Upgrade of vervangen...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:06
Ik zoek een?
Een upgrade van mijn huidige pc die ervoor zorgt dat die weer een paar jaartjes meekan

Wat is je budget?
Nog niet echt een hard budget maar wil wel onder de 1000.- blijven. Hoe minder hoe beter om het doel te bereiken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet perse, maar heb wel een voorkeur voor stille componenten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 178,50€ 178,50
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 406,29€ 406,29
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Ti Windforce OC 6G€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AE 2x8gbSBK€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair TX550M€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 45,71€ 45,71
Totaal€ 630,50

Dit is mijn huidige systeem. Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan maar twijfel nog een beetje welk component ik het beste kan vervangen (of gezamenlijk) om het beste resultaat voor de prijs te bereiken.

Heb op dit moment een 4K monitor maar is niet perse een eis om om 4k te gamen. Doel is om bijvoorbeeld Diablo4 op redelijke settings te kunnen draaien.

Waar ik zelf aan dacht is om de volgende componenten te vervangen.
- Videokaart, maar keuze AMD / Nvidia geen idee, ben er een tijdje uit geweest. Geen idee wat nu de beste bang for the buck is, destijds was de huidige kaart een goede middenmoter. Wat ik begrepen heb is dat ik eigenlijk minimaal 12gb nodig heb en daardoor automatisch bij AMD uitkom?

- 32gb geheugen, maar welke configuratie precies en welke compatibel is met het complete systeem. Kan niet elk willekeuring bankje in volgens mij?

- Nieuwe processor, hoewel ik twijfel of deze veel winst gaat opleveren. De 5800x3d zou voor zover ik kan zien de upgrade zijn met de beste performance.

Kans lijkt me ook vrij groot dat ik dan ook mijn huidige voeding moet gaan aanpassen als ik bijvoorbeeld de videokaart vervang.

Hoop een klein

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
De meeste performance die je in kunt winnen is door je videokaart te vervangen, dit is momenteel je bottleneck. Ja, je zult wel perfomance inwinnen door een nieuwe CPU te halen, maar hierdoor zal je GPU je nog harder bottlenecken. Daarnaast speel je ook op een 4k scherm, hierdoor is je systeem heel erg GPU bound en zou dus profiteren van een nieuwe GPU.

Tegenwoordig is 16GB RAM nog voldoende voor de meeste games al zit je dan wel redelijk krap, dit is dan iets wat ik zou upgraden wanneer dit je goed uit komt.

Als je echt een geheel nieuwe kaart wil dan rond het aangegeven budget, hieronder mijn aanbevelingen:

Om binnen je budget te blijven zou ik als je voor AMD gaat de 6950XT of 7900XT (7900XT is duurder, maar wel sneller en meer VRAM) kiezen en als je voor NVIDIA gaat de 4070 of 4070TI (Net iets sneller) kiezen.

Uiteraard kun je ook naar de 2de hands markt kijken en dan ligt het er echt aan hoeveel perfomance je wilt hebben.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:06
KilleBladhark schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:21:
De meeste performance die je in kunt winnen is door je videokaart te vervangen, dit is momenteel je bottleneck. Ja, je zult wel perfomance inwinnen door een nieuwe CPU te halen, maar hierdoor zal je GPU je nog harder bottlenecken. Daarnaast speel je ook op een 4k scherm, hierdoor is je systeem heel erg GPU bound en zou dus profiteren van een nieuwe GPU.

Tegenwoordig is 16GB RAM nog voldoende voor de meeste games al zit je dan wel redelijk krap, dit is dan iets wat ik zou upgraden wanneer dit je goed uit komt.

Als je echt een geheel nieuwe kaart wil dan rond het aangegeven budget, hieronder mijn aanbevelingen:

Om binnen je budget te blijven zou ik als je voor AMD gaat de 6950XT of 7900XT (7900XT is duurder, maar wel sneller en meer VRAM) kiezen en als je voor NVIDIA gaat de 4070 of 4070TI (Net iets sneller) kiezen.

Uiteraard kun je ook naar de 2de hands markt kijken en dan ligt het er echt aan hoeveel perfomance je wilt hebben.
Thanks voor het antwoord!

Zou het dan direct een logisch vervolg zijn om de voeding ook te upgraden of is deze nog wel voldoen na een upgrade van de VGA kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Dit ligt echt aan welke GPU je gaat aanschaffen, als het 1 van de GPU's zijn die ik heb aanbevolen, zou ik je PSU wel upgraden naar sowieso een 750W Gold PSU gezien je aan 550W niet genoeg zult hebben of 850W Gold PSU om wat meer future-proof te zijn.

Het hoogste wat ik zou draaien op een 550W Gold PSU is een 3070 hooguit een 3080 al is dat het limiet wel op zoeken.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)