Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• demosselman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-11 22:43
Hallo Tweakers,

Ik heb vorig jaar een huis gekocht waar een zonnepanelen installatie op het dak ligt. Dit systeem bestaat uit 16x 270wp panelen en zijn geplaatst in 2014. Momenteel is dit voldoende voor mijn verbruik, maar met met oog op elektrisch rijden en afbouw van saldering zou ik op termijn mijn dak vol willen leggen, ik heb nog best wel wat ruimte over.

Mijn hujdige omvormer heeft geen capaciteit meer over. Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met 2 zonnepanelen systemen die naast elkaar draaien? Mijn voorkeur heeft om het nieuwe systeem ook solar edge te maken en die te combineren tot 1 site, zodat ik het ook op 1 plek kan monitoren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast vroeg ik me af of er tegenwoordig ook nog wat kleinere panelen verkocht worden zoals die een paar jaar geleden te koop waren? Het dak dat ik over heb is een beetje een lapjesdeken, met kleine panelen zou ik zomaar 50% meer kwijt kunnen dan met die grote panelen van tegenwoordig

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
Je kunt een heleboel systemen naast elkaar draaien... wat zou het probleem zijn?

Duidelijk kleine panelen zijn er niet tegen knappe prijs. Kleinste op markt zijn Jinko 370n

SolarEdge kun je alle kanten mee uit...
Wil je iets nuttigs horen? Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Er zijn natuurlijk wel een aantal dingen om rekening mee te houden. Wat is er bijvoorbeeld mogelijk op je hoofdaansluiting?
Als je extra panelen wil plaatsen met het oog op de salderingsregeling die gaat afbouwen zou ik proberen om ze te spreiden qua ligging. Dan heb je (vanaf de lente tot aan de herfst) de hele dag een aardige opwekking om je verbruik zoveel mogelijk direct uit je panelen te halen.
Welke oriëntatie hebben de huidige panelen? Als dat bijvoorbeeld zuid is zou je kunnen proberen om de andere panelen op oost of west te leggen. Maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van je huis.

Meer informatie is wel handig, zie de link hierboven.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• demosselman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-11 22:43
Ik heb 3x 25a, dus day zou geen beperking moeten zijn. Momenteel liggen alle 16 panelen op zuidoost. Ik zou dan het dak helemaal vol leggen.

Daarmee krijg ik er circa nog 10 bij op zuid en zo'n 12 op noordwest, dat is inderdaad gunstig voor de spreiding door de dag.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan een tweede systeem laten leggen (let erop dat ze in jouw geval 80v optimizers gebruiken) en de beherende installateur jouw tweede systeem aan je site-id laten hangen, of gewoon de beherende installateur het systeem laten leggen.

Andere optie is tweede site-id, dan moet je in de app kiezen welke je wil zien, maar zie je de opbrengst dus apart.

Nog een andere optie: omvormer vervangen voor een dikke, 1 string met oude panelen, 1 string met nieuwe panelen..

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 11-06-2023 22:20 ]

Wise enough to play the fool