Hoe noem je een platte inbussleutel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKQdtM7sgA-0zi3XlFzIIdyEx-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9Joj5ZxAFFXMON5cWYfQEbm.jpg?f=fotoalbum_large

YouTube: Verwijderen van de deurkrukken

Ik heb een vraag en na veel zoeken ben ik er nog steeds niet achter: hoe noem je zo'n platte inbussleutel officieel?

In het YouTube filmpje hebben ze het over "een vlak insteekhaakje". Als je hier op Googelt krijg je echter helemaal niets 8)7 |:(
Op een andere website hebben ze het over een "demontagesleutel". Als je hierop Googelt krijg je ook nul op het rekest :? 8)7

Het is een sleutel om niet-inbus-deurkrukken mee te demonteren...

Beste antwoord (via Blaze85 op 11-06-2023 19:10)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
haakse schroevendraaier (plat)

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 11-06-2023 19:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 11-06-2023 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 20:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom zou dit met een willekeurige schroevendraaier niet lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:08:
Eindelijk _O-
wat een bevalling zeg. Waarom geven die lui in het filmpje dan een naam het gereedschap wat helemaal niet bestaat?

https://www.gamma.nl/asso...hroevendraaiers/p/B627645
De 2-delige Handson-schroevendraaierset PH 1-2 en SL 6mm bestaat uit 2 schroevendraaiers, gemaakt van verchroomd staal. De 2 schroevendraaiers zijn geschikt voor Phillips-kruiskopschroeven met maat PH1 en PH2 en sleufkopschroeven. De 2-delige set met Phillips kruiskopschroevendraaier en platte schroevendraaier, oftewel sleufkopschroevendraaier, is ideaal voor het schroeven op moeilijk bereikbare plaatsen. De PH- en SL-schroevendraaiers uit deze set zijn namelijk dun en klein zonder groot handvat.
Ik neem aan dat je met dit setje zo'n beetje elke niet-inbus deurkruk kan demonteren? Het is een soort standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:10:
Dat lukt me dus niet, bij meerdere deuren geprobeerd... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
MikeyMan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:10:
Omdat het schroefje waarmee de kruk gemonteerd zit soms heel dicht op het deurbeslag zelf zit zodat je een gewone schroevendraaier er niet rechtstandig op kan zetten, dan zit het handvat (+ de hand zelf) in de weg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:13:
[...]

Omdat het schroefje waarmee de kruk gemonteerd zit soms heel dicht op het deurbeslag zelf zit zodat je een gewone schroevendraaier er niet rechtstandig op kan zetten, dan zit het handvat (+ de hand zelf) in de weg.
Klopt, en ik kan er denk ik ook niet voldoende kracht mee zetten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Illusion

(the art of)

Mijn ervaring met alles, maar dan ook echt álles van handson is dat het de allergrootste troep is die ik ooit in mn handen heb gehad.
Dus goede kans dat dit metaal zo slap is dat de schroevendraaier na 1 keer krom is en je schroeven sloopt.

Wera maakt ze ook:
https://www.weragereedsch...er&fc=module&module=clerk

En pb swiss ook:
https://www.vanopzeelandt...or-gleufkopschroeven.html

[ Voor 12% gewijzigd door Illusion op 11-06-2023 19:44 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Illusion

(the art of)

Overigens nog een tip: vaak zit het boutje aan de onderkant en kan je er met een schroevendraaier niet bij.
Als je de kruk echter omlaag duwt, zit hij schuin onder en lukt het vaak ineens wel, omdat het handvat van je schroevendraaier dan net naast de deur valt :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:11
@Blaze85 Heb je toevallig Hoppe deurbeslag? https://www.gyzs.nl/hoppe...v-snelstift-deurkruk.html Maarem, hoe kom je aan het plaatje :D Want als je een image search doet dan kom je gelijk bij de goede sleutel uit :?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Hoe Verwijder Je Een HOPPE Deurkruk

Even voor de duidelijkheid, hier zit helemaal geen plat (min) schroefje in of een inbus. Het gaat om een veersysteem die je lost en tegelijk trek je de deurkruk eraf. Eventueel kan ook met een kleine platte schroevendraaier.

[ Voor 41% gewijzigd door Puch-Maxi op 11-06-2023 20:35 . Reden: Video ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Blaze85 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:15:
[...]

Klopt, en ik kan er denk ik ook niet voldoende kracht mee zetten.
Als je de deur eruit kunt pakken kun je een slagschroevendraaier gebruiken, klein beetje draaikracht zetten en met een hamer op tikken dan krijg je zelfs de meest vastzittende schroeven er zo uit.

Maar als je er niet bij kunt komen met een gewone schroevendraaier is een haakse een optie natuurlijk, al zou ik dan eerder zo'n ratelsetje als deze kopen, daar zitten meteen alle bitjes die je nodig kunt hebben bij en verschillende handvaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Illusion schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:42:
[...]

Mijn ervaring met alles, maar dan ook echt álles van handson is dat het de allergrootste troep is die ik ooit in mn handen heb gehad.
Dus goede kans dat dit metaal zo slap is dat de schroevendraaier na 1 keer krom is en je schroeven sloopt.

