Vocht in buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fred01
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-06-2023
In buitenmuur onder kozijn hebben wij een bijna loodrechte vochtplek. Volgens aannemer zou dit opgezogen vocht door hoog grondwater cq regenwater dat slecht wordt opgenomen in de grond zijn. Heeft iemand een idee wat dit misschien ook zou kunnen zijn? Zie foto’s

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKOWH5wgAZ8uh0eTya9sbzHILOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTC0VGyLTOPVo1TIoZJtVXMe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1kWQIaKpfQ4WAT2_UPSYKDX1bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFzMXlzNOW6fZMrCBmVD4LVF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 106% gewijzigd door Fred01 op 10-06-2023 10:31 ]

Alle reacties

• HankiePankie_NL
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:50
Dat is wel heel plaatselijk... waarom dan niet ook op andere plekken in diezelfde muur.

Zit er een waterleiding/kraan onder het raam aan de binnenkant?

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:18
Is dit altijd zichtbaar of vooral na regenbui/ramen wassen? En inderdaad, wat zit er aan de binnenkant? Het lijkt vanonder de dorpel te komen. Dus water wat er tegenaan komt en via de achterkant van de dorpel wegstroomt. Of water dat op een of andere manier van binnenuit daar een weg naar buiten vindt.
Voelt het ook nat aan? En hoe ziet het er bij de overgang dorpel/muur uit? Is dat nat/vochtig, is het een plek of over hele breedte?

Optrekkend vocht lijkt me eerlijk gezegd onzin. Dat gaat nooit in deze smalle hoge vorm.

Edit: en nog een tip: teken met krijt de contouren van de vochtplek. Zo kun je zien of die verandert of altijd hetzelfde blijft. Kijk ook naar die droge streep in het midden. Als die altijd droog blijft en er dus sprake is van twee sporen, dan heeft het mogelijk te maken met vocht dat van de twee ramen wegloopt langs de binnenzijde ipv over de dorpel.

[ Voor 25% gewijzigd door Toke_gt op 10-06-2023 12:03 . Reden: Aanvullende suggestie/tip ]

• Fred01
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-06-2023
Hartstikke bedankt voor jullie berichten. Vochtplek vormt zich alleen na zware regenbuien. Er lopen ook geen waterleidingen achter. Nu in deze zonnige perioden is muur weer moljomen droog. Hoe zou ik kunnen controleren of dit lekkage via dorpel raam zou kunnen komen? Ik hoor heel graag,

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:18
Heerlijk verfrissend klusje voor vandaag: vul een emmer water en giet deze over de ramen. Of zet de tuinslang erop. Niet te hard, maar zo dat je kunt zien hoe het water wegloopt.