Vernieuwen draadloos netwerk KPN -> Unifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-09 09:15
Goedemiddag!

De laatste tijd heb ik erg veel problemen met het draadloze netwerk in mijn huis. Het bereik valt weg, apparaten vallen uit en ik ben er helemaal klaar mee. De huidige situatie is als volgt:

ISP = KPN-glasvezel 1gb

Begane grond
- KPN Experiabox in de meterkast
- 2x superwifi AP bekabeld
-- 1x aan de voorkant van het huis bij de TV
-- 1x aan de achterkant van het huis bij de tuin

1e verdieping
- 1x superwifi AP bekabeld

Zolder
- 1x superwifi AP bekabeld

Tuin
- Niets, ook geen UTP-aansluiting

Het is een nieuwbouwwoning die in 2020 is opgeleverd dus de isolatie is van erg moderne kwaliteit. De benedenverdieping is zo’n 70m2 en het huis is 13m lang. De bovenverdiepingen zijn wat kleiner en 50m2 per verdieping.

Huidige problemen:

1. In de tuin heb ik geen of erg slecht Wi-Fi bereik
2. Snelheid van het Wi-Fi netwerk is niet erg stabiel. Meestal wel rond de 500 mb/s
3. Superwifi punten zijn erg onbetrouwbaar en vallen regelmatig weg
4. Sonos verlies regelmatig connectie met de AP’s of stoort
5. Domotica-apparatuur werkt soms traag of krijgt geen connectie met AP
6. Apparaten switchen naar onlogische superwifi AP’s waardoor bereik erg matig is.

De AP’s van KPN zijn denk ik van erg matige kwaliteit, of ze verstoren elkaar. Ik heb al van alles geprobeerd, denk aan verplaatsen van AP’s, verminderen van AP’s en switchen van kanalen.

Gebruik:
Aangezien ik op iedere verdieping 1 of meerdere UTP-aansluitingen heb, werk ik zoveel mogelijk via een vaste aansluiting. Ik werk zelf veel thuis op zolder, dus daar is een stabiel Wi-Fi-netwerk erg belangrijk aangezien de UTP-aansluiting niet op een handige plek zit. Verder vooral standaard gebruik, streamen, IPTV, PLEX, Spotify, Sonos, Domotica via Homey, Philips HUE.

Nieuwe situatie:
Ik zit te denken aan een systeem van Unifi om e.e.a. te verbeteren. De KPN-router zou ik dan op bridge modus zetten en een bekabelde AP op iedere verdieping plaatsen. Andere suggesties zijn ook welkom.

Mijn vraag:
Ik heb al best wel wat gelezen en bekeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wellicht zijn 3 nieuwe Unifi AP’s en een POE switch al genoeg. Ik zou daarom graag jullie advies willen, kunnen jullie me op weg helpen en of ervaringen delen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Je hoeft igg niks aan je router te doen, want als je APs plaatst moet je router wel blijven routeren. Alleen je Wifi uitzetten als je verder alleen met je Unifies verder wilt. Ik heb het ook zo gedaan en werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Voordat je je apparaat gaat vervangen zou ik eerst wat verder onderzoek doen waar het mis gaat.
SONOS staat erom bekend dat het ook netwerk loops kan veroorzaken en daarna kan het netwerk klapperen etc

Heb je al wat een troubleshooting analyse gedaan? op welk kanaal zit je als het mis gaat?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
laurens0619 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:55:
Voordat je je apparaat gaat vervangen zou ik eerst wat verder onderzoek doen waar het mis gaat.
SONOS staat erom bekend dat het ook netwerk loops kan veroorzaken en daarna kan het netwerk klapperen etc

Heb je al wat een troubleshooting analyse gedaan? op welk kanaal zit je als het mis gaat?
Thanks voor de reactie. Dat euvel met SONOS is inderdaad bekend. Maar ook als ik alle speaker uit het netwerk haal, heb ik nog steeds problemen. Zodra ik bijvoorbeeld meer dan 1 stap buiten de deur zet, valt het Wi-Fi signaal zo ongeveer helemaal weg. Het lijkt erop dat het signaal gewoon niet sterk genoeg is.

Ik heb ook al gekeken naar de verschillende kanalen, maar dat heeft weinig tot geen effect gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:15
Het is niet de bekabeling naar je ap's toe? Want dan kan je de AP's wel vervangen maar als de kabels of connectoren niet goed zijn dan los je het probleem niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
LopendeVogel schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:18:
Het is niet de bekabeling naar je ap's toe? Want dan kan je de AP's wel vervangen maar als de kabels of connectoren niet goed zijn dan los je het probleem niet op.
De bekabeling lijkt prima. Ik heb gewoon een 1000mbps verbinding met de AP’s. En als ik een laptop inplug heb ik ook een stabiele en snelle verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
LegeBoekenkast schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:16:
[...]

Thanks voor de reactie. Dat euvel met SONOS is inderdaad bekend. Maar ook als ik alle speaker uit het netwerk haal, heb ik nog steeds problemen. Zodra ik bijvoorbeeld meer dan 1 stap buiten de deur zet, valt het Wi-Fi signaal zo ongeveer helemaal weg. Het lijkt erop dat het signaal gewoon niet sterk genoeg is.

