Nieuwbouw HR++ of HR+++

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb al veel gezocht en gelezen op het forum, maar specifiek deze vraag niet langs zien komen: we hebben een optie op een nieuwbouwwoning. De vraag krijgen we om voor de benedenverdieping het glas van HR++ naar HR+++ te laten vervangen. Als ik het goed lees geldt dat ook alleen voor de achtergevel.

Ondanks de betere isolatie en geluidswering (?) vraag ik mij af of het zinvol is slechts één kant te laten doen. Er wordt gewerkt met een lucht water wartmtepomp.

Bovendien is het volgens mij zelfs een must vanuit de aannemer omdat we een dakkapel willen. Die kan alleen in combinatie met HR+++ in de achterpui, waarbij de dakkapel weer gewoon HR++ krijgt. Vreemd goede als je het mij vraagt?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Altijd doen! Elk raam is zinvol.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verdiep je eens in isolatiewaarden.

Zoek de Rc van een moderne spouwmuur eens op.

Reken de u-waarde van HR++ eens om in een R waarde.

Schrik je rot wat een aanslag glas is op de isolatiewaarde van de constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 23:44
Apart dat er standaard HR++ gedaan wordt ipv HR+++.

Onze nieuwbouwwoning uit 2017 heeft standaard HR+++

Wat kost het extra om HR+++ te laten plaatsen? Hebben we over een paar 100 of duizenden euro's. HR+++ is sowieso beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

THE_BASE schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:31:
Bovendien is het volgens mij zelfs een must vanuit de aannemer omdat we een dakkapel willen. Die kan alleen in combinatie met HR+++ in de achterpui, waarbij de dakkapel weer gewoon HR++ krijgt. Vreemd goede als je het mij vraagt?
HR++ is shit. HR+++ is mwoah.

Blijkbaar voldoet het huis met standaard shit-glazen nét aan de eisen. Als je er dan iets aan verandert zoals een dakkapel, valt hij buiten de eisen. Dan vervangen ze beneden de shit-glazen door mwoah-glazen en valt het weer nét binnen de eisen, zelfs als de dakkapel zelf nog shit-glas heeft :)

De vraag is dus eigenlijk, wil je shit-glas in je nieuwbouwhuis? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ons huidige nieuwbouw huis uit 2016 heeft ook standaard HR++, nooit bij stil gestaan destijds. Nu is de tijd anders en kijken we anders naar energiebesparende mogelijkheden.

We zullen sowieso voor HR+++ kiezen voor de achterkant en het dakkapel, maar de overige moeten we even checken wat het kost en eventueel of we voor nieuwbouw ook subsidie kunnen terug krijgen.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Bekijk je ook even zonwering? Is tegenwoordig ook een flink verschil of je alles nog koel kan houden zonder airco (door screening en rolluiken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:50
Op het moment dat je kan kiezen, altijd HR+++. Kost een paar tientjes extra per raam zolang er geen extra til- en hijs hulpmiddelen nodig zijn.

HR+++ glas isoleert net zo slecht als een muur met standaard isolatie uit 1980.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
naftebakje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:53:
Bekijk je ook even zonwering? Is tegenwoordig ook een flink verschil of je alles nog koel kan houden zonder airco (door screening en rolluiken).
Gaan we sowieso doen voor de achterkant. Op de voorkant hebben we niet veel zon en slapen we ook niet. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
THE_BASE schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:40:
Ons huidige nieuwbouw huis uit 2016 heeft ook standaard HR++, nooit bij stil gestaan destijds. Nu is de tijd anders en kijken we anders naar energiebesparende mogelijkheden.

We zullen sowieso voor HR+++ kiezen voor de achterkant en het dakkapel, maar de overige moeten we even checken wat het kost en eventueel of we voor nieuwbouw ook subsidie kunnen terug krijgen.
nee, er zit op nieuwbouw geen (landelijke) subsidie. sterker nog, voor gevelwijzigingen in bestaande bouw is er ook geen subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
THE_BASE schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:31:

tsja, ooit kreeg je dan en excuus paneel op het dak, die tijd is een beetje voorbij

bij voorkeur zoveel mogelijk HR+++ maarja als ze er 100k voor vragen zou ik het niet doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 12:56
Let op met een schuifpui, kan wel behoorlijk zwaar gaan lopen. Als je HR+++ i.c.m. ventilatieroosters doet is dat eigenlijk zonde, liever dan ook WTW zodat je geen gat boven je HR+++ hebt.

Bij ons was het 2000 extra, hebben er zelf voor gekozen dat ergens anders voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Allemaal bruikbare tips. Ik weet nog niet of er ventilatieroosters zijn (volgens mij niet), maar zal dat zeker meenemen. Voor nu is het alleen voor de achterkant en die kosten zijn 1750 euro en verplicht i.v.m. het dakkapelletje. Voor de rest even navraag doen wat de kosten zijn. We kiezen sowieso voor openslaande deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:54:
Verdiep je eens in isolatiewaarden.

