In de stappen naar verdere verduurzaming en zoveel mogelijk de eigen PV-opbrengst benutten hebben we de afgelopen 5 jaar het nodige aangepast aan onze woning waardoor ons gasverbruik is gereduceerd tot 68m3 het afgelopen jaar.
De CV wordt enkel nog gebruikt voor het (bij) verwarmen van de woning op écht koude dagen en/of als we geen zin hebben op 's ochtends de houtkachel aan te steken.
Enfin, eerst wat feiten van de woning en manier van verwarmen:
- Tussenwoning, 150m2
- Hoofdverwarming: inzethaard (A+). Hout is snoeihout van de fruitbomen op boerderij binnen onze familie
. Dus één dag zagen en wat weekenden hout kloven is de 'energie' die het kost.
- SWW: WPB (200 liter) & keukenboiler.
Historisch gasverbruik
- 2020: 368m3 (SWW + bijverwarmen op koude dagen) + 3m3 fruithout (equivalent van ongeveer 600m3 gas)
- 2021: 382m3 (SWW + bijverwarmen op koude dagen) + 3m3 fruithout (600m3 gas)
- 2022: 68m3 (SWW via WPB) + 4m3 fruithout (800m3 gas)
- 1e verdieping: 4x T11 radiatoren. Alleen degene in de badkamer staat altijd open.
- 2e verdieping 1x T22 radiator (staat bijna altijd dicht) --> Zolder wordt gekoeld en verwarmd met een 3,5kW airco (split).
- Inhoud van de radiatoren die altijd open staan is +/- 50 liter. Huidige ketel is een Remeha Calenta 40c; aanvoertemperatuur is 40 graden.
- Diameter leidingen is 15mm voor BG en 1e verdieping; 2e verdieping vanaf de CV is 22mm.
- Bestaand afgifte systeem is denk ik niet ideaal. Slechts 2 T33 radiatoren (40x160cm), met 15mm CV-leiding aangesloten. Als ik me goed heb ingelezen levert het gebruik van deze leidingen te weinig flow voor een WP (?)
- Huidige gasverbruik zijn de duurste kuubs i.c.m. vastrecht. Energiecontract loopt echter nog tot 2025. En er dient wel een alternatief te zijn voor de houtkachel.
Vandaar de concrete vraag wat nu wijsheid is:
1) investeren in een WP (L/W), mits dit kan op het bestaande afgiftesysteem (duurste optie, zeker als het afgiftesysteem nog moet worden aangepast), of
2) toch voor een airco in de woonkamer (relatief goedkoop, maar wel ander comfort t.o.v. radiatoren) gaan of
3) Elektrische CV? Een COP van 1, maar wel op bestaand afgiftesysteem én wordt alleen als back-up gebruikt. Nadeel: gewoon véél energieverbruik; voelt eigenlijk niet 'duurzaam' t.o.v. een WP.
Last but not least:
Ons huis beschikt over 2 afgeknotte daken, waardoor er een platdak constructie is op de 2e verdieping. Aan één kant staat hier (dus) al een airco unit op. Op de andere kant zou evt. de WP buitenunit/monoblok kunnen staan. Alleen vraag ik me af of of dit wel verstandig is qua dakbelasting. Een WP is wel serieus groter/zwaarder dan de airco-unit die er al staat. Voor de beeldvorming een foto hoe dit eruit ziet:
:strip_exif()/f/image/GuPZMKEroQJTWbXn0ywt6sKW.jpg?f=fotoalbum_large)
Enfin, benieuwd naar de reacties! B.v.d.
De CV wordt enkel nog gebruikt voor het (bij) verwarmen van de woning op écht koude dagen en/of als we geen zin hebben op 's ochtends de houtkachel aan te steken.
Enfin, eerst wat feiten van de woning en manier van verwarmen:
- Tussenwoning, 150m2
- Hoofdverwarming: inzethaard (A+). Hout is snoeihout van de fruitbomen op boerderij binnen onze familie
- SWW: WPB (200 liter) & keukenboiler.
Historisch gasverbruik
- 2020: 368m3 (SWW + bijverwarmen op koude dagen) + 3m3 fruithout (equivalent van ongeveer 600m3 gas)
- 2021: 382m3 (SWW + bijverwarmen op koude dagen) + 3m3 fruithout (600m3 gas)
- 2022: 68m3 (SWW via WPB) + 4m3 fruithout (800m3 gas)
Afgiftesysteem:
- Begane grond: 4x radiatoren (Thermrad Compact 4) . 2x T33 exemplaren in de woonkamer staan altijd open- 1e verdieping: 4x T11 radiatoren. Alleen degene in de badkamer staat altijd open.
- 2e verdieping 1x T22 radiator (staat bijna altijd dicht) --> Zolder wordt gekoeld en verwarmd met een 3,5kW airco (split).
- Inhoud van de radiatoren die altijd open staan is +/- 50 liter. Huidige ketel is een Remeha Calenta 40c; aanvoertemperatuur is 40 graden.
- Diameter leidingen is 15mm voor BG en 1e verdieping; 2e verdieping vanaf de CV is 22mm.
Warmtepompvoorkeur:
- L/W i.c.m. bestaand afgiftesysteem.Wie gaat het installeren?
Zelf indien mogelijk.Overwegingen
- Koevlaasformule levert een vermogen van een WP op van +/- 5KW- Bestaand afgifte systeem is denk ik niet ideaal. Slechts 2 T33 radiatoren (40x160cm), met 15mm CV-leiding aangesloten. Als ik me goed heb ingelezen levert het gebruik van deze leidingen te weinig flow voor een WP (?)
- Huidige gasverbruik zijn de duurste kuubs i.c.m. vastrecht. Energiecontract loopt echter nog tot 2025. En er dient wel een alternatief te zijn voor de houtkachel.
Vandaar de concrete vraag wat nu wijsheid is:
1) investeren in een WP (L/W), mits dit kan op het bestaande afgiftesysteem (duurste optie, zeker als het afgiftesysteem nog moet worden aangepast), of
2) toch voor een airco in de woonkamer (relatief goedkoop, maar wel ander comfort t.o.v. radiatoren) gaan of
3) Elektrische CV? Een COP van 1, maar wel op bestaand afgiftesysteem én wordt alleen als back-up gebruikt. Nadeel: gewoon véél energieverbruik; voelt eigenlijk niet 'duurzaam' t.o.v. een WP.
Last but not least:
Ons huis beschikt over 2 afgeknotte daken, waardoor er een platdak constructie is op de 2e verdieping. Aan één kant staat hier (dus) al een airco unit op. Op de andere kant zou evt. de WP buitenunit/monoblok kunnen staan. Alleen vraag ik me af of of dit wel verstandig is qua dakbelasting. Een WP is wel serieus groter/zwaarder dan de airco-unit die er al staat. Voor de beeldvorming een foto hoe dit eruit ziet:
:strip_exif()/f/image/GuPZMKEroQJTWbXn0ywt6sKW.jpg?f=fotoalbum_large)
Enfin, benieuwd naar de reacties! B.v.d.