Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Zoek de Rc van een moderne spouwmuur eens op.
Reken de u-waarde van HR++ eens om in een R waarde.
Schrik je rot wat een aanslag glas is op de isolatiewaarde van de constructie.
Onze nieuwbouwwoning uit 2017 heeft standaard HR+++
Wat kost het extra om HR+++ te laten plaatsen? Hebben we over een paar 100 of duizenden euro's. HR+++ is sowieso beter.
HR++ is shit. HR+++ is mwoah.THE_BASE schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:31:
Bovendien is het volgens mij zelfs een must vanuit de aannemer omdat we een dakkapel willen. Die kan alleen in combinatie met HR+++ in de achterpui, waarbij de dakkapel weer gewoon HR++ krijgt. Vreemd goede als je het mij vraagt?
Blijkbaar voldoet het huis met standaard shit-glazen nét aan de eisen. Als je er dan iets aan verandert zoals een dakkapel, valt hij buiten de eisen. Dan vervangen ze beneden de shit-glazen door mwoah-glazen en valt het weer nét binnen de eisen, zelfs als de dakkapel zelf nog shit-glas heeft
De vraag is dus eigenlijk, wil je shit-glas in je nieuwbouwhuis?
We zullen sowieso voor HR+++ kiezen voor de achterkant en het dakkapel, maar de overige moeten we even checken wat het kost en eventueel of we voor nieuwbouw ook subsidie kunnen terug krijgen.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
HR+++ glas isoleert net zo slecht als een muur met standaard isolatie uit 1980.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Gaan we sowieso doen voor de achterkant. Op de voorkant hebben we niet veel zon en slapen we ook niet. Bedankt voor de tip!naftebakje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:53:
Bekijk je ook even zonwering? Is tegenwoordig ook een flink verschil of je alles nog koel kan houden zonder airco (door screening en rolluiken).
nee, er zit op nieuwbouw geen (landelijke) subsidie. sterker nog, voor gevelwijzigingen in bestaande bouw is er ook geen subsidie.THE_BASE schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:40:
Ons huidige nieuwbouw huis uit 2016 heeft ook standaard HR++, nooit bij stil gestaan destijds. Nu is de tijd anders en kijken we anders naar energiebesparende mogelijkheden.
We zullen sowieso voor HR+++ kiezen voor de achterkant en het dakkapel, maar de overige moeten we even checken wat het kost en eventueel of we voor nieuwbouw ook subsidie kunnen terug krijgen.
tsja, ooit kreeg je dan en excuus paneel op het dak, die tijd is een beetje voorbijTHE_BASE schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:31:
Bovendien is het volgens mij zelfs een must vanuit de aannemer omdat we een dakkapel willen. Die kan alleen in combinatie met HR+++ in de achterpui, waarbij de dakkapel weer gewoon HR++ krijgt. Vreemd goede als je het mij vraagt?
bij voorkeur zoveel mogelijk HR+++ maarja als ze er 100k voor vragen zou ik het niet doen
Bij ons was het 2000 extra, hebben er zelf voor gekozen dat ergens anders voor te gebruiken.
Dit lees ik in de Technische Omschrijving:AtomicShockwave schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:54:
Verdiep je eens in isolatiewaarden.
Zoek de Rc van een moderne spouwmuur eens op.
Reken de u-waarde van HR++ eens om in een R waarde.
Schrik je rot wat een aanslag glas is op de isolatiewaarde van de constructie.
Isolatiewaarde spouwmuur: Rc = 4,7 m2K/W
Voor zover mogelijk gaan we inderdaad voor zoveel mogelijk HR+++. Bedankt allen!barry86 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:26:
Niet twijfelen, HR+++ is toekomst gericht.
Ook dat is met triple glas bij een aantal glasboeren geen issue (Scheuten Trisolide bijvoorbeeld). Ik heb hier een symmetrisch HR+++ raam in een slaapkamer gezet. Die coating die warmte binnen moet houden zit ook op het buitenblad.naftebakje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:53:
Bekijk je ook even zonwering? Is tegenwoordig ook een flink verschil of je alles nog koel kan houden zonder airco (door screening en rolluiken).
Verschil tussen HR++ of HR+++ is echt maar weinig.
HR+++ glas is meestal triple-glas, en heeft een breder kozijn nodig.
Als je HR++ neemt, en later wil vervangen met triple-glas, dan is de kans groot dat je ook de kozijnen moet vervangen.
De aannemer regelt het, dus die zal daar toch ook vast over nadenken, aangezien het tot de opties behoort. Maar bedankt voor je tip!Indy81 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:43:
Wellicht nog een ander puntje:
HR+++ glas is meestal triple-glas, en heeft een breder kozijn nodig.
Als je HR++ neemt, en later wil vervangen met triple-glas, dan is de kans groot dat je ook de kozijnen moet vervangen.
Ramen zijn HR++, maar het huis is gewoon A+++. Als HR++ zo ontzettend slecht was geweest had je dat energielabel niet gehaald toch? Wordt het niet wat overdreven?
Je kunt gebrek aan isolatie afkopen met een paar zonnepaneeltjes. Of schermen met rendement of duurzaamheid van een verwarmingsoplossing, dan is het voor de norm niet zo belangrijk hoe je isolatie is.Patox schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:11:
Zojuist ook even in onze technische omschrijving gekeken, 2021 nieuwbouw (BENG norm).
Ramen zijn HR++, maar het huis is gewoon A+++. Als HR++ zo ontzettend slecht was geweest had je dat energielabel niet gehaald toch? Wordt het niet wat overdreven?
HR+++ 0.5 tov HR++ 1.0 is 50% minder warmteverlies. Op de gehele schil zal het verschil klein zijn, qua comfort is het verschil enorm.
Mijn ouders hebben 23 jaar terug een uitbouw gezet met dubbelglas (75% van gevel bestaat uit glas). Daar is 3 jaar terug HR++ in gekomen. Ze hebben nu vloerverwarming, de hoge temperatuur radiatoren onder de vensterbanken zijn er niet meer. Ze ervaren kou klachten en gaan het binnenkort vervangen door vacuumglas.
Ik heb achter de bank een raam van 45x175 zonder verwarming eronder. Daar heb ik eind 2021 voor 100 euro nieuw HR+++ glas in gezet (bestaand kunststof kozijn). Geen klachten over kou meer en nieuw glas was goedkoper dan radiator plaatsen.
Je gaat niet dagelijks een nieuw huis kopen dus als je dat doet zorg dan dat het goed gebeurt. niet de aanname doen dat 'de aannemer er wel om denkt' die denkt echt alleen aan zijn portemonnee.
Veroordeel niet, verwonder u slechts