Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Van het gas af met een verbruik van <100m3 per jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-11 19:27
In de stappen naar verdere verduurzaming en zoveel mogelijk de eigen PV-opbrengst benutten hebben we de afgelopen 5 jaar het nodige aangepast aan onze woning waardoor ons gasverbruik is gereduceerd tot 68m3 het afgelopen jaar.

De CV wordt enkel nog gebruikt voor het (bij) verwarmen van de woning op écht koude dagen en/of als we geen zin hebben op 's ochtends de houtkachel aan te steken.

Enfin, eerst wat feiten van de woning en manier van verwarmen:

- Tussenwoning, 150m2
- Hoofdverwarming: inzethaard (A+). Hout is snoeihout van de fruitbomen op boerderij binnen onze familie 8). Dus één dag zagen en wat weekenden hout kloven is de 'energie' die het kost.
- SWW: WPB (200 liter) & keukenboiler.

Historisch gasverbruik
- 2020: 368m3 (SWW + bijverwarmen op koude dagen) + 3m3 fruithout (equivalent van ongeveer 600m3 gas)
- 2021: 382m3 (SWW + bijverwarmen op koude dagen) + 3m3 fruithout (600m3 gas)
- 2022: 68m3 (SWW via WPB) + 4m3 fruithout (800m3 gas)
Afgiftesysteem:
- Begane grond: 4x radiatoren (Thermrad Compact 4) . 2x T33 exemplaren in de woonkamer staan altijd open
- 1e verdieping: 4x T11 radiatoren. Alleen degene in de badkamer staat altijd open.
- 2e verdieping 1x T22 radiator (staat bijna altijd dicht) --> Zolder wordt gekoeld en verwarmd met een 3,5kW airco (split).
- Inhoud van de radiatoren die altijd open staan is +/- 50 liter. Huidige ketel is een Remeha Calenta 40c; aanvoertemperatuur is 40 graden.
- Diameter leidingen is 15mm voor BG en 1e verdieping; 2e verdieping vanaf de CV is 22mm.
Warmtepompvoorkeur:
- L/W i.c.m. bestaand afgiftesysteem.
Wie gaat het installeren?
Zelf indien mogelijk.
Overwegingen
- Koevlaasformule levert een vermogen van een WP op van +/- 5KW
- Bestaand afgifte systeem is denk ik niet ideaal. Slechts 2 T33 radiatoren (40x160cm), met 15mm CV-leiding aangesloten. Als ik me goed heb ingelezen levert het gebruik van deze leidingen te weinig flow voor een WP (?)
- Huidige gasverbruik zijn de duurste kuubs i.c.m. vastrecht. Energiecontract loopt echter nog tot 2025. En er dient wel een alternatief te zijn voor de houtkachel.

Vandaar de concrete vraag wat nu wijsheid is:
1) investeren in een WP (L/W), mits dit kan op het bestaande afgiftesysteem (duurste optie, zeker als het afgiftesysteem nog moet worden aangepast), of
2) toch voor een airco in de woonkamer (relatief goedkoop, maar wel ander comfort t.o.v. radiatoren) gaan of
3) Elektrische CV? Een COP van 1, maar wel op bestaand afgiftesysteem én wordt alleen als back-up gebruikt. Nadeel: gewoon véél energieverbruik; voelt eigenlijk niet 'duurzaam' t.o.v. een WP.

Last but not least:
Ons huis beschikt over 2 afgeknotte daken, waardoor er een platdak constructie is op de 2e verdieping. Aan één kant staat hier (dus) al een airco unit op. Op de andere kant zou evt. de WP buitenunit/monoblok kunnen staan. Alleen vraag ik me af of of dit wel verstandig is qua dakbelasting. Een WP is wel serieus groter/zwaarder dan de airco-unit die er al staat. Voor de beeldvorming een foto hoe dit eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Zfv6e8B1d9YvrZKotGXaN0EcB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuPZMKEroQJTWbXn0ywt6sKW.jpg?f=fotoalbum_large

Enfin, benieuwd naar de reacties! B.v.d. _/-\o_

Alle reacties

• hfa
Klein bumpje

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:39

_Apache_

For life.

