Zakelijke garantie B2B

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob789
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-06-2023
Hallo,

Ik zit al een tijdje met een aantal vragen hoe de garantieprocedure nu eigenlijk werkt in de volledige chain (particulier - verkoper - groothandel leverancier - producent).
Zal een redelijk lange tekst worden :)

Ik wil werken vanuit het standpunt als verkoper en dus niet als particulier.
Ik ben woonachtig te België (denk niet dat dit enig verschil gaat uitmaken).

Dus stel je ben een kleine IT shop, verkoop van desktop, laptops en ook bijhorende reparaties.
Na onderzoek blijkt bv CPU kapot te zijn (geen zichtbare schade dus normaal is garantie voor de particulier van toepassing). Dit binnen de 2 jaar.

1) Particulier komt bij jou (verkoper) en het is niet bij jou gekocht. (Lijkt misschien onlogisch maar gebeurd toch vaak)
Mijn gedacht:
Wettelijke garantie van 2 jaar uiteraard niet van toepassing voor particulier want niet bij jou gekocht.
CPU vervanging zal de particulier dus een nieuwe moeten betalen.

Echter kan de particulier dan niet met de kapotte CPU naar zijn winkel gaan en geld terugvragen of zich wenden tot de producent? Maakt het verschil uit als het een prebuilt, laten bouwen of zelf gebouwd is?
Kan jij als degene die de CPU vervangen heeft zich wenden tot de producent (lijk mij niet mogelijk)?
Moet er een refund aangeboden worden of enkel een vervangend of gerepareerd product? De particulier gaat uiteraard niets kunnen doen met 2 CPU's?

2) Particulier komt bij jou (verkoper) en het is bij jou gekocht
Mijn gedacht:
Wettelijke garantie van 2 jaar uiteraard van toepassing voor particulier.
Ik kan dit verhalen op mijn leverancier of producent.

Moet de leverancier de garantietermijn van de producent bieden? Kan die en wat als die minder is dan 2 jaar?
Wat met wachttijden? Je kan de klant toch niet laten wachten tot de leverancier/producent voor een vervangend of gerepareerd product zorgt? Je kan er gewoon 1 uit je stock gebruiken in de tussentijd maar ik ga ervan uit dat je te klein bent voor een (grote) stock aan te houden of het een product is dat je niet op stock hebt en zelden gebruikt wordt. Dus kan je "eisen" aan je leverancier of producent dat ze je vervangende aankoop crediteren (want als ze de originele aankoop crediteren kan er een prijsverschil zijn)?

En wat dan specifiek met laptops? Is het afgeraden om deze open te doen zolang deze in garantie zijn (dus retour naar producent en klant laptop kwijt voor paar weken?) Garantiestickers zijn misschien niet geldig maar sowieso dat dit problemen gaat geven.

3) Heeft eigenlijk niets met garantie te maken, maar waar haalt men vervangingsonderdelen voor laptops (vooral moederborden ed)? :)

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:33
Als een klant iets elders gekocht heeft ben jij voor de garantie niks verschuldigd. Je kunt de klant dus laten kiezen: nu vervangen op eigen kosten of via de oorspronkelijke verkoper laten repareren. Mocht de fabrikant werken met fabrieksgarantie op serienummer kan je evt dat traject nog in gaan voor de klant, maar je bent niks verplicht.

Verder is afspraken maken met leveranciers over retouren onderdeel van ondernemen. Je kunt het doorsturen en wachten op reparatie of vervanging, dan wacht je klant. Duurt dat te lang zal je wat anders moeten bedenken. Heb je afspraken met leveranciers dat ze bij defecten crediteren, kan je een vervangend product bestellen of uit voorraad vervangen en ben je snel klaar.

Verder zal je als ondernemer ongetwijfeld gevallen krijgen waarbij de klant volgens de wet recht heeft op herstel of vervanging, maar waarbij je het zelf niet of deels kunt claimen bij je leverancier of fabrikant. Dat noemen we ondernemersrisico, je moet zorgen dat je marges gemiddeld hoog genoeg zijn zodat je dat soort dingen zo nu en dan op kunt vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:59
Bob789 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:43:

Mijn gedacht:
Wettelijke garantie van 2 jaar uiteraard van toepassing voor particulier.
Ik kan dit verhalen op mijn leverancier of producent.

Moet de leverancier de garantietermijn van de producent bieden? Kan die en wat als die minder is dan 2 jaar?
Wat met wachttijden? Je kan de klant toch niet laten wachten tot de leverancier/producent voor een vervangend of gerepareerd product zorgt? Je kan er gewoon 1 uit je stock gebruiken in de tussentijd maar ik ga ervan uit dat je te klein bent voor een (grote) stock aan te houden of het een product is dat je niet op stock hebt en zelden gebruikt wordt. Dus kan je "eisen" aan je leverancier of producent dat ze je vervangende aankoop crediteren (want als ze de originele aankoop crediteren kan er een prijsverschil zijn)?
Volgens mij zijn dit soort zaken in het B2B kanaal vaak gewoon onderhandelbaar. Ik heb wel eens gezien dat je bijv. als afnemer (grote) kortingen kan krijgen als je (een deel van) het risico zelf op je neemt bij B2B aankopen en dus inkoopt met verminderde of geen garantie bij distributeurs. Je zal ook bepaalde rechten hebben bij jouw leveranciers, maar deze zullen over het algemeen niet zo goed zijn als de rechten die een consument bij jou heeft.
En wat dan specifiek met laptops? Is het afgeraden om deze open te doen zolang deze in garantie zijn (dus retour naar producent en klant laptop kwijt voor paar weken?) Garantiestickers zijn misschien niet geldig maar sowieso dat dit problemen gaat geven.
Laptops over het algemeen zolang nog in fabrieksgarantie door de gecertificeerde reparateur van de fabrikant laten afhandelen. Wel netjes deze afhandeling doen voor jouw klanten. Maar zorg er wel voor dat wanneer de fabrikant verzaakt (bijvoorbeeld reparatie duurt erg lang) dat je jouw klant op andere wijze verder kan helpen, bijvoorbeeld door een leen machine te leveren. De klant mag immers wettelijk gezien niet teveel hinder ondervinden van een garantie traject.
3) Heeft eigenlijk niets met garantie te maken, maar waar haalt men vervangingsonderdelen voor laptops (vooral moederborden ed)? :)

