Zonwering tips

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 21:38
Wij hebben een huis alles gelijkvloers. En in de woonkamer een paar flinke ramen vol op het zuiden. Met de zon erop is het binnen net zo warm als buiten.

Ons huis heeft stropanelen als isolatie, waardoor je niet in de buitenmuren mag boren. Een zonnescherm tegen de gevel kan dus niet. Dan zou je eerst een paar palen moeten plaatsen en daar iets aan bevestigen.

Zo heb ik ook gekeken naar screen. Maar alleen 3 slaapkamers voorzien kom je al snel uit op 2000-3000 euro; screens met solar, omdat we dus niet in/door de gevel mogen boren voor elektra. Deze zouden dan op de kozijnen moeten. En een beetje rekening houden met de windhier. Windkracht 4 is hier niet ongewoon. Er is al een parasol op gesneuveld. Spanwerk was van hout, die steeg een keertje op. Was een al gebruikte van ouders. Wel zonde.
De ramen voor de woonkamer zijn nog groter. 1 raampartij is 300x240cm. Dus daar denken we aan een pergola of zonnescherm op het terras, om zo wat meer schaduw te creeeren. En dan hebben we nog een raam wat minstens net zo breed is (300cm) en van 240 naar hoger gaat (schuin raam). Daar zou een schuinscreen dus mooi zijn, maar ja; schuin en groot. Dus leuk ontwerp, maar voor 'even' wat zonnewering kan ik bijna nog een hypotheek afsluiten.

Binnen hebben we wel gordijnen (woonkamer) en verduisterende gordijnen (slaapkamers), maar dat werkt maar een beetje. De warmte komt nl. binnen.

Wat is een relatief betaalbare (tijdelijke 1-3 jaar) oplossing? Waarbij we toch iets leuks (de directie is van "moet mooi") en praktisch om de temperatuur een paar graden lager te kunnen houden. Of kijk ik bij de verkeerde winkels voor de prijzen (of wachten totdat de winter als niemand nog aan zonnewering denkt)?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:27

kevin33

Welkom in Utopia.

Zelf geen ervaring mee, maar wij zitten hiernaar te kijken.

https://suneclipse.nl/

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zonwering is nuttig, het blokkeert de stralingswarmte, maar op den duur heb je ook gewoon de warmte lucht van buiten in je huis. Het werkt enkel vertragend.
Als het dan toch al (veel) geld kost, zou ik direct voor een split unit airco kiezen. Dan kun je namelijk actief koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
wat ik zelf gedaan heb:
simpel schaduwdoek over een frame gespannen en dat voor de ramen geplaatst.
zelf heb ik er dan nog draadeindes met wat moeren er op er tussen gezet zodat ik de 2 zijbalken van het frame naar buiten kan drukken zodat het geheel muurvast komt te zitten tegen de stenen (raamkozijn ligt iets verzonken tov de muur)

is wel iets wat je niet snel weghaalt, dus dit laat ik het hele zomerseizoen zitten.

maar belangrijkste is: zorg dat je aan de buitenkant er voor zorgt dat de zon niet meer binnen kan komen.
dat is zoveel malen effectiever dan aan de binnenkant vanalles proberen

[ Voor 17% gewijzigd door Leipo op 12-06-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Sproeier op het dak
Dat doen boeren ook bij hun stallen
Dus dat zal zeker werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zatervan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:13:
Sproeier op het dak
Dus dat zal zeker werken
hoewel effectief zou ik dat zelf niet zo snel doen met het oog op water schaarste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Sproeier op het dak
Dus dat zal zeker werken
Ik heb Sedum op het dak liggen. Dus dat doet al wat aan isolatie. Grootste minpunt is het driedubbel glas (en veeeel glas) in de woonkamer. Prio ligt bij de slaapkamers.

Eens met de warme lucht én eerst de ramen blokken, want dat versterkt de warmte alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:58
Op het zuiden zorgen van een overstek van 2 meter. Dan heb je in de winter het zonnetje op het raam en gratis warmte. En rond mei staat de zon hoog genoeg zodat hij niet meer op het glas schijnt. Bij ons blijft het zo heerlijk koel op de slaapkamers.

