Fundering pergola

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halderen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04 15:26
Beste allen,

We willen een Pergola met zonwering laten plaatsen in onze tuin en vragen ons af hoeveel fundering er nodig is. De ene kant komt vast aan het huis en de andere kant op afstand van 3 meter van het huis worden 3 15x15 Douglas palen. Daarop komt een zonwering (cassette aan het huis). De rest van de tuin doe ik zelf, maar dit wilde ik graag wel uitbesteden.

De zonweringtoko had een sonderingsrapport doorgestuurd aan de maker van de palen en deze kwam terug met het idee om 8 meter lange schroeven de grond in de boren (met de nodige kosten daarvan).

Eerlijk lijkt het me wat overdreven. Ik zie hele serres gebouwd worden zonder extra fundering, de schuren staan op kortere palen en deze palen zijn maar een beetje korter dan voor het huis. Ja de grond is drassig en grondwater staat hoog, en palen van 3 meter begrijp ik, maar 8 meter? Een beetje verzakking zou nog niet eens een probleem zijn zolang het de muur niet kapot trekt. De zonneschermplaatser geeft aan het wel te willen plaatsen op kortere palen, zolang wij de consequenties maar nemen, maar ik vind het lastig om een beetje gedegen inzicht te krijgen.

Natuurlijk is het veiliger om dieper te gaan, maar is dit echt nodig? Ik vind deze lastig in te schatten.

Mvg,
\Berry

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2uaNCgZ3SjLZECvVBFdaB4yexk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GRD46b3Jh14Wn2b8mEGyulxy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-09 15:26
Op basis van deze sondering snap ik dat ze naar 8 meter min maaiveld willen (eerste laag met beetje draagkracht) en zou je huis palen van 12 meter moeten hebben.

De vraag die bij mij opkomt is deze sondering wel representatief voor jou locatie?
Even los van de sondering als de Pergola wat hout en je zonnewering is zal het gewicht niet heel spannend zijn en snap ik dat je denkt kan dit niet minder heftig .

Als je tuin met centimeters per jaar zakt ten opzichte van het huis zou funderen/ maatregelen treffen wenselijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halderen
Het sonderingsrapport is redelijk representatief. Het meetpunt is op zo'n 30 meter, maar ook langs een sloot. Een punt dichterbij was er niet in het rapport wat gemaakt is t.b.v. de bouw van de huizen. En de huizen staan wat ik kon inschatten idd op 12 meter palen.

Maarja, dat is een heel huis en hier gaat het inderdaad alleen maar om het gewicht van een paal en dwarsligger, het scherm stelt niet veel voor en meer dan een lampje omt er niet aan.

Het is een nieuwbouwhuis dus hoeveel het in de praktijk gaat zakken blijft onduidelijk. Afgezien van een 40cm toplaag ligt de rest van de grond al eeuwen. En als ik over paar jaar wat zou moeten bijstellen/ophogen zou ik dat geen probleem vinden.

En ik begrijp dat ze op veilig willen spelen, maar is het niet overdreven? De hovenier heeft naast ons een palen neergezet die alleen een halve meter diep steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
halderen schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:28:

En ik begrijp dat ze op veilig willen spelen, maar is het niet overdreven? De hovenier heeft naast ons een palen neergezet die alleen een halve meter diep steken.
Dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:43
Is het niet gewoon een optie om 3 betonplaatjes in te graven?
Betonplaatje van een vierkante meter bijv.
Betonpoer erop en stelmogelijkheid ertussen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-09 15:26
Palen van een halve meter is weer het andere uiterste. Die zullen hopelijk op een flinke tegel staan om de druk te spreiden.

Waar je huis staat was gok ik vroeger weideland in de polder met veen eronder (organische grond). Veen blijft blijft helaas wel zakken.

Of geld uitgeven aan de fundering dan de pergola zodat het niet meezakt met de tuin. Of kiezen voor de oplossing van aart93 en je pergola periodiek bijstellen.
https://gadero.nl/betonpoer-verzinkt-15x17x50cm/

[ Voor 5% gewijzigd door Stormrider nl op 12-06-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:26
aart93 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:38:
Is het niet gewoon een optie om 2 beton plaatjes in de graven?
Betonplaatje van een vierkante meter bijv.
Betonpoer erop en stelmogelijkheid ertussen houden.
Lijkt mij ook het meest logisch, en ook, het niet erg vinden als je pergola steeds groter afschot krijgt.
Als je vanaf het begin hoog genoeg gaat met je doorloop kan hij gerust 10cm zakken zonder dat dat echt een probleem oplevert voor de rest, ja je palen komen wat schuiner te staan (0,2° als ik het goed uitreken), maar is dat erg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-09 20:32
@halderen
Ik zou zo'n standaard betonpoer kopen en die op een forse tegel neerzetten, dan verdeel je de druk. Eventueel eentje zoeken met een lange schroefdraad. Daar kan je in de loop van tijd je palen netjes mee stellen.
Ik zou ook overwegen om de palen zo aan je woning te bevestigen dat ze ook mee kunnen zakken, dus bijv. een beugel die je los kan maken of een sleuf waarin de bout kan zakken.
Een paal van 8 meter is echt onzin voor zo'n simpele constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• halderen
Betonploert met tegel en wat beton heeft ook mij voorkeur. Ik dacht alleen deze klus (pergola plaatsen) eens uit te besteden omdat de zonwering er ook op komt en geplaatst kan worden door dezelfde toko. Ik weet niet of ik die partij ertoe kan overhalen om in plaats van palen (van welke lengte dan ook), betonploerten toe te passen. Misschien dat ze wel zonnescherm plaatsen als ik de pergola plaats. Maar dan moet ik mijn ega overhalen om het zelf te doen...

Als reactie op eerdere, ja dit is allemaal veengrond hier. Gegeven dat valt het verzakken mee en andere constructies zijn op zich wel geplaatst met stevige ondergrond (tegel/beton) en bij verzakken trekt hij de gevel niet gelijk mee.

Bedankt voor de reacties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Als het nog niet ingeklonken veengrond is dan kan het wel een cm per jaar zakken. Als je een stelmogelijkheid hebt om over een paar jaar de boel weer eens op te krikken en je draaibare verbindingsstukken gebruikt tussen alle verbindingen, zal er niet zoveel spanning op je gevel ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halderen
Altijd moeilijk te zeggen hoever het nog gaat zakken. De grond is al tientallen jaren braakliggend. Vandaag is de zonneschermboer langs geweest en vond het een prima plan om het om de pergola op poeren te zetten, als wij die dan aanleveren. De eerste 1.5-2 meter is stabiel genoeg. Ze geven geen garantie op verzakken, logisch, maar dan kunnen we bijstellen.
Ik helemaal blij.
Pagina: 1