CV-ketel is continu uit zich zelf bezig met verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardloper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-04 12:13
Sinds afgelopen vrijdag na een (koude)douche na het sporten is mijn cv-ketel (Nefit Trendline HRC 30) continue uit zichzelf bezig met verwarmen.
De vraag naar warmte komt afwisselend vanuit verwarming en warm kraanwater.
De verwarming staat vanaf 15 graden ingesteld en alle kranen staat uit.
Afgelopen nacht toen ik probeerde te slapen bleef het maar opwarmen tot de maximale temperatuur, een paar graden afkoelen en daarna weer opnieuw met verwarmen.

De stekker van de cv-ketel heb ik er nu uitgehaald want het lukt me niet om dit zelf op te lossen.
Ben benieuwd of iemand van jullie me van meer info kan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als er warmtevraag uit zowel verwarming als warm water komt, lijkt dit op een electronisch probleem te duiden. Ik zou even je loodgieter/installateur bellen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
heb je naast uitzetten ook geprobeerd om hem te resetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardloper
twain4me schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:52:
heb je naast uitzetten ook geprobeerd om hem te resetten?
Ik heb 2 keer de stekker eruit gehad, 1 keer zelfs een uur lang.

Heb ook een reset naar fabrieksinstellingen gedaan, maar de cv begon meteen naast het onluchtingsprogramma draaien ook met de vraag naar warm kraanwater.
Ook heb ik het testbedrijf even laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardloper
Microkid schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:42:
Als er warmtevraag uit zowel verwarming als warm water komt, lijkt dit op een electronisch probleem te duiden. Ik zou even je loodgieter/installateur bellen.
Dat leek mij ook, die zijn morgen pas weer bereikbaar..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-07 22:06
driewegklep motor of klep zelf. (praktijk ervaring) en diverse topics op tweakers.
hangt waarschijnlijk in het midden stil. waardoor de boiler niet meer goed opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardloper
miciel schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:10:
driewegklep motor of klep zelf. (praktijk ervaring) en diverse topics op tweakers.
hangt waarschijnlijk in het midden stil. waardoor de boiler niet meer goed opwarmt.
Dit ben ik ook al ergens tegen gekomen.
Is dit iets waar ik zelf iets aan kan doen of moet dit door een monteur gedaan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:41

AlphaRomeo

FP PowerMod
hardloper schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:34:
[...]

Is dit iets waar ik zelf iets aan kan doen of moet dit door een monteur gedaan worden?
Sinds april mág je dat niet meer zelf doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:53
hardloper schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:34:
[...]

Dat ligt er helemaal aan waar de 3-weg klep zich bevind, als die bereikbaar is zou je er ook eens een tik erop kunnen geven, kijken of die loskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:09
AlphaRomeo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Sinds april mág je dat niet meer zelf doen toch?
De 1 zegt van wel de ander niet. Je mag in elk geval niet iemand inhuren die niet gecertificeerd is.

Als iemand een sluitende bron heeft dat je dit zelf ook niet meer mag. APK moet ook door een wettelijk gecertificeerde keurmeester gebeuren, ik mag echter nog steeds zelf mijn remmen vervangen.

Volgens mij heeft die van jouw geen aparte motor: https://www.installand.nl/nefit-3-wegklep-trendline-proline

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-07 14:47
Kan het niet de comfort stand zijn van de Cv-ketel? als deze actief is houd de ketel de warmtewisselaar warm voor snel warmwater.

Zolang er geen gas of rookgas gerelateerde werkzaamheden plaatsvinden mag je gewoon aan de ketel werken. (zoals stromingsensor, pomp, veiligheidsventiel of inlaatcombinatie) dit valt buiten de CO regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Driewegklep die blijft hangen is meest voorkomende.

Advies cartridge en motor samen te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardloper
De monteur is begin van de week geweest.

Het probleem was spontaan verdwenen toen hij de stroom er weer in deed, terwijl ik dit zelf ook 3 keer had gedaan met zeker een uur pauze er tussen.

Er is geen onderdeel vervangen.
Tot nu toe heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Nou, wachten totdat hij het euvel weer gaat vertonen dan ;)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardloper
Dinictus208 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:41:
Nou, wachten totdat hij het euvel weer gaat vertonen dan ;)
Helaas, afgelopen zaterdag en zondag middag was het weer zo ver.

Als er problemen ontstaan dan is dit in de middag op een warme dag.
Toevallig beide keren in het weekend.

Volgens de monteur kon het probleem wat ik zou hebben helemaal niet en heeft hij geen idee waar hij het zou moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardloper
Het is trouwens alleen de verwarming.

De vraag naar warm kraanwater was vanaf 10 juni ontstaan nadat ik een instelling had aangepast toen dit allemaal voor het eerst begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-07 01:09
heb het zelf ook gehad met precies dezelfde ketel: 3weg klep blijft hangen.
nieuw binnenwerk erin en alles draaide weer zoals het hoort
binnenwerk is tientjeswerk en meerderen alhier wijzen hiernaar, dus zou daar eerst eens mee beginnen

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
pennywiser schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:32:
[...]

De 1 zegt van wel de ander niet. Je mag in elk geval niet iemand inhuren die niet gecertificeerd is.

Als iemand een sluitende bron heeft dat je dit zelf ook niet meer mag. APK moet ook door een wettelijk gecertificeerde keurmeester gebeuren, ik mag echter nog steeds zelf mijn remmen vervangen.

Volgens mij heeft die van jouw geen aparte motor: https://www.installand.nl/nefit-3-wegklep-trendline-proline
Klein beetje offtopic, maar ik vind dit ook wel interessant.

Hier is de wetstekst te vinden: https://rijksoverheid.bou...b2012/hfd1/par1-8/art1-35

Hierin staat letterlijk:
Het is verboden werkzaamheden uit te voeren of te laten uitvoeren aan een gebouwgebonden verbrandingstoestel, werkzaam op gas bestaande uit koolstofverbindingen, en bijbehorende voorzieningen voor de toevoer van verbrandingslucht en de afvoer van rookgas, zonder dat voor die werkzaamheden wordt beschikt over een certificaat.
Hiermee lijkt de wet toch vrij expliciet te benoemen dat men dit niet meer zelf mag doen.

Als iemand een topic zou willen starten over de nieuwe ketelwet zou ik daar best interesse in hebben, er valt genoeg over te zeggen. Aan de andere kant hebben we het er ook maar mee te doen, dat ik het niet eens ben met een wet wil niet direct zeggen dat ik me er zomaar niet aan ga houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:09
happysan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Klein beetje offtopic, maar ik vind dit ook wel interessant.

Hier is de wetstekst te vinden: https://rijksoverheid.bou...b2012/hfd1/par1-8/art1-35

Hierin staat letterlijk:

[...]

Hiermee lijkt de wet toch vrij expliciet te benoemen dat men dit niet meer zelf mag doen.

Als iemand een topic zou willen starten over de nieuwe ketelwet zou ik daar best interesse in hebben, er valt genoeg over te zeggen. Aan de andere kant hebben we het er ook maar mee te doen, dat ik het niet eens ben met een wet wil niet direct zeggen dat ik me er zomaar niet aan ga houden.
toon volledige bericht
Lijkt me duidelijk dan, verboden om uit te voeren of te laten uitvoeren.
Pagina: 1