Oplichter Facebook Marketplace

Pagina: 1
Acties:
  • 2.215 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniemmetreden
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-06-2023
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:

Er is iemand op facebook, die mensen oplicht, en daarbij mijn adres gebruikt. Steeds nieuwe profielen maakt, en verder gaat.
Ik heb continu mensen aan mijn deur staan, en eigenlijk is het wachten tot er een keer de verkeerde voor de deur staat. Tot nu toe, zijn het ook niet altijd even vriendelijke mensen hoor.

Ik heb verder wel de nodige maatregelen getroffen.

Maar nu is mijn vraag, kan ik zelf ook achter een ip adres komen. Ik ga er verder niks mee doen, maar het is meer voor mijn gemoedsrust. Is het idd echt een oplichter, of moet ik het toch in mijn eigen omgeving zoeken.

Alvast bedankt voor een reactie.

Groetjes.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13

sus

is druk :+

Aangifte doen bij de politie. Aangeven dat ze met regelmaat voor de deur staan. Dan is er ook alvast wat bekend als het *wel* een keer uit de hand loopt.

En als antwoord op je andere vraag: En dan heb je een IP adres, en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

sus schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:36:
Aangifte doen bij de politie. Aangeven dat ze met regelmaat voor de deur staan. Dan is er ook alvast wat bekend als het *wel* een keer uit de hand loopt.

En als antwoord op je andere vraag: En dan heb je een IP adres, en dan?
Als er een politie-onderzoek loopt kunnen ze op basis van IP bij de provider NAW gegevens vorderen van de abonnee en verhaal gaan halen, maar tegenwoordig is het zo simpel om je adres te verbergen dat het idd weinig zin heeft.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13

sus

is druk :+

Ik bedoelde wat de TS er mee gaat doen. Dat is precies een klusje voor de politie namelijk, niet iets waar je zelf iets mee aan kan vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05 13:01
Aangifte doen , liefst samen met de slachtoffers bij de lokale Politie.
Handig om aan de volgende opgelichte te laten zien.

Zelf melden of Trusted friends bij FB dat de gebruiker een nep profiel gebruikt die niet van hen/haar is.
Daar zijn ze in Duitsland en Ierland niet heel blij mee en worden de profielen verwijderd vaak binnen korte tijd.

De politie in Nederland kan als ze dat willen via een afgeschermd gedeelte van een verzoek indienen voor info van de User.

Met een IP kan je niet zo heel veel omdat deze niks zegt waar de persoon zich bevindt ook al denken politie vaak van wel.
https://www.eff.org/wp/un...tal-tips-and-police-raids

Wat FB wel weet is een hoop nuttige info, wanneer, hoe vaak, combi van browsers en operating sys, merk, aps, andere sites bezocht, acties, Financiën, verificatiegegevens, berichten, email adressen, 06 nummers, tijdzones, mobiele zendmasten, wifi accespoints ga zo maar door.
Genoeg om een dik daderprofiel op te bouwen voor vervolging.

En ja deze data is vrij verkregen en heeft FB van ieder gebruiker deze wordt gebruikt voor marketing doeleinde door hen en "hun partners". Durf stellig te beweren dat ze met deze data voor 90% weten waar iemand zich ophoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14
Anoniemmetreden schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:13:
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:

Er is iemand op facebook, die mensen oplicht, en daarbij mijn adres gebruikt. Steeds nieuwe profielen maakt, en verder gaat.
Ik heb continu mensen aan mijn deur staan, en eigenlijk is het wachten tot er een keer de verkeerde voor de deur staat. Tot nu toe, zijn het ook niet altijd even vriendelijke mensen hoor.

Ik heb verder wel de nodige maatregelen getroffen.

Maar nu is mijn vraag, kan ik zelf ook achter een ip adres komen. Ik ga er verder niks mee doen, maar het is meer voor mijn gemoedsrust. Is het idd echt een oplichter, of moet ik het toch in mijn eigen omgeving zoeken.

Alvast bedankt voor een reactie.

Groetjes.
Zomaar uit interesse: hoe licht deze man mensen dan precies op, en waarom komen ze aan jouw deur? Want als hij iets verkoopt maar na ontvangst geld niet levert, dan zou zijn adres normaal toch helemaal niet met de kopers gedeeld worden (want niet relevant voor de verkoop)? En als hij iets koopt maar niet betaald dan is de verzending neem ik aan toch naar een ander adres (namelijk die van de oplichter) en komt jou adres dan toch ook niet naar voren? Ik geloof uiteraard je verhaal hoor, maar probeer even de context te begrijpen, van wat er precies gebeurt en waarom jou adres 'naar voren' komt bij de opgelichte partijen. Wat vertellen zij jou precies als ze voor de deur staan? Of gaat het om mensen die kiezen om iets af te halen maar wel vooruit hebben betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:55

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Nee, even los van dat een IP adres ook niets zegt over waar iemand is (VPN? CG-NAT?)
Verder is deze sectie Netwerken niet echt de plaats om Marktplaats-/facebookfraude te bespreken.

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.