Snel thuisnetwerk advies gevraagd ivm verlaagd plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 13:47
Beste Tweakers,

In mijn gehele planning voor het huis heb ik aan alles gedacht, behalve aan de aanleg voor een thuisnetwerk. Hier kwam ik achter toen de elektricien mij hierop wees.

Vanaf maandag gaan de gipsplaten erop, maar ik heb nog 1 of 2 dagen om aan te geven waar ik evt acces points zou willen.

Het huis heeft meerdere prefab beton wanden en plafonds. Ik weet totaal niet wat het wifi-signaal gaat doen, maar mijn vraag is wat jullie zouden doen met jullie expertise.

Ik denk dat een Experiabox van KPN alleen niet genoeg is voor gehele beneden verdieping. Ik heb nog KPN accespoints, maar wat is de beste locatie? Ik kan ook een ap naast de rookmelder op het plafond plaatsen en ook op de bovenverdieping in de hal. Zou dit genoeg moeten zijn?

Ter vergemakkelijking heb ik enkele plattegronden toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77UIqaKv27LGCW0atswh3ng1Ovc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZC9DDUtRWAHGI2cBy73rCQyq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjpib-X8DLFju8rcnKBBCmsUcZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUW6N74NI75XEx3UgPOy5qW8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V78t6DRNExguu5eVSVsTujIRt9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hO9jXnCWdbvR7fqOgFMY4GT2.jpg?f=fotoalbum_large

Dank alvast!

Gr Shwan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
Werkelijk niemand heeft je in het hele proces hierop gewezen? Wat slecht. Ook geen loze leidingen aanwezig?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-09 21:51
Zonder loze leiding naar de etages: hoe ga je dat aansluiten dan…..

Gezien je ruimte zou ik er benede 2 doen. En verder elke etage minstens 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 22:14

sus

is druk :+

sig69 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:38:
Werkelijk niemand heeft je in het hele proces hierop gewezen? Wat slecht. Ook geen loze leidingen aanwezig?
Dat zit in dezelfde categorie als nieuwbouwwoningen die meerdere CAI aansluitingen krijgen, meters aan hoogwaardige COAX die in de muren gelegd wordt naar de meterkast, versterkers en splitters die worden opgehangen... en dat de woningen alleen op glas worden aangesloten. Hier is een giga bouwproject gaande met meerdere fases van opleveren, maar aan netwerkkabels wordt gewoon niet gedacht, door letterlijk niemand die iets te maken heeft met de bouwplannen.

@TS: Dat wordt toch ergens een gootje in de hoek om kabel naar beneden te krijgen. Over je plafond kan je natuurlijk de kabel zo verder leggen. Leg die wel in een buisje, is wel zo netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 13:47
Ik moet daarbij zeggen dat ik wel op de bovenverdieping in bijna iedere kamer een internet aansluiting heb (RJ45 einddoos).

Vanwege het verlaagd plafond kan ik wel internet kabels van de meterkast naar bepaalde plafondpunten beneden. Zou ik uitkomen met een accespoint in de woonkamer en keuken op het plafond? En op de bovenverdieping in de hal evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-09 12:57
Het blijft lastig, maar ik vermoed dat 1 goed AP in de woonkeuken genoeg bereik heeft voor de woonkamer en speelkamer. De lijkt ook mooi door de deur naar buiten de tuin in te kunnen stralen.

Boven lijkt mij 1 goede AP in de hal ook voldoende. Zo lang ze allebei nog netjes bedraad aangesloten kunnen worden loopt het wel los. Let wel, een AP midden boven de eettafel heeft een lage Wife Approval Factor.

[ Voor 10% gewijzigd door I_IBlackI_I op 11-06-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Shwan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:15:
Ik moet daarbij zeggen dat ik wel op de bovenverdieping in bijna iedere kamer een internet aansluiting heb (RJ45 einddoos).

Vanwege het verlaagd plafond kan ik wel internet kabels van de meterkast naar bepaalde plafondpunten beneden. Zou ik uitkomen met een accespoint in de woonkamer en keuken op het plafond? En op de bovenverdieping in de hal evt.
Als je het mij vraagt:
Eentje in de woonkamer en eentje in de keuken gaat prima zijn. In je speelkamer/kantoor heb je rj45 neem ik aan, net als in de slaapkamers?

Op de bovenverdieping heb je waarschijnlijk minder dekking nodig en is eentje genoeg in de hal. Mocht je later meer dekking nodig hebben, dan kun je altijd nog een AP aan de wand hangen.
Zijn de wanden tussen de slaapkamers gemaakt van cellenbeton? WiFi gaat daar prima doorheen (ervaring met 7cm wanden).

Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van APs in de slaapkamer. Er zijn nog geen onderzoeken geweest die bewijzen dat 2.4, 5 en 6 ghz radiogolven schadelijk zijn maar tegelijkertijd lig je er wel uren en uren vlak in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
I_IBlackI_I schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:19:
Het blijft lastig, maar ik vermoed dat 1 goed AP in de woonkeuken genoeg bereik heeft voor de woonkamer en speelkamer. De lijkt ook mooi door de deur naar buiten de tuin in te kunnen stralen.

Boven lijkt mij 1 goede AP in de hal ook voldoende. Zo lang ze allebei nog netjes bedraad aangesloten kunnen worden loopt het wel los. Let wel, een AP midden boven de eettafel heeft een lage Wife Approval Factor.
WAF hangt ook af van vormgeving en LEDjes die knipperen ;) dus kies zorgvuldig
Pagina: 1