Ik heb ook al gekeken naar de verschillende kanalen, maar dat heeft weinig tot geen effect gehad.
Wifi in de tuin is met een nieuwbouwwoning vaak problematisch, dat komt vooral door het hr +(+++) glas en alleen een buitenaccesspoint lost dat op.
Met kanalen bedoelde ik meer: Als je issues hebt, is je device dan niet per ongeluk op 2.4 ghz verbonden? Of op het verkeerde AP?

Laat ik het zo zeggen met de apparatuur die je nu hebt zou je prima wifi moeten kunnen hebben, een unifi setje gaat daar niet significant verschil in geven. Belangrijk is de issues eerst beter te troubleshooten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
laurens0619 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:33:
[...]

Wifi in de tuin is met een nieuwbouwwoning vaak problematisch, dat komt vooral door het hr +(+++) glas en alleen een buitenaccesspoint lost dat op.
Met kanalen bedoelde ik meer: Als je issues hebt, is je device dan niet per ongeluk op 2.4 ghz verbonden? Of op het verkeerde AP?

Laat ik het zo zeggen met de apparatuur die je nu hebt zou je prima wifi moeten kunnen hebben, een unifi setje gaat daar niet significant verschil in geven. Belangrijk is de issues eerst beter te troubleshooten
Ja ik begrijp wat je bedoelt. Beneden is het bereik het meest problematisch. Als ik 1 AP plaats in de woonkamer, heb ik in de keuken slecht signaal. Als ik hem in de speelkamer (naast de keuken) plaats, heb ik in de woonkamer slecht signaal. Nu heb ik er dus 2 beneden, lijkt me niet ideaal. Het lijkt erop dat apparaten redelijk vaak switchen van AP. Voor zover ik kan controleren lijken de apparaten waar het om gaat (iPad, iPhone, MacBook) wel met 5hz verbonden.

Zoals je hieronder kunt zien is op dit moment bijvoorbeeld de AP op zolder en de AP in de speelkamer niet zichtbaar. Na een herstart wel. Er zijn wel apparaten verbonden met de AP, maar ik kan dus niet controleren welke. Al bij al ben ik gewoon klaar met de onbetrouwbaarheid van de AP's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zbp6A-19cRI-B0rbPZkQ1YZ1fj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yivZyPhj6o8jsnEZFfeIVZKc.png?f=user_large

Buiten heb ik helaas geen UTP-aansluiting dus een AP buitenplaatsen is geen eenvoudige klus. Of ik moet een nieuwe kabel laten trekken. Tenzij er andere oplossingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
LegeBoekenkast schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:49:
Buiten heb ik helaas geen UTP-aansluiting dus een AP buitenplaatsen is geen eenvoudige klus. Of ik moet een nieuwe kabel laten trekken. Tenzij er andere oplossingen zijn?
Schuifpui laten plaatsen en die volledig open zetten. De hitte werende folie op ruiten blokkeert ook zeer goed ander straling dan zonlicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
  • Wat Unifi met de controller software kan is een apparaat forceren om met een bepaalde access point te verbinden. Dit is voornamelijk handig voor iOT devices die op dezelfde plek blijven staan, maar steeds met een ander AP wilt verbinden. Maar dan moet je de Unifi Network software wel 24/7 laten draaien. Via een Unifi Router of in Docker. Unifi is niet expliciet beter, maar biedt misschien wel de kans op alles net wat beter in te stellen en op elkaar af te stemmen.
  • Voor je tuin is er een andere oplossing, maar is beetje een vies woord op dit forum. Nml. "Powerline". Zo kan je een bedrade netwerk aansluiting opzetten via de electra (bijv. een schuur hebt waar je een AP kunt plaatsen). De prestaties van Powerline zijn erg wisselend, dus dat ligt heel erg aan de opzet van je electra netwerk. Ik heb zelf een Powerline oplossing van Devolo op basis van g.hn op een geaard stopcontact en haal daarmee 350Mbit/s op 15 meter afstand. (Vanuit meterkast > schuur)

[ Voor 49% gewijzigd door heiyu op 12-06-2023 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Laatst online: 25-09 10:36

lasharor

7 december 2004

2. Snelheid van het Wi-Fi netwerk is niet erg stabiel. Meestal wel rond de 500 mb/s
Wat zijn je verwachtingen hier? Want in de meeste scenario's ga je dit soort getallen ook halen met Unifi AP's. Het gaat echt niet substantieel beter worden.

Tenzij je al die 6e modellen kan bemachtigen maar die zijn best duur voor wat je er voor terug krijgt.

Toen ik voor eenzelfde keuze stond had ik ook hoge verwachtingen maar wat dat betreft is WIFI altijd een soort compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
lasharor schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Wat zijn je verwachtingen hier? Want in de meeste scenario's ga je dit soort getallen ook halen met Unifi AP's. Het gaat echt niet substantieel beter worden.

Tenzij je al die 6e modellen kan bemachtigen maar die zijn best duur voor wat je er voor terug krijgt.

