Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oegaoega
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 20:00
Hi,
Ik ben opzoek naar een docking station / KVM switch die geschikt is voor
- 2x 4K schermen
- USB/TB Power Delivery

Ik vind deze twee producten interessant.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1824276;1874998/

Heeft iemand ervaring met een van deze twee kvm switches? En als je mocht kiezen, welk van de twee producten zou je bestellen?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 20:09
De Hyper ken ik niet. Durf ik niets nuttigs over te zeggen.

De I-tec kvm heb ik zelf ook op het oog gehad, maar uiteindelijk niet voor gekozen. Ik heb wel andere I-tec docks, en daar ben ik tevreden over.

De hostinterface bij deze dock is 10 gbps. Dat heb ik nagevraagd bij I-tec. Vandaar ook dat ze aangeven dat er maximaal 2 stuks 4k schermen op 30 Hz kunnen. Ik wilde er één van 5120x1440 op 120Hz. Dat blijkt niet mogelijk. 30Hz vind ik te weinig. Maar misschien dat het voor jou volstaat.

Ik heb zelf daarom toch maar een displayport dock en een thunderbolt 4 dock. Niet hetzelfde, maar wel voldoende bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
ZatarraNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:22:
De hostinterface bij deze dock is 10 gbps. Dat heb ik nagevraagd bij I-tec. Vandaar ook dat ze aangeven dat er maximaal 2 stuks 4k schermen op 30 Hz kunnen. Ik wilde er één van 5120x1440 op 120Hz. Dat blijkt niet mogelijk. 30Hz vind ik te weinig. Maar misschien dat het voor jou volstaat.
De hostinterface van 10 gbps heeft er niets mee te maken. Het dock maakt gebruik van Alternate mode en daar kun je gewoon 5 gbps samen hebben met Displayport 1.4 (met een bruto bandbreedte van 32,4 Gbits.) De 5 of 10 gbps zegt helemaal niets, pas als je gebruik maakt van Displaylink-chipset wordt die data rate gebruikt en zou het dus een beperking kunnen zijn.

De dock gebruikt Alternate mode, maximaal op Displayport 1.4.

Gezien de maximale ondersteuning op Displayport 1.4 van 1 scherm op 4K@60hz en 2 op max 1440p@60hz, gebruikt het scherm maar 2 van de 4 data pinnen van de USB-C-aansluiting.

https://i-tec.pro/en/produkt/c31dualkvmdockpd-2/

Er is dus maar de helft van de bandbreedte van Displayport 1.4 beschikbaar. De rest wordt gebruikt voor een USB 3.0-signaal naar de dock toe.

Een dock met een Displaylink-chipset kan op 5 GBPs ook gewoon 2x4K@60hz doen, zie bijvoorbeeld de Dell D6000. Het videosignaal wordt dan gecomprimeerd over de USB-databus gestuurd. De Dell kan zelfs 5K@60hz doen op 1 Displayport-aansluiting.

https://dl.dell.com/manua...00_user's-guide_en-us.pdf

Thunderbolt 3 en 4 hebben gewoon een bepaalde bandbreedte en daar is een videosignaal een onderdeel van. (Minimum van Thunderbolt 3 is 20 Gbit/s, max is 40 Gbit en dat is de standaard bij Thunderbold 4).

Dus daar heb je veel minder geëmmer met bandbreedte.

Nadeel is natuurlijk dat het niet werkt op een laptop zonder Thunderbolt. Maar veel docks kunnen wel via Alternate mode van USB-C werken, al is de maximale resolutie dan vaak minder.

Maar steeds meer laptops kunnen dit (zeker zakelijke), dus het gaat steeds meer die kant op.
(Beter, want Displaylink heeft ook nadelen, het kan stroperig aanvoelen en het kost meer cpu-kracht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
White Feather schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:12:
[...]

De hostinterface van 10 gbps heeft er niets mee te maken. Het dock maakt gebruik van Alternate mode en daar kun je gewoon 5 gbps samen hebben met Displayport 1.4 (met een bruto bandbreedte van 32,4 Gbits.) De 5 of 10 gbps zegt helemaal niets, pas als je gebruik maakt van Displaylink-chipset wordt die data rate gebruikt en zou het dus een beperking kunnen zijn.

De dock gebruikt Alternate mode, maximaal op Displayport 1.4.

Gezien de maximale ondersteuning op Displayport 1.4 van 1 scherm op 4K@60hz en 2 op max 1440p@60hz, gebruikt het scherm maar 2 van de 4 data pinnen van de USB-C-aansluiting.

https://i-tec.pro/en/produkt/c31dualkvmdockpd-2/

Er is dus maar de helft van de bandbreedte van Displayport 1.4 beschikbaar. De rest wordt gebruikt voor een USB 3.0-signaal naar de dock toe.

Een dock met een Displaylink-chipset kan op 5 GBPs ook gewoon 2x4K@60hz doen, zie bijvoorbeeld de Dell D6000. Het videosignaal wordt dan gecomprimeerd over de USB-databus gestuurd. De Dell kan zelfs 5K@60hz doen op 1 Displayport-aansluiting.

https://dl.dell.com/manua...00_user's-guide_en-us.pdf

Thunderbolt 3 en 4 hebben gewoon een bepaalde bandbreedte en daar is een videosignaal een onderdeel van. (Minimum van Thunderbolt 3 is 20 Gbit/s, max is 40 Gbit en dat is de standaard bij Thunderbold 4).

Dus daar heb je veel minder geëmmer met bandbreedte.

