Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lukas-
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-07 21:52
*Deze reactie is verwijderd.

[ Voor 98% gewijzigd door -Lukas- op 04-05-2025 20:59 ]

Acties:
  • +80 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:09
In het kort: echt top bezig!

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-07 16:49
Ik denk dat je er beter bij zit dan de gemiddelde 'net-student-af'. Laat je niet gek maken door alle stoere verhalen van je collega's en maak je niet zo druk.

Ik vind sowieso dat veel jongelui die net van de universiteit komen nogal wat noten op hun zang hebben qua salaris, overige arbeidsvoorwaarden, direct een huis kopen etc. In veel gevallen niet erg realistisch.

[ Voor 42% gewijzigd door Hoepla33 op 09-06-2023 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:39
Gezien je verhaal en achtergrond zou ik me er niet zo druk om maken. Volgens mij ben je prima op weg zo d:)b

Ik stond er iig een stuk slechter voor op die leeftijd aan het begin van mijn carrière en dat heeft ook wat langer geduurd om te herstellen, maar ben uiteindelijk ook prima terecht gekomen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Over een jaartje of 4/5 doe jij ook aan die verhalen mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:39
Johan Bogle schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:17:
Over een jaartje of 4/5 doe jij ook aan die verhalen mee
En trek je überhaupt niet veel van die verhalen aan. Het merendeel komt waarschijnlijk uit een financieel betere thuis situatie, dus je moet simpelweg van verder komen.

Ik moest ook alles zelf betalen vanaf m’n 18e, studie, zorgverzekering. M’n ouders konden het simpelweg niet betalen. Dan is het ook niet vreemd dat je met wat achterstand begint tov vrienden en collega’s waar alles voor betaald werd.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:23

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Zo te lezen doe je het nog niet zo verkeerd. Verder wil ik je wel adviseren om een paar boeken te lezen over financiën. Bijvoorbeeld Rich poor Dad. Master your mindset enzevoort. Geld is niet eng! Maar ook niet het belangrijkste. Het belangrijkste is tijd! Tijd heb je maar beperkt. Geld is er in overvloed.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

-Lukas- schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:12:
Voor mijn gevoel ben ik namelijk altijd die arme sukkel met een studieschuld die niet goed is in geld verdienen en ook niet kan beleggen. Ben ik in jullie ogen misschien lui geweest, heb ik andere zaken (buiten het beleggen in shitcoins) niet goed aangepakt of zie ik het gewoon verkeerd en ben ik prima of misschien zelfs wel goed bezig voor mijn leeftijd/opleidingsniveau?
Om het even duidelijk te maken. Lol nee je doet het fucking goed. Als je op deze manier door buffelt heb je straks mooie spaarcenten een keer loonsverhoging/promotie en een stabiele ondergrond om verder te zoeken. Als je wellicht een relatie zou krijgen kun je samen verder kijken. Zolang jij je goed voelt in je gedeelde appartement/kamer en je situatie zijn degenen die jouw situatie veroordelen juist de sukkels.

p.s. misschien eens met iemand (al dan niet via je huisarts) gaan praten over je zelfbeeld als je hier mee blijft zitten ondanks de positieve reacties hier.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:21
Kerel, je hebt maar een schuld van 25k en een salaris van 3,1k bruto? Waar maak jij je druk om. Ik gooi mijn bankrekeningnummer wel in je DM als je mij een financiele bijdrage wilt leveren :P Goed bezig man! Je spaart 500-1000 per maand, das dus max ca. 1/3 van je maand salaris. Sparen is heel gezond. Je collega's zijn gewoon lekker aan het opscheppen en aan het dromen over dingen. Die leven misschien wel paycheck to paycheck en zijn niet bezig met hun toekomst. Jij mag ook dromen en die waar maken. Probeer dan een weloverwogen keuze te maken. Geen impulsaankoop, maar ga bijvoorbeeld op een mooie vakantie voor iets wat je wilt zien of koop iets dat je al maanden wilt hebben en zeker heel regelmatig zal gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-07 21:17
Je zit aan het begin van je carrière, als je goed je best doet (zorg dat je skills hebt die werkgevers nodig hebben, wees goed in die skills) gaat je salaris rap omhoog.

Je zit nog onder modaal met je salaris (schat ik) maar modaal neemt ook mensen mee mét jaren ervaring, toen ik begon (met WO electrotechniek op zak) zat ik ook rond wat toen modaal was. Echt geen slecht salaris voor iemand die net begint met zijn carrière.

Je houdt minstens € 500 per maand over, er zijn heel veel mensen die veel minder over houden,
ook goed bezig dus.

Vergelijk je eigen situatie niet met collega's die al een paar jaar verder zijn want dat is geen eerlijk vergelijk.
Kijk eerder naar wat andere collega's doen om verder te komen in hun carrière en kijk wat je daarvan kunt leren (welke skills hebben ze dat aan te danken bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:36
Zet je situatie eens in een excelletje en maak een voorzichtige prognose. Dat geeft inzicht.

Leer wat 'life style inflation' is en voorkom dat (zonder te overdrijven).

Leer jezelf beter kennen, zodat je op je eigen kompas leert varen ipv dat van een ander met hun mooie praatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 21:47
Gewoon een kwestie van tijd...

Bedenk simpelweg dat je nu al € 5000 in de plus staat en dat per maand alleen maar stijgt. Ben je 2 jaar verder dan heb je een ruime financiële buffer waarmee je ruimte creëert om ook zorgeloos grote uitgaven te doen. Daarnaast kan je verwachten dat aan het begin van je carrière je inkomen ook nog eens redelijke stappen om hoog kan maken.

Ik ken ook genoeg mensen die tegenwoordig van hun studie afkomen met € 30.000 - € 40.000 studieschuld zónder enig spaargeld. Die zijn 4-5 jaar aan het werken om financieel op het punt te komen waar jij nu staat (of zorgen gewoon dat inkomen en uitgaven een beetje passen en negeren de kapitaal-kant van het verhaal).

