Mag een medewerker zijn beeldscherm afschermen?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.650 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzymeNED
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-06-2024
Beste Tweakers leden,

Is het voor een medewerker toegestaan om (zonder toestemming van de werkgever) zijn beeldscherm op kantoor af te schermen m.b.v. een 'anti spy screen protector' (folie wat je op het scherm plaatst zodat men niet vanaf de zijkant mee kan kijken).

Ik kan mij voorstellen dat dit is toegestaan voor iemand wat met persoonsgevoelige gegevens werkt (bijv. HR) maar voor bijvoorbeeld een logistiek medewerker of sales persoon?

Groet

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-09 20:40
Waarom het niet zou mogen is een betere vraag denk ik? Waarom zou het niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:16
Dat bepaalt het bedrijf toch zelf? Bij mijn vorige werkgever was dit gemeengoed en deed vrijwel iedereen het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zou kunnen stellen dat het fysiek niet toegestaan zou zijn om aanpassingen te doen aan eigendommen van de werkgever, maar verder is er geen enkele reden dat het niet zou mogen.

Je hebt als werkgever geen recht om mee te kijken met je werknemers, sterker nog; je mag niet eens meekijken met je werknemers, want die hebben ook op kantoor recht op privacy.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:07
@EnzymeNED
Van wie is het beeldscherm? Ik zou als bedrijf niet willen dat mensen het eigendom van het bedrijf aanpassen.

Maar de belangrijkste vraag is waarom die persoon dat wil doen. Heeft hij een werkplek in de loop en kunnen mensen makkelijk meekijken?
Persoonlijk zit ik het liefst met mijn rug richting een muur zodat mensen niet op mijn scherm mee kunnen kijken. Heb niks te verbergen, maar vindt het gewoon niet relaxt.

Dus ga met die persoon in gesprek en kijk waar de behoefte vandaan komt en faciliteer hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzymeNED
Op de werkvloer is een open werksfeer waarbij alle deuren open zijn en in principe niemand iets te verbergen heeft.
Het feit dat 1 medewerker, die overigens wel een werkplek in de loop heeft, wel een dergelijke screen protector heeft, zorgt voor gefronste wenkbrauwen op de werkvloer.
Enerzijds kun je uiteraard het gesprek aangaan om te kijken waarom de medewerker dit nodig acht. Anderzijds is het ook interessant om te weten wat de rechten vanuit de werknemer & werkgever zijn.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 18:44
EnzymeNED schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:44:
Op de werkvloer is een open werksfeer waarbij alle deuren open zijn en in principe niemand iets te verbergen heeft.
Het feit dat 1 medewerker, die overigens wel een werkplek in de loop heeft, wel een dergelijke screen protector heeft, zorgt voor gefronste wenkbrauwen op de werkvloer.
Enerzijds kun je uiteraard het gesprek aangaan om te kijken waarom de medewerker dit nodig acht. Anderzijds is het ook interessant om te weten wat de rechten vanuit de werknemer & werkgever zijn.
Waarom willen andere medewerkers zo graag op het scherm van een ander kijken?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Laatst online: 12:09
Ik zou eens met de gefronste wenkbrauwen gaan praten over wat hen daar zo aan stoort.

Ik zou het ook super irritant vinden als ik in de loop zit en iedereen constant op m'n scherm meekijkt. Dat werkt heel erg contra-productief. Bij ons worden die privacy screens dan ook gewoon door de werkgever verstrekt en kan en mag iedereen zo'n ding ten alle tijden gratis bij IT komen ophalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzymeNED
Smobbo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:46:
[...]

Vermoedelijk wordt de vraag hier op kantoor andersom gesteld: "waarom voelt iemand de noodzaak om zijn beeldscherm te 'beveiligen'." Lees: wat heeft deze persoon te verbergen.

Maar goed, ik begrijp dus dat dit gewoon is toegestaan. Dank voor de bevestiging.

[ Voor 4% gewijzigd door EnzymeNED op 12-06-2023 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
Je kunt zo’n ding overigens eventueel gewoon met plakbandjes aan de monitor-rand vastmaken, dus dat ‘aanpassen van eigendom van de werkgever’ zou ik me sowieso niet druk over maken.
Als je werkdag er op zit haal je m er gewoon af…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EnzymeNED schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:32:
Beste Tweakers leden,

Is het voor een medewerker toegestaan om (zonder toestemming van de werkgever) zijn beeldscherm op kantoor af te schermen m.b.v. een 'anti spy screen protector' (folie wat je op het scherm plaatst zodat men niet vanaf de zijkant mee kan kijken).