Bij een traditionele radiator gaat het niet om zn inhoud, maar de dikte van de leiding er naar toe, het type (11,21,22) en water temperatuur.

Bij ons was het advies een L/W wp, en de radiatoren in de woonruimte te vervangen met LT radiatoren. Dan zou er genoeg warmte afgifte zijn.

Maar de offertes vond ik afschuwelijk duur (>17k eu) en had nog geen warm douchewater in de winter.
De terugverdientijd was meer dan 25 jaar. :X

Dus heb er voorlopig een streep door gezet.

[ Voor 59% gewijzigd door _Apache_ op 17-06-2023 11:21 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Als je het met 40 graden ketel temperatuur warm krijgt lukt dat met een L/W ook zeker,
Ik heb ook alles radiatoren en een hoekhuis uit 1953 met gewoon dubbelglas en 6 cm spouwmuur isolatie.
1 oktober de 5 kW warmtepomp aangezet met thermostaat op 20 graden en in het hele huis alle radiatoren open, behalve op onze slaapkamer. Half mei de thermostaat pas teruggedraaid, werkt prima en altijd dag en nacht een warm huis.
Heb ook een jaar met airco verwarmd in de woonkamer maar dan blijft de rest van je huis koud. Airco is nu alleen voor te koelen en kan eventueel bijspringen mocht de L/W het niet redden.
We gebruiken alleen nog ca 40m3 gas om te koken, zijn dure m3tjes maar daar wordt aan gewerkt.
Edit,
Hele cv systeem is 22mm hoofdleiding en alles 15 mm afgetakt naar de radiatoren, van de monoblock naar de 22 leiding heb ik 4 meter meerlagenbuis van 25 mm gelegd.
Prijs met zelf installeren was €600,- dik een jaar geleden.

[ Voor 13% gewijzigd door klump4u op 17-06-2023 11:25 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• hfa
klump4u schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:21:
Als je het met 40 graden ketel temperatuur warm krijgt lukt dat met een L/W ook zeker,
Ik heb ook alles radiatoren en een hoekhuis uit 1953 met gewoon dubbelglas en 6 cm spouwmuur isolatie.
1 oktober de 5 kW warmtepomp aangezet met thermostaat op 20 graden en in het hele huis alle radiatoren open, behalve op onze slaapkamer. Half mei de thermostaat pas teruggedraaid, werkt prima en altijd dag en nacht een warm huis.
Heb ook een jaar met airco verwarmd in de woonkamer maar dan blijft de rest van je huis koud. Airco is nu alleen voor te koelen en kan eventueel bijspringen mocht de L/W het niet redden.
We gebruiken alleen nog ca 40m3 gas om te koken, zijn dure m3tjes maar daar wordt aan gewerkt.
Edit,
Hele cv systeem is 22mm hoofdleiding en alles 15 mm afgetakt naar de radiatoren, van de monoblock naar de 22 leiding heb ik 4 meter meerlagenbuis van 25 mm gelegd.
Prijs met zelf installeren was €600,- dik een jaar geleden.
Dat klinkt interessant! Hier zou er zo'n 4 tot 10 meter leiding van de WP naar de 22mm leidingen op zolder moeten. Vanaf zolder is het vertakt via 15mm naar de overige radiators in het huis.

En die 600 euro, dat zijn alleen de leidingen neem ik aan?

Onze CV is van 2013 en gaat nog wel even mee, zeker met het huidige stookgedrag. Maar om die tzt te vervangen zit je sowieso boven de 1500 euro, dus als ik dan nu per saldo op 2500-3000 euro kom vind ik dat acceptabel.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

hfa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Dat klinkt interessant! Hier zou er zo'n 4 tot 10 meter leiding van de WP naar de 22mm leidingen op zolder moeten. Vanaf zolder is het vertakt via 15mm naar de overige radiators in het huis.

En die 600 euro, dat zijn alleen de leidingen neem ik aan?