Toen ik voor eenzelfde keuze stond had ik ook hoge verwachtingen maar wat dat betreft is WIFI altijd een soort compromis.
Oh, ik heb ook niet de verwachting is dat dat beter wordt. Maar met 200mbps kan ik ook prima leven hoor. De stabiliteit is veel belangrijker dan de snelheid. Althans voor het draadloze netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat nodes opeens disconnected zijn is wel gek...
Kun je niet KPN bellen? Wie weet krijg je wel een experiabox 12 icm superwifi 2 (zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
laurens0619 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:04:
Dat nodes opeens disconnected zijn is wel gek...
Kun je niet KPN bellen? Wie weet krijg je wel een experiabox 12 icm superwifi 2 (zwart)
Haha ik merk dat ik wel veel informatie vergeten ben te vermelden. Maar KPN kon/wilde ook niet helpen, ze vertelde me dat ik de nieuwe kon aanschaffen omdat de huidige al meer dan 2 jaar oud zijn en dus buiten de garantie vallen. :( Ze bieden de apparatuur aan als extra service, maar hun dienstverlening kan geen rekening houden met allerlei factoren die de signaalsterkte kan beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
dat snap ik maar ik betwijfel of de signaalsterkte het probleem is....
Dat experiaboxen uit het netwerk verdwijnen is erg gek, ik zou dat als eerst troubleshooten of dat een app/representatie probleem is of een echt probleem.

1. Zoek alle ip adressen van de superwifi punten op
2. Laat een ping lopen 'ping ip -t'naar alle nodes.
3. Kijk na een aantal uur of je packetloss hebt, of als de app zegt dat er nog missen of er een ping is.

Overigens vind ik het wel bizar dat je 2 accesspoints nodig hebt op de BG.
Ik heb een ruime BG (12x6,2 meter) en hier volstaat een enkel accesspoint in de meterkast gewoon (wat de meest beroerde plek is).

Maar als je echt wil upgraden/er klaar mee bent zou ik ook een Deco X50 (of X50 poe) overwegen. Mooie prijs voor 3 wifi 6 nodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
laurens0619 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:19:
dat snap ik maar ik betwijfel of de signaalsterkte het probleem is....
Dat experiaboxen uit het netwerk verdwijnen is erg gek, ik zou dat als eerst troubleshooten of dat een app/representatie probleem is of een echt probleem.

1. Zoek alle ip adressen van de superwifi punten op
2. Laat een ping lopen 'ping ip -t'naar alle nodes.
3. Kijk na een aantal uur of je packetloss hebt, of als de app zegt dat er nog missen of er een ping is.

Overigens vind ik het wel bizar dat je 2 accesspoints nodig hebt op de BG.
Ik heb een ruime BG (12x6,2 meter) en hier volstaat een enkel accesspoint in de meterkast gewoon (wat de meest beroerde plek is).

Maar als je echt wil upgraden/er klaar mee bent zou ik ook een Deco X50 (of X50 poe) overwegen. Mooie prijs voor 3 wifi 6 nodes.
Ja dat zou ik nog wel eens kunnen doen om te controleren of en in wel AP het dan zit. Het feit dat jij en mensen om mij heeft maar 1 AP nodig hebben voor een gehele verdieping is natuurlijk al veelzeggend. Bij mij zouden ze op een optimale locatie moeten staan, maar alsnog is het signaal regelmatig erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Als het slecht is wat is dan:
- Je RSSI/aantal; streepjes op device?
- je snelheid via speedtest
- je snelheid via ping

Is het altijd slecht vanaf dezelde locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
laurens0619 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:31:
Als het slecht is wat is dan:
- Je RSSI/aantal; streepjes op device?
- je snelheid via speedtest
- je snelheid via ping

Is het altijd slecht vanaf dezelde locatie?
- Het apparaat geeft minder of geen streepjes aan. In het geval van mn iPhone schakelt deze over op 5G
- Snelheid via speedtest is inderdaad ook lager
- Ping is hoog of je krijgt een time-out vanwege geen verbinding.

Het is dus niet zo dat de snelheid enorm terugloopt doordat er iets mis is met mijn netwerk. Maar het signaal valt weg, waardoor ik geen signaal heb en de snelheid dus terugloopt of compleet wegvalt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
LegeBoekenkast schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:45:
[...]

- Het apparaat geeft minder of geen streepjes aan. In het geval van mn iPhone schakelt deze over op 5G
- Snelheid via speedtest is inderdaad ook lager
- Ping is hoog of je krijgt een time-out vanwege geen verbinding.

Het is dus niet zo dat de snelheid enorm terugloopt doordat er iets mis is met mijn netwerk. Maar het signaal valt weg, waardoor ik geen signaal heb en de snelheid dus terugloopt of compleet wegvalt,
Heb je dit gedrag op dezelfde Plek?
Of komt t ook voor dat t op die plek soms wel goed werkt

En wat de afstand tot ap op die plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou even kijken of je soms buren hebt die een erg sterke wifi hebben, dit wilde in het verleden nog wel eens gebeuren. Meerdere wifi AP's wil vaak zeker helpen vooral met extreem veel en krachtige buren.
Draai zelf trouwens met Fritz en ben ik toch ook erg tevreden over, Unifi is trouwens ook uitstekend gelijkwaardige ervaring.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
laurens0619 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:55:
[...]

