A of B netwerkaansluiting toepassen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 15:13
Hallo allen,

Ik heb een vraag aan de netwerk techneuten.

We zijn nu ons huis aan het renoveren hier in Duitsland. En heb voor me zelf ook een compleet netwerk aangelegd aan kabels.

In elke kamer zijn twee netwerkaansluitingen.
Alles via een cat7a Simplex kabel. Geen duplex.

In de kelder heb ik een netwerkkast 19" aan de muur.

Hier komen twee switches en twee Patchpanels.
Want we gaan een verdieping verhuren. Dus niet alles op 1 netwerk.

Nu is mijn vraag:
Ik moet nu alles dus aansluiten. En wil graag weten wat veel voorkomend is in Europa. Aansluiting A of B? Ik heb gehoord ik Amerika bijvoorbeeld is alles op A.

Ik bedoel dan de kabel wat ik met een Punchtool moet doen.

En als ik bijvoorbeeld voor B ga, moet ik dan alles B dus ook de Patchpanels? Of maakt dat niet uit?

Beste antwoord (via theduke1989 op 12-06-2023 14:08)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
b.

en eigenlijk maakt het niet zo uit, zolang je ALLES maar het zelfde doet,

maar b is volgens mij het meest gebruikte.

zou alleen een ''normale'' kabel gebruiken.
koper, vaste core. 6a is meer dan genoeg.

misschien zou je langs dikke stroom kabels wat anders willen, Maar zelfs dat vind ik tegenwoordig overkill. Heb een setje utp 6a (ofzo) langs 4 dikke hoofstroomkabels lopen, geen enkel probleem.

[ Voor 54% gewijzigd door jack zomer op 11-06-2023 11:38 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
b.

en eigenlijk maakt het niet zo uit, zolang je ALLES maar het zelfde doet,

maar b is volgens mij het meest gebruikte.

zou alleen een ''normale'' kabel gebruiken.
koper, vaste core. 6a is meer dan genoeg.

misschien zou je langs dikke stroom kabels wat anders willen, Maar zelfs dat vind ik tegenwoordig overkill. Heb een setje utp 6a (ofzo) langs 4 dikke hoofstroomkabels lopen, geen enkel probleem.

[ Voor 54% gewijzigd door jack zomer op 11-06-2023 11:38 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

B is gebruikelijker, maar voor het signaal maakt het niet uit.

En ja je moet aan beide kanten van de kabel hetzelfde doen, anders heb je een cross kabel gemaakt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-04 21:56
Ik zou zeggen veel plezier met het aansluiten van u Cat7A kabels. Hoop dat deze niet AWG 22 zijn want daar vind je niet veel mogelijkheden voor deze op aan te sluiten met punchtool.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:35
B

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Goed om te lezen.

Ik houdt het dan bij B.

@Dyckie ik heb inderdaad awg22
Maar de electro persoon die het gaat doen heeft 30+ jaar ervaring. Dus denk wel dat die het weet hoe het moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:19

BCC

B

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
theduke1989 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:31:
Goed om te lezen.

Ik houdt het dan bij B.

@Dyckie ik heb inderdaad awg22
Maar de electro persoon die het gaat doen heeft 30+ jaar ervaring. Dus denk wel dat die het weet hoe het moet
Dan kun je beter een patchpaneel met losse keystones nemen en dat moet die persoon van 30+ jaren ervaring ook wel weten ipv met een punchtool te werken.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Heb ook met keystones gekocht. Is een stuk duurder. maar ook direct wat flexibeler. Woi alleen weten welke groep het meest gekozen wordt.

Ik las in Amerika vaak A vandaar dat ik in d war was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
theduke1989 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:41:
Heb ook met keystones gekocht. Is een stuk duurder. maar ook direct wat flexibeler. Woi alleen weten welke groep het meest gekozen wordt.

Ik las in Amerika vaak A vandaar dat ik in d war was.
Standaard word B overal gebruikt. A word nog door sommige Amerikaanse overheden gebruikt maar is er stilletjes overal aan het uitgaan. Denk er wel ook aan dat u maar max een Cat6A verbinding gaat hebben ook al heb je een duurdere Cat7A kabel gestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:18

Wildfire

Joy to the world!

theduke1989 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:31:

[..]

Nou ken ik jouw electromannetje natuurlijk niet, maar ik kom regelmatig aansluitingen tegen die door elektriciens zijn opgeleverd en niet in orde zijn (bv. aders omgewisseld of gewoonweg niet goed genoeg aangedrukt met de LSA tool). Ik zou er in ieder geval niet per se vanuit gaan dat het dus wel goed zal gaan. :P

Ik heb mezelf aangewend dat als ik ergens aan de slag ga en er ligt al afgemonteerde bekabeling, dat ik dan eerst even test voor de zekerheid. Al regelmatig aansluitingen moeten herstellen helaas.

Wil niet zeggen dat dat in jouw geval ook zo zal zijn hoor :P

[ Voor 19% gewijzigd door Wildfire op 12-06-2023 08:09 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Dyckie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:47:
[...]

Standaard word B overal gebruikt. A word nog door sommige Amerikaanse overheden gebruikt maar is er stilletjes overal aan het uitgaan. Denk er wel ook aan dat u maar max een Cat6A verbinding gaat hebben ook al heb je een duurdere Cat7A kabel gestoken.
Ik heb bewust voor cat7 gekozen om futureproof te zijn.
UTP dozen kunnen later misschien cat7/ of zelfs nu cat8 zijn en dan is het makkelijker dat verwisselen dan bijvoorbeeld de kabels in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Alleen ga je zeer waarschijnlijk Cat7 thuis niet kunnen termineren volgens de spec. Signaaltechnisch maak je waarschijnlijk Cat6A als je het netjes doet. Cat7 gebruikt namelijk speciale stekkers, geen 8P8C (RJ-45).
Uitzondering is als je een netwerk engineer bent en de materialen en kennis hebt om Cat7 op zijn speciale stekkers te termineren.
Als je 8P8C keystones of patchpanel gebruikt is het max. Cat6a.

Cat7 bekabeling kopen is daarom eigenlijk zonde van je geld. Ik weet niet of je al het spul al hebt, anders raad ik aan Cat6a materiaal te kopen. Zie ook: https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it

Zelf ben ik voor UTP Cat6, dus niet A, gegaan omdat mijn langste run ~30 meter is thuis.
Scheelt ook pielen met afscherming. Dat is in huis doorgaans overkill. Ik heb er wel eentje, maar dat is een FTP Cat5e welke er al lag van een vorige bewoner. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 12-06-2023 14:23 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ultraman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:20:
Cat7 bekabeling kopen is daarom eigenlijk zonde van je geld.
En ook extreem moeilijk om mee te werken aangezien de normale spullen niet gemaakt zijn voor hoe dik cat7 kabel is. 't kán wel maar met veel moeite.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is ook niet future -proof: 25GbE vereist Cat8. Er is geen Ethernet standaard dat Cat7 eist

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1