Voor een tijdelijke goedkope oplossing zou je kunnen kijken naar Flex Fence lamellen. Maar ik weet niet of je met de houtprijzen van tegenwoordig echt goedkoper gaat uitkomen dan de screens waar je een prijs voor hebt aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Als je niets aan je gevel kan monteren dan is een pergola constructie de mooiste oplossing. Ik heb zelf ook een gelijke situatie en ga zelf een mooie pergola bouwen van hout. Waarschijnlijk zal ik hier eerst een semi permanent zonnedoek in hangen welke ik tijdens mooi weer periode erin hang om door te sparen voor bijvoorbeeld misschien een zogenaamde 'bovenliggende serre zonwering'. Dit is een type zonwering wat je op je eigen constructie kan bevestigen, dus met twee geleiderails.

Een groot voordeel van een opbouw via een pergola en dus zonwering met geleiderails aan beide zijdes, is dat deze veel windbestendiger is dan een knikarm.

Ik heb hier ook nog een lichtstraat in mijn keuken van 3.8 bij 0.7 meter, deze dek ik gewoon af voorlopig met een zonnedoek. Uiteindelijk is automatische zonwering overal het mooiste, maar zoals je al zegt loop je er snel op leeg. Je kan hele mooie zonnedoeken op maat krijgen met geklonken ogen en montage via zuignappen wat redelijk betaalbaar is. Mogelijk kan je het in het buitenland nog wel een stukje goedkoper vinden.

[ Voor 38% gewijzigd door frennek op 12-06-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Leipo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:16:
[...]

hoewel effectief zou ik dat zelf niet zo snel doen met het oog op water schaarste
Beetje vernevelen helpt al, en is echt niet een grootverbruiker qua water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
[b]frennek in "Zonwering tips"

Ik heb hier ook nog een lichtstraat in mijn keuken van 3.8 bij 0.7 meter, deze dek ik gewoon af voorlopig met een zonnedoek. Uiteindelijk is automatische zonwering overal het mooiste, maar zoals je al zegt loop je er snel op leeg. Je kan hele mooie zonnedoeken op maat krijgen met geklonken ogen en montage via zuignappen wat redelijk betaalbaar is. Mogelijk kan je het in het buitenland nog wel een stukje goedkoper vinden.
Pergola vind ik zelf ook erg mooi. En ook die optie is niet echt goedkoop, dat heeft te maken dat de achterkant van onze woonkamer een flinke breedte heeft ca 8-9 meter met ramen. En je wil daar onder kunnen zitten.. Dus ja.. ook daar loop je behoorlijk op leeg.
Ga je dat helemaal zelf doen of uitbesteden?

Een (zonne)doek bevestigen voor de grote ramen zal zeker de goedkoopste optie zijn. Dan ben je er met een doek van een paar tientjes. Die zijn volgens mij niet zo heel duur. Ben je wel van de grootste hitte in huis af.

Automatisch zonnewering vind ik wel erg mooi, pergola nog mooier. En het is de optelsom; slaapkamers (x3) + grote raampartij achterzijde. Dan ben je zo 6k-9k verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:46

de Peer

under peer review

Sproeier op het dak
Dus dat zal zeker werken
bij een goed geisoleerd dak zal het nauwelijks effect hebben.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
de Peer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:38:
[...]

bij een goed geisoleerd dak zal het nauwelijks effect hebben.
Bij ons zal dat geen effect hebben. Heb zonnepanelen en sedum op het dak. Die halen al heel wat van het dak af.
De ramen werken gewoon als straalkachels in de zomer met de zon er vol op. Dat is het grootste probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
mierenfokker schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Beetje vernevelen helpt al, en is echt niet een grootverbruiker qua water.
Als iedereen dat gaat doen, dan is het wel een grootverbruiker. Ik werk bij het drinkwaterbedrijf, en we moeten echt zuinig doen met het water, anders gaan wij een probleem krijgen:
https://www.drinkwaterpla...besparing/waterschaarste/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 16:12
Geen snelle oplossing, maar, bomen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Brent schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:50:
Dat is idd geen snelle oplossing en daar ben ik wel een beetje mee bezig om rondom het huis schaduw te creeren en zo wat warmte van bijv de oprit weg te nemen. En dat is niet wat ik nu zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wij hebben elektrische screens, het weren van stralingswarmte maakt het in elk geval aangenamer in huis maar uiteindelijk is het binnen net zo warm als buiten.