Heb je dit gedrag op dezelfde Plek?
Of komt t ook voor dat t op die plek soms wel goed werkt

En wat de afstand tot ap op die plek?
Met de mobiele apparaten lopen we natuurlijk door het huis en de tuin, dus niet altijd op dezelfde plek. We zijn in ons huis nooit meer dan 10m van een AP verwijderd. Over het algemeen werkt het op de 1e verdieping en de zolder prima. Maar beneden werkt het minder goed.

Er is 1 uitzondering, het bereik valt direct weg als je de tuin in gaat. Of de tuindeuren openstaan of niet, maakt geen verschil.
Frogmen schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:01:
Zou even kijken of je soms buren hebt die een erg sterke wifi hebben, dit wilde in het verleden nog wel eens gebeuren. Meerdere wifi AP's wil vaak zeker helpen vooral met extreem veel en krachtige buren.
Draai zelf trouwens met Fritz en ben ik toch ook erg tevreden over, Unifi is trouwens ook uitstekend gelijkwaardige ervaring.
Over het algemeen zie ik weinig tot geen andere netwerken verschijnen als ik verbinding wil maken met het draadloze netwerk. Soms, op de begane grond, zie ik er 1 verschijnen van de buren 2 deuren verderop. Die hebben een vrij sterk signaal denk ik.

Unifi is een mooi systeem, maar ook prijzig. Het Deco systeem van TP-link zou wat mij betreft ook een prima optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Unifi is helemaal niets beter dan die KPN dingen alleen veel duurder.

Je moet eerst je probleem vinden want anders koop je een dure nieuwe set en houd je hetzelfde probleem alleen ben je veel geld armer.

Hier staat de router in de meterkast wat eigenlijk een slechte plek is maar er is voldoende signaal om op de hele begane grond een prima dekking te hebben op de 5Ghz band.
Voor de boven verdieping en de zolder heb ik een enkel tp-link accesspoint (bedraad) in het trapgat naar de zolder hangen en die voldoet om de boven verdieping en de zolder van prima wifi te voorzien.

Kijk eens met een wifi analyser op je telefoon of er soms veel storing van buren is.

Maar als die knp wifi punten bedraad zijn en wegvallen dan ligt het waarschijnlijk in je netwerk, want dan heeft het niets met de wifi te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
heiyu schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:18:
  • Voor je tuin is er een andere oplossing, maar is beetje een vies woord op dit forum. Nml. "Powerline". Zo kan je een bedrade netwerk aansluiting opzetten via de electra (bijv. een schuur hebt waar je een AP kunt plaatsen).
Voor (extra) bereik in de tuin/schuur is een Powerline/AP inderdaad een ideale oplossing als je geen vaste bekabeling kan of wilt hebben.
Diverse kennissen van mij zijn er blij mee, vooral in de zomer. :)
Resultaat hangt natuurlijk ook af van de elektra bekabeling naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
Ben(V) schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:10:
Unifi is helemaal niets beter dan die KPN dingen alleen veel duurder.

Je moet eerst je probleem vinden want anders koop je een dure nieuwe set en houd je hetzelfde probleem alleen ben je veel geld armer.

Hier staat de router in de meterkast wat eigenlijk een slechte plek is maar er is voldoende signaal om op de hele begane grond een prima dekking te hebben op de 5Ghz band.
Voor de boven verdieping en de zolder heb ik een enkel tp-link accesspoint (bedraad) in het trapgat naar de zolder hangen en die voldoet om de boven verdieping en de zolder van prima wifi te voorzien.

Kijk eens met een wifi analyser op je telefoon of er soms veel storing van buren is.

Maar als die knp wifi punten bedraad zijn en wegvallen dan ligt het waarschijnlijk in je netwerk, want dan heeft het niets met de wifi te maken.
Ik begrijp wat je bedoelt, echter heb ik bedraad 0 problemen. Als het probleem in de bedrading of het netwerk zou liggen, lijkt het me logisch dat ik bedraad ook problemen moet hebben. Op de plekken waar ik goed bereik heb, werkt het dan ook prima. Echter lijkt de dekking van het draadloze netwerk niet goed genoeg aangezien het bereik wegvalt en daarmee dus ook de snelheid van het internet.

Gisteren heb ik even wat apparaten getest. Ik heb geen packetloss of ping time-outs, maar als ik rondloop zie ik wel dat de ping hoger wordt. Op de AP's is te zien dat de apparaten soms overspringen naar een ander AP, terwijl deze op dezelfde plek blijven staan.

Zelf heb ik geen ervaring met Unifi. Maar heb er wel goede dingen van gehoord. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar ervaringen met andere producten.
The_Doman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Voor (extra) bereik in de tuin/schuur is een Powerline/AP inderdaad een ideale oplossing als je geen vaste bekabeling kan of wilt hebben.
Diverse kennissen van mij zijn er blij mee, vooral in de zomer. :)
Resultaat hangt natuurlijk ook af van de elektra bekabeling naar buiten.
Ja daar heb ik ook naar zitten kijken, dat zou wellicht wel een oplossing kunnen zijn voor het bereik in de tuin.

