Ik moet met defecte telefoon bij google aankloppen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
ik weet niet of dit de juiste sectie is voor dit onderwerp... zo niet dan mag deze verplaats worden door de mod.

anyways ik zat te denken om een "nieuw" google pixel 6 aan te schaffen

Het zou om een "nieuw" toestel gaan.
Het gesprek ging gelijk al goed want meneer wist niet zeker of er 2 jaar garantie op het toestel zit.
Hij vertelde dat hij 60 dagen garantie op het toestel zou geven en mocht de telefoon na de 60 dagen kapot gaan ik dan bij google moest aankloppen voor garantie...

Bij google aankloppen? Alsof er ergens een google winkel zit waar je met defect apparatuur kan binnen wandelen..

ik vind dit een vreemd verhaal maar goed omdat ik er niet heel ervaren ben in deze wereld van garanties en dergelijke vroeg ik mij af of jullie hier een oordeel over willen geven.
Is het logisch wat deze man verteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKet5vHN7QRV9KYU7doy2iuVxHw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a1JbrDJuoz1oPhARtCM3yy3P.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-10 12:55
Pixel telefoons kan je inderdaad bij Google aanbieden voor service, zij zijn de fabrikant.

Hetzelfde als je Samsung telefoon bij Samsung aanbieden voor garantie. Daar is niets vreemds aan.

Er zit echter wel een verschil tussen fabrieksgarantie en wettelijke garantie (conformiteit) die je van een verkoper krijgt.

Ik zou het lekker over laten gaan. 60 dagen garantie op een nieuwe telefoon mag wettelijk gezien helemaal niet, retour of niet retour, want nog nieuw in plastic volgens de verkoper.

299 euro is ook helemaal geen toffe prijs voor de Pixel 6A met dergelijke voorwaarden. Dat kostte hij vorige maand ook bij Belsimpel gewoon nieuw zonder gezeur. Die aanbieding komt wel weer voorbij.

[ Voor 16% gewijzigd door XelaRetak op 12-06-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:11
XelaRetak schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:58:
Pixel telefoons kan je inderdaad bij Google aanbieden voor service, zij zijn de fabrikant.
Pixel 6 wordt officieel niet in Nederland verkocht, ik durf niet te zeggen of Google hier garantieclaims voor accepteert.
Mischien vergis ik me.

[ Voor 4% gewijzigd door hcQd op 12-06-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
XelaRetak schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:58:

Hetzelfde als je Samsung telefoon bij Samsung aanbieden voor garantie. Daar is niets vreemds aan.
Hoe meld je defecte telefoon dan aan bij google of samsung?
Dan moet dit via de post verstuurt worden ofzo?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
tweakmember schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:29:
[...]

Hoe meld je defecte telefoon dan aan bij google of samsung?
Dan moet dit via de post verstuurt worden ofzo?
In het geval van Google kan je dat soort informatie gewoon vinden op hun website. Maar voor 50 euro meer heb je een toestel zonder 'gedoe', dat zou voor mij de meerprijs zeker waard zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 12-06-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Even een move naar het juiste subforum aangezien het hier puur om een garantiekwestie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik vind dit op Google. Ik neem aan dat dat ook voor Pixel telefoons geld.

https://support.google.com/pixelphone/answer/9218411?hl=nl

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
tweakmember schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:55:
omdat ik er niet heel ervaren ben in deze wereld van garanties en dergelijke vroeg ik mij af of jullie hier een oordeel over willen geven.
Ik ga er bij onderstaande vanuit dat je een consument bent in Nederland.