Ik kan mij voorstellen dat dit is toegestaan voor iemand wat met persoonsgevoelige gegevens werkt (bijv. HR) maar voor bijvoorbeeld een logistiek medewerker of sales persoon?

Groet
Het is niet alleen anti-spy maar ook een filter tegen scherpte van het beeld en reflectie van zon op je scherm.
Niks mis mee

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:35
EnzymeNED schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Vermoedelijk wordt de vraag hier op kantoor andersom gesteld: "waarom voelt iemand de noodzaak om zijn beeldscherm te 'beveiligen'." Lees: wat heeft deze persoon te verbergen.

Maar goed, ik begrijp dus dat dit gewoon is toegestaan. Dank voor de bevestiging.
Ik snap dat de vraag andersom gezet wordt, maar ik zou die vraag naar diegenen toch juist weer omdraaien. Dus waarom moeten zij meekijken wat iemand anders aan het doen is? Zijn ze bang dat ie zijn werk niet doet of zo, want dat merk je aan heel andere dingen dan op iemand zijn scherm meekijken.

Hoe dan ook maken veel van die privacy-screens het scherm ook rustiger om naar te kijken (geen reflectie, wat minder fel en juist egaler beeld etc.). Het is dat ik meestal met meerdere schermen werk, maar op mijn laptop werk ik ook het liefste met zo'n scherm.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:51
Een werkgever mag in grote mate bepalen hoe het werk uitgevoerd moet worden. Daarbij gelden wel wat regels van billijkheid, redelijkheid en zorgvuldigheid. Privacy van werknemer kan een rol spelen maar nauwelijks doorslaggevend.

In dit geval is het typisch zo'n geval waarbij argumenten voor beide kanten kunnen bestaan, maar waarbij in afwezigheid van een concrete functionele reden vanuit de werkgever een werknemer deze keuze moet kunnen hebben om prettiger/beter zijn werk uit te kunnen voeren (in afwezigheid van vastgelegd beleid). Collega's hebben er in elk geval niets mee te maken - en dat onderstreept ook meteen de aard van het probleem hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 12-06-2023 11:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je nu beschrijft is best vijandig. Gij zult open kaart spelen, or else!

Ik begrijp niet waarom je de vraag niet omdraait: moet je op iemands scherm mee kunnen turen (zeker als iemand in de loop werkt) om ze te kunnen vertrouwen?

Waar komt die big brother vibe vandaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:25
Je hoeft natuurlijk niet iets te verbergen te hebben om privacy te willen.
Ik heb ook niets te verbergen, en ik verwacht het meeste van mijn collega's ook niet, maar toch zou ik ook niet graag hebben dat mensen te pas en te onpas op een scherm kunnen kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

[...]

Uit al je vragen tot zover klinkt het erg alsof jij de werkgever bent en je stoort aan het feit dat je niet op het scherm van deze persoon mee mag kijken ;)

Waarom zou iedereen op het scherm moeten kunnen kijken? Je hebt als werknemer gewoon recht op privacy, als je in de loop zit en je scherm wil afschermen dan mag dat, het enige tegen-argument is dat je niet zomaar iets mag bevestigen aan het beeldscherm van de werkgever. Als dat echter kan zonder schade aan te richten (dus puur iets dat over het scherm hangt, zonder lijm of schroeven, en er zo weer af te halen is) dan gaat ook dat argument verloren.

Dus waarom zou je je in godsnaam storen aan dat iemand zijn scherm wil afschermen? 8)7

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Leuke "open werksfeer". Er is zat wetenschappelijk onderzoek dat dit soort gedwongen openheid en gebrek aan privacy averechts werkt. Duidelijk te zien aan de "kunnen we de medewerker dwingen zich aan de meute aan te passen?" insteek.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:37

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

EnzymeNED schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:32:
Ja, dat is toegestaan. Sterker nog, je zal met een goede reden moeten komen om het niet toe te staan. Steker nog, zomaar onaangekondigd op het scherm van een ander meekijken is niet toegestaan, ook niet voor de baas.
Bij sommig werkt hoort het er bij maar dan moet je daarover afspraken maken. Als er niks is afgesproken heb je als werknemer recht op een zeker niveau van privacy. Let op: dat zijn geen keiharde regels, werkgever en werknemer moeten zich redelijk opstellen. Wat dat precies betekent verschilt van geval tot geval.

