Dichtslaande deur: wat kan ik er mee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:10

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Het gaat om de deur tussen de woonkamer en de gang.
Wat we er mee willen is het volgende: In eerste instantie wilden we dat de deur automatisch zou sluiten (maar dat dat wel naar wens uit te schakelen zou zijn. Dus kochten we zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJSCsFQUEfPsgrq50D3OG4FcI4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HenTqkWpbR8pJrYugx47dpRM.png?f=user_large

So far so good. In de winter gaat die deur nu vanzelf dicht zodat de warmte uit de woonkamer niet naar de koudere gang kan wegstromen.
(En die veer kan je eventueel weg draaien als je het wil uitschakelen)

Maar nu werd het warmer en gingen we ramen en deuren open zetten om het huis te koelen. En toen bleek dat de deur voortdurend met een harde klap door de wind werd dichtgeslagen.

We krijgen binnenkort kittens en we willen niet dat die beestjes tussen de deur terecht komen.

Dus verving ik de veer door zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVaBC0U1MVHq4y1QocJDroYM418=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kVg2xTG6vUIYdUeCscCyeYHm.png?f=user_large

Dat leek ideaal. De deur wordt vanzelf dichtgeduwd, maar het beschermt tegen harde klappen.
Maar in de praktijk bleek het minder fijn. Dat ding blijft met flinke kracht doorduwen. Als ik mijn vinger er tussen hou doet het gewoon echt pijn. Ik zie het al gebeuren dat zo'n jong katje er tussen komt. Dat loopt dan niet goed af.

Dus ging ik weer verdr google'en en kwam ik dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4ZYL7IBFgioFzyik7kzWHC62_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fsy5N55P2EtBbm0BqlWxMxOY.png?f=user_large

Ook dit leek weer erg handig: het beschermt tegen hard dicht slaan van de deur. Als ik dat dan eens zou combineren met die eerste veer.
Maar ook deze blijkt niet alleen het dichtslaan af te remmen, maar ook met kracht de deur dicht te trekken. Dus weer de kans dat er katjes met kracht tussen de deur geklemd worden.

Ik zit nu dus op een punt dat ik al vannalles geprobeerd heb en een hoop geld heb uitgegeven. (Die gadgets zijn niet bepaald goedkoop),
Voor het dichtduwen van de deur is die eerste veer op zich wel goed. Die heeft niet zoveel kracht dat het een probleem wordt.
Maar ik zoek nu nog wel iets wat het dichtklappen afremt, maar wat geen kracht op de deur uitoefent.
Bestaat zoiets?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06 22:58
Voor in de zomer gewoon iets nemen dat je deur open houdt.
Ik heb bijvoorbeeld voor binnendeuren een stopper
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/1920x,q80/http://wovar.zilvercdn.nl/uploads/product/images/deurstopper-rvs-rond-70x65mm.jpg
en voor de buitendeuren een haakje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
De 2de oplossing "dranger" is in het algemeen af te stellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Je wil dat de deur wel dichtgaat als er geen kat tussenzit, maar niet met een kat.
Zonder kat-detectie lijkt me dat niet mogelijk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
RocketKoen schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:00:
[Afbeelding]
Hier hebben we er ook een aantal van de op de bovenverdieping, wel in vormen van dieren ofzo want kinderen maar werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:03

MLLL

Palm Treo 650

Misschien is een 'Bommerscharnier' nog een optie.

Wel wat werk om te monteren overigens.
https://www.gyzs.nl/blog/wat-is-nu-een-bommerscharnier/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:39
Deurautomaat met sensor ? 😅

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dus je probeert te vermijden dat kittens tussen een dichtgaande deur terecht komen omdat alle deuren openstaan. Maar dat de kittens dan door de open deuren naar buiten lopen, waar de gevaren veel groter zijn, is niet erg?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou me niet zo veel zorgen maken. Een kat is sneller dan een dichtslaande deur, helemaal met die dranger.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:43

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Yaksa schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:08:
Dus je probeert te vermijden dat kittens tussen een dichtgaande deur terecht komen omdat alle deuren openstaan. Maar dat de kittens dan door de open deuren naar buiten lopen, waar de gevaren veel groter zijn, is niet erg?
Het gaat om een binnendeur, niet een buitendeur.

