vloerverwarming kan één pomp/thermostaat meer open verdelers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-08 09:51
ik ga vloerverwarming installeren in de hele huis, op drie verdiepingen van 40 + 40+ 35 m2, en Ik wil volgende jaar een warmtepomp installeren, maar wil ik graag een jaar met de CV blijven om mijn energieverbruik in het nieuwe huis te checken.

Ik zou graag drie open verdelers installeren met de vloerverwarming, zodat ik ze later niet hoef te vervangen.
mijn vraag is:
Is het mogelijk om één pomp/thermostaat met meer open verdeler te gebruiken die het water in alle drie de verdelers duwt?

note:
ik ga vloerverwarming met 16 mm buis gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door ramzero op 12-06-2023 11:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Daar zijn een pomp en een verdeelstation toch samen juist voor bedoeld?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
Dinictus208 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:10:
Daar zijn een pomp en een verdeelstation toch samen juist voor bedoeld?
mijn vraag is of het mogelijk is om één pomp te hebben voor drie open verdelers in plaats van drie gesloten verdelers met elk één pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

BCC

Ik verwacht niet dat die pomp dan voor heel veel flow gaat zorgen, maar proberen kun je altijd. Zorg wel dat je ketel heel laag staat (<45), want anders stook je zo je nieuwe vloer kapot. Zorg in ieder geval voor een thermostaat knop in de retour met een voeler op de aanvoer.

[ Voor 49% gewijzigd door BCC op 12-06-2023 11:52 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
mijn warmtepomp doet precies dat en die heeft een cv-pompje, dus op zich moet dat lukken lijkt me. Wel even goed checken of je de CV-ketel temp. laag genoeg kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
Fr33z schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:47:
mijn warmtepomp doet precies dat en die heeft een cv-pompje, dus op zich moet dat lukken lijkt me. Wel even goed checken of je de CV-ketel temp. laag genoeg kunt zetten.
Ik weet nog niet hoe laag kan ik de temperatuur zetten , Ik zal zeker een thermostaat plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
Het probleem is dat CV ketels veel te hoog minimaal vermogen hebben, dat ding knalt naar de 40 graden water en slaat meteen weer af waardoor je vloer geen kans heeft om het warmwater evenredig te verdelen en dat doet juist een vloerverwarmingverdeler met pomp.

stel je die in op 35 graden bijvoorbeeld zal die ontzettend veel pendelen en je vloer niet warm worden.

Met alleen CV temperatuur verlagen kom je niet mee weg.
Zaken die je dient aan te passen zijn pomp nadraaitijd flink verhogen en anti-pendeltijd op minimaal 15 minuten zetten, ook de flow van de pomp flink verhogen, en het liefst nu wel al een buffervat plaatsen.

Het zal wel een hoop gepruts worden gezien een warmtepomp continue op laag vermogen water kan aanleveren en een CV dat niet kan.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 12-06-2023 11:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
ramzero schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:51:
[...]

Ik weet nog niet hoe laag kan ik de temperatuur zetten , Ik zal zeker een thermostaat plaatsen
dan zou ik dat goed checken, een thermostaat helpt niet echt. Het probleem dat je hebt is dat je met die pomploze verdelers de temperatuur van het water dat de vloer in gaat niet kunt regelen. Een open verdeler met een pomp heeft een regeling die je in kunt stellen op bijv. 40 graden en die zorgt er dan voor dat ook als je CV-ketel water van 60 graden maakt er toch aar 40 graden de vloer in gaat (door kleine beetjes bij te mengen). In een systeem met gesloten verelers zonder pomp heb je die mogelijkheid niet en moet je cv-ketel dus geen 60C water gaan maken, dat is niet zo goed voor de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Zorg eerst en vooral dat je hoge flow die warmtepomp nodig heeft kan ondersteunen, dus heel dikke leidingen naar de verdelers. Zet de pompstand van de CV hoog, en maximale temperatuur laag. Wellicht ook handig om startvermogen indien van toepassing te verlagen.

De temperatuurverhoging in een CV (op minimale stand) van 5kW, en in een warmtepomp (op maximum) van 5kW zijn hetzelfde, als de flow hetzelfde is. Een CV zal minder gebouwd zijn op hoge flow, maar het hangt wat van het type af.

Als je uitprobeert en merkt dat je er niet komt, kan je het wel oplossen met één extra pomp met hoog debiet, en een evenwichtsfles (wellicht zelf te maken met stuk buis en 2 T-stukken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@ramzero goed plan.

Je kunt dit zelf bouwen of kant en klaar kopen.
Het enige wat wel belangrijk is, is dat je pomp voor de vloerverwarming genoeg kan rondpompen.
Pagina: 1