Nadeel is natuurlijk dat het niet werkt op een laptop zonder Thunderbolt. Maar veel docks kunnen wel via Alternate mode van USB-C werken, al is de maximale resolutie dan vaak minder.

Maar steeds meer laptops kunnen dit (zeker zakelijke), dus het gaat steeds meer die kant op.
(Beter, want Displaylink heeft ook nadelen, het kan stroperig aanvoelen en het kost meer cpu-kracht.)
Dat heeft I-tec mij anders uitgelegd. Die geven wel degelijk aan dat de bandbreedte van usbc met 10gbps de bandbreedte van HBR3, cq displaylink 1.4, limiteert. Ik ben zelf geen expert, maar ik ben al een tijdje op zoek naar de onderbouwing waarom usb-c met 10gbps bandbreedte de volledige 32.4 gbps van displaylink kan ondersteunen. Dat het signaal afwijkt zal best. En dat daarmee de bandbreedte van 10gbps overschreden kan worden, geloof ik ook. Maar hoe zit dat dan met de rest? Heb je bronnen?

En voor de duidelijkheid: deze kvm-dock van I-tec is géén displaylink dock. Dus de bandbreedte daarvan is hier irrelevant.

[ Voor 68% gewijzigd door ZatarraNL op 11-06-2023 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oegaoega
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 20:00
@ZatarraNL Ik gebruik de opstelling voornamelijk voor werk/kantoor applicaties, en dus niet games. Is een refresh rate van 30Hz voldoende? Begrijp ik goed dat het hier om een andere refresh rate gaat dan de refresh rate van het scherm? Want ik heb het gevoel dat een scherm met een rare van >100hz veel rustiger oogt, dat aangezien ik veel uren achter het scherm doorbreng.

Verder ben ik benieuwd voor welke docking station je uiteindelijk hebt aangeschaft?

Mijn laptop ondersteunt volgende specs:
- 2 USB C met 10 Gb/s datasnelheid (USB-voeding, DisplayPort™ 1.4)
- Intel i7 - 12e Gen

Verder heb ik geen idee welke of zo ja welke versie van Thunderbolt mijn laptop ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-06 13:42

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Alles onder de 60Hz zou ik afraden als je uren achter je scherm moet zitten. Alles daarboven oogt (zoals je zelf al zegt) veel rustiger.
Je hoeft niet persee een TB4 dock aan te schaffen als je laptop geen duidelijk TB4 poort heeft. Dan volstaat een USB-C 3.2 met DisplayPort Alt mode 1.4 dock/hub ook.
Helaas wordt de bandbreedte door een dock gelimiteerd door de andere poorten, en zal 2x4K60Hz (zonder behulp van een DisplayLink chipset) de max zijn over USB-C DP alt mode 1.4.

Beschikken je schermen over Displayport? Dan zou ik een dock/hub aanraden met Diplayporten zoals:
uitvoering: Club 3D USB Gen2 Type-C to Dual DisplayPort 4k60Hz 7-in-1 Portabl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
ZatarraNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:33:
[...]

Dat heeft I-tec mij anders uitgelegd. Die geven wel degelijk aan dat de bandbreedte van usbc met 10gbps de bandbreedte van HBR3, cq displaylink 1.4, limiteert. Ik ben zelf geen expert, maar ik ben al een tijdje op zoek naar de onderbouwing waarom usb-c met 10gbps bandbreedte de volledige 32.4 gbps van displaylink kan ondersteunen. Dat het signaal afwijkt zal best. En dat daarmee de bandbreedte van 10gbps overschreden kan worden, geloof ik ook. Maar hoe zit dat dan met de rest? Heb je bronnen?
https://www.totalphase.co...-over-a-usb-type-c-cable/

Er ligt een 4-baans snelweg. Voor USB is dat 2 heen en 2 terug. Daar wordt 100 km/h gereden, want dat is de afspraak.

Nu kun je diezelfde snelweg ook gebruiken voor 4 banen heen en 0 terug. Videodata gaat immers maar 1 kant op en negotiation over hoe het signaal er uitziet hoeft alleen voordat er videodata wordt verstuurd (en dat kan ook via wat low bandwidth pinnen).
Als je dan op die snelweg afspreekt dat je er 160 rijdt, heb je 3,2x zoveel capaciteit bij gebruik als video als bij USB.
En voor de duidelijkheid: deze kvm-dock van I-tec is géén displaylink dock. Dus de bandbreedte daarvan is hier irrelevant.
De uitleg was om aan te geven wanneer het wèl relevant was en dat het relatief weinig invloed heeft, tenzij je hele hoge resoluties gaat combineren met hoge refreshrates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
White Feather schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:51:
[...]

https://www.totalphase.co...-over-a-usb-type-c-cable/

Er ligt een 4-baans snelweg. Voor USB is dat 2 heen en 2 terug. Daar wordt 100 km/h gereden, want dat is de afspraak.

Nu kun je diezelfde snelweg ook gebruiken voor 4 banen heen en 0 terug. Videodata gaat immers maar 1 kant op en negotiation over hoe het signaal er uitziet hoeft alleen voordat er videodata wordt verstuurd (en dat kan ook via wat low bandwidth pinnen).
Als je dan op die snelweg afspreekt dat je er 160 rijdt, heb je 3,2x zoveel capaciteit bij gebruik als video als bij USB.

[...]

De uitleg was om aan te geven wanneer het wèl relevant was en dat het relatief weinig invloed heeft, tenzij je hele hoge resoluties gaat combineren met hoge refreshrates.
Dank voor de toelichting. Daar ga ik mij eens in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Zie ook het topic over docking stations: Het docking station topic
Pagina: 1