Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingis13
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-05 14:06
Ben benieuwd hoe anderen kijken naad de benaming van SD kaarten. Zo zie ik de Sandisk Extreme Pro UHS-1 kaarten geadverteerd met Video Speed Class 30 (V30), maar uit verschillende testen komt voor dat ze ruim 80 MB/s schrijfsnelheid hebben. Dat lijkt me toch voldoende voor minstens V60, of komt er meer bij kijken dan alleen schrijfsnelheid?

Heb een nieuwe (video)camera op het oog die 6.2K 10bit 4:2:2 op 400Mb/s schrijft en zoek daar dus een degelijke 128 of 256 SD kaart voor. Ik twijfel dus of dat per se een UHS-II kaart moet zijn, en of ik niet gewoon een goede UHS-I kaart kan gebruiken met 80MB/s schrijfsnelheid, zoals die Sandisk Extreme Pro UHS-I of een goede Samsung kaart.

Hoor graag van jullie :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 17:58
De video speed class geeft dacht ik een minimale snelheid aan. Dus ongeacht of de kaart al even bezig is met schrijven en warm wordt of dat de kaart bijna vol raakt, de aangegeven snelheid van de video class zal altijd behaald moeten worden.
Zover ik weet moet je voor een dergelijke camera zeker wel een UHSII kaart met de hoogste video snelheid (V90) hebben, anders heb je de kans dat de video opname niet goed werkt of bepaalde kwaliteit opties in de camera niet te selecteren zijn.

Je moet je overigens wel afvragen of je wel die hoogste instellingen wil doen. Op basis van de cijfers die je noemt ga ik er van uit dat het om een van de recente Fujifilm X of H camera's gaat, en daarvan zijn vergelijkingen op YouTube te vinden die 100, 200 en 400 mbit/s naast elkaar laten zien, en ik vond het verschil niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingis13
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-05 14:06
Heb je helemaal goed gezien :) en ben het ook eens met je assessment, ik ga zeker niet standaard in de hoogste bitrate en resolutie filmen, maar de optie wil ik wel hebben.

Dus de schrijfsnelheid is niet alles? Want in principe zou 80MB/s * 8bits = 640Mb/s. Dus qua schrijfsnelheid zou het voldoende moeten zijn om zo'n Sandisk Extreme Pro UHS-I kaart te gebruiken lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 17:58
Theoretisch zou het kunnen werken. Maar het verschil zit volgens mij vooral in mogelijke t.o.v. gegarandeerde snelheid. Een kaart kan wel 80MB/s aangeven, maar als die dat alleen de eerste minuut vol houdt en zolang de kaart minstens 50% leeg is dan heb je er niet veel aan. Vandaar de video class rating die zou moeten garanderen dat de kaart in alle omstandigheden de beloofte snelheid kan waarmaken en dus je camera goed z'n werk kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:54
Als je op zulke bitrates gaat schieten zou ik zelfs voor een CFexpress kaart gaan. (Als ik goed heb gegokt heeft je camera een UHS-II slot en een CFexpress Type B slot?)

Zoals @Goudstalen aangeeft zal het probleem waarschijnlijk liggen bij sustained write speeds.
Met H265 zal dat nog wel te doen zijn (efficiënte compressie), maar als je Prores 422 schiet met zulke bitrates is je kaartje behoorlijk wat data aan het wegschrijven. Zeer grote files, maar wel fijn met editen natuurlijk.

Of een sd-kaart ook H265 All-Intra met deze bitrates aankan durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het laatste dat je wil is bij een klant staan met kaartjes die vastlopen. Daarom zou ik eigenlijk geen risico lopen en voor zekerheid gaan.

Je zou natuurlijk ook voor een UHS-II kaart kunnen gaan, kijken of je ergens tegen problemen aanloopt en later nog een CFexpress kaart halen. UHS-I zou ik met zulke camera's ver vandaan blijven.