Edit: wat ik overigens ook wel herken dat je even moet leren, is dat zodra je full-time aan het werk bent de bedragen op je bankrekening van een andere orde zijn - over het algemeen vliegt het er toch met een andere snelheid uit én in. Dat geeft in het begin wat extra onzekerheid aangezien je niet precies weet hoe het allemaal uit gaat komen, maar betekend ook dat áls je geld over houdt dat meestal een orde van grote meer is dan tijdens je studietijd. Eventuele oplossing is dan gewoon een jaarbudget maken: te verwachten/gewenste inkomsten en uitgaven voor elk van de komende 12 maanden in een excelletje proppen, dan kan je per maand snel zien hoe je er voor staat, en hoe je dus aan het einde van het jaar waarschijnlijk uitkomt.

[ Voor 34% gewijzigd door Ilmar op 10-06-2023 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Laat je niet onzeker maken door andere praatjesmakers en word er vooral zelf ook geen. Uiteraard als je een mooie vakantie gehad hebt deel deze maar als ik al hoor over praatjes met luxe horloges e.d. zegt dat altijd al een hoop over een persoon. Je gaat goed met geld en om spaart. Uiteraard mag je genieten van je geld maar laat je niet verleiden door ook mee te doen omdat anderen het doen,zeker njet als je daardoor tegen je financiele maximale gaat lopen. Ik ken helaas mensen in mijn omgeving die dat wel doen. Ik ken hun volledige financiele situatie niet maar met hun werk icm met uitgaven en vaste lasten kan ik prima voorstellen dat veel van hun van paycheck to paycheck leven en mocht er iets wegvallen is dat leventje snel afgelopen.

Ik heb ook goedkoopste lease, auto brengt mij van A naar B. Heb vrijwel evenhoge studieschuld en spaar ook erg veel. Ik heb dan geen ervaring met een hele grote financiele tegenvaller. Maar je staat er weer goed voor dus probeer het te vergeten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:49

Yucon

*broem*

Lees dit eens op je gemak door: Het (on)bestaan van het middeninkomen

Gechargeerd verdient iedereen grofweg evenveel in Nederland. Er zijn uitschieters, maar die zul je waarschijnlijk niet bij die collega's vinden. En als je het tot dat niveau versimpelt zijn het allemaal schuifjes; als iemand een dikke auto heeft, dan heeft hij ergens anders weer wat minder. Dat is best een rustgevende gedachte als je een ongemakkelijk gevoel krijgt van dit soort dingen.

Ik had al gezegd dat het gechargeerd was toch? :P

Ik denk trouwens eerder dat je je verlies aan crypto mentaal nog moet verwerken, en corona hielp niet daarbij. Juist omdat het een grote gokfactor heeft kun je zowel winst en verlies niet aan jezelf toerekenen. Wel dat je ervoor gekozen hebt. Maar in dat opzicht heeft het geen zin te hard voor jezelf te zijn; de marketing eromheen is zo opgezet om je te doen geloven dat die gokfactor er niet is. Dan kun je stellen "je moet beter weten" maar ik zou bijna zeggen dat die logica te ingewikkeld is voor puberhersenen.

[ Voor 33% gewijzigd door Yucon op 10-06-2023 06:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Je moet je niet gek laten maken door anderen. Er zijn altijd mensen die het beter of slechter dan je hebben, en iedereen volgt zijn eigen route door opleiding, werk, omstandigheden etc.

Maar om je dan toch iets beter te laten voelen:
ik ben +5 jaar ouder, verdien minder en heb nog nooit een auto gehad :P

Herken wat Hoepla zegt ook wel een beetje, veel jonge mensen die al verwachten net na een opleiding meteen een (groot) huis te willen kopen, maar tegelijk vakanties en dure spullen ook te willen. Alles moet tegelijk en in sneltreinvaart. Tja, en als iedereen dan zo in de wedstrijd zit snap ik het gevoel wel een beetje dat dat elkaar opjut om niet achter te willen blijven. Maar als je in andere kringen rondkijkt zie je dat dat helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Gaat toch prima! Nergens druk om maken.

Niet alleen op je werk zie je dit, ook hier op Tweakers zetten je ‘collega’s’ hun auto’s en zonnepanelen in hun signature.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-07 12:09
Goed bezig. Je bent duidelijk spaarzaam, anderen zijn dat minder en geven dat spaargeld uit aan vakanties en leuke dingen. Ik had in mijn twintiger jaren zeker geen 20k op de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 23:08
Je begint net en bent top bezig. Je staat aan het begin van je werkende leven...

En die gastjes die praten over hun horloges en lease auto (of nouja, met name als ze het hebben over hoe veel ze er voor betalen) zijn kneuzen!
Anders in Twente komen wonen, hier doen we dat niet :D

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Jij kunt duidelijk met geld omgaan. Niet sarcastisch bedoeld. Je leeftijdsgenoten die dure horloges en vakanties kopen kunnen dat zeer zeker nog niet. Omdat ze het nooit hebben geleerd, of omdat ze het niet hoeven (omdat ze heel rijk geboren zijn ofzo).

Wacht tot de huizenprijzen nog wat verder dalen en spaar lekker door, en koop dan over een paar jaar iets. Los op minimaal tempo je studieschuld af (die echt niet zo hoog is), en het komt echt helemaal goed. Over 10 jaar lees je deze post (je eigen, niet de mijne) een keer terug en denk je ‘wow’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:13
Wat hierboven al staat: je doet het goed.

Ik ben met een studieschuld én een kleine schuld door lening begonnen. Daarna kind 1, 2, 3, dus ook weinig financiële ruimte. Alleen een baan die voldoende betaalde.

Over die praatjes: òf ze komen uit goed bedeelde families, òf ze hebben een partner die ook fulltime werkt.

