ZatarraNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:22:
De hostinterface bij deze dock is 10 gbps. Dat heb ik nagevraagd bij I-tec. Vandaar ook dat ze aangeven dat er maximaal 2 stuks 4k schermen op 30 Hz kunnen. Ik wilde er één van 5120x1440 op 120Hz. Dat blijkt niet mogelijk. 30Hz vind ik te weinig. Maar misschien dat het voor jou volstaat.
De hostinterface van 10 gbps heeft er niets mee te maken. Het dock maakt gebruik van Alternate mode en daar kun je gewoon 5 gbps samen hebben met Displayport 1.4 (met een bruto bandbreedte van 32,4 Gbits.) De 5 of 10 gbps zegt helemaal niets, pas als je gebruik maakt van Displaylink-chipset wordt die data rate gebruikt en zou het dus een beperking kunnen zijn.
De dock gebruikt Alternate mode, maximaal op Displayport 1.4.
Gezien de maximale ondersteuning op Displayport 1.4 van 1 scherm op 4K@60hz en 2 op max 1440p@60hz, gebruikt het scherm maar 2 van de 4 data pinnen van de USB-C-aansluiting.
https://i-tec.pro/en/produkt/c31dualkvmdockpd-2/
Er is dus maar de helft van de bandbreedte van Displayport 1.4 beschikbaar. De rest wordt gebruikt voor een USB 3.0-signaal naar de dock toe.
Een dock met een Displaylink-chipset kan op 5 GBPs ook gewoon 2x4K@60hz doen, zie bijvoorbeeld de Dell D6000. Het videosignaal wordt dan gecomprimeerd over de USB-databus gestuurd. De Dell kan zelfs 5K@60hz doen op 1 Displayport-aansluiting.
https://dl.dell.com/manua...00_user's-guide_en-us.pdf
Thunderbolt 3 en 4 hebben gewoon een bepaalde bandbreedte en daar is een videosignaal een onderdeel van. (Minimum van Thunderbolt 3 is 20 Gbit/s, max is 40 Gbit en dat is de standaard bij Thunderbold 4).
Dus daar heb je veel minder geëmmer met bandbreedte.
Nadeel is natuurlijk dat het niet werkt op een laptop zonder Thunderbolt. Maar veel docks kunnen wel via Alternate mode van USB-C werken, al is de maximale resolutie dan vaak minder.
Maar steeds meer laptops kunnen dit (zeker zakelijke), dus het gaat steeds meer die kant op.
(Beter, want Displaylink heeft ook nadelen, het kan stroperig aanvoelen en het kost meer cpu-kracht.)