Als het plaatsen van zo'n protector de monitor zou beschadigen dan zou je daar bezwaar tegen kunnen maken maar dan zou het beter zijn om een andere oplossing te zoeken voor die medewerker (een ander privacy scherm of een afgeschermde werkplek of zo iets).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Dat zijn wat mij betreft wel twee verschillende zaken.
Dat je open en toegankelijk bent en andere aanspreekt wil niet zeggen dat je niet zelf e.e.a. mag voorzien in je privacy.

en er is inderdaad nog een verschil in waar je zit.
De een zit in een hoekje waar niemand achter kan staan en dus zo nooit meekijkers kan hebben.
De andere zit op de eerste plek en kan dat wel hebben.

Hier ook genoeg mensen die zo'n filter fijn zijn.
Waarbij samenwerken en open zijn nog steeds prima gaan.
Alleen idd fysiek achter de werkplek samen werken even wat minder. Maar meer dan prima te doen.

zie geen redenen waarom je dit niet zou toestaan.
Als er twijfels zijn over de productiviteit of dat medewerker 38u per week op tweakers zit.
Dan heb je een hele andere discussie en daar helpt een privacy filter ook niet tegen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

redwing schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Ik snap dat de vraag andersom gezet wordt, maar ik zou die vraag naar diegenen toch juist weer omdraaien. Dus waarom moeten zij meekijken wat iemand anders aan het doen is? Zijn ze bang dat ie zijn werk niet doet of zo, want dat merk je aan heel andere dingen dan op iemand zijn scherm meekijken.
De vraag komt natuurlijk meer uit het feit dat het opeens afwijkt van iedere andere persoon in het bedrijf. Ik vind het niet raar dat mensen dan vraagtekens hierbij plaatsen...
Vergelijk het met een bedrijf waar iedereen op kantoor werkt en waarbij 1 medewerker opeens gaat thuiswerken, dat gaat gegarandeerd ook vragen bij anderen opleveren omdat het een uitzondering op de regel is.

De aanpak is naar mijn mening vooral nogal onhandig, als de medewerker dit even voorgelegd had bij de bedrijfsleiding zodat iedereen opeens de mogelijkheid voor zo'n filter dan had je deze vragen niet gehad.

Persoonlijk zou ik het dan ook op die manier aanpakken, direct dit moment aangrijpen om iedereen zo'n ding aan te bieden want uitzonderingen zijn over het algemeen voor niemand comfortabel.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sorry hoor maar dat je dit topic moet openen zegt heel wat anders over die werksfeer. Als er echt een open werksfeer was dan had je dit gewoon even gevraagd aan die medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:49
Ik begrijp het probleem niet. De betreffende werknemer heeft er blijkbaar last van dat anderen op zijn scherm kunnen kijken en heeft daar zelf een oplossing voor gevonden. Er kunnen allerlei redenen voor zijn, ik vind het zelf ook niet prettig als iedereen altijd alles maar kan zien. Maar dit veroorzaakt toch verder geen problemen? Niemand heeft er last van en de werknemer kan prettiger zijn werk doen. Ik zie alleen maar voordelen. Wat is precies het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Wat is de reden van deze vraag?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Laatst online: 12:09
Zatervan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:21:
Wat is de reden van deze vraag?
De open werksfeer van TS is niet zo open als gesteld en hij kan daarom niet met zijn vraag op de werkvloer terecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Dat dit serieus een discussie is, bedoel boeie? Wat maakt het uit 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
downtime schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:17:
[...]

Sorry hoor maar dat je dit topic moet openen zegt heel wat anders over die werksfeer. Als er echt een open werksfeer was dan had je dit gewoon even gevraagd aan die medewerker.
En nu maak jij met hetzelfde tempo negatieve aannames als TS deed :9 Mogelijk is TS nog jong/onervaren, of geeft de betreffende collega wel meer gekke vibes af. En misschien ook wel niet. Maar wij weten het iig niet :P

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 14:24
downtime schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:17:
[...]

Misschien dat een open werksfeer wordt verward met een kantoortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Als het scherm van de werkgever is dan lijkt het me niet opportuun dat een medewerker daar nu even zelf een folie op gaat aanbrengen.