Gewoon je eigen weg bewandelen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TheDudez schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:22:
Zo te lezen doe je het nog niet zo verkeerd. Verder wil ik je wel adviseren om een paar boeken te lezen over financiën. Bijvoorbeeld Rich poor Dad. Master your mindset enzevoort. Geld is niet eng! Maar ook niet het belangrijkste. Het belangrijkste is tijd! Tijd heb je maar beperkt. Geld is er in overvloed.
Ik heb dat boek nooit gelezen, ken wel verhalen erover. Nu heb ik sowieso heel weinig met zulk soort boeken die ik ook gewoon in de zelf-hulp categorie gooi, maar de auteur daarvan is iig helemaal van het padje af, compleet op het crypto-wappie pad, en uit mijn hoofd is zijn primaire inkomstenbron tegenwoordig oplichten van mensen. ("Cursussen" van honderden/duizenden euro's aanbieden over hoe je moet gaan "investeren" in de huizenmarkt enzo).
Op mijn werk hebben mensen het de hele tijd over dure vakanties, dure leaseauto's, luxe horloges en het kopen van huizen.
Ook jouw collega's kunnen hun geld maar één keer uitgeven, of ze verdienen heel veel meer dan jij, of zij zijn degene met financiele problemen en niet jij.

Ik vraag me ovrigens wel af in wat voor een omgeving jij werkt, bij mij op het werk heb je dat iig echt niet. En natuurlijk zijn er mensen die een dure vakantie doen of een mooi huis kopen, maar daar gaat het zeker niet de hele tijd over, en dure leaseautos en luxe horloges komen uberhaupt niet ter spraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:33

Polycom

Poes van goud

Laat ze de pest pokke krijgen met hun mooie verhalen en ga je eigen weg. Je bent goed bezig!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bedenk: als je iemand met een duur horloge ziet, dan weet je dat hij dát geld juist niet meer heeft ;) En iemand zonder duur horloge heeft wellicht zat geld om er 10 te kopen...

Daarnaast, €30.000 vermogen en €500-1000 per maand sparen... dat is écht bovengemiddeld, zeker op jonge leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:30
Je kijkt heel veel achteruit, maar dat is een verspilling van tijd, daar kan je toch niks meer aan veranderen. Beter kan je naar het heden en de toekomst kijken. Bedenk dat je salaris alleen maar gaat groeien, over 10 jaar verdien je waarschijnlijk minstens het dubbele. Hoe ga je dat extra inkomen in de komende 10 jaar verstandig gebruiken? (In ieder geval ver weg blijven van crypto :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Sissors schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:42:
[...]

Ik heb dat boek nooit gelezen, ken wel verhalen erover. Nu heb ik sowieso heel weinig met zulk soort boeken die ik ook gewoon in de zelf-hulp categorie gooi, maar de auteur daarvan is iig helemaal van het padje af, compleet op het crypto-wappie pad, en uit mijn hoofd is zijn primaire inkomstenbron tegenwoordig oplichten van mensen. ("Cursussen" van honderden/duizenden euro's aanbieden over hoe je moet gaan "investeren" in de huizenmarkt enzo).

[...]

Ook jouw collega's kunnen hun geld maar één keer uitgeven, of ze verdienen heel veel meer dan jij, of zij zijn degene met financiele problemen en niet jij.

Ik vraag me ovrigens wel af in wat voor een omgeving jij werkt, bij mij op het werk heb je dat iig echt niet. En natuurlijk zijn er mensen die een dure vakantie doen of een mooi huis kopen, maar daar gaat het zeker niet de hele tijd over, en dure leaseautos en luxe horloges komen uberhaupt niet ter spraken.
Je hebt het nóóit gelezen. Maar je hebt wel een mening. Jij bent ook zo iemand die roept begin niet voor je zelf want ik heb gehoord dat het eng is. Dit is typisch een loonslaaf antwoord.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Op mijn werk hebben mensen het de hele tijd over dure vakanties, dure leaseauto's, luxe horloges en het kopen van huizen.
Deels pochen, deels rijke ouders, deels niet-sparen-maar-uitgeven, deels keuzes (de een een dikke auto, de ander een reis), deels select horen (confirmation bias). En 'ik heb het moeilijk' zal je sowieso vaak niet zomaar horen van je collega's, zeker als je nog in een inwerkperiode zit en je elkaar niet heel goed kent.

Je doet het prima.

Er zijn er velen die het woord sparen nog niet eens kennen.

Hooguit de tip: ga op een regenachtige dag eens kijken naar of je pensioen goed zit. Daar kan je niet vroeg genoeg na bereiken van een voldoende stabiele situatie mee beginnen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TheDudez schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Je hebt het nóóit gelezen. Maar je hebt wel een mening. Jij bent ook zo iemand die roept begin niet voor je zelf want ik heb gehoord dat het eng is. Dit is typisch een loonslaaf antwoord.

Hij is meerdere keren failliet gegaan, en nu is verkoopt hij "trainingen" en "mentor programmas" voor tienduizenden dollars per stuk, die je leren hoe je rijk moet worden op de vastgoed markt.

Maar goed, ik neem al niemand serieus die het woord "loonslaaf" gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 10-06-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-07 21:46
Het is al meerdere keren gezegd. Maar je hebt niks verkeerd gedaan. In je jeugd hoor je dit soort fouten te maken, het is duidelijk dat je er een les uit getrokken hebt want je doet het boven gemiddeld goed. Nu al, zo jong in je carrière. Ga zo door en probeer los te laten dat jouw financiële situatie niet goed is. Het is enorm goed en vergeet niet te genieten of af en toe je spaar geld te gebruiken.