[ Voor 12% gewijzigd door LegeBoekenkast op 13-06-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:56
LegeBoekenkast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:10:
[...]
Zelf heb ik geen ervaring met Unifi. Maar heb er wel goede dingen van gehoord. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar ervaringen met andere producten.
[...]
Je lijkt te zoeken naar AP's met meer 'bereik'. Daar is Unifi echt niet beter in dan je KPN superwifi AP's. Het voordeel van Unifi zit hem vooral in de wat uitgebreidere mogelijkheden om dingen in te stellen en dat dankzij de controller ineens op alle AP's tegelijk toe te passen waardoor clients ook makkelijker kunnen roamen.
Maar dat laatste doen de KPN superwifi's ook prima. Dus je superwifi AP's 1 op 1 vervangen door Unifi AP's gaat 0 problemen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
Hathi schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:16:
[...]

Je lijkt te zoeken naar AP's met meer 'bereik'. Daar is Unifi echt niet beter in dan je KPN superwifi AP's. Het voordeel van Unifi zit hem vooral in de wat uitgebreidere mogelijkheden om dingen in te stellen en dat dankzij de controller ineens op alle AP's tegelijk toe te passen waardoor clients ook makkelijker kunnen roamen.
Maar dat laatste doen de KPN superwifi's ook prima. Dus je superwifi AP's 1 op 1 vervangen door Unifi AP's gaat 0 problemen oplossen.
Wat zou het dan wel kunnen oplossen denk je? De superwifi AP's zijn niet eens krachtig genoeg om de begane grond te voorzien van een goed signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
De grote vraag is of ze niet krachtig genoeg zijn, of dat je teveel storing in de buurt hebt.
Gooi eens een WiFi analyzer aan op een laptop, en maak eens wat metingen in je huis.

Hoewel Unifi je wellicht wel een hoop fraaie vormgegeven data en knopjes geeft waar je op kan klikken.
Lost het je probleem niet goed op als je qua plaatsing en storing al uitdagingen hebt.

Ik heb bijvoorbeeld recent twee U6-Lites gekocht ipv hap ax2*, maar ik heb nog steeds geen wifi in de tuin. Niet dat ik dit had verwacht. Maar ondanks dat ze "veel beter bereik hebben" gaan ze gewoon niet door het glas.

WiFi is soms net als een boot, een gat in lucht waar je geld in smijt.

*mikrotik hap ax is nieuw met wifi6 en werkt nog in erg onstabiele beta firmwares

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 13-06-2023 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:56
LegeBoekenkast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:29:
[...]
Wat zou het dan wel kunnen oplossen denk je? De superwifi AP's zijn niet eens krachtig genoeg om de begane grond te voorzien van een goed signaal.
De zendkracht heeft gewoon een wettelijk maximum, andere AP's gaan niet harder 'zenden'. Bovendien is de kracht van de AP vaak niet eens het probleem, maar WiFi is tweerichting verkeer. Je clients (telefoons, laptops) moeten ook terug zenden.
Enige waar AP fabrikanten mee kunnen spelen is bijvoorbeeld het straalpatroon/richting. Verder moet je zelf vooral gaan onderzoeken waarom het 'bereik' beperkt is. Apparaten die storen? Andere kanalen met minder storing? Veel geïsoleerde muren/ramen/plafonds? Als je dat weet kan je gaan nadenken hoe je die storingen kan gaan limiteren door ze weg te halen, op andere kanalen te gaan zitten of de AP's te verplaatsen, danwel extra AP's plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
LegeBoekenkast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:10:
Gisteren heb ik even wat apparaten getest. Ik heb geen packetloss of ping time-outs, maar als ik rondloop zie ik wel dat de ping hoger wordt. Op de AP's is te zien dat de apparaten soms overspringen naar een ander AP, terwijl deze op dezelfde plek blijven staan.
Dan is de vraag waarom ze dat doen. Netspot en Wifi Explorer zijn handige programma's voor OSX waarmee je alle wifi signalen kan scannen en onderscheiden van elkaar. Zo zie je snel genoeg waar welk AP sterk is. Misschien zijn de AP's wel te sterk voor jouw opstelling en connecten apparaten in de woonkamer geregeld naar de 2.4GHz van zolder omdat de 5GHz beneden een puinhoop is. Bijvoorbeeld doordat beide superwifi dingen op de begane grond op kanaal 11/48 staan en vooral elkaar in de weg zitten.

2.4GHz met 20Mhz bandbreedte heeft drie bruikbare kanalen, 1/6/11
5Ghz met 40MHz bandbreedte heeft vier bruikbare kanalen, 36/44/52/60.