Verder kan gevelbeplanting helpen. Je moet 's avonds voor de grap maar eens aan de bakstenen voelen, daar komt veel warmte vanaf zelf wanneer de zon al onder is. Dus iets van groen tegen de gevel zal ook helpen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
XWB schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:03:
Wij hebben elektrische screens, het weren van stralingswarmte maakt het in elk geval aangenamer in huis maar uiteindelijk is het binnen net zo warm als buiten.

Verder kan gevelbeplanting helpen. Je moet 's avonds voor de grap maar eens aan de bakstenen voelen, daar komt veel warmte vanaf zelf wanneer de zon al onder is. Dus iets van groen tegen de gevel zal ook helpen.
Buitenkant van ons huis is bekleed met hout. De onderste 50cm is een bakstenen rand. En ja. Het huis als object warmt ook op en houdt warmte vast. Er zit nog wel een verschil of je ramen werken als straalkachels of dat je dat effect (drastisch) kunt verminderen.
Als ik buiten onder een boom zit is het nog steeds aanzienlijk warm, maar die warmte is toch veel minder dan als ik direct in de volle zon sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Hoe ziet de voorkant eruit, met de ramen. Wat ik heb gedaan, bij Ikea witte lakens gehaald en die gewoon tussen het raam en het kozijn geklemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Brent schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:50:
+1
Dit geeft in de zomer schaduw en koelend effect (door verdamping); en in de winter staat de boom kaal en kan de zon lekker binnenkomen. Je moet wel de juiste boom op de juiste plek zetten (zodat je geen schade door oppervlakkige wortels hebt, en niet elke 2 jaar moet (laten) snoeien).

Verder heb ik screens op groot raam achteraan, en dat is echt zijn geld waard, kan het echt veel aangenamer houden. Als ie 80% naar beneden staat, voel je je benen gloeien van de zon die er onder schijnt. Alle warmte die je overdag niet binnen hebt laten schijnen, moet 's nachts niet weer afgevoerd worden, dus tegen de morgen haal je lagere temperatuur en kan je het leefbaar houden zonder dure airco's.

[ Voor 32% gewijzigd door naftebakje op 12-06-2023 15:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:56
kevin33 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:59:

Wat mij betreft een aanrader.
Ik heb vorig jaar een setje besteld voor de ramen van mijn woonkamer, appartement bovenste verdieping op het zuiden, en heb ze sinds een week of 2 weer hangen.

Ik had zelf wat bedenkingen over het gebruik van zuignappen maar ze hebben vorig jaar de hele zomer zonder problemen in weer en wind gehangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jaapio_B op 12-06-2023 15:15 ]

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Boom klinkt als een makkelijke oplossing, maar dat valt best tegen.

De boom moet dan maar een paar meter van het huis afstaan. Want de zon in de zomer staat echt hoog. Ga rond tussen 13:00 - 16:00 maar eens kijken hoe klein je schaduw is.
Ik heb zonnepanelen op het dak liggen en de dakrand tot aan de bovenkant van het raam is dus maar 40-50 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Jaapio_B schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:12:
[...]

Ik heb vorig jaar een setje besteld voor de ramen van mijn woonkamer, appartement bovenste verdieping op het zuiden, en heb ze sinds een week of 2 weer hangen.
Deze zouden voor 2 slaapkamers nog best een goede oplossing zijn. Niet achterlijk duur en ziet er nog best prima uit ook. Zou nog mooier zijn als ze als hor kunnen fungeren, aangezien 1 raam kan kiepen (naar binnen). Dus iets wat het hele kozijn bedekt. Maar goed ik zoek zelf ook nog wel even door.

