Advies gevraagd vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NAMeDIAN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik ben op zoek naar wat advies qua vloerverwarming, hopelijk kunnen jullie helpen om de beste keuze te maken.

Situatie/informatie
- Begane grond: Vloer opp. ongeveer 140m2 vloerverwarming.
- Eerste verdieping: 10m2 vloerverwarming voor de badkamer op de 1e verdieping. We zijn door de jaren heen aan het renoveren, dus een deel van de installatie is oud, deel nieuw en deel nog niet aangelegd. Buis/verdelers zijn al wel aangekocht, dus het liefst gebruik ik die ook.

Plan voor de begane grond is dat het systeem verdeeld wordt over 2 verdelers.
- 1x verdeler in de bijkeuken voor de keuken en woonkamer, 11 groeps verdeler met pomp. Deze verdeler is nog niet geïnstalleerd en de slangen liggen ook nog niet in de vloer.

- 1x verdeler in de trapkast voor Kantoor/hal/washok/WC. Dit is een 8 groeps verdeler met pomp, waarvan 4 groepen gebruikt. De verdeler is nog niet aangesloten, slangen liggen al wel in de vloeren. Op deze verdeler heb ik 4 groepen over wegens een verandering in de plannen.

1e verdieping badkamer (deze was/is nodig omdat de badkamer al een paar jaar klaar is en wel verwarmd moest worden :) ).
- 1x 1 groeps verdeler met pomp op zolder (verdieping hoger dan badkamer) Hier loopt op het moment een aan/afvoer naartoe vanuit de CV welke wordt verdeeld naar de verdeler en een handdoek radiator. Dit is allemaal geïnstalleerd. Er zitten aparte ontluchtingspunten in de aan- en afvoer op het hoogste punt.

In totaal dan dus 3 verdelers.

Manier van verwarmen is op dit moment via CV ketel, het plan is om na 1 / 2 winters over te stappen naar een WP.

Zoneregeling, nog niet aanwezig; de badkamer kan door de plaatsing in het voorjaar/najaar wat kouder zijn dan de rest van het huis. Dus ondanks dat het met een warmtepomp volgens mij niet echt nu heeft om alles qua zoneregeling regelbaar te maken, wil ik dit voor de badkamer nog niet bij voorbaat uitsluiten in het ontwerp.

- De verdelers zijn 'comfort' verdelers en zouden geschikt moeten zijn voor een warmtepomp.
- Installeren doe ik zoveel mogelijk zelf.
- De komende tijd zullen alle oude radiatoren verwijderd worden om naar een LT systeem te gaan.

Vraag
Om wat minder pompen in gebruik te hebben, de installatie wat simpeler te houden en misschien ook wat beter regelbaar, zat ik te denken aan het volgende.

Is het aan te raden om de verdeler op zolder voor de vloerverwarming weg te halen en de vloerverwarming en radiator aan te sluiten op een vloerverwarmingsverdeler op de begane grond?

De 11 groepen van de grote verdeler worden straks allemaal gebruikt, maar op de 8 groeps verdeler heb ik groepen over. Er gaat dan 1 groep van de 11 naar de 8 groeps verdeler, waardoor er 1 groep vrijkomt op de 11 groeps verdeler. Deze zit in de buurt van de leidingen naar zolder voor de badkamer.
De handdoek radiator is bijverwarming, dus de daling in rendement door de lagere temperatuur is niet echt een probleem. De groep wordt dan wel redelijk lang doordat de aanvoer/afvoer naar zolder er dan ook op zit.

Of is het beter om met een T stuk een aftakking maken op de hoofd aan-/afvoer (zoals het op dit moment ook is) naar zolder en hier de verdeler te laten zitten?

Of zijn er andere/betere opties?

Hopelijk kunnen jullie me helpen met wat advies/ideeën :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02
Als je CV ketel zo laag kan, zou ik gewoon de aanvoer op 35 à 40 graden zetten en met pomploze verdelers gaan werken. Dat is ook wat je wilt met een warmtepomp straks, weg met die mengverdelers.

Ik krijg niet de indruk dat je nog verwarmt met radiatoren in huis, dus hoge temperatuur dan nergens voor nodig. Enige wat je niet meer hebt straks is een warme handdoekradiator, die gaat weinig doen nog met 40 graden aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NAMeDIAN
Bedankt! Inderdaad, straks zonder radiatoren verwarmen.

Heb je misschien nog een idee qua verdeler op zolder, die daar laten zitten en vanaf de hoofdleiding aansturen, of die er tussenuit en aanvoer en retour aan de verdeler als aparte groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:11
NAMeDIAN schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:25:
Bedankt! Inderdaad, straks zonder radiatoren verwarmen.

