Tweede huis op één adres aansluiten op internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorwyn
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-05 22:58
Beste Tweakers,

Mijn ouders gaan in een mantelzorgwoning op ons erf wonen. Ik ben aan het puzzelen welke kabel(s) ik het beste kan aanleggen tussen ons huis en de mantelzorgwoning om internet en vaste telefoon door te trekken. Beide woningen blijven op één adres staan, dus de netwerkbeheerder (KPN) wil geen tweede aansluiting voor de mantelzorgwoning aanleggen.

Er is nu een geul gegraven tussen het huis en de plek waar de mantelzorgwoning komt voor het doortrekken van water en elektra, dus ik moet nu gaan bepalen welke kabels handig zijn, voordat de geul weer dichtgaat.

Situatie:
- Er is 1 ISRA/DSL hoofdaansluiting in ons huis. Hierop is de KPN Experia Box V10a aangesloten
- We zitten in het buitengebied dus er is (nog) geen glasvezel
- De KPN Experia Box heeft een RJ11 uitgang voor vaste telefonie. Deze gebruiken wij nu niet. Mijn ouders willen in de mantelzorgwoning wel een vaste telefoon.
- Verder heeft de KPN Experia Box ethernet/UTP uitgangen die nu worden gebruikt voor tv’s en computers
- De mantelzorgwoning komt ca. 75 meter verderop op het perceel te staan.
- Mijn ouders willen: (1) een vaste telefoon, (2) bekabeld internet voor een laptop en tv en (3) WiFi. Supersnel internet is niet nodig, maar het moet natuurlijk wel fatsoenlijk werken.

Mijn idee is nu om:
- één UTP6 of UTP7 kabel van 100 meter te leggen tussen de Experia Box van het huis en een (nog te kopen) Netwerk Switch en (van daaruit) WiFi Access Point in de mantelzorgwoning
- een telefoonkabel (RJ11) van 100 meter te leggen tussen de Experia Box van het huis en een telefoonstation in de mantelzorgwoning

Gaat dit werken? Zijn er betere alternatieven? Zijn er nog andere kabels nodig? Is het bijvoorbeeld handig om een tweede UTP-kabel door te trekken?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Xorwyn op 12-06-2023 05:51)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

PD2JK schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:06:
I.p.v. die telefoonkabel zou ik een tweede netwerkkabel aanleggen en die voor het telefoonsignaal gebruiken. Als het een kwalitatief goede kabel is, komt het ook de spraakkwaliteit ten goede.
Dit. Ik zou ook meerdere UTP kabels trekken ipv een UTP en een telefoonkabel.
Telefonie gaat ook prima over UTP namelijk. Hell, als je RJ45 jacks aan de wand hangt kan je zelfs de RJ11 stekker van een telefoon zo er in jassen. Niet het meest ideaal voor de RJ45 jack maar het maakt wel contact en valt er niet uit. Of je zet een RJ45 stekker aan de draad van de telefoon om het netjes te doen. Wil ook prima.

Daarbij heb je kans dat 100meter ietwat veel is voor analoge telefonie. Gezien je vanuit de experiabox analoog krijgt en de signaalsterkte daar van wat zwakjes kan zijn, red je de 100m misschien niet. Je zou eens kunnen kijken naar een VoIP adapter en die over de tweede UTP kabel sturen mocht het signaal te zwak zijn. UTP en 100meter wil prima.
_eLMo_ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:10:
Niet wat je vraagt, maar wel ongevraagd advies: zorg dat wanneer je elektra naar het huisje trekt, je gelijk 6mm2 3-fase kabel erheen legt. Ook al sluit je nu maar 1-fase op 20A aan ofzo, als je in de toekomst zonnepanelen erop wil, of je wil je thuisaccu daar neer hangen ben je erg blij dat die dikke kabel al ligt ;)
En dit idd. Als je in de toekomst wat leuks wil gaan doen, ben je blij dat je overkill bent gegaan. Voor de kosten hoef je het niet te laten enzo.
Elektrisch koken, warmtepomp, zonnepanelen, thuisaccu, etc. Allemaal grote dingen, we zitten in een energietransitie waardoor sommige dingen verplicht worden of je enige optie om te gebruiken. Dan ben je blij dat je die kabel niet weer hoeft op te graven.

