Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:07
Ik heb nu even een 7800x3d in gebruik en merk dat de pc toch best luid draait wanneer in Cinebench gebruik, vandaar zou ik willen proberen om de spikes en 100% load power draw te verlagen. Tijdens gamen gaat die nooit boven 60-65 graden, maar met 100% loads komt die rond de 82-83. Prima voor de CPU, maar zou mijn fans toch graag stiller laten draaien en de power draw wat verlagen naar misschien 65W. Standaard trekt deze CPU ongeveer 88-90W in Cinebench.

Ik kan er maar weinig info over vinden, de 65W eco mode in het BIOS doet niks, gezien de cores al op 65W draaien vermoed ik? Via de curve optimizer heb ik al -30 ingesteld maar dit verandert niets aan temperatuur of power draw, verhoogt wel de boost clock met 100% load. EXPO profiel zet SoC voltage standaard op 1.250v.

De power limits manueel instellen is ook al voor de 65W mode, die een volle PPT heeft van 88-90W, hiermee draaien de cores op 65W maar totale CPU power draw nog steeds hoog.

Ik weet dat dit prima is voor de CPU om warm te draaien maar moest ik er al een graad of 10 afkrijgen door de power draw te verlagen zou dit erg fijn zijn :)

Specs:
AMD Ryzen 7 7800x3d
ASRock B650E Steel Legend
32GB Gskill Flare X5 6000MHz CL32
Deepcool AK620
Fractal Design North Mesh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 16:06
Je hebt PPT, TDC, EDC en max. temp (= 89 C als ik het goed heb) als limieten: het geheel is zo ingesteld dat het systeem omhoog gaat in MHz totdat het een van deze limieten bereikt. Curve optimizer verschuift je MHz/voltage curve, zodat je op een lager voltage een bepaald MHz haalt, maar omdat je PPT e.d. op een bepaalde waarde staat gaat je MHz dan simpelweg iets omhoog en zit je alsnog tegen dezelfde limieten aan (maar je hebt dan wel een hoger MHz). Curve optimizer op -30 is dus in principe een "overklok" waarbij je bij dezelfde limieten een hoger aantal MHz behaalt.

Als je dus een lagere warmte output wilt zul je dus waarschijnlijk je PPT limiet handmatig omlaag moeten zetten (dus lager dan 88-90W; persoonlijk zou ik deze verlagen in stappen van 5-10W en kijken wat er gebeurt met de max. temps, fan speeds en bijv. cinebench score of het aantal fps in games).

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De tip om PPT te beperken is zeker een optie. Echter is dat één van de dingen wat Eco Mode doet, die zet de PPT op 65W meen ik.
Het oppervlak van de CPU die is zeer klein, en die zit in jouw geval ook nog eens verpakt onder een dekentje van 3D cache. Bij piekbelasting wordt dat ding snel heet.
Echter hoe vaak doe je van die piekbelasting?
Ik heb zelden jobs die de CPU ten volle belasten. Enige wat in de buurt komt is een multicore compile job

Tijdens gamen is de CPU zo te lezen tussen 60-65 graden. Bij mijn 5800X3D is hetzelfde het geval.
Hoe is de geluidsproductie op zo'n moment?

Want met de fancurve spelen is misschien ook nog een optie?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Ultraman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:16:
De tip om PPT te beperken is zeker een optie. Echter is dat één van de dingen wat Eco Mode doet, die zet de PPT op 65W meen ik.
Het oppervlak van de CPU die is zeer klein, en die zit in jouw geval ook nog eens verpakt onder een dekentje van 3D cache. Bij piekbelasting wordt dat ding snel heet.
Echter hoe vaak doe je van die piekbelasting?
Ik heb zelden jobs die de CPU ten volle belasten. Enige wat in de buurt komt is een multicore compile job

Tijdens gamen is de CPU zo te lezen tussen 60-65 graden. Bij mijn 5800X3D is hetzelfde het geval.
Hoe is de geluidsproductie op zo'n moment?