@hneel In jouw beleving gaat de deur heel snel dicht, maar katten (en kittens) kunnen vaak véél sneller reageren dan wij mensen. Ik denk dat je een non-issue probeert op te lossen - die kittens zorgen écht wel dat ze niet klem tussen de deur komen te zitten hoor. En als het een beetje pijn doet, leren ze er ook nog eens van. Je zegt 'als ik m'n vinger er tussen houd, doet het echt serieus pijn', maar na een paar seconden is die pijn weg en hij wordt er ook niet afgehakt. Ik vind het een beetje een 'rubberentegelprobleem' eerlijk gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-06 21:06
En toen bleek dat de deur voortdurend met een harde klap door de wind werd dichtgeslagen.
Hoezo voortdurend? Eenmaal dicht blijft een deur dicht. En als de deur open gaat is er een persoon bij die op de kittens kan letten. Alleen als je gaat luchten even opletten dat hij niet meteen dichtslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29
Die middelste oplossing, een deurdranger, kan je afstellen zodat die het laatste stukje langzaam dicht gaat.
De kunst is om een instelling te vinden dat de deur wel volledig sluit en toch niet te snel dicht gaat.

Hoe dan ook moet er wel een instelling te vinden zijn dat de katten op tijd de dreiging voelen dat ze klem komen te zitten en glippen er dan gewoon tussen weg.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:07
Afbeeldingslocatie: https://www.kattenluik.eu/wp-content/uploads/2016/11/binnendeur-1024x705.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Icephase schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:11:
[...]
Het gaat om een binnendeur, niet een buitendeur.
Die buitendeur staat dan toch ook open (vanwege het doorluchten), lopen je kittens dus gewoon naar buiten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:24
Ik zou me niet focussen op die kittens, maar op de wens van een geopende deur als het heel warm is en een sluitende deur als het koud is. Het tweede heb je inmiddels enkele oplossingen voor, het eerste kun je bereiken met een haakje aan de deur, of iets dat je tegen de geopende deur zet (een stoel, een zware doos). Je denkt echt veel te ingewikkeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 10-06-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
MLLL schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:07:
Misschien is een 'Bommerscharnier' nog een optie.

Wel wat werk om te monteren overigens.
https://www.gyzs.nl/blog/wat-is-nu-een-bommerscharnier/
Is niet geschikt voor een deur in een kozijn met sponning.
En anders zou de deur 3 keer heen en weer zwaaien en krijgt de kitten 6 optaters.

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 10-06-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:10

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Is zoiets misschien iets?

Ik zie dat er voor keukenkastjes allerlei dit soort dingen te koop zijn. Simpel en niet al te duur. Maar een binnendeur is misschien net wat zwaarder,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@hneel bij ons ligt een dumbbell van 10kg voor de deur. Maar je kunt misschien viltjes in het deurkozijn plakken om demping te veroorzaken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:25
Deur vastzetten in open positie met een magneet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
RocketKoen schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:00:
[Afbeelding]
Wilde ik ook net zeggen. Dit is gewoon het meest praktische. Maar niet echt technisch voor een tweaker natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
hneel schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:27:
Is zoiets misschien iets?
[YouTube: LAAT JE DEUR ZACHT DICHT VALLEN ZONDER GEREEDSCHAP!]

Ik zie dat er voor keukenkastjes allerlei dit soort dingen te koop zijn. Simpel en niet al te duur. Maar een binnendeur is misschien net wat zwaarder,
Dat is precies hetzelfde wat een deurdranger ook doet op het laatste traject.
En meer, want die doet de deur ook nog voor je dicht.

Maar zoals gezegd: die moet je goed afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:03

MLLL

Palm Treo 650

JukeboxBill schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Is niet geschikt voor een deur in een kozijn met sponning.
En anders zou de deur 3 keer heen en weer zwaaien en krijgt de kitten 6 optaters.
Je hebt ook een enkelwerkende bommerscharnier.

Ik heb alleen ervaring met de dubbelwerkende variant, dus in dat opzicht kan ik je niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Hoeveel gaten zitten er inmiddels in je deur?

Dranger goed afstellen en klaar. Die kittens komen echt niet tussen de deur.

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 10-06-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Die deurdranger van foto 2 heeft 2 stelschroeven aan de zijkant.

1 stelschroef voor de snelheid van het dichtdraaien van de deur en 1 stelschroef voor het dempen van de eindslag.

Daarmee moet het lukken wat je wilt.

Die van foto 3 zijn vooral voor mensen die kinderen hebben die de deur dichtgooien en zat zijn van dat het metselwerk bij de kozijnen loslaat :P. (Werkt volgens mijn ouders perfect :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
Wat een lompe oplossingen zeg.

Wil je ook dat je katten de deur zelf open kunnen maken om naar boven te kunnen?

Wij hebben zelfde situatie, simpele scharnierveer vd gamma op de deur, met een soort 'ketting' van viltbolletjes die aan beide deurklinken hangt. Dat is de demper en zorgt er ook meteen voor dat de deur op een heel klein kiertje staat zodat kat met zn poot er tussen kan en de deur open maakt.
Pagina: 1