Unifi Vlan-Only KPN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:35
Allen, sinds enkele weken heb ik de switch gemaakt van Ziggo naar KPN. Puur kosten technisch aangezien ik nu een jaar abonnement heb a 35 euro per maand voor 1Gig (Internet + TV).

Aangezien ik nog niet de mogelijkheid heb gehad om extra netwerkkabels te trekken ben ik tijdelijk gebonden aan de situatie zoals getekend in de afbeelding hieronder.

In de situatie met Ziggo stond het modem in bridge modus en kreeg ik netjes een extern IP over het vlan-only naar mijn UDM Pro, bij KPN ben ik nu gebonden Xperia Box er tussen te houden die geeft netjes een 192.168.2.2 op mijn WAN en hiermee lijkt het vlan-only goed te functioneren.

Het volgende heb ik getest: Lange rechtstreekse kabel vanaf de NTU -> UDM-Pro, geeft internet en een extern IP. Waarmee ik voorzichtig de conclusie kan trekken dat mijn vlan-only niet kan werken met de NTU.

Graag wil ik de Xperia box ertussen uit en wanneer ik de tijd ervoor heb de UDM naar de kelder verplaatsen waar ik ook nieuwe netwerkkabels ga trekken zodat de NTU rechtstreeks op de WAN kan worden aangesloten van de UDM.

Lang verhaal kort, is dit mogelijk wat ik nu wil of zie ik wat over het hoofd :*)

Netwerk schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3ZnS77wSnhK5lCWk-rr3X-lZT8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ItuZ7ORN2bMm4NSLdtMYgVdt.jpg?f=user_large

Vlan-only settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pH6HyhJXWrEEaHJlMjug_K_rzIY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OZolMeZ8Dl7RRHIKfyILFenW.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Imperial Guard op 10-06-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap niet helemaal wat je nu met VLAN only bedoelt en mee wilt bereiken. Als je aan WAN zijde van je router een VLAN moet gebruiken si dat gewoon je WAN. Daarvoor hoef je intern geen VLAN te gebruiken want je router, routeerd alle verkeer netjes naar VLAN 6 van de WAN poort.
Kortom ik begrijp je vraag niet zo goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
@Frogmen Ik wil graag van mijn NTU naar de WAN poort van mijn UDM, aangezien ik geen separate netwerkkabel heb liggen direct naar de WAN moet al het verkeer over de switches in de situatie met Ziggo had ik dit op een vergelijkbare manier werkend.

[ Voor 16% gewijzigd door Imperial Guard op 10-06-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Imperial Guard schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:17:
@Frogmen Ik wil graag van mijn NTU naar de WAN poort van mijn UDM, aangezien ik geen separate netwerkkabel heb liggen direct naar de WAN moet al het verkeer over de switches in de situatie met Ziggo had ik dit op een vergelijkbare manier werkend.
Ik begrijp niet veel van het verhaal, maar als je de UDM PRO wilt gebruiken als router (dus ipv de KPN modem) dan kun je toch gewoon vlan 6 tagged op de switchpoortjes zetten en op je WAN van de UDM?

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Charlie_Root schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Ik begrijp niet veel van het verhaal, maar als je de UDM PRO wilt gebruiken als router (dus ipv de KPN modem) dan kun je toch gewoon vlan 6 tagged op de switchpoortjes zetten en op je WAN van de UDM?
Klopt daar dacht ik ook aan maar ja dat betekent dat je snelheid gaat halveren (boeie natuurlijk nog steeds meer dan snel zat) want al het verkeer gaat twee keer over 1 fysieke verbinding.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Frogmen schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Klopt daar dacht ik ook aan maar ja dat betekent dat je snelheid gaat halveren (boeie natuurlijk nog steeds meer dan snel zat) want al het verkeer gaat twee keer over 1 fysieke verbinding.
Dat is helemaal waar, maar dat houd je - in dit geval althans - altijd?

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Charlie_Root schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Jep, klopt dat is de bedoeling. KPN Xperia werkt netjes over het Vlan, wanneer inde bekabeling omwissel naar de NTU en de WAN settings aanpas voor KPN op de UDM krijg ik geen rechtstreekse verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Wat voor instellingen moet je gebruiken voor KPN op de UDM is dat niet al een VLAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Volgens mij doe ik hetzelfde als jij wil. Ik deel mijn (400mbit) Ziggo verbinding. Ik krijg een achter mijn TV een UTP binnen, terwijl mijn server en router in de hal hangen. De verbinding komt binnen op untagged VLAN10, gaat dan over tagged vlan naar de hal, en voor mijn PC, TV en andere wired devices gaat het tagged verkeer weer terug over diezelfde kabel.

Maargoed, het is full duplex 1G dus technisch gezien kan ik nog ff vooruit.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Imperial Guard schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:03:
[...]

Jep, klopt dat is de bedoeling. KPN Xperia werkt netjes over het Vlan, wanneer inde bekabeling omwissel naar de NTU en de WAN settings aanpas voor KPN op de UDM krijg ik geen rechtstreekse verbinding.
Neem aan dat je de UDM aangesloten hebt op één van de WAN-poorten?
Frogmen schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:01:
Wat voor instellingen moet je gebruiken voor KPN op de UDM is dat niet al een VLAN?
Heb zelf weinig ervaring met KPN glasvezel maar het lijkt er inderdaad op dat KPN gebruik maakt van PPPoE over VLAN 6? Dan zal je de UDM config nog even moeten bekijken want die mist dan nog wat? VLAN-tag Op WAN interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Nou het werkt alleen totaal niet hoe ik had verwacht!

Ik heb een VLAN_Only aangemaakt genaamd "ISP" met een VLAN ID 6, de netwerkkabel vanaf de NTU loopt naar de eerste switch en daar staat Port-1 primary network op "Lan" ingesteld en niet het verwachte "VLAN"

Op de UDM staat Port-8 primary network op "ISP" (VLAN ID 6) en vanaf daar een patchkabel naar de WAN-port 9.

Bij de WAN settings staat geen VLAN ID ingevuld en alle andere info zoals benodigd voor KPN staat netjes ingevuld.

Zie ook onderste afbeelding.
Bedankt voor het mee-denken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukM1T8JHJb5f33RHA6CRJaMlUcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlrx3XGTQH1t5zOmiMYtXRbW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tagged en untagged is waarop het mis ging, alleen hebben ze dat bij Unifi zeer omslachtig in de UI geimplementeerd. Bij de Ziggo setup was de switchpoort waarmee het modem verbonden was untagged, in de KPN setup moet deze tagged zijn wanneer je de NTU er op prikt.
Dat je voorheen al vlan6 gebruikte zal wel pure mazzel zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-09 09:19
ik denk dat dit is wat je zoekt. Hier dezelfde opstelling, maar ik kijk geen TV, dus ik heb dit nog niet toegepast.

https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Frogmen schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:04:
Ik snap niet helemaal wat je nu met VLAN only bedoelt en mee wilt bereiken.
VLAN only is een omschrijving van Unifi om een VLAN aan te maken zonder bijbehorende gateway/routing interface. Gewoon een 'dood' vlan om verkeer van links naar rechts te tunnelen.
Pagina: 1