CV en wasmachine op dezelfde sifon?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Topic nummer 1600 met deze vraag geloof ik.

Wij hebben een wasmachine en droger op zolder, deze stonden origineel een verdieping lager in de badkamer.
De vorige bewoner heeft hiervoor een afvoer gemaakt gebeund.
Ik wil dit gaan fixen. Niet zo moelijk.

Wat het moeilijk maakt is dat we een CV op zolder hebben die vrij weinig gebruikt word, omdat we sinds een jaar een airco beneden hebben die het gros van het verwarmen op zich neemt. Hierdoor droogt de sifon van de CV op en eenmaal per 2-3 maanden moet ik er water door gieten omdat er opeens een enorme rioollucht aanwezig is.

De standleiding van het riool is zover ik kan zien ontlucht door middel van een pijp door het dak. Deze is zover ik weet afgetakt van het riool een verdieping lager in de badkamer. Ik vermoed dat deze op dezelfde pijp als het bad zit? Enfin, mijn vermoeden is niet dat de wasmachine de sifon leeg trekt, want de wasmachine staat bijna elke dag aan, en dit probleem doet zich vrij consistent voor en met lange tussenpozen.

Nu lees ik overal online dat men juist de CV op een aparte sifon wil van de wasmachine. Waarom is dit?
Mijn gedachte in deze situatie: als ik ze op dezelfde sifon heb, dan loopt de CV sifon niet meer droog.

Gezien ik op dit moment geen problemen heb met afvoer (ondanks dat alles 40mm PVC is), in hoeverre is dit een probleem met een enkele sifon?

Hier de huidige situatie in foto's en schematisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpA8kwVVftiharPn-xpZYfCR214=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnFZNmTGtGqFdcVrTAjZCPif.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE4fz80ZmM9WBxNMrTsdWulOmmI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBB1UPnqB2aoz01he1PGuaVo.jpg?f=fotoalbum_tile

Links: onderaan is de aansluiting op de standleiding in de vloer, dan omhoog met 2 sifons, linker sifon voor CV, rechter sifon voor wasmachine/droger. De wasmachine/droger leiding heeft nog een Y stuk.
Rechts: het CV stuk met overdruk ventiel, koperen afvoer en flex afvoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjlYKszRNBVRMZsUHZD9XzbISo4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nn2yEXYDlqTz4euY0WbAqvZT.png?f=user_large

Mijn voorgestelde nieuwe situatie is dan als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx7iUpDuWl241p4dJMYW6Zl0290=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1ErPmCk7Cl8xkbZMzDQnFbxC.png?f=user_large

Andere oplossing die ik heb bedacht is een sifon zonder waterslot, maar dat werkt mechanisch en ik ben bang dat het CV condenswater, dat waarschijnlijk vrij verontreinigd is, dit snel laat vastlopen en het niet duurzaam is.

Mocht overlopen / terugslag een probleem zijn bij een enkele sifon, kan een terugslagklep dan uitkomst bieden? Gaat dat langer mee dan zo'n waterloos sifon?

Ik had ook nog bedacht om alle CV afvoer met van die manchetten dicht te maken, maar het overdrukventiel is helemaal open, dus dat werkt helaas niet.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 15:47
Giet eerst eens wat olie (olijfolie, maisolie, wat je maar in je keukenkastje hebt staan). Dat dekt het water in de sifon af zodat het niet verdampt, en lost vaak zo'n probleem op.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:48

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dit zo netjes maken zie ik geen problemen in. Beter dan wat het was, en wel hierom:
De CV ketel geeft langere perioden weinig tot geen afvoer dus zou je met warm weer enige stank kunnen krijgen wanneer er te veel water verdampt.
De wasmachine / droger geven meer constant (dagelijks / meermaals per week) afvoer dus staat de syfon eigenlijk altijd gevuld.
De keerzijde is dat wanneer het syfon verstopt raakt, de CV gewoon zijn afvoer geeft. Dat kan in de winter, bij lang/veel/hard branden, ook veel water geven. Als dat niet weg kan, heb je een mooi privé zwembad.

Overigens de oplossing van wat natuurlijke olie er in gieten helpt prima: voordat de olie is verdampt moet er nogal wat gebeuren.

Mevrouw Waterbeesje heeft de wasmachine en droger soms 6x per dag draaien op een Ø50 aangesloten om gedoe met verstoppingen vóór te zijn; maar dat moet maar net mogelijk zijn en als het goed is moet dat overkill zijn. Een wasmachinepijpje is een factortje smaller ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
(jarig!)
Waarom zou dat een probleem kunnen zijn? En als iemand dat beweert, wat zijn dan de argumenten?

Het enige dat ik kan bedenken, en wat hier ook al eens een topic was:
als de invoer van de CV gelijk of lager zit dan die van de wasmachine en de afvoer verderop wat krap bemeten is, dan bestaat er een kans dat het afvoerwater van de wasmachine uit de invoer van de CV komt.

Bij nieuwere wasmachines is die kans ook wel kleiner, want ik merk bij mijn pas nieuwe AEG 6000 wasmachine, dat die het water heel beheerst afpompt en ook in stapjes.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmert
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:08
Had ongeveer dezelfde situatie hier.

