Wel of niet meerekenen als gebruiksoppervlakte (NVM)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ldmv
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-08-2023
Beste Tweakers,

Bij een vrijstaande woning, waarbij de berging aan het huis vastzit (middels een kleine hal) en volledig geïsoleerd en verwarmd is (vloerverwarming). Mag je deze berging dan meerekenen bij de gebruiksoppervlakte conform de NVM meetinstructie die gehanteerd wordt op funda?

Ik kom er niet helemaal uit met de informatie die ik hierover kan vinden. Het verschil is dat in deze situatie de berging geïsoleerd en verwarmd is, waardoor deze ook gemakkelijk kan worden gebruikt als leefruimte i.p.v. berging indien gewenst. Er zitten ramen in de dubbele garagedeuren.

Iemand die hier meer over weet? Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 22:24

Sebastiaan

....

Een garage die bereikbaar is via de woning is sowieso gebruiksoppervlakte. Zie ook https://www.nvm.nl/media/...te-woningen-juli-2019.pdf

De vraag is vooral of het valt onder gebruiksoppervlak wonen. Een garage is duidelijk genoemd als overige inpandige ruimte. De vraag is dan vooral of je het gelet op de bouwkundige staat kan laten vallen Asl het inderdaad direct bruikbaar is als leefruimte in de huidige staat (en dus niet makkelijk bruikbaar gemaakt zou kunnen worden) zou het kunnen vallen onder overige ruimte en dus gebruiksoppervlak wonen:
In twijfelgevallen worden ruimten gerekend als gebruiksoppervlakte wonen. Een keuken, vaste kast,
meterkast, gang, trapkast, badkamer en toilet binnen de woning worden tot de gebruiksoppervlakte
wonen gerekend. Een bijkeuken, pantry, wasmachine- of cv-ruimte, of overige ruimte binnen de woning,
worden gerekend tot de gebruiksoppervlakte wonen, mits deze ruimten zich binnen de woning bevinden
en deze ruimten verwarmd/geïsoleerd zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 09:15

Fiets

A.K.A. Bambi

En er moet een raam zijn van minstens 0,5m2, anders telt het als overig inpandig. Het staat er wel met een voorbeeld van bergzolder, maar (even een aanname...) in het bouwbesluit geldt dat voor alle woonruimtes. De daglicht regels kunnen wat complex zijn.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:00
Goedkoop laminaatvloertje erin, en de wanden wit verven.
Dan is het gewoon woonruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als de ramen groter zijn dan 0,5m2 officieel wel, maar als het nu overduidelijk een berging functie heeft (betonnen vloer, kale wanden) dan zou ik het als overig aanduiden.

Voor een taxateur is het grijs gebied dus het zal afhangen in hoeverre hij/zij met jouw wensen mee gaat..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27

timovd

Voorsprong door techniek

Ons huis heeft ook een aangebouwde berging, halfsteens, iets geïsoleerd, maar niet verwarmd. Het enige raam dat er in zit is figuurglas in de deur. Dit mocht meegerekend worden als woonoppervlakte volgens mijn aankoopmakelaar. Volgens eigen onderzoek moest de ruimte ook verwarmd zijn, maar het gaat slechts om een paar m2 en andere identieke huizen zijn ook op deze manier berekend. Zeker omdat je er verwarming in hebt, mag zou ik het mee laten rekenen tot woonoppervlakte.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1