Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kannamori
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-06 14:06
Ik ben laatst eindelijk uit huis gegaan en ben verhuisd naar een klein appartementje met een balkon. Heerlijk plekje. Maar ik wou weten of ik toch nog een beetje kon verduurzamen en besparen op mijn energie rekening. Ik heb op het internet mensen gezien die één of twee zonnepanelen hadden gemonteerd op hun balkon en wou weten of het mogelijk was om hetzelfde te doen. Volgens mij kunnen sommige omvormers onder een bepaald vermogen direct op het stopcontact aangesloten kan worden. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
Heb je al gezocht op bijvoorbeeld 'zonnepaneel met stekker'?

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 11-06-2023 10:36 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:03
Lidl-shop.nl heeft ze te koop.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:46
ketelklets heeft hier onlangs een filmpje van gemaakt:

YouTube: Balkon zonnepanelen (Balkonzon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:32
Je bent inderdaad op zoek naar een zonnepaneel met stekker, verkrijgbaar op diverse plaatsen waaronder de Lidl (webshop) en energieleveranciers zoals Essent.

Nu houdt dat meestal niet in dat het een kwestie is van kopen en de stekker en in steken, maar je moet bijvoorbeeld bij de variant van de Lidl het buitenstopcontact vervangen door een speciale weerbestendige variant, dit moet je altijd door iemand met verstand van electra laten doen (bijv. een elektricien).

De omvormer waar je het over hebt is de zogenaamde micro-inverter, deze kleine omvormers kun je achter het paneel monteren.

De sets zijn overigens niet meer dan de combinatie van een normaal zonnepaneel, een micro-inverter, bevestigingsmateriaal en wat kabels.
Je kunt dit ook allemaal los kopen, al is een set wel gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zit natuurlijk wel het nodige kwaliteitsverschil tussen de Lidl oplossing en Balkonzon.

Zo is bij Lidl niks terug te vinden over de gebruikte panelen. Er wordt 150Wp per paneel genoemd. Je hebt 4 panelen nodig om tot 600W te komen. Dan zit je op 4x300=1200 euro. Garantie? Geen idee.

Bij Balkonzon heb je een klasse-A paneel van JA Solar met een Enphase IQ7+ omvormer van max 295W. Met 2 panelen en 2 omvormers ben je dus klaar. Een set met 2 panelen kost je 899 euro. 10 jaar productgarantie en 25 jaar vermogensgarantie.

Aangezien je je geld maar 1x kan uitgeven en ik altijd voor kwaliteit kies, lijkt de Balkonzon oplossing hier toch wel de winnaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 11-06-2023 11:39 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kannamori
Ik heb een plek gevonden die nieuwe 285WP polycrystalline panelen verkoopt voor 72 euro per stuk. Zou het waard zijn om daar eentje van te kopen en apart hier een micro-inverter bij te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De eerste vragen die ik dan heb zijn:
Is het huur of koop? Mag dit van je verhuurder? Mag dit van de VVE?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kannamori
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG3WTya_ngRoPvQdyj9mCO69Nk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JfrOprQANa8nGLeMm2RFeaY.jpg?f=fotoalbum_large De details van het paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Wat is je doel? Wat is je budget? Zo goedkoop mogelijk? Of zoveel mogelijk opwekking?
Een 285Wp paneel zal in praktijk onder optimale omstandigheden (veel zon, lage temperatuur) max ong. 240W opleveren. Dan zit je met 2 stuks op 480W (terwijl je op een stopcontact 600W mag invoeren). Met de Balkonzon oplossing heb je een 370Wp paneel, dus max ong 314W. De omvormers doen 295W elk, dus 590W totaal. Als het om de maximale opwekking gaat die via het stopcontact kan, ook hier weer Balkonzon.