Dat dat aangevraagd kan worden is iets anders, kan me perfect voorstellen dat iemand zenuwachtig wordt van jan en alleman die zomaar even kan meekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:51
chime schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:39:
Als het scherm van de werkgever is dan lijkt het me niet opportuun dat een medewerker daar nu even zelf een folie op gaat aanbrengen.
Het is niet zozeer 'aanbrengen'. Die privacy screens zijn typisch niets meer dan een stugge voorzetfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:07

Qwerty-273

Meukposter

Oon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:00:
Dus waarom zou je je in godsnaam storen aan dat iemand zijn scherm wil afschermen? 8)7
Omdat de manager (of anderen) toch wel fysiek willen zien of iemand aan het werk is. Dat is dezelfde stijl waar de manager elke keer even langs komt lopen en tegelijkertijd even ziet wie er wel achter een computer zit. Of dat je op dat moment net weer even ergens anders rondhangt.

Of dat de pc('s) van de beveiliging strikter wordt gecontroleerd op internet gebruik. Omdat het verleidelijk is om in een nachtdienst op het internet te struinen dan te kijken naar saaie beveiligingsbeelden. Iemand op kantoor kan dan probleemloos surfen terwijl een beveiliger direct door de chef ter verantwoording wordt geroepen waarom website x en y bezocht wordt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Qwerty-273 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:50:
[...]

Omdat de manager (of anderen) toch wel fysiek willen zien of iemand aan het werk is. Dat is dezelfde stijl waar de manager elke keer even langs komt lopen en tegelijkertijd even ziet wie er wel achter een computer zit. Of dat je op dat moment net weer even ergens anders rondhangt.
Toch vind ik dat een andere discussie.
Ik wordt betaald om werk op te leveren. Dat doen we in sprints.
Dat kan soms in een uur ipv de geplande 3 uur bv.

uiteindelijk gaat het om wat je aflevert.
Niet of ik (toevallig) mijn werk portal open heb zodra de manager langs loopt.
Zie dat wel vaker. Zit je even gezellig te kletsen met collega's komt de baas binnen. En dan met z;n alle stil en hoor je de toetsen van het toetsenbord ;)

Anders kan je bv ook niet thuis werken.
of switch je gewoon snel van privé deskop naar mijn werk desktop. (of tabblad, browser, etc)

Als iemand vermoed dat ik niet genoeg oplever, dan zijn er andere zaken aan de hand.
En dan is het hebben van een privacy filter iets wat veel lager op de lijst hoort te staan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:49
[...]

Of dat de pc('s) van de beveiliging strikter wordt gecontroleerd op internet gebruik. Omdat het verleidelijk is om in een nachtdienst op het internet te struinen dan te kijken naar saaie beveiligingsbeelden. Iemand op kantoor kan dan probleemloos surfen terwijl een beveiliger direct door de chef ter verantwoording wordt geroepen waarom website x en y bezocht wordt.
Tja, dan moeten die managers wat minder kortzichtig worden. Ik ben die persoon die z'n werk goed organiseert en automatiseert. Daardoor ben ik minder tijd kwijt bij het uitvoeren van mijn werk, terwijl ik meer gedaan krijg dan collega's. De vrijgekomen tijd gebruik ik vaak om praatjes te maken met mensen op de afdeling en op andere afdelingen, waardoor de cohesie binnen het bedrijf wordt verbeterd. Als er een afdeling-overstijgend probleem is, dan weet ik altijd bij wie je moet zijn en kan ik vaak bemiddelen.

Maar het leidt er wel toe, dat ik minder vaak op m'n plek zit. En als ik er zit, dan kan het best zijn dat ik op internet aan het kijken ben (terwijl op de achtergrond mijn geautomatiseerde processen het werk doen). Vaak voor werkgerelateerde zaken, maar ook wel om Tweakers en andere interessante sites te checken. Kortzichtige managers hebben vaak de neiging om net op die momenten binnen te komen en dan conclusies te verbinden aan zo'n momentopname. Het zal duidelijk zijn dat ik na zo'n gesprek niet meer gemotiveerd ben om al dat extra werk te doen. Dan ga ik wel weer in m'n hoekje zitten om m'n saaie werk te doen, terwijl ik ondertussen (als de baas niet meekijkt) op internet zoek naar een leukere baan.

Sommige (best wel veel eigenlijk) managers zijn gewoon hun eigen grootste vijand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

[...]

Maar dat mag dus allemaal écht niet zomaar ;)

In uitzonderlijke gevallen mag een werkgever je internetgebruik controleren, maar dat is pas bij een sterk vermoeden van misbruik. Een manager mag fysiek in de buurt zijn en checken of je aan het werk bent, maar daarbij hoort niet een recht op volledige inzage in alles dat jij op je computer doet, of die nou van het werk is of niet.