Heb je misschien nog een idee qua verdeler op zolder, die daar laten zitten en vanaf de hoofdleiding aansturen, of die er tussenuit en aanvoer en retour aan de verdeler als aparte groep?
kan je niet op de eerste verdieping ergens een verdeler met 2 groepen kwijt ?
met als doel voor dat ene groepje en radiator ? je zit dan dichterbij. hebt niet onnodig veel leidingwerk.
voeden vanaf benenden vraagt om een onluchter in de vloerverwarmings groep op de eerste verdeiping.
en moeilijk inregelen bij grote verschillen in lengte. (maar kwa regeltechniek zit wel alles bij elkaar)

volgende vraag hoe ga je de rest bovenverdiepingen verwarmen ?
kan je daar niet wat water vanaf takken of iets groter aanleggen ?
zodat de badkamer mee verwarmd kan worden. bijvoorbeeldt.

dan de vraag hoe ga je de zolder verwarmen en zit deze binnen de geisoleerde schil van je huis of niet ?
zit hij binnen de geïsoleerde schil van je huis een ltv radiaotor op zolder zetten met een thermostaat kraan erop.
deze op vorstvrij zetten en niet meer naar om kijken. maar wel lekker dat als je ooit een loges hebt ofzo)
het gaat swinters zonder radiator enorm trekken in je huis wat met warmte pomp niet echt fijn is/
ook deze radiator zal je moeten opnemen in je verwarmingsplan. omdat het toch wat meer water is. }:O

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 12-06-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NAMeDIAN
Bedankt! Geeft weer wat nieuwe opties waar ik nog niet aan had gedacht :-).

- Op de 1e verdieping is geen optie meer.
- Zolder zit binnen geisoleerde schil.
- Zolder + slaapkamers hangen split unit airco's voor verwarming/airco.
- Nooit aan gedacht om op zolder een ltv neer te hangen op den duur, maar ondanks de split unit is dat wel een goeie om er een ltv neer te hangen en die dan vorstvrij te zetten. Die ga ik onthouden :-).

- De verdeler op zolder zit recht boven de badkamer, dus ongeveer 3m omhoog en dan weer 3m omlaag (in vergelijking met de 1e verdieping).
- Op zolder dan een 2 groepsverdeler neerhangen voor vvw en de radiator had ik ook nog niet aan gedacht, scheelt toch weer wat meters inderdaad. Er gaat nu 20mm alupex naar boven, welke wordt verdeeld naar de verdeler en radiator.

Om bij de ketel de aftakkingen te maken naar de verdelers, wat is daar de beste optie voor, een 3 groeps cv verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
NAMeDIAN schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:23:
Bedankt! Geeft weer wat nieuwe opties waar ik nog niet aan had gedacht :-).

- Op de 1e verdieping is geen optie meer.
- Zolder zit binnen geisoleerde schil.
- Zolder + slaapkamers hangen split unit airco's voor verwarming/airco.
- Nooit aan gedacht om op zolder een ltv neer te hangen op den duur, maar ondanks de split unit is dat wel een goeie om er een ltv neer te hangen en die dan vorstvrij te zetten. Die ga ik onthouden :-).

- De verdeler op zolder zit recht boven de badkamer, dus ongeveer 3m omhoog en dan weer 3m omlaag (in vergelijking met de 1e verdieping).
- Op zolder dan een 2 groepsverdeler neerhangen voor vvw en de radiator had ik ook nog niet aan gedacht, scheelt toch weer wat meters inderdaad. Er gaat nu 20mm alupex naar boven, welke wordt verdeeld naar de verdeler en radiator.

Om bij de ketel de aftakkingen te maken naar de verdelers, wat is daar de beste optie voor, een 3 groeps cv verdeler?
kijk als er aicos, hangen dan waarmee je gaat verwarmen dan krijg je geen koude trek/tocht in je huis.
er kan geen lucht/warmte van uit de warme ruimte naar de koudere ruimte. want alles is dezelfde temp.