Armoede somsniet beseffen hoe rijk je bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:57
Komt denk ik ook een beetje door de hyper rationele houding die je pas na een strak afgeronde WO studie kan hebben. Continu streven naar beter worden. Alles is je eigen prestatie, elke gemiste kans is een fout. Streven naar de beste oplossingen, beste keuzes maken in de rat race, optimizen. Probeer te satisficen. Laat het oordelen aan anderen over en leg jezelf geen hoge latten op die altijd net buiten bereik zijn of je ongelukkig maken, teveel van je vragen. Dat geldt zowel persoonlijk, professioneel als financieel. Ik hield na mijn studie door heel zuinig te leven de helft van mijn inkomen over om te sparen. Daarvan had ik de helft belegd in twee degelijk ogende aandelen, grote lang bestaande bedrijven. Resultaat -90 procent. Als je eenmaal kan sparen en netto positief staat maakt het eigenlijk niet meer uit of je 10, 20 of 100k hebt. Je kunt relaxed leven en alles betalen. De een is 4 jaar eerder klaar met studeren dan de ander. (Gemiste inkomsten). De een heeft rijke ouders, de ander een partner met een topinkomen. Wees blij dat je niet met minimumloon in een call center of sorteercentrum zit. En ja, daar zijn ook academici te vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-07 21:46
wimpie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:32:

Niet alleen op je werk zie je dit, ook hier op Tweakers zetten je ‘collega’s’ hun auto’s en zonnepanelen in hun signature.
_O- dat is mij nooit opgevallen maar dat is wel een overtreffende trap van onzekerheid hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:49

Yucon

*broem*

TheDudez schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Ik heb het wel gelezen, ben geen loonslaaf en ik ben het alsnog helemaal met @scissors eens. Er zitten wat elementen in het boek die zeker een punt hebben maar het is zeker geen bijbel en die kerel is maf niet iemand op wie ik zou willen lijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:17
Dit komt doordat ik al het geld wat ik met mijn bijbaan tijdens de laatste jaren van de middelbare heb verdiend ben kwijtgeraakt. Dit kwam door een verkeerde strategie bij het gokken investeren in crypto. Hierdoor ben ik aan mijn studie begonnen met maar €1,5k spaargeld.
Dat is eigenlijk het mooiste moment om die les te leren. Minimale consequenties, maximale pijn (want voor dat spaargeld heb je veel harder moeten werken dan voor de 500 euro pm die je nu wegzet).

Als mensen iets luxueus kopen, kopen ze meestal de fantasie erover. Ze kopen geen dure buitenbarbecue, maar het idee dat hun gezin / vrienden een lange zomeravond buiten doorbrengen en smullen van de heerlijke gerechten. Bij een verre reis hebben sommige mensen in gedachten de fotolijst al opgehangen, voordat ze er goed en wel geweest zijn.

En als je die fantasiën van een afstandje analyseert, zie je dat ze vaak niet over het object gaan, maar over gezelligheid, liefde, status, of vriendschap.

Als je dat bij jezelf en anderen kunt herkennen, leer je ook die verhalen over dure aankopen herkennen voor wat ze zijn: een manier waarop je collega's over zichzelf en hun wensen praten. Die man met het dure horloge wil status en bewondering. De nieuwe keuken van de ander is een investering in zijn gezinsleven.

En de jonge man met z'n spaargeld wil vooral nooit meer dat gevoel van onzekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19
Zeggen dat je deze maand een smartwatch hebt gekocht voor 600 euro is helaas stoerder dan te zeggen dat je 750 euro hebt gespaard deze maand..

Kortom, je doet het goed en let op wat jij belangrijk vind, en niet wat anderen vinden.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-07 07:02

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat is je doel?

Je kunt voldoende sparen om een huis te kopen.
Of je kunt allemaal dure dingen doen en niets sparen.

Daarnaast, ik weet niet hoe ik dit subtiel breng, maar omdat ik samenwoon, kunnen we de kosten delen, hebben we beide spaargeld opgebouwd en was een hypotheek makkelijker te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53
Ik zeg lekker bezig met 24 jaar WO afgerond, netto positief vermogen, betaalbare huurwoning en spaarzame inslag!

Tips:
• houd je netto vermogen elke 3 maanden bij
• zie af van alle vormen van beleggingen zonder positieve intrinsieke verwachtingswaarde (Toto, Staatsloterij, crypto, grondstoffen) - probeer niet slimmer te zijn dan anderen maar degelijk en gestaag
• werk aan het vergroten van je inkomen
• beheers je uitgaven (lifestyle inflation), het gemiddelde maandspaarbedrag moet stijgen niet dalen
• maak scenarios voor het kopen van een eigen woning op termijn

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 10-06-2023 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49
Als je je na het lezen van de reacties nog steeds onzeker voelt, is het misschien een optie om met een psycholoog te praten? Je situatie is veel beter dan veel jongeren op die leeftijd. Als het niet lukt je dat in te zien dan kan ik me voorstellen dat er met een professional over praten misschien wat beter inzicht kan verschaffen.
En dit is niet bedoelt als trollen. Oprecht gemeend advies. Maar je doet het voor je leeftijd buitengewoon goed. Alleen dat moet je je wel beseffen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-07 07:02

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

lost95 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:52:
Zeggen dat je deze maand een smartwatch hebt gekocht voor 600 euro is helaas stoerder dan te zeggen dat je 750 euro hebt gespaard deze maand..

Kortom, je doet het goed en let op wat jij belangrijk vind, en niet wat anderen vinden.

In je signature zetten hoeveel je deze maand gespaard hebt :9

Als je veel op 'duurzame energie' forum zit dan is het leuk om grafiekjes over opbrengst en te delen en te vergelijken per dag/regio.

Maar hoeveel je gespaard hebt zou een leuke zijn voor het financiële gedeelte van het forum :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:00
Hoe oud zijn die collega's dan en hoe lang werken ze al binnen het bedrijf?

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

inderdaad. maar dat is (in ieder geval bij mij) vooral functioneel bedoeld. Het geeft context bij mijn posts. Anders moet je die info telkens bij je posts zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
Probeer gelukkig te zijn met wat je hebt, immers, geluk is niet te koop.
Denk positief, hou van jezelf en trek je niks aan waar anderen 'te koop' mee lopen.
Ennuh, ga consuminderen, wordt je op den duur ook blijer van en je houdt geld over om echt 'leuke' dingen te doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 23:53

Honesty

kattenneus!

