eens met slopen begonnen.
Dus mijn plan is om wel alvast 2 groepen te reserveren voor boven en dan de slang al naar boven te laten gaan vanaf de verdeler beneden.
Ook alvast de retourleiding van de badkamer in de benedenvloer.

Ja, ik had een ruimte beneden nog niet klaar en heb daar de vloerverwarming 'gelust'. Toen ik daar bezig ging.heb ik de lus geknipt en met twee koppelstukken de vloerverwarming in die ruimte verbonden met de rest van het systeem. Vervolgens twee dagen de verwarming laten draaien om te zien of er lekken ontstonden. Daarna gewoon ingestort. Ik weet precies waar de koppelstukken liggen, precies achter de drempel van de deur. Dus ik kan er altijd zo bij. Maar de kans op lekker is nu met het instorten echt minimaal. Het draait al jaren zorgeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ID-College schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:24:
Ik zou dit ook niet doen. Je wilt toch niet tegen de verdieping oppompen (en vervolgens weer terug laten storten). Hoewel het ongetwijfeld kan, gebeurt dit toch zelden, en daar zijn vaak redenen voor ;)
Ik zou toch echt voor een kleine 2 groepsverdeler gaan, die dingen kosten amper ruimte en je zult sowieso ergens ruimte moeten reserveren waar je leidingen vanuit je cv komen. Als het niet in de badkamer kan, dan plaats je hem desnoods in de kamer ernaast..
De VV wordt aangesloten op een Warmtepomp.
Maakt dat nog iets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Rzaan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:30:
[...]

De VV wordt aangesloten op een Warmtepomp.
Maakt dat nog iets uit?
Waarom zou dat uitmaken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ID-College schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:37:
[...]

Waarom zou dat uitmaken denk je?
Wellicht met pompen, zoiets.
Want de verdeler die je linkte, heeft een eigen pomp als ik het goed begrijp.
Maar de verdeler die hier beneden voorzien is, heeft volgens mij geen pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Rzaan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Wellicht met pompen, zoiets.
Want de verdeler die je linkte, heeft een eigen pomp als ik het goed begrijp.
Maar de verdeler die hier beneden voorzien is, heeft volgens mij geen pomp.
Als je een pomploze/open verdeler gebruikt (omdat je de pomp van je WP gebruikt) dan wordt je verdeler toch alleen maar kleiner? Dan snap ik al helemaal niet waarom je hem zou willen doorlussen vanaf beneden..

Ik zou toch wat meer research doen in de voor- en nadelen van beide opstellingen, hoe je dit wil gaan aansluiten op je WP, en wat je daarvoor dan nodig hebt. Dan kan je kijken hoeveel ruimte het kost en of je die wilt opofferen (voordelen vs nadelen tegen elkaar opgesomd).

Persoonlijk zou ik gaan voor 2 verdelers, maar je moet jezelf afvragen hoeveel zones je wilt creëren en of je pomp sterk genoeg is om voldoende flow te behouden zodat je WP niet gaat pendelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ID-College schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:01:
[...]

Als je een pomploze/open verdeler gebruikt (omdat je de pomp van je WP gebruikt) dan wordt je verdeler toch alleen maar kleiner? Dan snap ik al helemaal niet waarom je hem zou willen doorlussen vanaf beneden..

Ik zou toch wat meer research doen in de voor- en nadelen van beide opstellingen, hoe je dit wil gaan aansluiten op je WP, en wat je daarvoor dan nodig hebt. Dan kan je kijken hoeveel ruimte het kost en of je die wilt opofferen (voordelen vs nadelen tegen elkaar opgesomd).

Persoonlijk zou ik gaan voor 2 verdelers, maar je moet jezelf afvragen hoeveel zones je wilt creëren en of je pomp sterk genoeg is om voldoende flow te behouden zodat je WP niet gaat pendelen..
Die research ben ik nu aan het doen, mede middels dit topic.
Als je googled kom je alleen maar standaardsituaties tegen en hoe geweldig alles werkt.

Ik heb geen idee hoe sterk de pomp in de WP is. Het is een Panasonic MonoBloc 9 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:01
Rzaan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Hoe controlleer je of het systeem dicht is voor de vloer gestort wordt?
Normaal zet je er lucht op (4 bar) en laat je het een dag of 2 staan. Dan kun je zien dat de druk hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ricko1 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:35:
[...]

Normaal zet je er lucht op (4 bar) en laat je het een dag of 2 staan. Dan kun je zien dat de druk hetzelfde blijft.
Lucht? Gewoon waterdruk, zou je gewoon 3,5 bar mee moeten halen en het voorkomt het opdrijven van de leidingen tijdens het storten van de vloer.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ricko1 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:35:
[...]

Geen idee.
Ik laat mijn vloer leggen door Faber en dit staat in hun schema.
Pagina: 1