Gelukkig beschermt de wet de werknemer hierin, want anders krijg je van die rare praktijken zoals in Amerika waar je spyware op je PC krijgt die je 'performance' in de gaten houdt, en een belletje van de leidinggevende zo gauw die te ver naar beneden zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 23-09 21:10

Blokker_1999

Full steam ahead

chime schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:39:

Dat dat aangevraagd kan worden is iets anders, kan me perfect voorstellen dat iemand zenuwachtig wordt van jan en alleman die zomaar even kan meekijken.
Een rp[ivacy screen of privacy filter is geen folie. Je kleeft het ook niet op het scherm. Het is meer een dunne kunststof plaat die je voor het scherm kunt plaatsen, dit omdat er een effect moet gecreeerd worden waarbij licht enkel onder een zeer beperkte hoek kan uitgestraald worden, kijk je zijdelings op zo een filter, dan zie je gewoon 1 grijs vlak.

Je bevestigd deze dan ook vaak gewoon met klene bevestigingsstrip op de bezel van de monitor. En deze strips zijn ook zeer eenvoudig weer te verwijderen. Je maakt geen fysieke aanpassingen aan het scherm, er is niets gebeurd dat niet omgekeerd kan worden, verwijderen laat geen sporen na, tenzij misschien wanneer het er jaren op kleeft.

Ik ben, de eerste kans die ik zag, ook van bureau verhuisd hier, van een plaats waar management continue kon meekijken naar een plaats waar er een buitenmuur met venster achter mij staat. En ja, dat heeft persoonlijk ook wat druk weggenomen bij mij. Privacy is een recht. Er is een reden waarom een werkgever niet zomaar op je scherm mag meekijken wat jij doet, waarom je mails of bezochte websites niet zomaar opgelijst mogen worden. Ik vind het dan zelf ook vreemd dat mensen vragen stellen wanneer iemand een gelijkaardige bescherm wenst toe te passen op het fysieke scherm. Het lijkt me dan ook dat nog te veel mensen zich niet bewust zijn van wat privacy betakend, en welke impact het schenden van het recht op privacy kan betekenen voor sommige mensen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:54

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja. Sterker nog: het zou moeten. De beeldscherm-API is een die niet aan het toegangsmodel van bronbeheer voldoet namelijk :D.

Op het moment dat je ergens op inlogt, dan is de kennis waar je in deelneemt onder informatiebeheer voor jou bedoeld. Zeker op een kantoorruimte met ramen heb je geen controle over "wie ziet dit". De vraagstelling is niet zozeer "mag het wel" maar eerder: "mag het niet afschermen wel".

De vraagstelling over welke data "publiek" is is overigens compleet onderhevig aan het informatie-beheer beleid van je organisatie. Werk je onder beleid/WOO niveau met data (https://www.rijksoverheid...pen/wet-open-overheid-woo) dan zou je kunnen stellen: beeldscherm niet afschermen. Ben je juist iemand die heel erg gevoelige zaken en privacygevoelige data zoals probleemgezinnen moet volgen/voortbrengen: dan zou ik je haast verplichten om in VR te werken.

Binnen een organisatie waar logistiek, sales, of inkoop iets doet snap ik het ook wel: informatie kan concurrentie gevoelig krijgen (eg: je krijgt aanbiedingen van meerdere marktpartijen en je mag alleen op basis van bodinhoud, niet bod-bron zaken aanbieden), marktspecifiek (de USP van een leverende partij die verwacht dat z'n concurrenten dat niet horen), of zelfs persoonlijk (corporate credit card voor een azure nummer, maar ik kan vast controleren of dat gevoelig is voor je, mail me een foto van de voor- en achterkant van de creditcard en ik zorg er voor dat ik je beter kan adviseren over je informatieveiligheid).