'Helaas' ben je 'arm' geboren en voel je arm terwijl je hardstikke rijk bent, je bent zelf geholpen door je ouders door iedere maand 100 euro traktament tijdens je studie. Zijn er genoeg die zelfs dat niet hebben.
Nu is het gewoon een kwestie van opbouwen, ben nu 50 en toen ik 24 was had ik ook geen spaargeld(nu nog niet) maar hoeft ook niet. Zolang je een dak boven je hoofd heb en iedere dag te eten heb je genoeg om te overleven, de zon schijnt ook gratis voor jou.
Wat voor mij helpt is om te kijken wat we afgelopen jaren hebben afgelost en als ik dan vooruit kijk zie ik wat we kunnen sparen per jaar.
En over dure horloges gesproken toen ik 25 was kocht ik er een en die ligt nu stof te happen in de kluis, als tijd belangrijker is dan het horloge leef je pas echt.
Reizen vind ik zelf niks aan maar de ervaring is wel heel belangrijk dus gaan we ook maar doen met het gezin.
En een tip van minister de Jonge zoek gewoon een vriend(in) met een koophuis(liefst met jubelton er in).
Arme ouders kan je niks aan doen, arme schoonouders wel.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 16:26
Ik herinner me tijdens de start van mijn loopbaan(ca. 5,5 jaar geleden) ook collega’s die vakantie na vakantie boekte en klaagde over hun hypotheeklast van 200€. Terwijl ik samen met een vriend woonde in een klein vervallen huurhuis voor €1200,- per maand.(dus 600 p.p.)
Naast dat huurhuis betalen en de andere vaste lasten afdragen kon ik zo’n 500€ p.m. sparen.

Ik denk dat je prima bezig bent. Je startsalaris is in elk geval flink hoger dan waar ik mee gestart ben.
Denk na over je toekomst. Geluk zit niet in een duur horloge of dure vakanties. De beste herinneringen heb ik zelf in elk geval aan budget vakanties.
Later als je 50 bent kun je lekker pochen tegenover je collega’s en kun je met je dikke pens op een wielrenfiets van €10k gaan zitten omdat die paar extra gram echt het verschil maken 8)7

Shitcoin investering is gewoon een les. Laat het ook niet meer zijn dan dat. Er is wat geld verdampt uit jouw portemonnee en daarmee is de kous afgedaan. Je moet zoiets niet je hele leven laten beïnvloeden.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-07 16:34
Gewoon niet je eigen situatie vergelijken met anderen, simpel. Je kan altijd iemand vinden die meer uitgeeft, meer heeft enz. Maar aan de andere kant zijn er ook velen die iedere maand tegen alle rekeningen op zitten te hikken in de vrees niet genoeg over te hebben voor boodschappen.

30k spaargeld/investeringen, degelijk salaris, voldoende ruimte om 500-1000 pm opzij te zetten; mooi positief vooruitzicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Wellicht wat bot, maar het probleem zit in je hoofd, niet in je portemonnee.

Gratis tip: probeer je eigenwaarde te fixen. Dat rendeert de rest van je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07
Gewoon niet je eigen situatie vergelijken met anderen, simpel.
Het grote probleem is dat je 1 situatie tegenover meerdere situaties vergelijkt.
Collega 1 heeft het over een dure vakantie, collega 2 over leaseauto's, collega 3 over luxe horloges en collega 4 over het kopen van een huis. En jij denkt nu "ik moet dat allemaal kunnen doen". Dat gaat er mis.
Als al die collega's er 1 jaar mee bezig zijn, dan zou dat voor jou 4 jaar van je leven zijn. Dus ga niet vergelijken wat anderen doen, maar beperk je tot je eigen plan.

Collega 1 zal vast een jaar gespaard hebben samen met zijn partner, collega 2 kan niet meer sparen, collega 3 fantaseert er alleen over en besteed er dus geen geld aan en collega 4 zit zijn vrije tijd te besteden aan het uitrekenen wat en hoe hij dat kan betalen.
Voor jou zal dat (hopelijk) nu zijn om vermogen op te bouwen en leningen af te lossen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

In cijfers zit mijn situatie er als volgt uit:
- 24 jaar
- Afgeronde WO Master (nominaal gehaald in 4 jaar)
- Studieschuld bij ome DUO van €25k met 0,4% rente na kwijtschelding prestatiebeurs
- 9 maanden werkzaam met een bruto maandsalaris van €3.150 en een goedkope lease EV (8% bijtelling)
- Maandelijks spaarbedrag van €500-€1000+ afhankelijk van uitgaven
- €22,5k spaargeld en €8k aan diverse beleggingen
- Maandhuur van €740 (kale huur, GWL+internet en parkeerplek) voor een (kleine) kamer in een gedeeld appartement in de randstad
Je bent 24 en verdient 3150*12=37800 euro per jaar en rijdt ook nog eens in een EV. Modaal inkomen in 2023 is zo'n 40k. Met andere woorden: je bent net van school en verdient nu al bijna modaal. Ik ga er gemakshalve vanuit dat het genoemde salaris incl vakantiegeld+eindejaarsuitkering is.

Er zijn echt zat mensen die nauwelijks kunnen rondkomen, terwijl jij tussen de 500 en 1000eu per maand kan sparen. Je hebt het echt heel goed, zeker voor die leeftijd. Laat je niet gek maken.

Om het even in perspectief te plaatsen met mijn verleden toen ik net was afgestudeerd: ik ben afgestudeerd in de kredietcrisis. Heb 3 jaar gesolliciteerd op van alles en nogwat. Enerzijds niet aangenomen op gebrek aan ervaring, anderzijds omdat ik te hoog was opgeleid. De eerste 2 jaar heb ik geleefd van het geld dat ik had gespaard om het huis uit te gaan, in het 3e jaar was ik genoodzaakt een bijstandsuitkering aan te vragen.

Nu, 7 jaar na het vinden van een baan, verdien ik op jaarbasis bijna 1.8 keer modaal en heb ik in mijn eentje een koophuis in de randstad kunnen kopen. (Waar ik echt veel mazzel mee heb gehad, dat weet ik.)

