Ik heb nu even een 7800x3d in gebruik en merk dat de pc toch best luid draait wanneer in Cinebench gebruik, vandaar zou ik willen proberen om de spikes en 100% load power draw te verlagen. Tijdens gamen gaat die nooit boven 60-65 graden, maar met 100% loads komt die rond de 82-83. Prima voor de CPU, maar zou mijn fans toch graag stiller laten draaien en de power draw wat verlagen naar misschien 65W. Standaard trekt deze CPU ongeveer 88-90W in Cinebench.
Ik kan er maar weinig info over vinden, de 65W eco mode in het BIOS doet niks, gezien de cores al op 65W draaien vermoed ik? Via de curve optimizer heb ik al -30 ingesteld maar dit verandert niets aan temperatuur of power draw, verhoogt wel de boost clock met 100% load. EXPO profiel zet SoC voltage standaard op 1.250v.
De power limits manueel instellen is ook al voor de 65W mode, die een volle PPT heeft van 88-90W, hiermee draaien de cores op 65W maar totale CPU power draw nog steeds hoog.
Ik weet dat dit prima is voor de CPU om warm te draaien maar moest ik er al een graad of 10 afkrijgen door de power draw te verlagen zou dit erg fijn zijn
Specs:
AMD Ryzen 7 7800x3d
ASRock B650E Steel Legend
32GB Gskill Flare X5 6000MHz CL32
Deepcool AK620
Fractal Design North Mesh
Ik kan er maar weinig info over vinden, de 65W eco mode in het BIOS doet niks, gezien de cores al op 65W draaien vermoed ik? Via de curve optimizer heb ik al -30 ingesteld maar dit verandert niets aan temperatuur of power draw, verhoogt wel de boost clock met 100% load. EXPO profiel zet SoC voltage standaard op 1.250v.
De power limits manueel instellen is ook al voor de 65W mode, die een volle PPT heeft van 88-90W, hiermee draaien de cores op 65W maar totale CPU power draw nog steeds hoog.
Ik weet dat dit prima is voor de CPU om warm te draaien maar moest ik er al een graad of 10 afkrijgen door de power draw te verlagen zou dit erg fijn zijn
Specs:
AMD Ryzen 7 7800x3d
ASRock B650E Steel Legend
32GB Gskill Flare X5 6000MHz CL32
Deepcool AK620
Fractal Design North Mesh