Goed om deze punten te horen en na te denken over wat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 16:12
Upbeat78 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:13:
Boom klinkt als een makkelijke oplossing, maar dat valt best tegen.
Het is meestal een combinatie van, niet of-of. Ik ben zeer tevreden over mijn bomen. Ze hoeven niet 100% de tijd 100% van het huis af te dekken om mee te helpen het huis koeler te houden. Begane grond blijft oa door de bomen zonder schermen ~23-24 graden met dit weer. Niet slecht. Uiteraard is jouw situatie speciaal, met het vele glas vlak onder de zonnepanelen. Toch zou ik zeker ze op een afstandje overwegen, ook je eventuele bestrating uit de zon houden gaat je graden schelen net buiten je pand.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Brent schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:25:
[...]

Het is meestal een combinatie van, niet of-of. Ik ben zeer tevreden over mijn bomen. Ze hoeven niet 100% de tijd 100% van het huis af te dekken om mee te helpen het huis koeler te houden. Begane grond blijft oa door de bomen zonder schermen ~23-24 graden met dit weer. Niet slecht. Uiteraard is jouw situatie speciaal, met het vele glas vlak onder de zonnepanelen. Toch zou ik zeker ze op een afstandje overwegen, ook je eventuele bestrating uit de zon houden gaat je graden schelen net buiten je pand.
Dat de bestrating ook verkoeling kan gebruiken ben ik met je eens. Daar straalt ook flink warmte vanaf. Ik onderschat de kracht van schaduw van bomen/struiken zeker niet. Allen het plaatsen van die bomen is niet altijd even makkelijk, omdat er ook andere objecten staan waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Screens zijn een goede maar wel beperkte oplossing. Ze bedekken alleen de ramen en staat de zon nog de hele dag op de rest van de gevel te fikken, en zoals hierboven al ergens aangehaald komt nog steeds de temperatuur van buiten naar binnen. Die hebben het meest voordeel in de niet-extreme situaties in het voor- en najaar.

Vandaag zou ik: proberen de zon van de gevel te halen met wat goedkope zondoeken van de Action ofzo.
Ná het seizoen zou ik: split-airco + nog steeds zon van de gevel halen, met wellicht bomen voor de lange termijn, pergola of zonneschermen op palen. (Nee, begin echt niet aan een mobiele airco, dat is geld weggooien en heel veel ergernis).

[ Voor 16% gewijzigd door Dennisdn op 12-06-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:25
kevin33 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:59:

Om hier iets op toe te voegen, ik heb een rol HDPE doek van 1,8 m bij 10 m gekocht voor €57 en 28 zuignappen, snijtool, pvc tape, 30 zeilogen voor €79 en kan nu zelf 4 ramen bedekken. Via die website had dit mij €380 gekost geloof ik, nu was ik dus €136 kwijt. Ben wel net 2 uur bezig geweest met snijden, plakken, hameren en ophangen van één doek en helaas is die onderin iets te breed waardoor er een golf in is gekomen. Dus kant en klaar geeft je vast een iets netter resultaat (of je moet zelf een tool hebben), maar ben je wel 2,5-3x duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:25
Dennisdn schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:29:
Screens zijn een goede maar wel beperkte oplossing. Ze bedekken alleen de ramen en staat de zon nog de hele dag op de rest van de gevel te fikken, en zoals hierboven al ergens aangehaald komt nog steeds de temperatuur van buiten naar binnen. Die hebben het meest voordeel in de niet-extreme situaties in het voor- en najaar.

Vandaag zou ik: proberen de zon van de gevel te halen met wat goedkope zondoeken van de Action ofzo.
Ná het seizoen zou ik: split-airco + nog steeds zon van de gevel halen, met wellicht bomen voor de lange termijn, pergola of zonneschermen op palen. (Nee, begin echt niet aan een mobiele airco, dat is geld weggooien en heel veel ergernis).
Voordeel van de gevel is wel: daar zit isolatie. Terwijl een raam een broeikaseffect geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:44
Jaapio_B schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:12:
[...]

Ik had zelf wat bedenkingen over het gebruik van zuignappen maar ze hebben vorig jaar de hele zomer zonder problemen in weer en wind gehangen.
Bij mij hangen ze ook weer, en niet alleen de ruiten maar ook de zuignappen moet je even schoonmaken met wat alcohol want anders komt het dus weer los. Dus toch maar weer even de handleiding lezen.
Pagina: 1