Acces point in serie schakelen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitaar100
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-09 12:57
Mijn vraag
Op dit moment heb ik de router in de meterkast hangen en heb ik WiFi via een drietal bedrade access points: 1 in de woonkamer begane grond, 1 in het tuinhuis begane grond en 1 op de slaapkamer 1e verdieping. Ook heb ik een NAS op zolder (2e verdieping) staan die bedraad is aangesloten op het accesspoint op de slaapkamer.
We willen nu op zolder bureaus plaatsen met 2 laptops en een draadloze printer die nu op de 1e verdieping staan en daarvoor op zolder nog een access point toevoegen.
Mijn eerste gedachte was om de kabel die de NAS gebruikt te gaan gebruiken voor het nieuwe accesspoint en dan de NAS weer bedraad op dat nieuwe acces point aan te sluiten. Gaat dit gewoon werken of is er een kans dat ik vertraging ga creëren door het acces point van zolder aan te sluiten op het access point van de slaapkamer?
De NAS wordt trouwens alleen gebruikt voor backups en niet om te streamen.
Er is een mogelijkheid om een extra kabel via dezelfde kabelgoot van meterkast naar zolder te trekken maar dat is een flinke afstand en daardoor flink wat werk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
ZTE router van provider met 4 LAN poorten.
3x Mi Router 4A gigabit, de 4e wordt waarschijnlijk ook dit type. Deze hebben 2 LAN poorten.
NAS die alleen bedraad werkt.
In totaal 3 laptops via WiFi.
3 smartphones en een tablet via WiFi.
En in woonkamer en slaapkamer een 4k tv via WiFi.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik vermoed sterk dat dit prima voor je gaat werken. Gewoon proberen, kabel trekken kan altijd nog.

Welke firmware draai je op deze access points?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 16:36

FreakNL

Well do ya punk?

Zolang je de boel niet draadloos koppelt maar met kabel ga je echt geen snelheidsverschil merken. Het enige wat ik me nog voor kans stellen qua problemen is als zo’n AP uit zijn geheugen loopt ofzo…

Als je echt zeker wilt zijn kun je natuurlijk ook gewoon een klein switchje plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitaar100
Okee, bedankt voor de antwoorden.
Dan ga ik de gemakkelijkste manier gebruiken om het nieuwe AP aan te sluiten. Inderdaad bij problemen kabel trekken kan altijd nog.

Ze draaien op Stock firmware van Miwifi. Heb eens geprobeerd over te gaan naar OpenWRT toen stock firmware stopte met ondersteuning voor gast netwerk maar kreeg het niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Hm, dat is jammer. Ik ken deze modellen niet, maar de reviews laten zien dat ze naar China zouden communiceren. Wellicht heb je dat niet met openwrt, en daarbij zijn beveiligingsupdates ook belangrijk. Waar liep je tegenaan? (En als het lang geleden is geweest, gewoon nog eens proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitaar100
Ik denk dat het vooral aan mijn kennis en ervaring met Linux ligt. Ik ben qua computers eerder een gebruiker die goed om weet te gaan met Windows en Android. Maar de achterliggende systemen ben ik niet zo goed in.
Destijds heb ik een stap voor stap instructie gevolgd van Hoddys Guides. Op het oog leek dat een goede instructie alleen aangezien ik zelf geen pc heb die op Linux draait moest ik een virtual machine op mijn windows laptop draaien. Uiteindelijk kwamen er op mijn scherm andere meldingen dan in de instructies en ik wist niet wat ik ermee aan moest.
Ik die dat er een half jaar geleden een nieuwe instructie video gepost is dus wellicht als ik tijd heb ga ik het nogmaals proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
De moeite waard denk ik! En je kunt Linux ook draaien vanaf een usb stick, dat werkt wellicht beter dan via een virtuele machine.
Pagina: 1