De vraagstelling is dan ook meer: wat is het informatieveiligheidsbeleid, en wat voor methode wordt er op gevolgd. Je hebt doorgaans twee uitgangspunten waar je in kan werken: "open tenzij" of "gesloten tenzij". Zeker bij een commerciële/B2B/inkoop/diensten planning zaken (waar ook bijvoorbeeld roosters + adressen + routes van dure transporten in staan) snap ik een "gesloten tenzij" houding. Waarom zou je de systemen wel beveiligen, en een beleid met unieke gebruikersaccounts en MFA introduceren, als je vervolgens daarna zegt: "kom maar foto's maken van mijn scherm".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Wolfboy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:13:
[...]
De vraag komt natuurlijk meer uit het feit dat het opeens afwijkt van iedere andere persoon in het bedrijf. Ik vind het niet raar dat mensen dan vraagtekens hierbij plaatsen...
Ik dus wel. Als iedereen die iets handig vind opeens zo wordt aangekeken zal het een bedrijf zijn waar ik binnen een paar dagen weg ben. Hij wijkt nl. niet af, hij heeft simpelweg iets geregeld dat ie fijner vind.
Vergelijk het met een bedrijf waar iedereen op kantoor werkt en waarbij 1 medewerker opeens gaat thuiswerken, dat gaat gegarandeerd ook vragen bij anderen opleveren omdat het een uitzondering op de regel is.
Als ik naar mijn baas loop en vraag of ik thuis mag werken ineteresseert het me echt geen ene bal wat de rest van het kantoor daarvan vind, en of die dat al dan niet doen. Als zij ook thuis willen werken kunnen ze ten slotte naar hun baas gaan en het regelen.
De aanpak is naar mijn mening vooral nogal onhandig, als de medewerker dit even voorgelegd had bij de bedrijfsleiding zodat iedereen opeens de mogelijkheid voor zo'n filter dan had je deze vragen niet gehad.

Persoonlijk zou ik het dan ook op die manier aanpakken, direct dit moment aangrijpen om iedereen zo'n ding aan te bieden want uitzonderingen zijn over het algemeen voor niemand comfortabel.
En waar staat dat hij de uitzondering is en de rest dat niet zou mogen? Want als dat zo is, heb je een goed punt. Zo niet is het simpelweg iemand die wat privacy wil of zo'n scherm gewoon fijner vind werken en dat daarom geregeld heeft. Bovenal is er maar 1 iemand die er iets mee te maken heeft en dat is zijn baas.

Oftewel ik blijf er bij dat de rest raar aan het doen is. Als die ook zo'n scherm willen lopen ze naar de baas en halen er ook eentje. En als ze dat niet willen moeten ze niet zeuren en degene die zo'n ding wel fijn vind lekker zijn gang laten gaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik denk dat iedereen zonder enig belang om te zien wat er op dat scherm staat, zich gewoon beter met zichzelf bezig kan gaan houden. Ze kunnen beter op hun eigen scherm kijken. Hoe staat de dagelijkse leiding hierin? Blijkbaar suddert er iets wat misschien even gemanaged moet worden. Wat is er mis in de afdeling, waardoor dit wantrouwen ontstaat en in stand gehouden wordt? Het klinkt namelijk nogal "toxisch".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

[...]

Niks zo irritant als managers welke (proberen te) micro-managen. Als alle taken tijdig en naar tevredenheid worden afgerond is daarmee de kous toch af?

Bij m'n eerste development bijbaantje was het BYOD, en had ik een privacylaag op m'n laptop zitten. Mevrouw heeft mondeling laten weten dat niet prettig te vinden, maar kon er ook niks aan doen. Ik heb mondeling aangegeven het onnodig te vinden dat anderen constant mee konden kijken, het was immers een privé-laptop, en daar staan soms ook privé zaken open.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-09 20:18

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik herken de vraagtekens wel hoor, vanuit mijn eigen werk.

Bij ons is ook een open cultuur waar niemand van de leiding er ook maar iets om geeft wat je wanneer aan het doen bent. Tot je het werk stelselmatig niet af krijgt. Zo weet iedereen (incl leiding) dat ik Tweakers altijd open heb staan voor de momenten dat de computer op de achtergrond zichzelf het naadje aan het ploeteren is. En met deze uitleg vinden ze het ook prima :)

Wanneer iemand een dergelijk filter wilt installeren (2x gehad in het bestaan van het bedrijf) wordt door ICT even gefronst met de mededeling: je doet maar. Intussen staan enkele collega's wel te kijken waarom, maar zolang het werk afkomt geen probleem.
Wel wordt de grap dan meermaals gemaakt dat het is zodat de leiding de "natuurfilms" op de achtergrond niet kan meekijken :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnzymeNED
Er worden vrij veel onjuiste aannames gemaakt, wellicht omdat de vraag te algemeen, zonder verdere context, hier is geplaatst.

De medewerker in kwestie levert al geruime tijd slecht werk af. In voorgaande maanden zagen meerdere collega's dat de persoon in kwestie met hele andere zaken bezig was (vakanties bekijken, what's app, etc.).
Niet dat mensen hier bewust op letten, de collega in kwestie zit namelijk direct bij de ingang van het kantoor waardoor iedereen die binnenloopt zijn schermen ziet. Wil je ze niet zien, zul je bewust moeten wegkijken.