Zonder enige meting zou ik beginnen met de woonkamer op kanaal 1/6, 1e verdieping op 11 en zolder weer op 1 voor de 2.4Ghz. 5GHz naar 36/44/52/60 zodat je in ieder geval niet jezelf aan het storen bent en weet welk AP je in de software voor je ziet. (wel even onthouden welk kanaal bij welk AP hoort ;) ) Dan ga je in de keuken zitten en zet je de software aan en zie je gemakkelijk welke AP het sterkste is. Die van zolder wil je op 5GHz niet zien en die van de eerste verdieping eigenlijk ook niet echt.
Let er hierbij op de de schaal voor signaalmeting niet van 0 - 100 gaat, maar van -100 tot 0. :+ Waarbij -100 ontzettend kut is en -20 best wel heel erg goed. Zegt jouw meting in de keuken dat het AP van zolder op -85 ofzo beneden aan komt dan is dat het equivalent van 'niet te ontvangen'. Dat is wat je wilt.

Als 5GHz niet beter te krijgen is door (ver)plaatsing van AP wordt het tijd om 2.4GHz te temmen. Die frequentie is 2x zo laag, dus gaat ook 2x zo makkelijk door materialen heen. Wanneer jouw 2.4GHz signaal van zolder of de eerste verdieping ongeveer even sterk is als het 5GHz signaal van het AP in de keuken dan kan die stomme telefoon er voor kiezen om toch via zolder het internet op te gaan. 8)7 Dat kan je verhelpen door het zendvermogen van 2.4GHz om zolder omlaag te brengen. Je wilt dat er 20 of meer verschil zit tussen zolder en keuken (als je in de keuken zit). Dus je meet bijvoorbeeld -41 voor 5GHz van AP keuken en -68 voor 2.4GHz van AP zolder. Dan heeft de telefoon minder redenen om die van zolder te verkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
jadjong schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Dan is de vraag waarom ze dat doen. Netspot en Wifi Explorer zijn handige programma's voor OSX waarmee je alle wifi signalen kan scannen en onderscheiden van elkaar. Zo zie je snel genoeg waar welk AP sterk is. Misschien zijn de AP's wel te sterk voor jouw opstelling en connecten apparaten in de woonkamer geregeld naar de 2.4GHz van zolder omdat de 5GHz beneden een puinhoop is. Bijvoorbeeld doordat beide superwifi dingen op de begane grond op kanaal 11/48 staan en vooral elkaar in de weg zitten.

2.4GHz met 20Mhz bandbreedte heeft drie bruikbare kanalen, 1/6/11
5Ghz met 40MHz bandbreedte heeft vier bruikbare kanalen, 36/44/52/60.

Zonder enige meting zou ik beginnen met de woonkamer op kanaal 1/6, 1e verdieping op 11 en zolder weer op 1 voor de 2.4Ghz. 5GHz naar 36/44/52/60 zodat je in ieder geval niet jezelf aan het storen bent en weet welk AP je in de software voor je ziet. (wel even onthouden welk kanaal bij welk AP hoort ;) ) Dan ga je in de keuken zitten en zet je de software aan en zie je gemakkelijk welke AP het sterkste is. Die van zolder wil je op 5GHz niet zien en die van de eerste verdieping eigenlijk ook niet echt.
Let er hierbij op de de schaal voor signaalmeting niet van 0 - 100 gaat, maar van -100 tot 0. :+ Waarbij -100 ontzettend kut is en -20 best wel heel erg goed. Zegt jouw meting in de keuken dat het AP van zolder op -85 ofzo beneden aan komt dan is dat het equivalent van 'niet te ontvangen'. Dat is wat je wilt.

Als 5GHz niet beter te krijgen is door (ver)plaatsing van AP wordt het tijd om 2.4GHz te temmen. Die frequentie is 2x zo laag, dus gaat ook 2x zo makkelijk door materialen heen. Wanneer jouw 2.4GHz signaal van zolder of de eerste verdieping ongeveer even sterk is als het 5GHz signaal van het AP in de keuken dan kan die stomme telefoon er voor kiezen om toch via zolder het internet op te gaan. 8)7 Dat kan je verhelpen door het zendvermogen van 2.4GHz om zolder omlaag te brengen. Je wilt dat er 20 of meer verschil zit tussen zolder en keuken (als je in de keuken zit). Dus je meet bijvoorbeeld -41 voor 5GHz van AP keuken en -68 voor 2.4GHz van AP zolder. Dan heeft de telefoon minder redenen om die van zolder te verkiezen.
Ik heb netspot. gebruikt om inzicht te geven. Hieronder zie je bijvoorbeeld de resultaten van de test op Zolder. Mijn Macbook staat +/- 3m van de AP af.

98 = 5Ghz AP Zolder
97 = 2,4Ghz AP Zolder
41 = 5Ghz AP Slaapkamer
42 = 2,4Ghz AP Slaapkamer
55 = 2,4Ghz Experiabox

De overige AP's zijn niet zichtbaar op zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgx93JKfq0v19zuaSlSHEff0Klg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Zak1YC2ujolazhzmSjO3vWp.png?f=fotoalbum_large

De manier van troubleshooten is mij duidelijk en zou me kunnen helpen, thanks!
Echter kan ik niets instellen in de router of de AP's als het gaat om channels per AP. Ik kan alles in 1x aanpassen, maar niet de afzonderlijke AP's.