Wera maakt ze ook:
https://www.weragereedsch...er&fc=module&module=clerk

En pb swiss ook:
https://www.vanopzeelandt...or-gleufkopschroeven.html
Ik had die van de Handson gecheckt, blijken die veel te groot te zijn voor het gaatje van de deurkruk 8)7 |:(

Vervolgens thuis maar weer geprobeerd met een schroevendraaier. Was dit keer wel gelukt, maar ging extreem stroef (alsof ik iets fout doe). Vreemd genoeg; als ik de deurkruk er weer op doe hoef ik niets aan te draaien. Heel vaag systeem dit. Ik snap 't nog steeds niet, maar er lijkt wel een door plat schroefje in te zitten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tshrr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-05 12:20
Na mijn zoektocht op internet kwam ik dit topic tegen. Die "platte inbussleutel" is voor een klein bedrag te koop, dus had die besteld. Alleen na vertraging na vertraging (en ik haast had in verband met schilderwerk) heb ik onderstaande constructie gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZfokYFf997OKEIJt4CtPhisRfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIjOKryAt7elsofvPgUOUMCI.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas had ik geen schroevendraaier met een gaatje erin, dus zelf maar een gaatje geboord.
Dit werkte, in tegenstelling tot enkel de ene platte schroevendraaier, direct.

Wellicht dat iemand er ook wat aan heeft!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 14:21
Puch-maxi heeft het juiste antwoord al gegeven, je hebt Hoppe deurbeslag. Geen schroef maar een borgveertje, en daarom hoef je inderdaad geen gereedschap te gebruiken bij de montage👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:11
Tshrr schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:44:
Zo heb ik het ook wel eens gedaan, maar dan alleen met een kleine platte schroevendraaier. Het is wel een gemier zonder het juiste stukje gereedschap!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tshrr
Haboeri schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:57:
Puch-maxi heeft het juiste antwoord al gegeven, je hebt Hoppe deurbeslag. Geen schroef maar een borgveertje, en daarom hoef je inderdaad geen gereedschap te gebruiken bij de montage👍
Klopt, had ik dus besteld maar in mijn ongeduld dus deze oplossing gebruikt die direct werkte voor mij
Puch-Maxi schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:45:
[...]

Zo heb ik het ook wel eens gedaan, maar dan alleen met een kleine platte schroevendraaier. Het is wel een gemier zonder het juiste stukje gereedschap!
Met een enkele platte schroevendraaier lukte het mij helaas niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
Maar er moet toch even iets opgehelderd worden. Inbus is de naam voor een zeskantig stuk gereedschap. Dat dit stuk gereedschap in de TS dezelfde verschijningsvorm heeft die inbussleutels vaak hebben maakt dit nog geen 'platte inbus'.
Maar voor zulke raadsels is dit forum natuurlijk wel uitermate geschikt!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:27

LankHoar

Langharig tuig

Na mijn zoektocht op internet kwam ik dit topic tegen. Die "platte inbussleutel" is voor een klein bedrag te koop, dus had die besteld. Alleen na vertraging na vertraging (en ik haast had in verband met schilderwerk) heb ik onderstaande constructie gemaakt.

[Afbeelding]

Helaas had ik geen schroevendraaier met een gaatje erin, dus zelf maar een gaatje geboord.

Zou je ditzelfde effect ook niet met een griptang kunnen bereiken? Dan hoef je geen schroevendraaier te slopen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:09

[Afbeelding]

Een echte Tweakers oplossing, hulde :)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 16:00

pmeter

Poes!

Ik ben zelf fan van deze haakse mini ratel van AliExpress van €1,00. Daar kun je een gewoon schroevendraaier bitje in stoppen. Bestel de platte. Niet de kromme.
Link AliExpress

Afbeeldingslocatie: https://ae-pic-a1.aliexpress-media.com/kf/S841e8b2a32d8489c99ebefb558f3af99B.jpg_640x640Q90.jpg_.webp

[ Voor 65% gewijzigd door pmeter op 08-12-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Officieel noemen ze dit dus een "Hoppe Demontagesleutel" voor snelstift deurkrukken. Werkt toch het best is mijn ervaring :)

https://www.onlinedeurbes...emontagesleutel-snelstift
https://www.sloterop.nl/h...or-snelstift-deurkrukken/
https://www.gyzs.nl/hoppe...v-snelstift-deurkruk.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
geldersscheepje schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:19:
[...]

Een echte Tweakers oplossing, hulde :)
Slijptol over een inbussleutel doet ook wonderen. Ik maak mijn gereedschap op maat als dat uitkomt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshrr
LankHoar schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:08:
[...]

Zou je ditzelfde effect ook niet met een griptang kunnen bereiken? Dan hoef je geen schroevendraaier te slopen.
Als je griptang klein genoeg is wel, maar bij mij paste die niet tussen de hendel van de deur, waardoor ik geen ruimte had om te draaien. Maar wellicht lukt het bij jou wel!

Edit: als je een schroevendraaier hebt met een gaatje in het handvat (om hem bijvoorbeeld ergens aan op te kunnen hangen) hoef je er natuurlijk geen gaatje in te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Tshrr op 09-12-2024 07:08 ]

Pagina: 1