een ltv radiator erbij kan geen kwaad. maar hoe wel rekening met je leiding capaciteit.
1000 a 2000watt maximaal anders kom je niet meer uit je badkamer verwarming en radiator,
er gaat nu een 20 mm alupex naar boven opzich kan je die later wel weer hergebruiken.
10 m2 vloerverwarming. 100 watt per meter is 1000 watt badkamer radiator 600/1000 watt.
voeding is dus ruim zat. 2 kw door 20 mm moet kunnen ook bij lagere temp verwarming.
3 a 4 kw kan ook nog wel maar op een bepaalt moment kom je wel aan de max. (5 kw bij 60 graden)
doordat je een lagere temperatuur stookt kan er minder wartme door de leidingen en moet er meer water
doorheen daarom dat ik altijd een grotere marge aanhou bij ltv verwarming dan bij cv ketel verwarming.

ik zou nu een vloerverwarmings verdeler van marktplaats trekken met drie groepen en een pomp.
en die plaatsen op je 20 mm leidingen technisch gezien ben je dan safe de komende winter.
mits deze 20 mm leidingen doorlopen naar zolder. of moet ze door leggen. dan kan je alvast verder bouwen.
mits de temperatuur knop en pomp en maximaal thermostaat goed werken maar dat is meestal wel zo.
en die zeg maar hangen op de plaats van de bestaande. 20 mm leiding kan wel drie groepen voeden.
de 20 mm leidingen moet je aansluiten op de hoofdleiding van je cv installatie. (dus 22 mm staal)

als je warmte pomp erin komt moet je deze verdeler vervangen voor een pomp loze verdeler.
en de 20 mm alupex leidingen moeten wel een eigen aansluiting krijgen op de hoofdleidingen.
je mag de 20 mm allupex niet aansluiten op 1 van de vloerverdelers op de benden verdieping.
dat wordt later een ellende met inregelen iedere verdeler moet zijn eigen voeding hebben
zodat je indien nodig er een inregelkraan per verdeler kan plaatsen. soms is dat helaas nodig.
(beetje een dure grap maar als dan alles werkt zijn de klanten weer blij soms is het leven easy)

optie 2 je zou ook de badkamer radiator zijn eigen voeding kunnen geven/dus zoals nu zit.
misschien dat het iets beter uitkomt in de praktijk, dan deze weer vanuit de verdeler te voeden.
maar je moet wel een fatsoenlijk inregelventiel/voetventiel en thermostaat kraan aanhangen.
anders loopt al je water straks alleen maar via je badkamer radiator ipv via de vloerverwarming.
(er is wel iets meer kans op ruisen maar ik geloof dat het weg komt ik kom wel gekker tegen)

bij het plaatsen van de warmte pomp zou eerst ik overwegen om met drie pomp loze verdelers te werken
en inregelkranen voor alle verdelers te plaatsen. wel grotere inregelkranen. en niet van die kleintjes.

die comfort verdelers kunnen wel maar dan moet je warmte pomp harder werken en 45/50 graden water gaan maken.
de comfort verdelers zijn inderdaad wel geschikt voor een warmte pomp er zit een ltv ventiel in.
als je ze graag wil houden kan dat maar je warmte pomp moet wel iets harder werken om je woning warm te krijgen.
voordeel van een hogere temp je radiatoren worden wel warm. nadeel een hogere energie rekening.
en je moet dan dus wel de badkamer radiator apart aansluiten/en de ltv radiator apart aansluiten en boven
dus een 1 groepsverdeler plaatsen voor de vloerverwarming van dezelfde serie. (de comfort serie )dan heb
je redelijk warme radiatoren en op een juiste manier een verwarmde vloer. waar een wil is is een weg.

optie 2 je zet boven een drie groeps verdeler neer en laat de radiatoren iets kouder zijn.
maar dan kan je net zo goed voor pomploze verdelers gaan omdat het dan geen zin heeft.

je kan een warmtepomp eigenlijk op 2 manieren gebruiken optie 1 met ltv radiaotren en een comfort verdeler
op 40/50 graden dat ie dus best hard moet werken en dat alles dus met 40/ 50 graden gevoedt wordt.
de radiatoren krijgen dan gewoon warm water en hebben dan dus een eigen aansluiting nodig.
(ze mogen wel op de vloerverwarmingsunit maar dan is het hele effect van het warm water weg)
en de drie vloerverwarming verdelers worden bij dit principe dus gevoed met warm water.
de comfort verdelers zijn geschikt voor halve ltv verwarming van 40/50 graden.
je warmte pomp maakt dan veel uren. en moet hard werken kost veel energie.

optie 2 is alles voeden met 30/35 graden en dan heb je maar geen warme radiaotren.
(dan kan je werken met een pomploze verdelers en je comfort verdelers schrappen.)
dat is energie techniesch beter je warmte pomp maakt dan minder uren.verbruikt minder energie.

