Knopcilinder slot: knop zit vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadGazelle
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-05 22:07
Twee weken terug heeft een kennis van ons een nieuwe knopcilinder slot geplaatst in de voordeur. Deze heeft prima gefunctioneerd, tot eergisteren. Sinds eergisteren kan ik de deur niet sluiten van binnenaf, met behulp van de knop. Deze zit nagenoeg vast (er zit iets speling op in termen van rotatie), en is niet meer te draaien. Het vreemde is: als ik de sleutel aan de andere kant in het slot steek, dan kan ik de knop wel draaien.

Ik heb de schroef, waarmee de cilinder vastzit, al een keer eruit geschroefd. Echter, omdat de sleutel benodigd is om het zwarte palletje (cylinder cam?) in lijn te zetten met de cilinder (en dus de sleutel in het slot zit), kan ik de cilinder niet meer uit de deur halen.

Weten jullie wat ik kan proberen om dit op te lossen? Ik ben een newbie in de wereld van sloten, dus ik heb geen idee waar ik moet beginnen :/ Of is dit niet op lossen en moet ik terug naar de winkel ermee?

Beste antwoord (via MadGazelle op 18-06-2023 13:39)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik denk dat er iets met het paniekmechaniek/paniekfunctie aan de hand is, waardoor je normaliter met een sleutel ingestoken de cilinder vanaf de andere kant alsnog kunt openen met een andere sleutel.
Een deurslot met een draaiknop aan de ene kant zal een vergelijkbaar mechaniek hebben. Ik denk dat dit een kwestie is van volledig demonteren, nakijken, testen en retourneren als het niet zichtbaar op te lossen is. Hiernaast zit 'ie er pas twee weken in, dan moet dat nog wel goed functioneren als die niet verkeerd gemonteerd is en als die wel verkeerd gemonteerd zou zijn had ik verwacht dat het al eerder niet zou werken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik denk dat er iets met het paniekmechaniek/paniekfunctie aan de hand is, waardoor je normaliter met een sleutel ingestoken de cilinder vanaf de andere kant alsnog kunt openen met een andere sleutel.
Een deurslot met een draaiknop aan de ene kant zal een vergelijkbaar mechaniek hebben. Ik denk dat dit een kwestie is van volledig demonteren, nakijken, testen en retourneren als het niet zichtbaar op te lossen is. Hiernaast zit 'ie er pas twee weken in, dan moet dat nog wel goed functioneren als die niet verkeerd gemonteerd is en als die wel verkeerd gemonteerd zou zijn had ik verwacht dat het al eerder niet zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:44
Zit er geen inbus oid op de knop, die moet ook op een manier vast gemaakt worden op de stift ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:16
MadGazelle schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:19:
. . .

Ik heb de schroef, waarmee de cilinder vastzit, al een keer eruit geschroefd. Echter, omdat de sleutel benodigd is om het zwarte palletje (cylinder cam?) in lijn te zetten met de cilinder (en dus de sleutel in het slot zit), kan ik de cilinder niet meer uit de deur halen.

. . .
En als je de sleutel aan de buitenkant in het slot doet en de cilinder van buiten naar binnen er uithaalt, inclusief de knop?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadGazelle
Dank allen voor de reacties!
True schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:25:
Een paniekmechaniek. Dat is nieuwe term voor mij :) Je omschrijving van de functie lijkt inderdaad op wat nu nog wel mogelijk is. Ik moet even kijken hoe ik em volledig kan demonteren. Waarschijnlijk moet ik daarvoor iets van deurbeslag eerst demonteren in de hoop dat er dan meer ruimte ontstaat om de cilinder + sleutel uit de deur te halen.

Verder ben ik het met je eens dat het waarschijnlijk niet een verkeerde montage betreft, want dan had ik inderdaad verwacht dat het al eerder was stuk gegaan.
_NvS_ schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:29:
Zit er geen inbus oid op de knop, die moet ook op een manier vast gemaakt worden op de stift ?
Geen idee, maar ga ik checken. Dank voor de tip :) In dat geval kan ik inderdaad de cilinder van binnen naar buiten eruit halen.
JukeboxBill schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:35:
[...]

En als je de sleutel aan de buitenkant in het slot doet en de cilinder van buiten naar binnen er uithaalt, inclusief de knop?
Hopelijk is daar ruimte voor. Eens kijken of ik makkelijk wat deurbeslag kan demonteren, om te zien wat de mogelijkheden zijn om deze optie te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Je hebt waarschijnlijk een schroef aan de smalle kant van je deur die in de zijkant van je cilinder steekt.
Deze haal je los dan haal je met de deur open (of half open, wat handig is) het slot van het slot. Dan moet je even kijken want je moet dan met een kwartslag of een halve slag gedraaid het slot los uit de deur kunnen pakken richting je knop.

Het is makkelijker als je even naar een YouTube tutorial kijkt dan snap je het binnen 2 minuten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:16
True schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:12:
Je hebt waarschijnlijk een schroef aan de smalle kant van je deur die in de zijkant van je cilinder steekt.
Deze haal je los dan haal je met de deur open (of half open, wat handig is) het slot van het slot. Dan moet je even kijken want je moet dan met een kwartslag of een halve slag gedraaid het slot los uit de deur kunnen pakken richting je knop.

Het is makkelijker als je even naar een YouTube tutorial kijkt dan snap je het binnen 2 minuten ;)
Dit heeft TS al gedaan, staat in zijn eerste bericht. Dan moet ie de sleutel er in steken, meestal moet die iets van 45 graden draaien, maar in zijn geval moet de sleutel dan mee door het cilindergat, en dat gaat natuurlijk niet. Tenzij hij een sleutel opoffert en de kop zo klein slijpt, dat die ook door het cilindergat kan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadGazelle
Dank aan iedereen voor het meedenken tot zover! :)

Even een update; na mijn laatste post van vanmiddag wat deurbeslag los gedraait. Hiermee ontstond iets ruimte om te manoevreren met het zwarte palletje. Uiteindelijk een manier gevonden om de cilinder uit de deur kunnen krijgen, maar met behoud van de sleutel. Gelukkig dus geen sleutel hoeven op te offeren. Ik ga maandag sowieso eens terug naar de winkel. Ik zal een update posten zodra ik meer weet.
_NvS_ schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:29:
Hierop nog terugkomend; er zit helaas geen inbus oid op de knop. Er zit inderdaad wel een rond staafje waarmee de knop is gemonteerd. Deze is van de bovenkant mooi rond gefreesd in lijn met de as van de knop. Het is een mooi glad geheel, maar daardoor niet los te krijgen met een inbus / schroevendraaier / tang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadGazelle
Van de week langs gegaan bij de winkel met het slot. De slotenexpert in de winkel heeft ernaar gekeken, maar kon er verder ook niet veel mee, behalve dan concluderen dat het stuk is. Ik liep in ieder geval naar buiten met een nieuw slot; dat is fijn. Dat functioneert tot op heden naar behoren :)
Pagina: 1