Zo kan ik ook geen apparaten 'vastzetten' op een AP. Ik heb het vermoeden dat dit me zou kunnen helpen met de problemen die optreden. Ook een reden waarom ik andere opties (zoals Unifi) zou willen bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
LegeBoekenkast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:26:

Echter kan ik niets instellen in de router of de AP's als het gaat om channels per AP. Ik kan alles in 1x aanpassen, maar niet de afzonderlijke AP's.
Ook niet als je op de webpagina van ieder AP apart inlogt?
Alles op hetzelfde kanaal zoals je nu hebt is in ieder geval geen goed begin.
Zo kan ik ook geen apparaten 'vastzetten' op een AP. Ik heb het vermoeden dat dit me zou kunnen helpen met de problemen die optreden. Ook een reden waarom ik andere opties (zoals Unifi) zou willen bekijken.
Vast zetten op een AP zit er sowieso niet in, wat Unifi doet is ze bannen van elk ander AP. Alleen weet de client dat niet en gaat die bij connecten gewoon alle AP's af totdat er eentje tussen zit die hem wel toe laat. Het werkt op zich, maar apparaten die veel connecten/disconnecten vanwege een soort slaapstand worden er niet sneller op.
Ik zou er voor kiezen om een extra 2.4GHz SSID aan te maken die alleen op dat ene AP actief is. Ik heb die bijvoorbeeld de plek van het AP als naam gegeven zodat je zeker weet waar een bepaald device zit. Bijvoorbeeld:
WIFIVOORTHUIS (2.4&5)
AP-KEUKEN (2.4)
AP-ZOLDER(2.4)
Als je apparaten op zolder/keuken hebt zoals wasmachines of lampen die vinden dat ze internet nodig hebben om te kunnen functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
jadjong schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:46:
[...]

Ook niet als je op de webpagina van ieder AP apart inlogt?
Alles op hetzelfde kanaal zoals je nu hebt is in ieder geval geen goed begin.

[...]

Vast zetten op een AP zit er sowieso niet in, wat Unifi doet is ze bannen van elk ander AP. Alleen weet de client dat niet en gaat die bij connecten gewoon alle AP's af totdat er eentje tussen zit die hem wel toe laat. Het werkt op zich, maar apparaten die veel connecten/disconnecten vanwege een soort slaapstand worden er niet sneller op.
Ik zou er voor kiezen om een extra 2.4GHz SSID aan te maken die alleen op dat ene AP actief is. Ik heb die bijvoorbeeld de plek van het AP als naam gegeven zodat je zeker weet waar een bepaald device zit. Bijvoorbeeld:
WIFIVOORTHUIS (2.4&5)
AP-KEUKEN (2.4)
AP-ZOLDER(2.4)
Als je apparaten op zolder/keuken hebt zoals wasmachines of lampen die vinden dat ze internet nodig hebben om te kunnen functioneren.
Helaas, ik kan de AP niet rechtstreeks benaderen en de instel mogelijkheden zijn zeer beperkt op de experiabox. Dus iets forceren is geen optie helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@LegeBoekenkast
Ik blijf het lastig te vinden om te begrijpen wanneer het nu mis gaat…

Maar ik zou beginnen met:
- Single ap op bg
- 2.4only en 5ghz only ssid aanmaken
- alles wat 5ghz kan op de 5ghz ssid (en de 2.4 bewust niet instellen)

Vaak is dat al een prima verbetering. Kanalen tunen etc is vaak wat zinloos. Als het goed is krijg je toch weinig 5ghz verstoring door de muren/ramen van je buren. Behalve 2.4 maar die is sowieso kansloos ;)

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 13-06-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
laurens0619 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:40:
@LegeBoekenkast
Ik blijf het lastig te vinden om te begrijpen wanneer het nu mis gaat…

Maar ik zou beginnen met:
- Single ap op bg
- 2.4only en 5ghz only ssid aanmaken
- alles wat 5ghz kan op de 5ghz ssid (en de 2.4 bewust niet instellen)

Vaak is dat al een prima verbetering. Kanalen tunen etc is vaak wat zinloos. Als het goed is krijg je toch weinig 5ghz verstoring door de muren/ramen van je buren. Behalve 2.4 maar die is sowieso kansloos ;)
Ja ik vind het ook lastig. Gisteren heb ik alles herstart en de AP's waren allemaal weer zichtbaar via de router. Het signaal was in het gehele huis en een deel van de tuin prima. Echter is er nu 1 AP weggevallen en niet meer zichtbaar in de Router van KPN. Alle apparaten die op die AP zaten zijn overgesprongen naar een ander AP. Als ik de AP weer herstart, werkt alles weer (even) prima.

Als ik 1 AP op de BG inschakel is dat niet voldoende om de gehele benedenverdieping te voorzien van goed signaal. Dit weekend heeft er 1 AP op de BG uitgestaan, maar daar merkte ik (buiten de slechtere dekking) niets van.