Als iemand dan al geruime tijd slecht werk (lees: geen werk) aflevert, veelal met andere zaken bezig is en vervolgens iets op zijn scherm bevestigd om het zo voor andere niet mogelijk te maken om iets te zien, dan wekt dat vragen op.

Het gaat hierbij niet om managers of andere leidinggevenden maar juist directe collega's.

Maar goed, de vraag is duidelijk beantwoord. Bedankt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
EnzymeNED schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:35:
Er worden vrij veel onjuiste aannames gemaakt, wellicht omdat de vraag te algemeen, zonder verdere context, hier is geplaatst.

De medewerker in kwestie levert al geruime tijd slecht werk af. In voorgaande maanden zagen meerdere collega's dat de persoon in kwestie met hele andere zaken bezig was (vakanties bekijken, what's app, etc.).
Niet dat mensen hier bewust op letten, de collega in kwestie zit namelijk direct bij de ingang van het kantoor waardoor iedereen die binnenloopt zijn schermen ziet. Wil je ze niet zien, zul je bewust moeten wegkijken.

Als iemand dan al geruime tijd slecht werk (lees: geen werk) aflevert, veelal met andere zaken bezig is en vervolgens iets op zijn scherm bevestigd om het zo voor andere niet mogelijk te maken om iets te zien, dan wekt dat vragen op.

Het gaat hierbij niet om managers of andere leidinggevenden maar juist directe collega's.

Maar dit doet niets af aan wat er gezegd wordt. Heel simpel gezegd, als hij slecht werk aflevert moet je dat aanpakken, maar dat staat los van zo'n privacy-scherm. Het probleem is dat slechte werk, niet het scherm.

Zeker als directe collega kun je hier verder weinig mee behalve klagen bij zijn baas zodra je opleveringen de mist in ziet gaan. En die baas moet dan een dossier opbouwen (evt. in combinatie met HR). Voor de rest houdt het echter snel op.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dan is dat scherm het probleem niet. Slecht functioneren is een zaak voor management.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 17:33
@EnzymeNED

> De medewerker in kwestie levert al geruime tijd slecht werk af

Een discussie over het gebruik van "privacy folie" zal de productiviteit van jouw collega niet doen verbeteren.
Als jij en je collega's last hebben van de niet productieve collega moet je dat bij je manager melden.
De manager kan dan een gesprek aangaan en eventuele prestatie afspraken maken.

Ik heb het idee dat de sfeer tussen jouw collega's niet geweldig is. Of misschien enkel dat deze collega niet zo goed in de groep past? Misschien lees ik er te veel in, maar een gesprek met jouw manager is beter dan een topic op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-09 20:18

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dan nog zal, zoals hierboven gezegd, de discussie moeten gaan over het slechte werk. De discussie over het schermfolie zal dan niets veranderen aan de werkhouding.

Als dit er de laatste periode is ingeslopen bij deze persoon, wordt het misschien tijd om even de vertrouwenspersoon aan zijn/haar/het's haren te trekken en een signaal af te geven dat het niet goed gaat met X.
Dit kan best eens voortkomen uit een stressvole ervaring (al dan niet werk-gerelateerd). Iets met burn-out of een privé leven dat op zijn kop staat denk ik dan aan. De vertrouwenspersoon kan weer met de bewuste persoon in gesprek zonder dat hier meteen consequenties aan vast zitten.

Als dit is vanaf moment in dienst treden, kun je je afvragen of deze persoon in het team past. Maar dat is dan iets om ook weer via de leidinggevende te laten lopen. En een melding ook weer liefst via een vertrouwenspersoon, want die kan dan eerst eens vissen waar het gedrag vandaan komt. En dan komt bij de leidinggevende de melding ook weer anoniem binnen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Maar ben jij zelf werkgever, of ook collega?

Als je ook collega bent dan zou je eens met die collega kunnen praten, aangeven dat het opvalt en of er iets is. Aanbieden om evt. samen naar management te gaan.

Als je werkgever bent dan zou ik toch eens achter je oren gaan krabben, want dan had je al 10x het gesprek aan kunnen gaan. Vakanties bekijken en afgeleid zijn vallen wel onder de typische symptomen van een (aankomende) burnout, en scherm bedekken zou een manier kunnen zijn om het gebrek aan prestaties te verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

redwing schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Ik dus wel. Als iedereen die iets handig vind opeens zo wordt aangekeken zal het een bedrijf zijn waar ik binnen een paar dagen weg ben. Hij wijkt nl. niet af, hij heeft simpelweg iets geregeld dat ie fijner vind.
De rest van het kantoor heeft het niet, hij wel. Is dat niet de definitie van afwijkend dan? 8)7

Ik verklaar alleen waarom mensen hier raar om kunnen gaan doen en ik suggereer een optie om direct van dat probleem af te zijn.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Wolfboy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:36:
[...]

