Mesh bbekabeld: PowerLine, Repeater of BOX!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-08 22:32
Ik kom er niet uit en veel informatie die ik vind is Duits en daar ben ik niet zo sterk in helaas.
In mijn thuissituatie heb ik overal TP-Link Deco M5/M9 routers. Het werkt afschuwelijk, de smartwasmachine op zolder verbind naar de woonkamer en de Sonos pakt de achterste drie nodes verder. Na 2 jaar struggelen geef ik het op. Maar ik heb dus een FritzBox 5530 Fiber router, graag zou ik dan ook een Fritzbox mesh systeem willen hebben.

Maar welk productlijn moet ik nou precies kopen? Het is alleen voor iOT, iphones en een sonos apparatuur. Alle 4K apparatuur en gaming zit op kabel.

Ik heb dan ook overal kabel, ook naar de huidige TP-link mesh. Begrijp ik goed dat ik een UTP kabel in een powerline of repeater kan steken en dat het dan functioneert als mesh? Of moet ik per se 5 andere fritzboxen kopen?

Hoor het graag :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IoT apparaten zijn notoir dom qua WiFi, ze kunnen net aan verbinden en dan houdt het op. Eerste vraag die in mij opkomt is wat het probleem precies is - deze devices hebben geen hoge eisen aan de verbinding en ze zijn verbonden. Wat gaat concreet mis?

Verder is het verbonden zijn met 'verkeerde' AP in de regel bovenal gevolg van slechte plaatsing van AP's. Als je Sonos drie nodes verder pakt, dan heeft het signaal van drie nodes verder. Bij mesh is overlap niet te voorkomen (nog een reden waarom mesh een brak idee is...), maar overlap drie nodes verder is ook bij mesh nergens voor nodig en dus indicatie van slechte plaatsing.

Technisch doet Fritz!Mesh niets anders dan Deco; andere apparaten op zelfde plek gaat daar weinig aan veranderen. Ik vermoed sowieso dat je teveel mesh nodes hebt. Focus op plaatsing; in een gemiddeld rijtjeshuis kun je alles met twee bedrade AP's of drie mesh nodes dekken. Bij mesh is ergens in de buurt van het trapgat (want signaal gaat niet door beton, wel langs de trap) eentje per verdieping meestal genoeg.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Zoals gezegd het belangrijkste is dat het goed geïnstalleerd wordt. Maakt niet uit wat je koopt het moet altijd goed geïnstalleerd worden anders werkt het gewoon slecht.

Zou daarom niks nieuws kopen want als je dat ook niet goed installeert blijf je geld uitgeven terwijl je er niks aan hebt. Als je zelf er niet genoeg kennis van hebt kun je ook altijd iemand anders vragen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 11:12
Heb je de Deco's als Acces point of als router geinstalleerd? Dit zou Acces point moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Ik herken dit gedoe bij Sonos wel, ik heb het idee dat zon node gewoon het eerste en beste ssid broadcast pakt die hij voorbij ziet komen, dat kan dus een AP met minder signaal zijn

Ik heb dat destijds opgelost door SonosNet te gebruiken (1 node bedraad).

Nu heb ik er geen last meer van maar dat is omdat ik alleen nog AP op BG en zolder heb, dat ap op zolder zie je zo goed als niet vanuit de woonkamer

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-08 22:32
dion_b schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:53:
IoT apparaten zijn notoir dom qua WiFi, ze kunnen net aan verbinden en dan houdt het op. Eerste vraag die in mij opkomt is wat het probleem precies is - deze devices hebben geen hoge eisen aan de verbinding en ze zijn verbonden. Wat gaat concreet mis?

Verder is het verbonden zijn met 'verkeerde' AP in de regel bovenal gevolg van slechte plaatsing van AP's. Als je Sonos drie nodes verder pakt, dan heeft het signaal van drie nodes verder. Bij mesh is overlap niet te voorkomen (nog een reden waarom mesh een brak idee is...), maar overlap drie nodes verder is ook bij mesh nergens voor nodig en dus indicatie van slechte plaatsing.

Technisch doet Fritz!Mesh niets anders dan Deco; andere apparaten op zelfde plek gaat daar weinig aan veranderen. Ik vermoed sowieso dat je teveel mesh nodes hebt. Focus op plaatsing; in een gemiddeld rijtjeshuis kun je alles met twee bedrade AP's of drie mesh nodes dekken. Bij mesh is ergens in de buurt van het trapgat (want signaal gaat niet door beton, wel langs de trap) eentje per verdieping meestal genoeg.
Bedankt voor de input. Ik heb alsnog alle deco's vervangen voor 5 Fritzbox repeaters. Ook heb ik de keuze gemaakt omdat ik 1) dan wifi 6 zou hebben, 2) de fritzbox router ook werd meegenomen in de mesh en 3) meer instelvrijheid heb.