Er zijn 2 AP's die regelmatig wegvallen en ik dan moet herstarten. Die in de speelkamer en die in de slaapkamer. Dus wellicht zijn die gewoon kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@LegeBoekenkast
Heb je al kunnen uitsluiten of het accesspoint echt offline is op dat moment of dat het een representatie probleem is in de router? (dmv de ping).
Echter als alle clients ook overgesprongen zijn op ander bssid dan klinkt het idd alsof het accesspoint of de voeding stuq is.

Boven was het wel stabiel toch? Je zou eens kunnen proberen de voeding van boven te pakken en die te wisselen met die van beneden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Zoals ik al eerder zie, dit duid niet op een wifi probleem maar ofwel een netwerkprobleem of zoals @laurens0619 al zei een defect in het accesspoint (voeding of het ding zelf).

Overigens is 2 accesspoints in een kamer nooit verstandig en ook vrij nutteloos.
Vanuit een kamer is het tamelijk hopeloos om buiten in de tuin bereik te krijgen.

Als je buiten wat wilt moet je een buiten accesspoint plaatsen en als dat niet gaat dan kun je proberen een powerline buiten te plaatsen mits je daar ergens wel een wcd hebt.

[ Voor 49% gewijzigd door Ben(V) op 14-06-2023 12:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
LegeBoekenkast schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:15:
Er zijn 2 AP's die regelmatig wegvallen en ik dan moet herstarten. Die in de speelkamer en die in de slaapkamer. Dus wellicht zijn die gewoon kapot.
Ik zou de AP's dan eerst eens helemaal (factory) resetten en opnieuw laten koppelen aan de experia box en zien of dat verbetering brengt?

Ik zou niet beginnen aan verschillende SSID's voor verschillende AP's.
Dat maakt het roamen van apparaten juist lastiger is mijn ervaring.
Zelf gebruik ik alleen een extra guest SSID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
laurens0619 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:21:
@LegeBoekenkast
Heb je al kunnen uitsluiten of het accesspoint echt offline is op dat moment of dat het een representatie probleem is in de router? (dmv de ping).
Echter als alle clients ook overgesprongen zijn op ander bssid dan klinkt het idd alsof het accesspoint of de voeding stuq is.

Boven was het wel stabiel toch? Je zou eens kunnen proberen de voeding van boven te pakken en die te wisselen met die van beneden
Nee het is niet offline, ik kan het wel pingen. Als ik de netwerkkabel uit de AP haal en terugsteek, wordt hij niet zichtbaar. Pas na een power cycle. Als ik de netwerkkabel aansluit op een heb ik gewoon een prima en snelle connectie.

Het gaat om 2 AP's die er regelmatig uitknallen. 1 op de BG en 1 op de Slaapkamer. Voeding wisselen zou kunnen helpen. Ga ik eens proberen.
Ben(V) schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:50:
Zoals ik al eerder zie, dit duid niet op een wifi probleem maar ofwel een netwerkprobleem of zoals @laurens0619 al zei een defect in het accesspoint (voeding of het ding zelf).

Overigens is 2 accesspoints in een kamer nooit verstandig en ook vrij nutteloos.
Vanuit een kamer is het tamelijk hopeloos om buiten in de tuin bereik te krijgen.

Als je buiten wat wilt moet je een buiten accesspoint plaatsen en als dat niet gaat dan kun je proberen een powerline buiten te plaatsen mits je daar ergens wel een wcd hebt.
Ik weet nagenoeg zeker dat het geen netwerkprobleem is. Alleen op het draadloze netwerk heb ik problemen, bedraad geen enkel issue. De NAS staat bijvoorbeeld dag en nacht aan en daar heb ik ook nog nooit een probleem gehad met de connectiviteit en het uploaden van Backups en bestanden.

Het lijkt me eerder dat de AP's niet goed functioneren, de voeding kapot is, of ik ze gewoon moet vervangen door nieuwe.

Nu ik de AP's herstart heb, heb ik ook buiten weer draadloos signaal. Niet bijzonder goed, maar het is er. Powerline zou wellicht nog een betere optie zijn.
The_Doman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:58:
[...]

Ik zou de AP's dan eerst eens helemaal (factory) resetten en opnieuw laten koppelen aan de experia box en zien of dat verbetering brengt?

Ik zou niet beginnen aan verschillende SSID's voor verschillende AP's.
Dat maakt het roamen van apparaten juist lastiger is mijn ervaring.
Zelf gebruik ik alleen een extra guest SSID.
Resetten heb ik al gedaan. Ik heb ze allemaal opnieuw gekoppeld en een naam gegeven zodat ik ze kon herkennen. Ik ga eens kijken of ik ze kan verplaatsen en de voeding kan wisselen. Om te bekijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Laatst online: 23-09 14:36
(De kracht van een systeem zoals Unifi is dat je in dit soort situaties meer mogelijkheden hebt om alles in te stellen en te analyseren waar het mogelijke probleem precies zit. Er hangt zeker wel een prijskaartje eraan, maar het is naar mijn mening (met enige kennis) wel makkelijker om alles beter op elkaar te laten afstemmen.)

AP lock werkt trouwens bij mij goed met iOT apparaten die random lijken te verbinden.
Pagina: 1