(dat was teveel informatie voor iemand die net begint met instalatie techniek. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NAMeDIAN
Wederom heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Duidelijk in ieder geval dat boven de verdeler moet blijven en niet alles als groep op de verdeler beneden.

Radiator boven is echt een kleine handdoek radiator, meer als rek om handdoeken op te hangen dan als verwarming. Maar dan ga ik die ook als aparte groep doen op de verdeler, dat moet wel lukken denk ik.

Qua verdelers had ik eigenlijk het idee dat die ook gewoon 'pomploos' gemaakt konden worden en met de lage temperatuur van rond 35 zouden kunnen werken. En 8k die dus voor beide situaties zou kunnen gebruiken. Maar daar zit ik dus verkeerd....Er komen verder geen ht radiatoren afgezien van degene in de badkamer, maar die doet sowieso al niet zoveel.

Qua toekomst is het een lastige dan. Comfort verdelers nu installeren en binnen een paar jaar vervangen is niet echt handig. Maar ook zonde om ze dan te laten zitten met een WP. Maar dat gaat het wel worden denk ik.
Nu direct naar een warmtepomp zie ik ook nog niet helemaal zitten. Weer genoeg om over na te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02
CV ketel kan ook prima op een pomploze verdeler idd. Nee dan wordt je handdoekrek niet meer warm, maar met 35 graden droogt die handdoek ook wel.

Ketel kan je misschien niet zo laag instellen qua aanvoertemperatuur, maar als jij 140m2 vloerverwarming hebt zit je op 7000-9800W afgiftevermogen. Als je je ketel op minimaal vermogen zet zal die daar ook in de buurt komen en stop je er amper meer in dan je afgifte, temperatuur gaat dan maar heel langzaam klimmen. Huis is al warm voordat de ketel zijn temperatuur heeft bereikt.

(tenminste, zo gaat dat bij mijn HRE 28/24 op 25% vermogen met 5KW aan oversized radiatoren bij 35/30/20)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
NAMeDIAN schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:13:
Wederom heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Duidelijk in ieder geval dat boven de verdeler moet blijven en niet alles als groep op de verdeler beneden.

Radiator boven is echt een kleine handdoek radiator, meer als rek om handdoeken op te hangen dan als verwarming. Maar dan ga ik die ook als aparte groep doen op de verdeler, dat moet wel lukken denk ik.

Qua verdelers had ik eigenlijk het idee dat die ook gewoon 'pomploos' gemaakt konden worden en met de lage temperatuur van rond 35 zouden kunnen werken. En 8k die dus voor beide situaties zou kunnen gebruiken. Maar daar zit ik dus verkeerd....Er komen verder geen ht radiatoren afgezien van degene in de badkamer, maar die doet sowieso al niet zoveel.

Qua toekomst is het een lastige dan. Comfort verdelers nu installeren en binnen een paar jaar vervangen is niet echt handig. Maar ook zonde om ze dan te laten zitten met een WP. Maar dat gaat het wel worden denk ik.
Nu direct naar een warmtepomp zie ik ook nog niet helemaal zitten. Weer genoeg om over na te denken.
je kan je verdeler ombouwen. door later de pomp eruit halen en gelijk op de fitingen van de pomp aan te sluiten en de rest afdoppen. dan kan je de verdelers recycelen. je moet een verloop knie maken van 25/26 kunststof naar 1 1/4 ik kan geen voorbeeld vinden zo snel er staan er een paar hier op tweakers. maar ik heb niet de tijd om een uurtje te zoeken. alleen bedrijf technisch doe ik dat liever niet. ik vind het er niet uit zien namelijk/levert niks op. maar als jij het later lelijker wil maken en kosten besparen waarom niet.

je kan ook nu pomp loze verdelers plaatsen en je cv ketel lager afstellen,
alleen ik twijfel alleen of je cv pomp dat redt zo sterk/groot zijn die namelijk niet.
(een warmte pomp heeft een iets grovere pomp. om dit verhaal te kunnen rondbrijen)
ik zou alleen voor de veiligheid wel een maximaal thermostaat op je aanvoer plaatsen die je cv ketel uitgooit als het misgaat. je kan daarvoor gewoon een pomp stekker gebruiken met een elementje erin.
liever 2 keer een veiligheid dan geen. (een vloerverwarming pomp stekker dus. )

een grotere pomp naast je ketel is wel een idee maar ik heb geen idee hoe dat moet.
bij wam water gebruik staat de externe pomp tijdelijk in zijn eigen water te draaien mist koeling.
na zal die niet 123 zijn opgewarmt en kapot draaien maar helemaal goed is het niet.
Pagina: 1