Kelder aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-01 19:22
Afgelopen weekend ben ik in de kelder bezig geweest (lekker koel), en heb een vraag over wat ik daar aantrof.

Het is een huis uit 1927 met een originele kelder (dus bij bouw aangebracht), de kelder is 'sta hoogte' en zo'n 3x5 meter. In het verleden hebben er aardappel bakken gestaan die bestond uit stenen bakken, deze zijn inmiddels afgebroken door vorige eigenaren.
De plaats waar de aardappelbakken hebben gestaan, staan nog restanten van de oude muurtjes van deze bakken, de bodem van de bakken hebben ze afgesmeerd met cement de rest van de kelder is betegeld met dikke gebakken tegels.

Nu de vraag: de tegels liggen op een heel dun laagje cement, hieronder bevind zig een laag zand (5/10 cm) en hieronder een betonnen fundering.
Afgelopen weekend hebben we een groot deel van de tegels en het zand al verwijderd om vervolgens de beton fundatie tegen te komen. In eerste instantie dachten we dat alles 'op zand lag en wij de kelder konden isoleren en beton konden aanbrengen dat laatste is dus niet nodig en we gaan de vloer nu schilderen en coaten.

Maar waarom zou er een laag zand en tegels aangebracht zijn op een (degelijke) betonfundatie.

PS: last van vocht is er niet in de kelder en zowel het beton als het zand zijn kurkdroog.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ondanks dat het er nu droog uitziet, zou ik toch oppassen met schilderen en coaten.
Met een beetje pech heb je in andere seizoenen wel vochtdoorslag en dan vormt zich vochtophoping en daarmee ook schimmel achter het schilderwerk / coating. Om dit te voorkomen kun je voor een Vochtregulerende verf kiezen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
Is dat zand geen "stabilise", gezien de leeftijd was de mengverhouding erg variabel. Ik heb op de verdieping onder de tegels op plekken ook zandpoeder zitten wat voor zandcement moet doorgaan (en andere plekken zijn keihard).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Henkhuppelschot
@naftebakje dat lijkt mij niet, het zand is gort droog (stuift als je het opgooit of veegt) en is dus totaal niet hard.
Verder is het huis 'op' de kelder gebouwd, dus een extra verzwaring lijkt me niet nodig, verder voegt de 1,5m3 niet veel gewicht toe.

Gezien de muurtjes van de aardappelbakken weten we nog niet of we het zo laten, of er beton in storten om de vloer gelijk te maken.
We laten de vloer voorlopig wel onbehandeld om te kijken wat er gebeurt als het wel (een keer) gaat regenen.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:07
Vroeger was men een stuk kleiner, dus het kan zijn dat ze het daarom hebben verhoogt. Zou niet de eerste keer zijn dat ik zon constructie tegenkomen.

Als het zand verder gort maar dan ook gort droog is zou ik me niet 1/2/3 zorgen over vocht maken. Dan zou je dat ook wel in kleur verschil in de muur terug zien.

• Henkhuppelschot
@Jan-man dat is het zeker, verder ook geen last van vocht en/of schimmel in de kelder.
Pagina: 1