De rest van het kantoor heeft het niet, hij wel. Is dat niet de definitie van afwijkend dan? 8)7
Het gaat er vooral om waarom mensen klagen. Als iedereen zo'n scherm kan/mag plaatsen kun je moeilijk zeggen dat degene die dat dan ook doet afwijkend is. maar nu vervallen we in definities en dat heeft niet zo heel veel zin :)
Ik verklaar alleen waarom mensen hier raar om kunnen gaan doen en ik suggereer een optie om direct van dat probleem af te zijn.
Ik snap ook best dat mensen hier raar om kunnen doen, maar klagen over dat scherm zegt meer over de mensen die klagen dan over degene die dat scherm gebruikt. En in dit geval is het nog logischer dat mensen klagen, maar dan nog is dat scherm niet het probleeem. Ze moeten dus niet klagen over dat scherm, maar over wat er door die persoon wel/niet opgeleverd wordt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18

Saven

Administrator

[...]

Dat hangt er gewoon van af. Over het algemeen is "alles" toegestaan totdat de baas vindt van niet. Dus ja, als er nu geen regels voor zijn en de directie heeft er geen moeite mee, prima. Vaak is het dus gewoon heel simpel. En waarom zou je je druk maken, ben je jaloers of wat? :+
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:06:
[...]

Ja, dat is toegestaan. Sterker nog, je zal met een goede reden moeten komen om het niet toe te staan. Steker nog, zomaar onaangekondigd op het scherm van een ander meekijken is niet toegestaan, ook niet voor de baas.
Ah, de eerste zolderkamerjurist :D Wat een onzin. De baas mag niet stiekem spyware installeren op je laptop en je bespieden bij privézaken, maar monitoren tot op zekere hoogte is zeker toegestaan en vaak ook überhaupt nodig :O Hoe ver dat monitoren gaat verschilt per werkgever en afspraken/regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11:37

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Saven schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:54:

Ah, de eerste zolderkamerjurist :D Wat een onzin. De baas mag niet stiekem spyware installeren op je laptop en je bespieden bij privézaken, maar monitoren tot op zekere hoogte is zeker toegestaan en vaak ook überhaupt nodig :O Hoe ver dat monitoren gaat verschilt per werkgever en afspraken/regels.
Ah, de eerste slechte lezer ;)

De baas mag veel maar ze moet het wel van te voren aangeven. Dat zijn die afspraken en regels.

De baas kan namelijk niet van te voren weten wanneer jij privé-zaken doet. Dat het op een werkcomputer gebeurt en tijdens werktijd veranderd dat niet. Het is misschien niet slim maar de wet geef de werknemer hier het voordel van de twijfel. Dat is zelfs nodig want er is geen harde grens tussen die categorieen. Ook tijdens het werk kunnen er prive-zaken zijn (bv een gesprek met de bedrijfsarts of een klacht over een vervelende collega).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jdewit
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-06-2023
[...]

Precies dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:18
[...]

Omdat ik het vervelend vind om op iemand te wachten die de gezamenlijke pc ellenlang gebruikt voor prive doeleinden. Dan moet iemand niet raar opkijken dat ik er wat van zeg als iemand bijvoorbeeld de hele tijd beurskoersen zit te checken en ik deze computer ook snel nodig te hebben om even wat werkgerelateerds te raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 23-09 18:44
aljooge schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:43:
[...]

Omdat ik het vervelend vind om op iemand te wachten die de gezamenlijke pc ellenlang gebruikt voor prive doeleinden. Dan moet iemand niet raar opkijken dat ik er wat van zeg als iemand bijvoorbeeld de hele tijd beurskoersen zit te checken en ik deze computer ook snel nodig te hebben om even wat werkgerelateerds te raadplegen.
In zo’n situatie kan ik me dat voorstellen, maar dit lijkt een situatie waar er ‘gewoon’ op kantoor op een individuele computer gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

aljooge schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:43:
[...]

Is het bedrijf waar je werkt zo armoedig dat meerdere mensen een PC moeten delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-09 23:26

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Modbreak:Goed, ik denk dat de oorspronkelijke vraag wel beantwoord is. Discussies over gedeelde computers hebben verder weinig te maken met Privacy en beveiliging dus laten het hier maar bij houden.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.