Kraanwater smaakt minder goed Drenthe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Ik woonde lange tijd in Leiden en Den Haag en daar was het kraanwater echt niet lekker, kocht regelmatig flesjes water, maar dat werd ook erg duur. In Drenthe vond ik het kraanwater altijd erg lekker.

Maar sinds de afgelopen maanden lijkt het steeds minder goed te smaken, is dit ergens te vinden of ze iets veranderd hebben of komt het door het weer?

Ooit hadden we op het werk zo'n watertank ding op het werk en dat was ook altijd lekker fris, toen het opeens anders smaakte verklaarden collega's mij voor gek, maar toen ik uiteindelijk het bedrijf belde zeiden ze dat ze inderdaad iets hadden veranderd in het proces, 10% minder osmose ofzo, weet niet meer, ik was iig niet gek.

Dus ben benieuwd of er nu ook een verklaring voor is, heb nu een glas water naast me en het is gewoon echt niet lekker fris zoals het altijd was, ook al laat ik de kraan lang lopen.

Overigens is het in Zürich helemaal niet te zuipen, zelfs flesjes water smaken naar stof :')

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Bedacht me net dat ik natuurlijk ook WMD even kan mailen. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

JDx schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:56:
Bedacht me net dat ik natuurlijk ook WMD even kan mailen. Ben benieuwd.
Het kan natuurlijk ook aan je drugsinname liggen :P . Of verandering van lifestyle.

Goed dat je het vraagt hoor, maar hou er rekening mee dat er andere oorzaken kunnen zijn die je smaakbeleving beïnvloeden .
Oorzaken van smaak- en reukverandering
Sommige aandoeningen kunnen verandering of verlies van smaak en reuk geven, bijvoorbeeld bij infectie in neus of neusbijholten, een tumor in het hoofd, de ziekte van Parkinson of een corona-infectie. Ook kan verandering van smaak en reuk gevolg zijn van ouderdom.

No drama

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Wish schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Het kan natuurlijk ook aan je drugsinname liggen :P . Of verandering van lifestyle.

Goed dat je het vraagt hoor, maar hou er rekening mee dat er andere oorzaken kunnen zijn die je smaakbeleving beïnvloeden .

[...]
Ik ben wel laatst 41 geworden ja, zo bam, ineens vies water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:13
@JDx Dan woon je niet op Erica!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Is Erica een vrouw? En kun je daar wonen? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Emm'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-10 20:16

bert pit

asdasd

Temperatuur van het water is zeer bepalend voor de smaak. Je zou eerst het exacte temperatuur verschil moeten weten. Het komt voornamelijk doordat koudere dranken de smaak van je tong enigszins verdoven.

Als bier of wijn een paar graden warmer is dan normaal, is het ook niet te hachelen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@JDx Hier kun je je postcode checken https://wmd.nl/drinkwater/samenstelling-drinkwater/
Ons water komt uit het Valtherbos, die van jou waarschijnlijk uit Noordbargeres?
Zie ook de kaart met waterwingebieden: https://wmd.nl/wp-content.../KaartWingebieden-WMD.pdf

@souljah1h Dat is een soort lokale meme, Erica is een Drents dorp in de gemeente Emmen. Als je hier in de buurt 'Erica' zegt, dan vullen ze de zin aan met: Lekker water! :D Zoek maar op: 'Erica lekker water'.

[ Voor 3% gewijzigd door Puch-Maxi op 12-06-2023 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
bert pit schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:37:
Temperatuur van het water is zeer bepalend voor de smaak. Je zou eerst het exacte temperatuur verschil moeten weten. Het komt voornamelijk doordat koudere dranken de smaak van je tong enigszins verdoven.

Als bier of wijn een paar graden warmer is dan normaal, is het ook niet te hachelen.
Ik zet een glas water in de koelkast voor vanavond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik weet nog wel dat ik vroeger in Noord Brabant het water ook lekker vond. Nu woon ik in Belgie en vind ik het minder lekker, ik haal het nu ook door een brita filter omdat er veel meer kalk in zit. En het komt dan inderdaad ook uit de koelkast wat ook uitmaakt voor de smaak.

Maar vergeleken met de VS valt het nog mee, daar krijg je echt zo'n zwembadchloor lucht uit je kraanwater :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

JDx schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:38:
[...]

Ik zet een glas water in de koelkast voor vanavond :+
Misschien dat je eens water kunt koken, laten afkoelen en deze drinken?
Puch-Maxi schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:55:
@souljah1h Dat is een soort lokale meme, Erica is een Drents dorp in de gemeente Emmen. Als je hier in de buurt 'Erica' zegt, dan vullen ze de zin aan met: Lekker water! :D Zoek maar op: 'Erica lekker water'.
Er bestaat zelfs een dedicated website :o

[ Voor 43% gewijzigd door souljah1h op 12-06-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Grappig topic, zo heb ik ook wel eens de discussie met wat mensen gehad die idd denken dat water altijd hetzelfde proeft. Wat dus niet is.