Edit: Eigenlijk ook met UTP. Trek er maar gewoon zoveel als je kan en de beste kwaliteit die je je kan veroorloven.

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 11-06-2023 09:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

I.p.v. die telefoonkabel zou ik een tweede netwerkkabel aanleggen en die voor het telefoonsignaal gebruiken. Als het een kwalitatief goede kabel is, komt het ook de spraakkwaliteit ten goede.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Niet wat je vraagt, maar wel ongevraagd advies: zorg dat wanneer je elektra naar het huisje trekt, je gelijk 6mm2 3-fase kabel erheen legt. Ook al sluit je nu maar 1-fase op 20A aan ofzo, als je in de toekomst zonnepanelen erop wil, of je wil je thuisaccu daar neer hangen ben je erg blij dat die dikke kabel al ligt ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

PD2JK schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:06:
Dit. Ik zou ook meerdere UTP kabels trekken ipv een UTP en een telefoonkabel.
Telefonie gaat ook prima over UTP namelijk. Hell, als je RJ45 jacks aan de wand hangt kan je zelfs de RJ11 stekker van een telefoon zo er in jassen. Niet het meest ideaal voor de RJ45 jack maar het maakt wel contact en valt er niet uit. Of je zet een RJ45 stekker aan de draad van de telefoon om het netjes te doen. Wil ook prima.

Daarbij heb je kans dat 100meter ietwat veel is voor analoge telefonie. Gezien je vanuit de experiabox analoog krijgt en de signaalsterkte daar van wat zwakjes kan zijn, red je de 100m misschien niet. Je zou eens kunnen kijken naar een VoIP adapter en die over de tweede UTP kabel sturen mocht het signaal te zwak zijn. UTP en 100meter wil prima.
En dit idd. Als je in de toekomst wat leuks wil gaan doen, ben je blij dat je overkill bent gegaan. Voor de kosten hoef je het niet te laten enzo.
Elektrisch koken, warmtepomp, zonnepanelen, thuisaccu, etc. Allemaal grote dingen, we zitten in een energietransitie waardoor sommige dingen verplicht worden of je enige optie om te gebruiken. Dan ben je blij dat je die kabel niet weer hoeft op te graven.

Edit: Eigenlijk ook met UTP. Trek er maar gewoon zoveel als je kan en de beste kwaliteit die je je kan veroorloven.

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 11-06-2023 09:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Telefoon kan tegenwoordig over VOIP, dat kan zelfs met een ander KPN abonnement dan die van jullie zelf; KPN geeft gewoon de VOIP gegevens, en een VOIP telefoon of SIP-server kan die gegevens gebruiken.

Ik zou dus internet samentrekken, en telefonie via een los abonnement doen, bij KPN of bij een VOIP-provider. Dan hoef je alleen maar internet die kant op te trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:52
Oon schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:20:
Telefoon kan tegenwoordig over VOIP, dat kan zelfs met een ander KPN abonnement dan die van jullie zelf; KPN geeft gewoon de VOIP gegevens, en een VOIP telefoon of SIP-server kan die gegevens gebruiken.

Ik zou dus internet samentrekken, en telefonie via een los abonnement doen, bij KPN of bij een VOIP-provider. Dan hoef je alleen maar internet die kant op te trekken.
Dit, maar dan niet per se KPN. Ik heb hier 3 jaar geleden de Ziggo telefonie de deur uit gedaan en overgezet op CheapConnect met een VOIP telefoon.
Betaal nu 8,95 per jaar voor het nummer. Daarnaast enkele centen per minuut ipv de tarieven die KPN en Ziggo tegenwoordig vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:00
Tip: ga je voor voip, kies dan een Fritzbox als router in de mantelzorgwoning. Daar kun je direct DECT telefoons op aanmelden, de voip verbinding stel je in in de Fritzbox.

Dan heb je ook gelijk wifi en 4 netwerkaansluitingen.