Want met de fancurve spelen is misschien ook nog een optie?
Dat is een beetje het probleem. De CPU zelf is tijdens gamen wel stabiel, maar tijdens kleine korte bursts zoals browser openen, kan die zelfs even naar 75-80 schieten. Ik heb mijn fan curve al vrij plat ingesteld maar vanaf 75 en zeker 80 gaat die wel wat omhoog. De 140mm fans van Fractal zijn wat lawaaierig op hogere toeren. Momenteel staat alles van 0 tot 75 graden op 45% PWM, vanaf 80 graden naar 70% PWM en 90 graden naar 100% PWM. Ik kan eventueel ook de bursts opvangen door die fan timing aan te passen van 0.1s naar bv 1 seconde, maar liefst van al nog dat de CPU gewoon iets rustiger draait. Door die 3D cache is het lastiger om de CPU te koelen, vandaar dacht ik aan 65W als power target, denk dat ik dan nog genoeg prestaties in games over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
PCBaas schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:08:
Je hebt PPT, TDC, EDC en max. temp (= 89 C als ik het goed heb) als limieten: het geheel is zo ingesteld dat het systeem omhoog gaat in MHz totdat het een van deze limieten bereikt. Curve optimizer verschuift je MHz/voltage curve, zodat je op een lager voltage een bepaald MHz haalt, maar omdat je PPT e.d. op een bepaalde waarde staat gaat je MHz dan simpelweg iets omhoog en zit je alsnog tegen dezelfde limieten aan (maar je hebt dan wel een hoger MHz). Curve optimizer op -30 is dus in principe een "overklok" waarbij je bij dezelfde limieten een hoger aantal MHz behaalt.

Als je dus een lagere warmte output wilt zul je dus waarschijnlijk je PPT limiet handmatig omlaag moeten zetten (dus lager dan 88-90W; persoonlijk zou ik deze verlagen in stappen van 5-10W en kijken wat er gebeurt met de max. temps, fan speeds en bijv. cinebench score of het aantal fps in games).
Voor de 7800x3d draaide ik een Ryzen 5 7600 non-x, deze staat ook standaard op 88-90W. Met de curve optimizer op -50 was alles perfect stabiel. Temperatuur ging van stock 75 graden naar 65 max en prestaties verbeterden ook een beetje. Power draw zakte van 90W naar 77-78W max en kon de core clocks zelfs met 150MHz verhogen.

Bij de 7800x3d lijkt dit dus minder effectief te zijn. Door de -30 clockt de CPU wel hoger in 100% loads, maar doet dus niets aan de temperatuur of power draw.

[ Voor 5% gewijzigd door deSenna24 op 14-06-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je het up-rampen van de fan kunt uitsmeren zou ik dat vooral doen. Die mogelijkheid heb ik hier niet en zou best wel wat schelen. Dat ie omhoog gaat kan, door het uit te smeren (ik zou nog wel langer dan 1s gaan) moet je die bursts netter op kunnen vangen.
Maak je om de temperatuur van die CPU niet druk. Die houd zichzelf prima in de gaten. Onder volle load langer dan 15 minuten ging het hier voordat ik PBO tuning deed door naar de temperatuur limiet en nam hij zelf een stapje terug. Ze kunnen er prima tegen.

Het is die deken van 3D cache wat er voor zorgt dat de CPU cores hun warmte minder goed kwijt kunnen. Daardoor loopt het ding nou eenmaal warmer.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 14-06-2023 11:03 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deSenna24
Ultraman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:01:
Als je het up-rampen van de fan kunt uitsmeren zou ik dat vooral doen. Die mogelijkheid heb ik hier niet en zou best wel wat schelen. Dat ie omhoog gaat kan, door het uit te smeren (ik zou nog wel langer dan 1s gaan) moet je die bursts netter op kunnen vangen.
Maak je om de temperatuur van die CPU niet druk. Die houd zichzelf prima in de gaten. Onder volle load langer dan 15 minuten ging het hier voordat ik PBO tuning deed door naar de temperatuur limiet en nam hij zelf een stapje terug. Ze kunnen er prima tegen.

Het is die deken van 3D cache wat er voor zorgt dat de CPU cores hun warmte minder goed kwijt kunnen. Daardoor loopt het ding nou eenmaal warmer.
Eindelijk gevonden wat ik zocht :)
Power draw van de cpu kunnen verlagen met enorm verschil in temperaturen. Eens begonnen op 65W, met all core load kwam ik op een 55 graden piek uit met fans op 40%. Toch maar opgehoogd naar 75W. Alle cores op 4.7 GHz onder volle belasting en 68-69 graden in een warme kamer, prima zo!

Cinebench score 18091, volgens Tweakers haalt de CPU stock 18161. Volgens Guru3D 18193. Denk dat dit meer dan goed is, temp met bijna 20 graden laten zakken :*)

Staat op ASRock B650E bij Advanced > AMD CBS > SMU > PPT in mW gezet op 75000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZyhOqQuRdUHxDqTLKhxsM4EW74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eqLWIPLrTsGt4dQaocn6L1d9.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1