Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:21
Het gaat bij mij een beetje op en af qua kopen en gebruiken van een echte camera. Vroeger een Canon 550d gehad, een Sony RX100VA, Fuji X-T20 en sinds kort een Fuji X-A3 met manuele lichtsterke lens.. Die laatste met name om er achter te komen of ik er weer serieus werk van wil maken. En ik denk van wel 🙂

Ik ken mezelf en ga dan weer dagen/weken op internet struinen naar die ene "perfecte" camera voor mijn budget. Wat is dan mijn budget... Ik denk rond de 1000,- (mag er iets boven, uiteraard onder).

Ik keek in eerste instantie opnieuw naar een Fuji, maar ik weet eigenlijk niet of ik het een mooi merk vind, of mooi wil vinden. De film simulaties zijn in theorie leuk en scheelt weer veel nabewerking waar ik eigenlijk niet zoveel zin meer in heb. Echter kwam ik er achter dat er ook een paar full-frame instapmodellen bestaan. Eerst was ik bijna overtuigd van de Canon RP. Body + 50mm 1.8 voor onder de 1000,- (nieuw). Maar na het lezen van wat reviews toch wat minpunten, met name een wat trage camera (?). Als alternatief wordt de Sony A7 ii genoemd, maar die is ook al wat ouder inmiddels. De A7 iii weer buiten budget. Toen kwam ineens de Nikon Z5 voorbij, winnaar in een aantal testen van bekende foto review sites. Qua specs mooi, alleen geen ervaring met Nikon.

Toen toch weer terug naar de X-S10 en komt er eigenlijk ook overal erg goed vanaf. De prijs is nu ook interessant, en wordt interessanter, nu de X-S20 is aangekondigd.

Waar wil ik de camera voor gebruiken? Eigenlijk heel breed. Fotos maken van mijn gezin met kinderen (dus face/eye AF), tijdens stedentripjes, maar zou ook wel in mijn eentje wat meer willen experimenteren bv met fotograferen van dieren, astro, ...

Wat vraag ik van jullie? Eigenlijk geen idee
Misschien een beetje richting geven, geie vragen stellen, ervaringen delen als je met dezelfde keuze zat, plus- en minpunten van een crop vs full-frame, etc..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:04
Kijk er even naar welke objectieven je wilt gaan gebruiken (als je daar nu al zicht op hebt) of welke objectieven je enorm mooi lijken. De camera is namelijk bijzaak en een beetje de waan van de dag. Het is wel van belang voor het kiezen van de mount. Je legt je namelijk een beetje vast op een mount en je krijgt anders te maken met een systeemwissel en dan wordt het duur.

De camera is dus eigenlijk bijzaak en maar net hoe je de zaak leest en beoordeelt. Het fenomeen "test/ review" is wat dat betreft eerder storend omdat je niet weet welke criteria hoe zwaar wegen en hoe de appeltjes en de peertjes vergeleken worden gedurende de tijd. In het verleden was men er misschien lovend over terwijl het nu "waardeloos" zou zijn. Dit overigens los van de vraag hoe objectief men eigenlijk is als "influencer" in de breedste zin van het woord. Niet gek laten maken: met die waardeloze camera's kun je nog steeds dezelfde opnames maken...

Het is dan ook de vraag wat een camera of systeem allemaal zou moeten kunnen en hoeveel tijd jij er aan zou willen besteden om je daar in te verdiepen. Het zou mij niet verbazen als het gros van de eigenaren niet veel verder komt dan 25-50% van de technische mogelijkheden/ features van hun spullen omdat ze zich er niet in verdiepen en ze helemaal niet kennen. Bij het vergelijken en beoordelen kun je al de geweldige eigenschappen bij mekaar stoppen, maar als jij geen 300 km/h gaat rijden of wilt vliegen dan is zo een eigenschap irrelevant. Dan kan het snel gebeuren dat de relevante eigenschap (lekker in de hand, goede zoeker, degelijkheid,...) ondersneeuwt in het marketinggeweld van de vergelijkingen. Slechte camera's bestaan (bijna?) niet meer en geen enkele camera maakt jou een goede of betere fotograaf, je bent het of je bent het niet. A fool with a tool is still a fool. Je kunt jouw manier van visualiseren natuurlijk wel verbeteren, maar daar heb je geen camera bij nodig, dat doe je met je ogen en tussen de oren.

Probeer je "droom" eens te lenen en uit te proberen zodat je er snel achter kunt komen of je er een "klik" mee hebt. Wat je ook kiest, verdiep je er een beetje in en geniet van het gebruik ervan en niet gek laten maken dat het slecht is omdat het niet merk x is of FF of dergelijke zaken. Hier loop je natuurlijk een groot risico dat het beoordeeld wordt op technische specs in plaats van relevantie, daarom moet je altijd jezelf als belangrijkste criterium nemen. Wat heb je aan mooie Ferrari die je hier wordt geadviseerd als je er niet mee over de verkeerdrempel komt bij jou voor de deur....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij kijk jij iets teveel naar specs van de camera. Beetje jammer want die zijn tegenwoordig allemaal echt wel goed en de plussen en minnen zitten echt in de marge. Kijk liever naar de lens die je wil gebruiken, dan kom je erachter dat je met jouw budget een 2e hands DSLR moet kopen met een mooie top lens.
Dit zal een beter resultaat geven dan die dure camera met kitlens.
Uitzondering is als je echt wil gaan filmen dan wordt alles anders.
Fotografeer al een aantal jaar met een Nikon D500 met top glas van Nikon doet het nog steeds prima.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-06 15:07
Wat zoek je precies? Jouw eisenpakket zegt "alles", maar er bestaat geen "one size fits all".

Wil je APS-C, of full frame?

De Sony A7 serie vanaf release II (A7-II, A7R-II, ...) is goed en snel, heeft in body stabilisatie, en er zijn veel lenzen beschikbaar. Deze lenzen zijn vaak best prijzig, net zoals de lenzen van andere spiegelloze camera's.

Ik denk dat voor 95% van jouw behoeften jouw Sony RX100V(A) volstaat, sterker nog, de voorkeur heeft boven grotere en zwaardere camera's. Met andere woorden: ik denk dat je met een investering van exact €0 klaar bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:21
Dat klopt zeker. Heb me nog iets meer verdiept in full-frame vs crop en denk dat mijn voorkeur alsnog uit gaat naar crop. Full-frame heeft een iets betere bokeh en lichtgevoeligheid. Aan de andere kant heb je voor dezelfde prijs een instap full-frame en een mid-range crop camera. Ik hou zelf meer van hogere brandpuntsafstanden en dan lijkt een crop sensor ook de betere keuze.

Mijn gevoel gaat nu uit naar een tweedehands Fuji X-S10 met 18-55mm 2.8/4 lens. De X-S20 zal vast nog weer beter zijn, maar die moet ik dan nieuw kopen en betaal ik 700,- meer. Als ik dat bedrag uberhaupt al wil uitgeven, dan volgens mij beter aan een extra lens.