GPU vs videokaart begrippen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 18:32
In het artikel nieuws: 'Gigabyte RTX 30- en RTX 40-gpu's zijn gevoelig voor scheuren in pcb' wordt de term gpu gebruikt voor de gehele videokaart.

Het gaat niet om “Gigabyte RTX 30- en RTX 40-gpu's” maar om “videokaarten van Gigabyte gebaseerd op Nvidia’s RTX 30- en RTX 40-gpu's”.

Nu is dat misschien wat lang voor een titel, maar dat is natuurlijk geen reden om de begrippen dan maar verkeerd te gebruiken.

In plaats van “'Gigabyte RTX 30- en RTX 40-gpu's zijn gevoelig voor scheuren in pcb'”
Zou kunnen “'Gigabyte RTX 30 en RTX 40 videokaarten gevoelig voor scheuren in pcb'”

Eventueel zelfs het “in pcb” er af, dat is impliciet wel duidelijk. Maar een GPU is niet een videokaart en Gigabyte maakt geen GPU’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannr2
Leuk dat ik duimpjes omhoog krijg, maar wanneer reageert iemand van de redactie op deze fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:21

D4NG3R

kiwi

:)

Als je technisch correct wil zijn is de GPU inderdaad enkel de videochip, welke je bijvoorbeeld op een videokaart terugvind.

In de praktijk / volksmond / informeel worden beide echter dwars door elkaar heen gebruikt. In dat opzicht heb ik er weinig moeite mee dat er "GPU" gebruikt wordt, mits consistent. Want nu heeft het ene artikel het over een videokaart, en het andere artikel het over een GPU.

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 14-06-2023 14:34 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:26

AverageNL

Redacteur
Dank voor de feedback @Sannr2! We hadden dit topic inderdaad gemist - voor de snelste reactie mag je de auteur van het artikel altijd taggen :)

Je hebt inderdaad gelijk, de gpu is strikt genomen alleen de chip, zoals @D4NG3R ook opmerkt. Soms gebruiken we 'gpu' om tekens te besparen in de kop (of als synoniem om meerdere keren de term 'videokaart' achter elkaar te voorkomen, dat leest niet prettig). In de volksmond vinden wij dat ook prima kunnen

In dit geval past 'videokaarten' echter gewoon in de kop, dus ik heb het aangepast. Ik heb de term 'gpu's' in het artikel zelf ook een aantal keer vervangen door 'videokaarten' :)

[ Voor 9% gewijzigd door AverageNL op 14-06-2023 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sannr2
Bedankt!

Zou je ook cpu gebruiken als je het hele moederbord inclusief cpu bedoelt? Ik vind het heel vreemd om gpu te gebruiken als synoniem voor een videokaart. Soms kan je het wel als vervang gebruiken in een tekst als het ook prima is om het over de gpu te hebben (bijvoorbeeld “Ik heb een GTX 30 gpu gekocht”, terwijl je feitelijk natuurlijk niet een losse gpu koopt. Maar je hebt ook die gpu gekocht als belangrijkste onderdeel van de videokaart, dus als vervang werkt het in zo’n zin prima). Voor de leesbaarheid kan dat prettig zijn inderdaad zolang het inhoudelijk blijft kloppen. Maar het is geen synoniem en werkt hier juist heel hinderlijk door foutieve begrippen toe te passen. Een tekst met foutieve begrippen leest juist weer niet prettig.

Mijn eerste idee bij de titel was “Hoe kan een GPU nou voor scheuren zorgen?”. Blijkt dat de GPU helemaal niks met de scheuren te maken heeft, maar dat het puur een PCB probleem is. GPU kan soms een vervanging zijn voor het woord videokaart, maar is geen synoniem en je zou het ook niet zo moeten gebruiken. Zeker niet als het eigenlijk enkel om het PCB gaat en juist niet om de GPU. Als het nou specifiek om een PCB probleem gaat, zoals hier, gebruik dan die drie letters. Het is immers een PCB voor de RTX 30 en 40, dus spreken van een RTX 30 PCB is mijn inziens dan een correcte korte benaming. Dan had een korte en correcte titel ook kunnen luiden:
Gigabyte RTX 30- en RTX 40-pcb’s zijn gevoelig voor scheuren
Maar ben blij dat het aangepast is naar de videokaart nu, dat is ook goed als er ruimte is natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 09:06
D4NG3R schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:31:
Als je technisch correct wil zijn is de GPU inderdaad enkel de videochip, welke je bijvoorbeeld op een videokaart terugvind.

In de praktijk / volksmond / informeel worden beide echter dwars door elkaar heen gebruikt. In dat opzicht heb ik er weinig moeite mee dat er "GPU" gebruikt wordt, mits consistent. Want nu heeft het ene artikel het over een videokaart, en het andere artikel het over een GPU.
Als je op Tweakers een artikel leest mag je er toch wel vanuit gaan dat de gebruikte termen 'technisch correct' zijn... op een meer algemeen nieuws platform zou ik het acceptabel vinden, niet op een platform wat zich toespitst op o.a. de betreffende techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:21

D4NG3R

kiwi

:)

MicGlou schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:42:
[...]

Als je op Tweakers een artikel leest mag je er toch wel vanuit gaan dat de gebruikte termen 'technisch correct' zijn... op een meer algemeen nieuws platform zou ik het acceptabel vinden, niet op een platform wat zich toespitst op o.a. de betreffende techniek.
Het is dusdanig normaal dat vrijwel alle grote tech-nieuwsbronnen het regelmatig over GPU i.p.v. 'video/graphics card' hebben. Ik snap waar je op doelt, mij persoonlijk doet het niet zo heel veel mits consistent A of B. Niet A en B dwars door elkaar heen verschillend van artikel op artikel. :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 09:06
D4NG3R schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:47:
[...]

Het is dusdanig normaal dat vrijwel alle grote tech-nieuwsbronnen het regelmatig over GPU i.p.v. 'video/graphics card' hebben. Ik snap waar je op doelt, mij persoonlijk doet het niet zo heel veel mits consistent A of B. Niet A en B dwars door elkaar heen verschillend van artikel op artikel. :P
Dat ben ik met je eens... als je het fout doet dan wel consistent ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannr2
D4NG3R schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:47:
[...]

Maar heel vaak kun je denk ik ook GPU in plaats van videokaart gebruiken zonder het fout te doen.
  • Deze GPU is sneller dan mijn vorige GPU
  • Ik heb een betere GPU in mijn PC gestopt
  • Hoeveel sneller is deze GPU dan die andere?
  • Dit spel draait soepel op mijn nieuwe GPU
Of je in die zinnen nu GPU of videokaart gebruikt maakt niet echt uit. Immers is de GPU de hoofd factor die de snelheid van de gehele videokaart bepaalt. Dus dan kan je prima zowel naar de GPU of naar de videokaart verwijzen zonder de kern van het verhaal te veranderen. Dat het geen synoniemen zijn maakt dan niet uit.

Maar hier ging het echt specifiek om het PCB en juist niet om de GPU. Hooguit om PCB’s die Gigabyte gebruikt met bepaalde GPU’s.
Pagina: 1