Zoek de Rc van een moderne spouwmuur eens op.

Reken de u-waarde van HR++ eens om in een R waarde.

Schrik je rot wat een aanslag glas is op de isolatiewaarde van de constructie.
Dit lees ik in de Technische Omschrijving:

Isolatiewaarde spouwmuur: Rc = 4,7 m2K/W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22
Niet twijfelen, HR+++ is toekomst gericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
barry86 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:26:
Niet twijfelen, HR+++ is toekomst gericht.
Voor zover mogelijk gaan we inderdaad voor zoveel mogelijk HR+++. Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
naftebakje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:53:
Ook dat is met triple glas bij een aantal glasboeren geen issue (Scheuten Trisolide bijvoorbeeld). Ik heb hier een symmetrisch HR+++ raam in een slaapkamer gezet. Die coating die warmte binnen moet houden zit ook op het buitenblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Als je toch voor een ander raam gaat, zou ik persoonlijk gelijk zonwerend glas nemen.
Verschil tussen HR++ of HR+++ is echt maar weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indy81
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-09 16:40
Wellicht nog een ander puntje:
HR+++ glas is meestal triple-glas, en heeft een breder kozijn nodig.
Als je HR++ neemt, en later wil vervangen met triple-glas, dan is de kans groot dat je ook de kozijnen moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Indy81 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:43:
Wellicht nog een ander puntje:
HR+++ glas is meestal triple-glas, en heeft een breder kozijn nodig.
Als je HR++ neemt, en later wil vervangen met triple-glas, dan is de kans groot dat je ook de kozijnen moet vervangen.
De aannemer regelt het, dus die zal daar toch ook vast over nadenken, aangezien het tot de opties behoort. Maar bedankt voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
Zojuist ook even in onze technische omschrijving gekeken, 2021 nieuwbouw (BENG norm).

Ramen zijn HR++, maar het huis is gewoon A+++. Als HR++ zo ontzettend slecht was geweest had je dat energielabel niet gehaald toch? Wordt het niet wat overdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:48
Misschien wel goed om na te vragen welke u waarde het tripleglas heeft. Ik heb hier zelf ook bijna overal trippel inmiddels en heb er bij de laatste goed opgelet dat deze zo laag mogelijk is. Bij de schuifpui heb ik daar niet goed na gekeken en bleek deze 0.9 te zijn terwijl hij nu voor bij onze erker 0.5 is. Scheelt toch weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Patox schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:11:
Zojuist ook even in onze technische omschrijving gekeken, 2021 nieuwbouw (BENG norm).

Ramen zijn HR++, maar het huis is gewoon A+++. Als HR++ zo ontzettend slecht was geweest had je dat energielabel niet gehaald toch? Wordt het niet wat overdreven?
Je kunt gebrek aan isolatie afkopen met een paar zonnepaneeltjes. Of schermen met rendement of duurzaamheid van een verwarmingsoplossing, dan is het voor de norm niet zo belangrijk hoe je isolatie is.

HR+++ 0.5 tov HR++ 1.0 is 50% minder warmteverlies. Op de gehele schil zal het verschil klein zijn, qua comfort is het verschil enorm.

Mijn ouders hebben 23 jaar terug een uitbouw gezet met dubbelglas (75% van gevel bestaat uit glas). Daar is 3 jaar terug HR++ in gekomen. Ze hebben nu vloerverwarming, de hoge temperatuur radiatoren onder de vensterbanken zijn er niet meer. Ze ervaren kou klachten en gaan het binnenkort vervangen door vacuumglas.

Ik heb achter de bank een raam van 45x175 zonder verwarming eronder. Daar heb ik eind 2021 voor 100 euro nieuw HR+++ glas in gezet (bestaand kunststof kozijn). Geen klachten over kou meer en nieuw glas was goedkoper dan radiator plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
gewoon zorgen/eisen dat alles triple wordt. en geen roosters want WTW. en zeg er gelijk bij dat je een blowerdoortest wil doen voordat ze gaan afwerken zodat ze ook goed op naden en kieren letten.
Je gaat niet dagelijks een nieuw huis kopen dus als je dat doet zorg dan dat het goed gebeurt. niet de aanname doen dat 'de aannemer er wel om denkt' die denkt echt alleen aan zijn portemonnee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Even een update: inmiddels een optie op een nieuwbouwwoning waar ze duurzamer bouwen en het huis is voorzien van water warmte pomp, minimaal 16 zonnepanelen en HR+++ glas in elk kozijn en deur. Ik ga ervan uit dat het daar in elk geval een stuk beter geregeld is. :)

Pagina: 1