Badkamerventilator aansluiten - kroonsteen 2 zwarte draden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taldin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 22:30
Ik heb een tijdje geleden een Blauberg Quatro C badkamer ventilator - Ø125mm - STANDAARD gekocht die ik dit weekend wilde gaan aansluiten die aan en uit moet gaan met de lichtschakelaar.

Ik kan echter niet opmaken uit de handleiding hoe deze aan te sluiten. De ventilator heeft een kroonsteentje waarin 2 zwarte draadjes zitten, maar er staat verder niks bij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ8_TPtpNUpfErE6iDEUuR7UzDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxQzuEy6uXhIPNnuOWkcZxBp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door taldin op 12-06-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42
Als het een 230v ventilator is dan maakt het niet uit waar je blauw en (zwart of bruin) aansluit.

Als het DC is (wat ik niet verwacht) dan maakt het wel uit maar dan hadden die 2 draden niet beide zwart geweest. (dan was het zwart + zwart met ribbel, of zwart met zwart wit gestreept of gewoon rood/zwart ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Een fase/schakel (bruin/zwart), ander nul (blauw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
In principe is het simpel. Zwarte draden zijn normaal gesproken schakeldraden. Oftewel: die komt van / loopt naar een schakelaar. Afhankelijk van wat je wilt kan je het als volgt aansluiten:
continue aan: bruin en blauw aan iedere zwarte draad.
ventilator schakelen: bruin naar schakelaar, zwart vanaf de schakelaar naar de ventilator + blauwe draad.

Of je blauw of bruin/zwart aansluit op de ene of de andere zwarte draad is denk ik om het even, veelal maakt dat niet uit. Dat is namelijk bij stopcontacten ook zo. Of je de stekker nou erin stopt of omdraait, het effect is hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Volgens de handleiding ( https://blaubergventilato...en_148x140_03_preview.pdf ) is het Line en Neutral. Onder een afdekkapje zitten ook nog twee potmeters om de luchtvochtigheid en timer in te stellen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taldin
Dank voor de info. Ik wil de lamp en ventilator aansluiten aan de draden (zwart en rood, oud huis) die uit het plafond komen.

Als ik dan twee 3-voudige wago splicing connectors gebruik dan kan ik dus de lamp aansluiten (dat wordt dan zwart naar bruin en rood naar blauw) en de ventilator wil ik dan verbinden via een kabelgootje. Voor de kabelgoot gebruik ik dan bruin en blauw draad.

Dus zwart gaat in een wago connector samen met bruin naar de lamp en bruin naar de ventilator en in de andere connector gaat rood samen met blauw naar lamp en blauw naar de ventilator.

Begrijp ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ja en nee. Ik zou zwart gebruiken in plaats van bruin, want ik neem aan dat het op een schakelaar zit en niet permanent spanning heeft?

En als je erbij kunt zou ik proberen rood en groen te vervangen door blauw en bruin. Zo veel mogelijk oude meuk verwijderen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taldin
Klopt het zit op een schakelaar, de lamp en ventilator gaan het dus alleen doen als de schakelaar aan staat. Dan gebruik ik dus zwart draad ipv bruin om de lamp en ventilator te verbinden.

Ik kan er helaas niet zo makkelijk bij om draden te vervangen.
Pagina: 1