Moraal van mijn verhaal: jij staat er heel wat beter voor dan ik op die leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:56

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Een rijk persoon heeft geld beschikbaar, een persoon met mooie statussymbolen heeft geld uitgegeven. Je kunt natuurlijk niet in iemands portemonnee kijken, maar het is niet geheel onlogisch om ervan uit te gaan dat collega's rond dezelfde leeftijd/ervaring en in vergelijkbare functie ook ruwweg op dezelfde inkomsten zitten. Laat je daarin vooral niet gek maken.

Je houding tov geld voelt misschien krampachtig aan, maar jij hebt reserves voor als er een keer iets gebeurt. Genoeg lui die allemaal luxe vakanties nemen op een vorm van afbetaling en doen alsof ze het zo breed hebben. Eind van de maand vooral brood met pindakaas omdat ze nog een tientje hebben om de week door te komen. Faillissement zit daar eigenlijk om de hoek.

Zelf ben ik relatief steeds minder uit gaan geven aan eigenlijk nutteloze zaken. Toen ik 15 was (nu 45) en ik 40 gulden bij elkaar had gespaard wist ik niet hoe snel ik op de fiets moest springen om naar de platenzaak te rijden voor een nieuwe cd van een band die ik goed vond. Nu weeg ik lang af en valt de keuze vaak op "nee". Veel aanbiedingen, want ik wil ook weer geen dief van eigen portemonnee zijn.

Misschien is mijn houding ook wel verkrampt en zou ik toch eens een auto boven m'n stand moeten kopen, want iedereen lijkt dat te doen. Maar goed, ben ik iedereen? Nee, net als jij. Voel jij je prettig bij het opbouwen van reserves en een gezonde financiële huishouding? Geniet daar dan van en luister lekker naar de gesprekken over luxe horloges en complimenteer de collega's.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:40
Pouchen met een dure lease waggie 🤡🤡🤡

Wat pouch je dan precies. Niets.

Dont worry

[ Voor 7% gewijzigd door Aschtra op 10-06-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31

Blokker_1999

Full steam ahead

mannowlahn schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:25:
[...]

_O- dat is mij nooit opgevallen maar dat is wel een overtreffende trap van onzekerheid hoor.
Dat zijn mensen die hoofdzakelijk vertoeven in die relevante subfora en daar heel veel posten waardoor het ineens interessanter is om dat in je signature te hebben dan om het regelmatig te moeten herhalen. Heeft zeker niet bij iedereen met onzekerheid of ego te maken, al zullen er zo ook wel mensen tussen zitten.

Aan Lucas wil ik zeker meegeven: niet te onzeker zijn, je staat er heel goed op. Je staat een stuk verder dan ik op die leeftijd. Doe zo verder en laat je niet van de wijs brengen.

Bekijk het ook even anders. Ja, ik heb vandaag een eigen woning, een mooie, eigen wagen voor de deur. Een job die goed genoeg betaald, ben in April voor 4 weken op vakantie gegaan naar de andere kant van de wereld, draag een mooi, mechanische horloge, ...

Zoveel waarmee ik kan opscheppen, totdat ik die roze bril af zet.

Voor referentie, ik ben op mijn 18 gaan werken ipv verder te gaan studeren. Op mijn 21ste ben ik eigenaar geworden van een kleine bouwgrond. Deze maakte deel uit van een sociale verkaveling waardoor de grond goedkoop werd verkocht, aan 50% van de marktprijs en onder enkele voorwaarden. Ik had slechts enkele duizenden euro aan spaargeld en heb voor de grond en woning moeten gaan lenen. Daar ik jong was en zeker geen goedbetaalde job had, heb ik moeite gehad om de lening rond te krijgen.

De woning heeft me enkele jaren van mijn leven gekost. Zelf gebouwd, samen met mijn vader, zussen, hun mannen en enkele andere mensen. Enkele jaren mee bezig geweest om het bewoonbaar te krijgen, maar zelfs vandaag, zoveel jaren later, zijn er delen die eigenlijk nog altijd afgewerkt zouden moeten worden. En ik zit ondertussen iets over de helft van mijn afbetalingen. De woning is dus in essentie nog altijd eigendom van de bank, en het beperkte budget, dat bijna onvoldoende was, zie je nog altijd op vele plaatsen

Hetzelfde voor die wagen. Toen ik mijn eerste wagen kocht, was ik, mede door de beperkte financien, al de 30 jaar gepasseerd. En ook daar, mijn huidige wagen is voor een groot deel gekocht met geleend geld. Dat moet ik dus blijven afbetalen. Die wagen is dus ook niet helemaal van mij totdat de lening is afbetaald.

Die vakantie? Mede door corona was het alweer jaren geleden dat ik nog eens echt vakantie had genomen. Dan is 4 weken ineens wel verdiend, en door de uitgespaarde kosten in de 3 jaren ervoor ook ineens financieel een stuk beter te verklaren.

En dat mooie horloge? Mooi hoeft niet duur te zijn. Een Seiko 5 is dan wel een mechanisch horloge en ziet er met de glazen caseback zeer mooi uit. Maar is voor bijna iedereen te betalen, begint ergens iets boven de 100 euro.

Laat je niet gek maken door de vele verhalen die je rondom je hoort. Mensen pakken graag uit met nieuwe dingen, met luxe. Maar vaak is er ook een andere kant van het verhaal. We kennen allemaal wel het verhaal van een mooie villa, meerdere dure wagens voor de deur, maar eenmaal binnen een heel kaal huis en een lege koelkast.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roosm
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:10
Het verleden heeft je gevormd tot wie je nu bent. Goed bezig! :) d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:32
Ik ben 33, heb slechts 5k op de bank met 9k studieschuld, geen leaseauto en woon in een huurhuis. Feitelijk sta ik dus ruim in de min, maar toch heb ik al het idee dat ik het al prima voor elkaar heb. Ik verdien netto zo'n 2,8k per maand (bruto 3,5k) en m'n huur is 540 per maand, dus ik kan ook zo'n 500 per maand sparen en daarnaast zonder al te veel op te hoeven letten doen wat ik wil. Er zijn hordes mensen die elk dubbeltje om moeten draaien, geen spaarrekening hebben, niet meer alle rekeningen op kunnen hoesten, deurwaarders aan de deur krijgen etc. Prijs je gelukkig dat je niet bij die groep hoort, je hebt het prima voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Sissors schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:15:
[...]