[ Voor 14% gewijzigd door guido66 op 11-06-2023 09:47 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op die afstand heb je rekening te houden met spanningsval. Ik zou hier beginnen met een 5G10 (3 fase 10mm2), zeker als er eventueel een laadpunt voor EV bij moet komen.
Ben je zeker dat het altijd een mantelzorgwoning blijft of zou het als een volledig zelfstandige woning kunnen dienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Sowieso dikke mantelbuis waar je later nog wat doorheen kan trekken, glasvezel oid.
Overweeg ook een secundair allocatiepunt (een tweede stroommeter) voor de mantelzorgwoning.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xorwyn
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-05 22:58
Bedankt voor alle reacties!

Het worden dan twee kwalitatief goede UTP’s met een dikke mantelbuis waar later eventueel nog iets doorgetrokken kan worden. Ik had geen idee dat UTP voor telefonie ook werkt; top! :)

Ook bedankt voor het ongevraagde maar nuttige advies voor de elektra!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:29

elmo1

Kona Electric jan-2019

Xorwyn schreef op maandag 12 juni 2023 @ 05:55:
Bedankt voor alle reacties!

Het worden dan twee kwalitatief goede UTP’s met een dikke mantelbuis waar later eventueel nog iets doorgetrokken kan worden. Ik had geen idee dat UTP voor telefonie ook werkt; top! :)

Ook bedankt voor het ongevraagde maar nuttige advies voor de elektra!
Leg er een 2e mantelbuis naast kost amper iets en je hoeft in de toekomst niet meer open te halen. Let wel op dat je verschillende types apart legt.
Dus geen utp kabel tegen je stroom kabel aan leggen ivm vreemde storingen in de toekomst.
Zelf heb ik mijn stroomkabel in mantel buis liggen en 2e ernaast met utp kabels erin en in de grond een tyleenslang die in de toekomst de huidige tyleen slang kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@Xorwyn wat ik me wel afvraag is hoe je denkt een en ander aan te willen sluiten,

als je kpn (of eigenlijk maakt niet uit welke) dsl kabel of glas aanbieder kiets komt die dus binnen in jouw huis,

nou weet ik uit ervaring dat er in het buitengebied niet altijd geweldige dsl snelheden haalbaar zijn.

mijn vraag zou dus zijn:

1: komt er nu een 2e abbonement (op je 2e aderpaar, als je die al hebt) of ga je pairbonding aanvragen (is dat mogelijk op jouw adres) of ga je een relatief trage verbinding nu voor 2 huizen gebruiken,

2; hoe doe je dat met TV, ik neem aan dat oudere mensen ook graag een televisie willen, als je die afneemt van kpn dan betekend dat onherroepelijk NOG meer draaglast op je dsl verbinding, wanneer je straks van 2 naar bijvoorbeeld 3 streams én wat internet verkeer gaat zou dat wel eens storing kunnen gaan betekenen....

3: of heb je tv via coax want in dat geval zul je flink moeten investeren in een hele goede signaalversterker, 75mtr is namelijk een flink eindje.

4: wat men bovenstaand zegt is an sich correct maar ptsn over 75mtr kabel is verre van geweldig, als je die mensen vasten telefonie wilt bieden is het dus beter om gewoon voip aan te sluiten, in principe zou ik dus durven stellen dat je aan 1 kabel echt meer dan genoeg hebt voor digitale tv voip en internet. zelfs als je ooit nog eens glas krijgt een 2e kabel is dus eigenlijk alleen maar handig voor eventueel onvoorziene omstandigheden, maar als backup is het dan al weer niet geschikt omdat het niet via een ander pad loopt en je bij doorsteken dus alsnog beide kabels sloopt..

aan de andere kant, zal het kwa prijs niet de wereld uitmaken of je nu 1 of 2 installatiekabels door die buis jast.... als je maar zorgt dat ze aan beide uiteinden netjes in een pacht-poortje uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zou opteren voor twee mantelbuizen om data en elektrisch te scheiden. Trek overigen ook een gewoon touwtje of waslijn mee zodat je die als trekdraad kan gebruiken als je wilt uitbreiden.
Pagina: 1