[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 11-06-2023 11:57 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kannamori
True schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:48:
De eerste vragen die ik dan heb zijn:
Is het huur of koop? Mag dit van je verhuurder? Mag dit van de VVE?
Ik moet hier wel een zelf aangebrachte voorziening aanvraag doen bij Accolade (mijn verhuurder) maar van wat ik heb gehoord doen zij hier niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kannamori
Microkid schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:51:
Wat is je doel? Wat is je budget? Een 285Wp paneel zal in praktijk onder optimale omstandigheden (veel zon, lage temperatuur) max ong. 240W opleveren. Dan zit je met 2 stuks op 480W (terwijl je op een stopcontact 600W mag invoeren). Met de Balkonzon oplossing heb je een 370Wp paneel, dus max ong 314W. De omvormers doen 295W elk, dus 590W totaal. Als het om de maximale opwekking gaat die via het stopcontact kan, ook hier weer Balkonzon.
Mijn doel is om mijn verbruik op het netstroom te verminderen en het verbruik bij het thuiswerken te compenseren. Ik maak hierbij al gebruik van een dynamisch contract maar het kan nog altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Kannamori schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Mijn doel is om mijn verbruik op het netstroom te verminderen en het verbruik bij het thuiswerken te compenseren. Ik maak hierbij al gebruik van een dynamisch contract maar het kan nog altijd beter.
Ja, dat snappen we. Echter wat zijn je criteria? Budget? Of wil je voor maximale opwekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kannamori
Microkid schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Ja, dat snappen we. Echter wat zijn je criteria? Budget? Of wil je voor maximale opwekking?
Ik heb alleen maar ruimte voor een enkel paneel dus ik hoef niet rekening te houden met uitbreiding. Mijn budget zit tussen de 300 en 400 euro. Klopt het ook dat blauwe panelen minder piekvermogen hebben maar beter werken bij bewolking in tegenstelling tot de zwarte?

[ Voor 14% gewijzigd door Kannamori op 11-06-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Zwarte monokristallijne zonnepanelen zijn nét iets efficiënter dan blauwe panelen.
Met 1 paneel zou ik de Balkonzon versie kiezen. Dan heb je ong 300kW per jaar. De Lidl oplossing vereist 2 panelen voor dezelfde opwekking, dus dat gaat niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:15
zonnepanelen, dynamisch contract, terugverdientijd zijn 3 woorden die moeilijk samengaan. lees dit artikel maar eens: https://www.anwb.nl/huis/...gleveren-met-anwb-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
70 euro voor een 285Wp paneel is behoorlijk hoog.
Polycrystallijn en nieuw? Hoeveel jaar hebben die ergens in een schuur gelegen?

(De 285W bij in Nederland bijna niet voorkomende referentie omstandigheden, 80% daarvan is het wel... )

Je hebt ruimte voor 1 paneel? Wat is 1 paneel?
Dit of dit?

(Via marktplaats - met de risico's die daar bij horen zijn veel lagere prijzen te vinden voor die 550W joekels)

Omvormer van relatief bekend chinees merk bij bekende zonnepaneelwebshop
https://www.solar-bouwmar...mvormer.html?id=281095099
Hier een stekker aan maken
https://www.solar-bouwmar...met-connector-1-fase.html

Al nagedacht hoe je zorgt dat het ding niet van het balkon waait?

En dan even context: PV opstellingen met stekker mogen niet meer door professionals geplaatst worden. Dit omdat er heel makkelijk onveilige situaties mee gemaakt kunnen worden. In theorie gaat 1x500W (omvormer vermogen) goed mits het bij 1 set per groep blijft. En de meeste mensen hebben geen benul van welke stopcontacten bij welke groep horen... En in sommige woningen is het ronduit raar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:15
In Duitsland is dit een veel meer voorkomend fenomeen. Geen idee waarom het in Nederland nog niet is aangeslagen. Als je bijvoorbeeld op mydealz.de naar "balkonkraftwerk" zoekt, staat het bol van de aanbiedingen.

Anyway, begin eens met opmeten hoeveel ruimte je nu echt hebt voor je balkon solar opstelling. Meet dan ook uit dat er beugels aan het balkon komen om het paneel iets naar boven te richten, en wellicht kan je er toch wel 2 kwijt. Dan kom je wellicht al aan 600wp.

Want "ik heb ruimte voor 1 paneel" zegt helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Pagina: 1