Gekke dingen zoals:
- Sonos loopt vast als je de philips hue zigbee lamp bedient > verholpen met de fritzbox
- Deco die altijd meent de kabel niet in orde te zijn > verholpen met de fritzbox
- Apparaten die gekke nodes pakken > op 1 apparaat na logischer te werk

Wat betreft dat voor een gemiddelde rijtjeshuis 2 a 3 nodes nodig is ben ik mee eens. Alleen woon ik een grachtenpand met 5 verdiepingen en een smalle maar vrij lange tuin (en ik kom binnen met mijn apple watch).

Ik ga nog even testen, en daarna een Deco dump doen op mp/v&a.
HvanL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:21:
Heb je de Deco's als Acces point of als router geinstalleerd? Dit zou Acces point moeten zijn.
Access point uiteraard. Mijn router was een fritzbox :)
bjusterbaarlik schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:12:
Zoals gezegd het belangrijkste is dat het goed geïnstalleerd wordt. Maakt niet uit wat je koopt het moet altijd goed geïnstalleerd worden anders werkt het gewoon slecht.

Zou daarom niks nieuws kopen want als je dat ook niet goed installeert blijf je geld uitgeven terwijl je er niks aan hebt. Als je zelf er niet genoeg kennis van hebt kun je ook altijd iemand anders vragen natuurlijk.
Mwoah, mensen bellen juist mij om dit spul te fixen. Maar Ik houd mij niet zo bezig met huis tuin en keuken spul. Ik wil gewoon dat het werkt en in mijn situatie lijkt dit met de fritzbox het geval te zijn inderdaad. Wederom bedankt voor de input. Ik begrijp dat locatie nu belangrijker is dan ik dacht.

[ Voor 17% gewijzigd door GabeNewell333 op 21-06-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je bekabelde backhaul hebt, heb je per definitie dus geen mesh.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GabeNewell333 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Wat betreft dat voor een gemiddelde rijtjeshuis 2 a 3 nodes nodig is ben ik mee eens. Alleen woon ik een grachtenpand met 5 verdiepingen en een smalle maar vrij lange tuin (en ik kom binnen met mijn apple watch).
Dit illustreert waarom het bij WiFi altijd handig is om een beetje info te geven over je situatie, vooral als het afwijkt van het gemiddelde ;)

Ik heb enige ervaring met een woning op de Keizersgracht in Amsterdam, dat is ook 5 verdiepingen (nouja, 4.5: 5 aan de voorkant, 4 mezzanines aan de achterkant, en diepe tuin met tuinhuis waar vader des huizes zich terug kan trekken als het met de kinderen allemaal teveel wordt :P

Specifieker: ik heb daar mogen helpen omdat hij ook issues had met een mesh-oplossing die overal en nergens opgehangen was (7 stuks...). Performance was ondanks aanzienlijk hogere specs dan de apparaten waar jij het over hebt bedroevend, apparaten zaten overal en nergens mee verbonden.

Nu, z'n grootste fout was om de dingen draadloos op te hangen ondanks dat hij overal netwerkkabels had. Maar dan nog: we hebben het tot drie stuks bedraad aangesloten gereduceerd - vooraan op verdiepingen 1 en 3, en eentje in tuinhuis. Werkte perfect.

Dat wil niet zeggen dat het bij jou ook zo zou werken, het hangt vooral af van isolatie. Als je vloeren binnen 'origineel' zijn, dus geen isolatielagen tussen hout en vloerbedekking, dan gaat WiFi er volkomen doorheen en kun je die vijf verdiepingen met gemak met twee goedgeplaatste AP's dekken (zoals in voorbeeld hierboven).

Zijn de tussenvloeren wel grondig geisoleerd, evt icm vloerverwarming, dan heb je er meer nodig.

Idem mbt tuin: als achtergevel geen metaalhoudende isolatie bevat en/of ramen geen HR++ metaallaag, dan gaat WiFi er als boter doorheen en is een AP ergens in de buurt van de achterkant voldoende om tuin te dekken, waarbij een tuinhuis helemaal ideaal is. Als het potdicht is voor signaal, kun je misschien niet om een outdoor AP heen.

Kijk eens op een willekeurige plek aan voorzijde woning hoeveel van je AP's (als je ze bedraad aansluit zijn het geen repeaters) binnenkomen op laptop of telefoon met signaal boven de -67dBm. Als mijn vermoeden klopt zullen dat er minstens drie zijn en dan kun je zeker twee van die dingen lostrekken waarbij je daadwerkelijk betere prestaties gaat krijgen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1