Garantie is een wat ingewikkeld begrip, omdat er vaak meerdere dingen mee bedoeld worden. Grofweg gaat het om drie verschillende varianten:

- 'wettelijke' garantie (dit wordt conformiteit of (indien er een probleem is) non-conformiteit genoemd)
- commerciële garantie van de verkoper
- commerciële garantie van de fabrikant

Het verschil tussen de 'wettelijke' garantie en een commerciële garantie, is dat de wettelijke garantie bij een consumentenkoop altijd van toepassing is. Kort samengevat betekent de wettelijke garantie in Nederland:

- je mag als koper van een zaak (zoals een telefoon) verwachten dat die zaak voldoet aan de overeenkomst
- gedurende de eerste 12 maanden bestaat het vermoeden dat een zaak bij aflevering niet 'conform' hetgeen was dat je was overeengekomen, als zich een afwijking voordoet binnen die 12 maanden

In Nederland kent de wettelijke garantie geen vaste verjaringstermijn. Een zaak van een duur kwaliteitsmerk dat bijvoorbeeld reclame maakt met slogans die duiden op 'onverwoestbare' eigenschappen en een levensduur van tientallen jaren moet niet na een maand uit elkaar vallen. Maar ook niet na 2,5 jaar. In de meeste landen in de EU is echter na twee jaar een vordering op grond van non-conformiteit verjaard na twee jaar. Maar in Nederland hangt de termijn dus af van de omstandigheden. Dat kan twee jaar zijn, maar vaak is het veel langer.

Een commerciële garantie is echter iets heel anders. De definitie staat in art. 6:230g lid 1 aanhef en onder k BW en (sinds vorig jaar in iets andere bewoordingen) in art. 7:6a lid 7 aanhef en onder a BW. In art. 7:6a BW staan ook andere verplichtingen voor wat betreft het aanbieden van een commerciële garantie.

Kort samengevat is een commerciële garantie een 'extra' garantie bovenop de wettelijke garantie. Maar aan een commerciële garantie mag een verkoper of fabrikant ook extra voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld dat de commerciële garantie na verloop van tijd eindigt. Die voorwaarden mogen echter nooit je wettelijke rechten als consument inperken.

De verplichtingen die samenhangen met de wettelijke garantie rusten op de verkoper, want je hebt een koopovereenkomst met de verkoper. De verplichtingen die samenhangen met de commerciële garantie rusten ofwel op de fabrikant, ofwel op de verkoper of op beiden. Dat hangt van de garantievoorwaarden af. Je kunt dus naast een koopovereenkomst met de verkoper ook een losse garantieovereenkomst met de fabrikant hebben. Als de commerciële garantievoorwaarden voorschrijven dat je voor een beroep op de commerciële garantie bij de fabrikant zelf moet zijn, dan is dat toegestaan. Maar nogmaals: dat sluit een beroep op je rechten uit de wettelijke garantie niet uit.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Real schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:44:
[...]

Het verschil tussen de 'wettelijke' garantie en een commerciële garantie, is dat de wettelijke garantie bij een consumentenkoop altijd van toepassing is. Kort samengevat betekent de wettelijke garantie in Nederland:

- je mag als koper van een zaak (zoals een telefoon) verwachten dat die zaak voldoet aan de overeenkomst
- gedurende de eerste 12 maanden bestaat het vermoeden dat een zaak bij aflevering niet 'conform' hetgeen was dat je was overeengekomen, als zich een afwijking voordoet binnen die 12 maanden
Om even aan te geven wat dit praktisch betekent: als je nu tegen de verkoper zegt 'ah ik snap het, is goed', en na 3 jaar normaal gebruik gaat de telefoon niet meer aan, kun je alsnog bij de verkoper terecht. Hij moet het probleem dan waarschijnlijk kosteloos verhelpen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meganega
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-03 10:54
fopjurist schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:23:
[...]

Om even aan te geven wat dit praktisch betekent: als je nu tegen de verkoper zegt 'ah ik snap het, is goed', en na 3 jaar normaal gebruik gaat de telefoon niet meer aan, kun je alsnog bij de verkoper terecht. Hij moet het probleem dan waarschijnlijk kosteloos verhelpen.
Praktisch betekent dit dat je naar de rechter moet al wil je het product onder garantie gerepareerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
Een winkel die niet weet hoe het met garantie zit. Ongeacht wat wettelijk wel of niet mag, ik zou een andere winkel kiezen.
Pagina: 1