Wat is minder warm: een spaarlamp of zonlicht? :D

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 23:00
Mijn woninkje krijgt de hele dag zonlicht te zien, daarom houd ik de ramen dicht en de zonwerende gordijnen gesloten als het te heet is buiten. Maarja, het is dan wel erg donker thuis. Daarom zet ik dan een lampje aan.. maar dat genereert weer warmte :+

Ik vraag me af of ik dan niet beter het gordijn een beetje omhoog kan rollen.

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Hoeveel spaarlampen moet je laten branden om je huis een graad te verwarmen?
En hoelang moet de zon schijnen om dat zelfde te doen?

Als je de bovenstaande vragen kunt beantwoorden, heb je het antwoord eigenlijk al. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Spaarlamp sowieso vervangen voor een ledlamp. En dan weet ik het antwoord wel te geven, sowieso geeft zonlicht (zeker in deze periode) meer warmte dan een ledlamp.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
True schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:28:
Spaarlamp sowieso vervangen voor een ledlamp. En dan weet ik het antwoord wel te geven, sowieso geeft zonlicht (zeker in deze periode) meer warmte dan een ledlamp.
Zijn vgm al ledlampen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Onbekend schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:28:
Hoeveel spaarlampen moet je laten branden om je huis een graad te verwarmen?
En hoelang moet de zon schijnen om dat zelfde te doen?

Als je de bovenstaande vragen kunt beantwoorden, heb je het antwoord eigenlijk al. :)
Dat vroeg ik me dus af - ik hoef in principe niet meteen heel het gordijn omhoog te halen, maar een kiertje zou al genoeg licht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Er missen zoveel variabelen, zoals hoeveel Watt is het licht, wat is het weer, etc, dat hier weinig zinnigs over valt te zeggen. Maar mijn wilde gok is dat de gemiddelde LED-lamp van 1 tot 10 Watt je huis minder zal opwarmen dan de zon, in ieder geval vandaag :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30

Tazzios

..

Theoretisch
benadering1.
Het bruto vermogen van zonlicht om 12 uur s’middags op een onbewolkte dag is 1000W per vierkante meter
http://zonderkletskoek.nl/sewtha-nl-6-zon/

maar met een gordijn hou je de warmte niet voor 100% buiten.
Om het verder te berekenen zijn er veel meer variabele die invloed hebben die onbekend zijn

benadering2.
Je stelt geen eisen aan de temperatuur wat dat betreft kunnen we stellen dat gordijn opeen dus altijd beter is.

Praktijk
Denk ik dat het 0,0 uitmaakt, doe wat je (mentaal) het fijnst vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Met zonwerende gordijnen is de hitte toch al in je huis, dus open of dicht, warm worden doet het toch.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Jeroenneman schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:42:
Met zonwerende gordijnen is de hitte toch al in je huis, dus open of dicht, warm worden doet het toch.
Niet geheel waar, een deel van de warmte zal namelijk weer terug naar buiten reflecteren met de gordijnen, zonder gordijnen zal er significant minder naar buiten gaan.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Jeroenneman schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:42:
Ik kan je beloven dat dit wel significant verschil maakt. Ik heb gordijnen open + raam dicht, gordijnen dicht + raam open, gordijnen dicht + raam dicht (en alles open) allemaal getest. Met m'n raam dicht en de gordijnen dicht scheelt het 5 graden met de buiten temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TS, kijk op suneclipse.nl en organiseer voor een relatief klein bedrag de ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
desmond schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:02:
TS, kijk op suneclipse.nl en organiseer voor een relatief klein bedrag de ideale oplossing.
Echt een necro dit maar ik vind bijna 100 euro per raampje nou niet echt cheap.. vooral niet voor een scherm met wat zuignappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:55
Kunt ook infrarood filter op je glasplaten plaatsen, dan hou je al heel deel van warmte buiten, en kan je gewoon je gordijnen stuk open laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:13
TTMJ! schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:19:
Echt een necro dit maar ik vind bijna 100 euro per raampje nou niet echt cheap.. vooral niet voor een scherm met wat zuignappen
Hier is het bijna de helft goedkoper
https://www.zwartgroen.nl...zonwering-met-zuignappen/

Je kunt het wellicht ook goedkoper zelf maken.

Zuignappen met schroefdraad:
https://www.amazon.nl/zui...kartelmoer/dp/B098DKMM92/

Doek:
https://www.zwartgroen.nl...oek/schaduwdoek-maatwerk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TTMJ! schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:19:
[...]Echt een necro dit maar ik vind bijna 100 euro per raampje nou niet echt cheap.. vooral niet voor een scherm met wat zuignappen
?? Ik zie nergens een budget staan? Wat is het je waard? Zelf klussen kan natuurlijk ook. Je hebt er kennelijk een klein jaar over kunnen nadenken, dus ik verwacht dat dat wel goed komt. :) Tot volgend jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Die is flink misleidend kwa prijs afhankelijk van de grootte. Als je minder dan 5m^2 besteld komt er 200% bovenop :P

Daarnaast lijkt die site sowieso stuk, ik kan niet eens bestellen voor mijn vrij standaard draaikiepramen van 1x2m

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1