[Twitter]
[Twitter]

Hij is meerdere keren failliet gegaan, en nu is verkoopt hij "trainingen" en "mentor programmas" voor tienduizenden dollars per stuk, die je leren hoe je rijk moet worden op de vastgoed markt.

Maar goed, ik neem al niemand serieus die het woord "loonslaaf" gebruikt.
Dus omdat iemand fouten maakt (wat ik betwijfel in dit geval). Is het boek gelijk slecht wat jij niet hebt gelezen maar gehoord van andere. All kan je er maar een paar bevingen uithalen waar je wat van kan leren dan is het nog steeds waardevolle informatie.

Iedereen maakt fouten en daar leer je van! Het is vallen en opstaan. Omdat de topic starter een fout heeft gemaakt met crypto wil nog niet zeggen dat het allemaal fout is hij heeft actie ondernomen. Een hoop durven geen actie te ondernemen. Hij had zich er alleen wel veel meer in moeten verdiepen en risco spreiden.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-07 16:42

RoamingZombie

Watching the sheeple...

TheDudez schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Dus omdat iemand fouten maakt (wat ik betwijfel in dit geval). Is het boek gelijk slecht wat jij niet hebt gelezen maar gehoord van andere. All kan je er maar een paar bevingen uithalen waar je wat van kan leren dan is het nog steeds waardevolle informatie.
Het boek is onzin en de schrijver is een leugenaar die rijk wordt van mensen zoals jij. Dit soort boeken worden al eeuwen geschreven en maken nooit hun beloftes waar. Ben je echt niet bekend met deze zelfhulp praktijken? Dit is ongeveer alsof iemand mij vraagt wat phishing is. Hoezo weet je dit niet?

'A competing financial self-help writer, John T. Reed, says, "Rich Dad, Poor Dad contains much wrong advice, much bad advice, and virtually no good advice." He also states, "Rich Dad, Poor Dad is one of the dumbest financial advice books I have ever read. It contains many factual errors and numerous extremely unlikely accounts of events that supposedly occurred."[10]

Slate reviewer Rob Walker called the book full of nonsense, and said that Kiyosaki's claims were often vague, the narrative "fablelike", and that much of the book was "self-help boilerplate", noting the predictable common features of such books were present in Rich Dad, Poor Dad. He also criticizes Kiyosaki's conclusions about Americans, American culture, and Kiyosaki's methods.[1]'

'The existence of Kiyosaki's "Rich Dad" remains unproven, and there is no documentation on Kiyosaki's alleged vast reserves of wealth earned before Rich Dad Poor Dad was published.[2]'

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
TheDudez schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Iedereen maakt fouten en daar leer je van! Het is vallen en opstaan. Omdat de topic starter een fout heeft gemaakt met crypto wil nog niet zeggen dat het allemaal fout is hij heeft actie ondernomen. Een hoop durven geen actie te ondernemen. Hij had zich er alleen wel veel meer in moeten verdiepen en risco spreiden.
Een kapotte klok vertelt twee keer per dag de juiste tijd, maar je weet enkel wanneer dat is als je ook een werkende klok hebt. Dat zijn boek af en toe een goed punt maakt is niet zo nuttig als je niet eerst de kennis hebt om ze te onderscheiden van alle self-help nonsense.

Los van dat zijn cursussen de duck test nogal hard falen als het gaat om get-quick-rich-schemes, if it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck. Kiyosaki is gewoon de zoveelste con man die begrijpt dat er niets zo lucratief is als de nativiteit van leken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Na het lezen van de starttopic, en de reacties er op schoot mij een oude Chinese wijsheid binnen die het geheel dekt : pochers hebben geen brood, klagers hebben geen nood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-07 05:44
Je bent bewust bezig. Dat is heel goed.

Een dure vakantie, nieuwe auto of dure horloges. Je weet niet hoe ze dat betalen.

Veel mensen maken elke maand schoon hun geld op zonder iets op te bouwen. Ik zou niet proberen dat uitgave patroon bij te houden.

Je bent jong. Spaar beleg en maak geen schulden en los je studie schuld af. Rijd een oude auto of een auto van de zaak. En je komt er wel.

Dat huis komt wel. Dat is niet zaligmakend, sterker nog. Een huis kan ook een blok aan je been zijn.

Ik ben ouderwets. Ik zou een buffer aanhouden van 10.000 euro. En met de rest je studieschuld aflossen. Eerst die schuld wegwerken.

[ Voor 31% gewijzigd door Erwin3punt0 op 10-06-2023 21:41 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• -Lukas-
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-07 21:52
Wow, ik had eigenlijk helemaal niet zo veel positieve reacties verwacht. Bedankt allemaal!

Door jullie reacties heb ik een beter perspectief gekregen op de situatie. Ik heb mij gerealiseerd dat het probleem vooral tussen mijn oren zit en dat veel mensen houden van opscheppen over het uitgeven van geld wat ze eigenlijk niet hebben. Op rationeel vlak wist ik dit natuurlijk al wel (ik heb al flink wat boeken op het gebied van persoonlijke financiën gelezen) maar ik had er toch hele andere emoties bij en dat was slecht voor mijn zelfvertrouwen. Ik ben daarom erg blij om een keer van anderen te horen dat ik goed bezig ben op financieel vlak. Dit beetje validatie betekent veel voor mij en heeft mijn zelfvertrouwen een boost gegeven. Ik zal jullie adviezen dan ook gaan opvolgen door meer vertrouwen te hebben in mezelf en mijn eigen kunnen, op volle kracht door te gaan met sparen en lak te hebben aan anderen hun misplaatste opschepperij.

