Marktplaats, verkoop met kopersbescherming.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:11
Ik heb iets (camera van €200) verkocht met kopersbescherming op MP, is voor mij de eerste x dat ik dit met kopersbescherming doe.

Ik heb aangegeven in het begin dat ik de camera pas verstuur als ik het geld op mijn rekening staat. Hij was daar mee akkoord.

Ik zie nu dat het geld pas wordt uitbetaald als de koper het heeft ontvangen en het product goed heeft bevonden. De koper begint wat nu al wat vervelend te doen en ik zie de bui al hangen dat hij zegt dat het product niet ok is.

Zou dat kunnen en wat zijn dan de consequenties voor mij ?

Kan ik de verkoop eventueel nog ongedaan maken op dit moment, ik zie dat binnen MP niet terug deze optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:32
Koper bescherming is juist dat je geld pas ontvangt nadat koper bevestigd heeft dat het is ontvangen. Daarom dat ik er geen gebruik van maak omdat het ten eerste extra kost en het alsnog niet de bescherming biedt die ze zeggen. Want als ik kan aantonen dat het is verzonden en de tegenpartij het heeft ontvangen krijg je alsnog het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ja dat begrijp ik wel maar wat als hij zegt dat het product niet voldoet, dan krijg je een discussie en kan mij eventueel geld kosten.

Maar kan ik eventueel nog van de verkoop af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:17
Als je duidelijk bent geweest over de staat, wat is dan precies het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-06 11:44
Je kan de aankoop ontbinden via ''onlinepaymentplatform'', dan kan je een verzoek indienen om de koop/verkoop te ontbinden (staat ergens in dat transactie overzicht in de Martkplaats chat). De andere partij moet daar volgens mij ook mee akkoord gaan, zij krijgen dan ook een verzoek tot annulering.

Kans dat de ontvangende partij gaat klagen bij ontvangst is vaak klein, want dat gaat via onlinepaymentplatform en niet automatisch. Dus je kan ook gewoon foto's maken van hoe je de camera hebt verpakt/verstuurd voor je eigen bewijsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

ramrodwillem schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:20:

Maar kan ik eventueel nog van de verkoop af?
Nee, verkoopovereenkomst is verkoopovereenkomst. Maar als je hebt gezegd dat je het pas wilt versturen als het geld op je rekening staat, de tegenpartij was daarmee akkoord, en je bent niet bewust akkoord gegaan met alle voorwaarden van kopersbescherming, kan je wel van de verkoop op die manier af.

Dus alles hangt af van hoe je akkoord bent gegaan met die aankoopbescherming.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

NotSoSteady schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:24:
Als je duidelijk bent geweest over de staat, wat is dan precies het probleem?
Dat de ontvangende partij oneerlijk blijkt te zijn als het product wel ontvangen is zoals omschreven. Schering en inslag bij dit soort escrowconstructies.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Precies dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

FirePuma142 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Dat de ontvangende partij oneerlijk blijkt te zijn als het product wel ontvangen is zoals omschreven. Schering en inslag bij dit soort escrowconstructies.
Precies, hier in Spanje heb je wallapop, met hetzelfde idee. En ik heb nu drie keer iets verstuurd waarbij het misging, de koper zei sorry niet goed. Mag het pakje dan kosteloos terugsturen, en ik heb toen een compleet ander item terug ontvangen dat kapot was. De laatste keer had ik fotos gemaakt van het serie nummer en nog zei de dienst sorry we kunnen je niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:25
Of het goed of verkeerd gaat weet je pas achteraf.

Ik wil de eerlijk oversteken functie nooit gebruiken, je bent gewoon het bokje als de kopende partij wartaal gaat uitslaan.

Ik zeg altijd, verzending naar keuze van de koper (verzekerd/niet verzekerd) of ophalen bij mij thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Je moet als particuliere verkoper:

- nadrukkelijk in de advertentie aangeven dat verzending los staat van de koop en voor risico koper is
- bevestiging krijgen van de koper over dat verzendrisico
- de koper zelf een verzendlabel laten kopen
- pas verzenden nadat het geld is ontvangen

Wil je dat niet, ga dan naar een pandjeshuis waar je direct je geld krijgt of spreek ergens af met de koper in persoon.

De meeste mensen willen én lekker makkelijk verkopen én zonder risico. But you can't have your cake and eat it too. Over een paar weken staat er weer een TS die een zaak kocht, maar niet kreeg wat er werd geadverteerd of helemaal niets kreeg en 'oplichting' begint te roepen.

Tja.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

JvS schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Nee, verkoopovereenkomst is verkoopovereenkomst. Maar als je hebt gezegd dat je het pas wilt versturen als het geld op je rekening staat, de tegenpartij was daarmee akkoord, en je bent niet bewust akkoord gegaan met alle voorwaarden van kopersbescherming, kan je wel van de verkoop op die manier af.

Dus alles hangt af van hoe je akkoord bent gegaan met die aankoopbescherming.
Dat: als zwart-wit aantoonbaar is afgesproken dat pas wordt verzonden als het geld is ontvangen (dus niet: is betaald) dan zal het wel uitkomen op ontbinden.
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:29:
[...]
Geldt natuurlijk ook andersom: verkoper stuurt wat anders dan afgesproken en de klant kan niet aantonen dat er inderdaad een baksteen in zat ipv de camera.

Moraal van het verhaal is dan: als de ander niet per se is te vertrouwen en het een significant bedrag is, fysiek niet in een donker steegje ontmoeten en gelijk oversteken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Real schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:18:
Je moet als particuliere verkoper:

- nadrukkelijk in de advertentie aangeven dat verzending los staat van de koop en voor risico koper is
- bevestiging krijgen van de koper over dat verzendrisico
- de koper zelf een verzendlabel laten kopen
- pas verzenden nadat het geld is ontvangen

Wil je dat niet, ga dan naar een pandjeshuis waar je direct je geld krijgt of spreek ergens af met de koper in persoon.

De meeste mensen willen én lekker makkelijk verkopen én zonder risico. But you can't have your cake and eat it too. Over een paar weken staat er weer een TS die een zaak kocht, maar niet kreeg wat er werd geadverteerd of helemaal niets kreeg en 'oplichting' begint te roepen.

Tja.
Dat vind ik altijd bijzonder. Als koper neem ik het risico van de verzending, terwijl ik op afstand geen enkele vat op dat proces heb. Dus als verkoper een paar glazen schalen los in een doos mikt, dan is daarmee de kous af?
F_J_K schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Dat: als zwart-wit aantoonbaar is afgesproken dat pas wordt verzonden als het geld is ontvangen (dus niet: is betaald) dan zal het wel uitkomen op ontbinden.
Ontbinden, op grond waarvan? Er is toch een overeenkomst tot stand gekomen? Dan zou het proces via MP geannuleerd moeten worden en koper het alsnog bv via de bank zelf moeten overmaken. Ik zie geen reden tot ontbinden, puur omdat er een verkeerd betaalproces is gestart. De overeenkomst blijft in principe bestaan. Zelfs als de koper niet alsnog via de afgesproken manier wil betalen.
Pagina: 1