Wat vind jij van Spa @JDx ? Wij drinken dit niet, vies.. we noemen het Chernobyl water thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Marsjee schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:57:
Grappig topic, zo heb ik ook wel eens de discussie met wat mensen gehad die idd denken dat water altijd hetzelfde proeft. Wat dus niet is.

Wat vind jij van Spa @JDx ? Wij drinken dit niet, vies.. we noemen het Chernobyl water thuis
Nee dat drink ik ook niet, normaal gesproken als ik hier in de regio ergens ben, bij iemand thuis, maar vooral bij een sportvereniging of bedrijf, zeg ik altijd specifiek kraanwater.

Ik weet niet meer wat ik altijd haalde in Leiden, in ieder geval geen Spa.

Ik krijg ook een vieze smaak en een droge mond van frisdrank met zoetstoffen, ik drink dus alleen puur appelsap of Orangina, ranja van de Aldi bevat ook alleen suiker, absoluut geen Fanta bijvoorbeeld. Stevia gaat soms nog, maar Aspartaam in combinatie met Acesulfaam-K is echt een ramp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 19:41
Ik heb hier ook af en toe het idee dat het kraanwater wat minder goed smaakt.

Ik woon in een landelijk gebied, dus dan vermoed ik dat ergens bij een boer een terugslagklep storing heeft.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@Marsjee We waren eens op vakantie in de buurt bij Spa en daar was ergens een natuurlijke bron waar je 'echte' Spa water kon drinken/tappen. Dat smaakte niet eens zo heel lekker, je kon het ook niet bewaren in een flesje want er sloeg allemaal (bruine) vlokken neer uit het water. Dus het is maar goed dat ze het nog filteren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocMac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 16:12
Het water smaakt echt anders op verschillende plekken. Ik heb in Nijmegen gewoond en daar was het zo lekker. Vrienden van me vulden mijn fles water zodat ik wat van dat heerlijke zacht smakende water mee kon nemen. Amsterdams water is OK. Het meest vieze met een bijsmaak in mijn ervaring is in de Haarlemmermeerpolder. Ik heb daar gewerkt en gatver, daar lustte ik nauwelijks thee van. Ik nam altijd mijn eigen water mee van thuis. Het waren niet de leidingen van dat gebouw, in een ander gebouw was het net zo vies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 18:19

Barrycade

Through the...

Je bent dus blijkbaar erg gevoelig voor de mineralen en ja die kunnen veranderen.

Puur afhankelijk van de bron en eventueel als ze oppervlaktewater innemen van de waterstanden.

Nu ben ik niet zo gevoelig als TS, maar proef zeker wel verschil tussen kraanwaters. Ik werk op Schiphol en moet zeggen dat ik daar niet veel verschil proef tussen water thuis (Kennemerland) dus niet zoals hierboven "vies".

Maar als je dus die flessen op het werk wel lekker vond komt dat omdat ze daar bijna demiwater in leveren. Zat zo'n bedrijf in Amsterdam, die haalden het kraanwater naar binnen haalde het door het osmose apparaat en voegden op het eind wat mineralen toe. Dus pure onzin, maar ok het is iets anders dan kraanwater.

Echt (veel) demi water drinken is ook weer niet zo goed voor je namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Barrycade schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:52:
Je bent dus blijkbaar erg gevoelig voor de mineralen en ja die kunnen veranderen.

Puur afhankelijk van de bron en eventueel als ze oppervlaktewater innemen van de waterstanden.

Nu ben ik niet zo gevoelig als TS, maar proef zeker wel verschil tussen kraanwaters. Ik werk op Schiphol en moet zeggen dat ik daar niet veel verschil proef tussen water thuis (Kennemerland) dus niet zoals hierboven "vies".

Maar als je dus die flessen op het werk wel lekker vond komt dat omdat ze daar bijna demiwater in leveren. Zat zo'n bedrijf in Amsterdam, die haalden het kraanwater naar binnen haalde het door het osmose apparaat en voegden op het eind wat mineralen toe. Dus pure onzin, maar ok het is iets anders dan kraanwater.

Echt (veel) demi water drinken is ook weer niet zo goed voor je namelijk.
Die flessen vond ik lekker, later niet meer, toen gebeld en hadden ze inderdaad wat veranderd in dat proces.

Maar goed, vandaag gebeld door WMD en ze wilden wel meer weten, vanaf hun kant is er niets veranderd, mijn water komt nog steeds van dezelfde plek. Ze wilden zeker weten dat het niet echt een mankement was dat het naar zeep of chloor smaakte. Of dat ik iets had veranderd, andere ketel, onderhoud aan de ketel.