-afvoer van de CV en wasmachine zitten nu ook op dezelfde sivon.
-afvoer van de CV bijna helemaal dicht gemaakt met duct tape tegen uit drogen.

Misschien wat beun maar het werkt prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vergeet de beluchting niet.
Afvoeren lopen stukken beter als deze voldoende lucht kunnen aanzuigen of afblazen.

Afvoeren van cv ketels niet dicht maken, bij onderdruk wordt de sifon in de ketel leeg getrokken.
Dan heb je kans op rookgassen in de riolering en in de ruimte.

Ik zou de wasmachine op 1 sifon doen en de ketel en droger op 1 sifon.
Dan heeft de grootste ''vervuiler'' zijn eigen sifon.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
De opzet ziet er op zich niet problematisch uit. Wat beter kan:

- De grijze delen (40 mm) lijmen met de ervoor bedoelde PVC-lijm (in elke bouwmarkt verkrijgbaar), en niet met kit. A la https://www.hornbach.nl/p...-pvc-lijm-100-ml/4139020/
- Geen wit en grijs PVC mixen, grotere kans op lekkage op termijn. Dus, https://www.hornbach.nl/p...vc-o-40-mm-grijs/8126301/
- De boel beugelen op meerdere plekken, met een handje van zulke zadels: https://www.hornbach.nl/p/martens-zadel-pvc-40-mm/4106136/

De hoogte lijkt goed over nagedacht, daar zou ik niks aan doen.

Check even goed of je stukken koopt die op elkaar passen (male/female). En als je gaat zagen, dat je een stukje overlap nodig hebt om het in elkaar te schuiven. En zet eerst een keer alles los in/op elkaar voordat je begint met lijmen, want eenmaal gelijmd is dat het dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 12-06-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 08:45
alles leuk een aardig maar ide inlaat combinatie links onderin moet je wel verplaatsen naar omhoog,
of vervangen voor een nieuwere. en verplaatsen anders krijg je daar een lekkage,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Die kan ik niet verplaatsen, dan zou de hele ketel verplaatst moeten worden, dus ik zou liever de ingang van de wasmachine en droger lager maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
_eLMo_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:02:
Die kan ik niet verplaatsen, dan zou de hele ketel verplaatst moeten worden, dus ik zou liever de ingang van de wasmachine en droger lager maken.
maar je afvoer van je cv ketel zit wel 30 centimeter hoger das dan toch vreemt.
doe eens een foto van je cv ketel voorkant met alledrie de afvoeren erop ?
dan kan ik kijken wat er speelt. soms kan iets wel soms kan iets niet.
(maar ik zie wel dat het zeer beperkt is kwa ruimte dat is zo wel te zien)

onderste t stuk boven de lijmmof doorzagen. het t stuk dus op een beetje een vreemde plek doorzagen
en de rest die overblijft verwijderen met een elektrische verfbrander. platte schroevendraaier stanleymes waterpomptang etc. en dus geen vlam gebruiken. let wel op dat je de binnen kant niet verwarmt anders moet je die ook verwijderen. als je iets langer ervaring hebt met een verfbrander kan je ook het rest stukje uit de bocht krijgen. maar dat is zeg maar pas mogelijk als je het drie keer hebt gedaan en niet echt voor beginners.
dan kan je de sifon op het rest stukje pvc lijmen. maar wel goed laten afkoelen ontvetten en genoeg lijm.
en last but least zorg wel dat er altijd nog een bakje onder kan ivm aftappen anders dan is het vervelendt.
(nu zit je sifon 10 centimeter lager en heb je iets meer speling voor je afvoer overloopt zeg maar)

mocht je toch het stukje pijip eruit willen halen/moet halen kan dat ook.
zie https://www.youtube.com/watch?v=d_V4W9Jfld8

is best een leukje klus voor een beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik vermoed dat je iets anders bedoelt met "linker inlaatcombinatie" dan ik denk? Ik dacht dat je de complete pijp met ingangen van de CV bedoelde. Maar je doelt wellicht gewoon op de sifon / het waterslot?

De bijgevoegde foto's laten alles zien, maar je moet er wel even op klikken anders zie je maar de helft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a24ZAqDjTm7qYmUQ2exEcvDXSaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBB1UPnqB2aoz01he1PGuaVo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8I3Jx7-EHVU0EFZiI14smpB_RY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnFZNmTGtGqFdcVrTAjZCPif.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
(jarig!)
Wat zit daar linksonder, half verscholen achter de geïsoleerde buis?
Dat lijkt toch op een inlaatcombi.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ah, heet dat zo? Dat staat op het schema ook, een overdrukventiel van aanvoer of retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@_eLMo_ wat @JukeboxBill zegt dus. inlaatcombinatie. omdat hij op de koud waterleiding zit.
(een inlaat combinatie heeft een afsluiter keerklep en een overdruk ventiel in een behuizing)
een overduk ventiel cv zijdig is alleen een overduk ventiel. zit in je cv leidingen of je cv ketel.

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 13-06-2023 14:48 ]

Pagina: 1