Alvast bedankt voor de reacties!
Soms heb je daar leveranciers voor, sommige merken doen dat echter niet en dan kan je afhankelijk zijn van niet originele onderdelen of refurbished parts die via alternatieve kanalen op de markt komen. Vaak zijn dat soort reparaties ook niet echt rendabel, tenzij je de mogelijkheden hebt om de originele onderdelen zelf te repareren (zie bijv Louis Rossman's kanaal op youtube).

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 11-06-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je noemt de wettelijke garantie van 2 jaar, maar vergeet niet dat je gewoon mag verwachten van een desktop dat die langer dan 2 jaar mee draait, en het anders (buiten garantie) bij particuliere koop alsnog moet worden opgelost door de verkoper.

B2B vervallen eigenlijk alle normale regels, het enige dat dan wettelijk geregeld blijft is dat het product conform advertentie moet zijn bij aankoop. Alles daarna zit in de overeenkomst.

Als verkoper ben je richting de particulier altijd verantwoordelijk voor het bieden van een oplossing, afhankelijk van de prijs en het type product kan dat tot een jaar of 6 na aankoop zijn.
Als verkoper moet jij zelf met je leverancier duidelijke afspraken maken over dingen die jij van ze koopt, om te zorgen dat een kapotte processor gewoon via hun RMA-proces vervangen wordt, maar dat staat verder helemaal los van de verplichtingen die jij aan een particuliere koper hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:59
Oon schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:30:
Je noemt de wettelijke garantie van 2 jaar, maar vergeet niet dat je gewoon mag verwachten van een desktop dat die langer dan 2 jaar mee draait, en het anders (buiten garantie) bij particuliere koop alsnog moet worden opgelost door de verkoper.
Is dat in België ook zo, ik weet dat wij in Nederland die wetgeving eigenlijk hebben opgerekt, maar ik meende dat België wat strakker op zat met meer gedefinieerde termijnen, als ik het bijvoorbeeld met Belgen namelijk heb over wat hier in de volksmond garantie heet (wetgeving omtrent conformiteit) dan volgen de Belgen dat al snel niet meer, en vinden ze het maar erg complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob789
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-06-2023
Dennism schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Is dat in België ook zo, ik weet dat wij in Nederland die wetgeving eigenlijk hebben opgerekt, maar ik meende dat België wat strakker op zat met meer gedefinieerde termijnen, als ik het bijvoorbeeld met Belgen namelijk heb over wat hier in de volksmond garantie heet (wetgeving omtrent conformiteit) dan volgen de Belgen dat al snel niet meer, en vinden ze het maar erg complex.
Ik heb het voor de zekerheid nog eens opgezocht en in België is er nog altijd sprake van de 2 jaar wettelijke garantie. Gedurende die periode worden alle fouten geacht fabricage fouten te zijn tenzij de verkoper anders kan bewijzen.
Daarna kan er eventueel nog aanspraak gemaakt worden op een commerciële garantie of fabrieksgarantie indien die er zou zijn. Dus als er geen commerciële garantie gegeven of verkocht is, dan is de verkoper volledig vrij van verplichtingen (of dat lees ik toch zo).

[ Voor 7% gewijzigd door Bob789 op 11-06-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 20:07

JustDutch

was ambtenaar :)

Bob789 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:43:

1) Particulier komt bij jou (verkoper) en het is niet bij jou gekocht. (Lijkt misschien onlogisch maar gebeurd toch vaak)
De particulier moet zich wenden tot de partij waar hij het product gekocht heeft. Bestaat deze partij niet meer, dan kan de particulier zich tot de fabrikant wenden, maar echter alleen voor de fabrieksgarantie.
Jij bent verantwoordelijk voor de garantie. Als de partij waar jij het koopt (groothandel?) minder garantie geeft dan de 2 jaar, dan ligt het risico bij jou. Kortom, de voorwaarden op basis waarvan jij inkoopt, bepalen wat jouw risico is. Je gaat B2B over het algemeen maar 1 stapje terug in de keten (uitzonderingen daargelaten, maar dit zal denk ik bij consumenten ICT niet vaak voorkomen).
Ik zou het artikelnummer invoeren in een zoekmachine en kijken wie het aanbiedt. Er zijn vast wel groothandels die ook onderdelen verkopen. En anders kun je B2B altijd de salesorganisatie in NL bellen met deze vraag.

Forza Mucca

Pagina: 1