Onze CV is van 2013 en gaat nog wel even mee, zeker met het huidige stookgedrag. Maar om die tzt te vervangen zit je sowieso boven de 1500 euro, dus als ik dan nu per saldo op 2500-3000 euro kom vind ik dat acceptabel.
Leiding werk en ingebruikstelling exclusief de monoblock.
Monoblock in Duitsland opgehaald voor toen nog €3000,- min €2750,- subsidie.
Gaat nu niet meer lukken denk ik.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• hfa
klump4u schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Leiding werk en ingebruikstelling exclusief de monoblock.
Monoblock in Duitsland opgehaald voor toen nog €3000,- min €2750,- subsidie.
Gaat nu niet meer lukken denk ik.
En wel/geen buffervat toegepast icm bestaand leidingwerk en radiators?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

hfa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:30:
[...]

En wel/geen buffervat toegepast icm bestaand leidingwerk en radiators?
Geen buffer, ik heb jaren geleden de cv ketel verplaatst en weet nog dat ik het hele systeem leeg moest halen daar de ketel in de kelder op het laagste punt zat dat ik zeker 10 volle emmers water heb afgetapt. Volgens mij moet een Panasonic monoblock van 5 kW minimaal 50 liter water systeeminhoud hebben dus van daar, in het na en voorjaar heb je natuurlijk ook pendelen maar daartussen lekkere lange runs.
Er zijn hier op Tweakers verschillende topics over verschillende merken monoblocks, daar heb ik ook alle info uitgehaald.

• hfa
klump4u schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:25:
[...]

Geen buffer, ik heb jaren geleden de cv ketel verplaatst en weet nog dat ik het hele systeem leeg moest halen daar de ketel in de kelder op het laagste punt zat dat ik zeker 10 volle emmers water heb afgetapt. Volgens mij moet een Panasonic monoblock van 5 kW minimaal 50 liter water systeeminhoud hebben dus van daar, in het na en voorjaar heb je natuurlijk ook pendelen maar daartussen lekkere lange runs.
Er zijn hier op Tweakers verschillende topics over verschillende merken monoblocks, daar heb ik ook alle info uitgehaald.
Volgens de berekening heeft ons systeem ruim 50 liter inhoud. Echter, de radiatoren die altijd open staan zijn goed voor max. 30 liter. Daarmee zou er dus wel een buffervat nodig zijn. Moet daar dan nog een extra pomp tussen voor de circulatie?

Dat soort vragen/vraagstukken maken vooralsnog wel dat de overstap naar een WP een kostbare aangelegenheid kan worden, zeker als er nog van alles moet worden aangepast aan het bestaande leidingwerk.

Idealiter zou ik een WP (dus) willen aansluiten op de bestaande leidingen op zolder (22mm) die vanaf daar vertakken via 15mm leidingen naar de overige radiatoren in het huis. Een buffervat is serie zou vervolgens het makkelijkste zijn zonder al teveel ingrepen en zie ik ook nog wel zitten om voor te bereiden qua werkzaamheden. Hier zal ik me gewoonweg nog meer voor moeten i lezen vermoed ik zo :+

• hfa
We zijn weer wat verder in de zoektocht. Er komt een warmtepomp, dat is zeker. Nu is alleen de vervolgvraag: waar plaatsen we die:

1. Op plat dak van de zolder (zie foto in startpost) (makkelijk qua leidingtraject; hergebruik van CV-afvoer om leidingen doorheen te leggen; max. 3 meter lengte.
2. Op plat dak bijkeuken (leidingtraject zal dan minimaal 10 meter worden)
3. Aan enkelsteens muur van het balkon. Minder gevoelig voor resonantie, maar +/- 100kg is wel een flink gewicht; dus of dat een goed idee is...

Resumé: de voorkeur heeft het platte dak op de 2e verdieping (ivm leidingtraject), met een constructie zoals elders op dit forum wordt gedeeld (met veerdempers en RVS kokers). Dit dak wordt alleen wel gedeeld met de buren, dus als er toch resonanties zijn hebben we wel een probleem...

Benieuwd naar jullie advies/feedback in deze.
Pagina: 1