Dat het hier zo lekker is kwam volgens hun omdat het water wat hier geleverd wordt heel diep uit de grond wordt gehaald en dat er in Drenthe veel waterbronnen zijn. Weet niet wat dat laatste er toe doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:52:
Maar vergeleken met de VS valt het nog mee, daar krijg je echt zo'n zwembadchloor lucht uit je kraanwater :p
En vergeleken met IJsland valt dat weer mee. Lekkere zwavelgeuren :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:04

Bob Popcorn

Plop!

Ik woon in Utrecht, en moet wel eens lachen om mensen die water uit pak drinken en dan Bar-le-Duc nemen. :') Dat is namelijk exact hetzelfde water als wat uit de kraan komt in veel gevallen in Utrecht. Bij Vitens kun je zien waar je kraanwater vandaan komt, die leveren ook in Drenthe. Misschien interessante informatie voor je?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 11:52
Vitens levert maar in een heel klein gedeelte van Drenthe (zuidwesten), voor het grote deel van de regio is dat WMD. Daar kun je dat hier opvragen, op basis van postcode: https://wmd.nl/drinkwater/samenstelling-drinkwater/

[ Voor 3% gewijzigd door tagican op 14-06-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
tagican schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:07:
Vitens levert maar in een heel klein gedeelte van Drenthe (zuidelijk puntje), voor het grote deel van de regio is dat WMD. Daar kun je dat hier opvragen, op basis van postcode: https://wmd.nl/drinkwater/samenstelling-drinkwater/
Yep en die belden mij dat daar in ieder geval niets in veranderd was. Maar het kan altijd net even anders smaken door de mineralen, alleen vond ik het nu wel wat vaker minder fris. Hier ook niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:30
Ik weet wel dat waar in nu woon (ergens in Brabant) het water soms uit een andere bron komt als het water verbruik hoog is (speciale extra opslag in de duinen ofzo). Het water is dan ook net iets anders van kleur. Wij moesten daar in het begin erg aanwennen.

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:46
ik herken dat ook.

Thuis is mijn water naar mijn idee vrijwel smaakloos en fris.
Als ik een glas een uur op het aanrecht laat staan, is het warmer maar nog steeds vrijwel smaakloos.

Op mijn werk zit er een heel licht "grond" smaakje aan.
Als ik mijn glas dan een uur op mijn bureau laat staan, is het echt vies om te drinken.

Maar ik heb collega's die vinden dat het kraanwater lekkerder is dan de Eden waterkoeler die we ook hebben.
En ik heb collega's die alleen de eden waterkoeler gebruiken omdat ze het kraanwater goor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:44

Wildfire

Joy to the world!

JDx schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:08:
[...]

Yep en die belden mij dat daar in ieder geval niets in veranderd was. Maar het kan altijd net even anders smaken door de mineralen, alleen vond ik het nu wel wat vaker minder fris. Hier ook niets veranderd.
Zoals al eerder werd gezegd, de temperatuur heeft ook invloed. Lauw water smaakt voor je gevoel anders dan koud water. Daarnaast voegt de perlator lucht toe aan het water dat uit de kraan komt, waardoor het rechtstreeks uit de kraan ook wat anders zal smaken dan wanneer je het even in een glas laat staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Wildfire op 15-06-2023 11:12 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-10 14:55

Sharky

Skamn Dippy!

Ik drink ook water in Emmen en vooralsnog proef ik geen verschil. En ik ben ook net 41 geworden :)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:45
Zat je de laatste tijd toevallig vaak buiten wanneer het anders smaakte? Ik merk zelf heel sterk dat nagenoeg alles anders smaakt wanneer je het buiten consumeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

souljah1h schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:34:
[...]

Is Erica een vrouw? En kun je daar wonen? :D
Belinda leest in haar omroepblad bevreesd: "Rob de Nijs op Kreta."
Ze gaat tekeer: "Verdorie Rob, wie is Kreta nou weer?"

- Herman Finkers

[ Voor 22% gewijzigd door CodeCaster op 15-06-2023 11:23 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leesiktochniet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 17:27
Je moet vooral even je eigen waterleiding checken. Heb je kranen in huis die je niet gebruikt, dan moet je die regelmatig laten doorlopen, denk bijvoorbeeld ook aan het buitenkraantje/tuinslang, ook ongebruikte aftakkingen mogen maar 10cm zijn als daar water in stil staat.

Daarnaast kun je het zeefje van je kraan eraf draaien en dat eens schoonmaken.

Heb je een waterfilter, vergeet die dan niet regelmatig te vervangen, of haal hem er gewoon tussenuit.
Pagina: 1