Nogmaals bedankt en over een aantal jaar zal ik een update geven op deze thread :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

-Lukas- schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:08:
Wow, ik had eigenlijk helemaal niet zo veel positieve reacties verwacht. Bedankt allemaal!

Door jullie reacties heb ik een beter perspectief gekregen op de situatie. Ik heb mij gerealiseerd dat het probleem vooral tussen mijn oren zit en dat veel mensen houden van opscheppen over het uitgeven van geld wat ze eigenlijk niet hebben. Op rationeel vlak wist ik dit natuurlijk al wel (ik heb al flink wat boeken op het gebied van persoonlijke financiën gelezen) maar ik had er toch hele andere emoties bij en dat was slecht voor mijn zelfvertrouwen. Ik ben daarom erg blij om een keer van anderen te horen dat ik goed bezig ben op financieel vlak. Dit beetje validatie betekent veel voor mij en heeft mijn zelfvertrouwen een boost gegeven. Ik zal jullie adviezen dan ook gaan opvolgen door meer vertrouwen te hebben in mezelf en mijn eigen kunnen, op volle kracht door te gaan met sparen en lak te hebben aan anderen hun misplaatste opschepperij.

Nogmaals bedankt en over een aantal jaar zal ik een update geven op deze thread :)
Bedenk je zelf ook vooral: wil ik iets, of kan ik iets?

Met 22.5K spaargeld zou jij ook meerdere malen op vakantie kunnen, dure horloges kunnen kopen, elke maand nieuwe merkkleding etc.

Maar ja, dan heb je dus geen spaargeld meer. Ik heb ook een vrienden/kennissenkring met mensen die meer naar uitgeven neigen, en anderen die meer naar oppotten neigen. Ik zie dat niet als misplaatste opschepperij van de vrienden die iedere maand naar een festival gaan, of continue nieuwe kleding of schoenen kopen, maar gewoon als verschil in prioriteiten.

Ik wil gemoedsrust, dus ik heb een flinke spaarrekening, en ik beleg iedere maand een groot deel van mijn inkomsten. Betekent wel dat ik niet ieder jaar een badkamer renovatie of verbouwing uitvoer. Vrienden steken juist iedere verdiende euro in hun huis, maar kunnen bijvoorbeeld niet op wintersport als ze in de zomer op vakantie gaan. Prachtig huis, maar wel dubbeltjes moeten draaien als het gaat om vrije tijd. Zou ik ook een nieuwe badkamer, nieuwe vloer, uitbouw etc kunnen betalen? Ja, waarschijnlijk wel. Wil ik dat ook? Nee, eigenlijk vind ik het het niet waard.

Jij kunt heel veel, gezien je buffer. Maar wil je het ook?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 21:20
Aikon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:43:
Daarnaast, €30.000 vermogen en €500-1000 per maand sparen... dat is écht bovengemiddeld, zeker op jonge leeftijd.
Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar ik haal dit niet uit de OP. Vermogen is bezittingen minus schulden...

[ Voor 20% gewijzigd door wheel op 12-06-2023 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
wheel schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:00:
[...]

Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar ik haal dit niet uit de OP. Vermogen is bezittingen minus schulden...
Ja, goed moment om de discussie over wat exact onder vermogen valt hier te beginnen :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 21:20
Aikon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Ja, goed moment om de discussie over wat exact onder vermogen valt hier te beginnen :F
Dat behoeft geen discussie, die definitie bestaat namelijk al. Het leek me handig in een topic over financiën de juiste terminologie te hanteren, verder niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-07 15:27

Fijn dat je de bevestiging die je nodig hebt via het topic hebt gekregen!
Ook vanuit mijn kant een d:)b
Je stelt prioriteiten en hebt een behoorlijke buffer. Vakanties/horloges/auto's kunnen prima een hobby zijn maar ik merk maar al te vaak dat het vooral een kwestie van meedoen met anderen is.
Collega met een nieuwe auto. Blijkt private lease te zijn en hij moest geld bij z'n ouders lenen voor een wasmachine |:(
Kennis met een nieuwe Big Green Egg (die nog niet eens maandelijks aan gaat) en een betalingsachterstand op z'n hypotheek omdat er een paar rekeningen tegelijk kwamen. Dat zou ie weer inlopen met het vakantiegeld.

Heeft in mijn ogen ook wel te maken met sociale media. Iedereen laat nieuwe ervaringen en dingen zien alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Een Opel voldoet niet, het moet een Audi/BMW/Tesla of eigenlijk nog liever een Lambo of Porche zijn.
Gewoon een dag gewerkt, koken en de aardappels te gaar koken omdat je kind een poepluier had levert te weinig likes op. Het moet allemaal bijzonder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Laatst online: 20:45
superkoex9 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Fijn dat je de bevestiging die je nodig hebt via het topic hebt gekregen!
Ook vanuit mijn kant een d:)b
Je stelt prioriteiten en hebt een behoorlijke buffer. Vakanties/horloges/auto's kunnen prima een hobby zijn maar ik merk maar al te vaak dat het vooral een kwestie van meedoen met anderen is.
Collega met een nieuwe auto. Blijkt private lease te zijn en hij moest geld bij z'n ouders lenen voor een wasmachine |:(
Kennis met een nieuwe Big Green Egg (die nog niet eens maandelijks aan gaat) en een betalingsachterstand op z'n hypotheek omdat er een paar rekeningen tegelijk kwamen. Dat zou ie weer inlopen met het vakantiegeld.

Heeft in mijn ogen ook wel te maken met sociale media. Iedereen laat nieuwe ervaringen en dingen zien alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Een Opel voldoet niet, het moet een Audi/BMW/Tesla of eigenlijk nog liever een Lambo of Porche zijn.
Gewoon een dag gewerkt, koken en de aardappels te gaar koken omdat je kind een poepluier had levert te weinig likes op. Het moet allemaal bijzonder zijn.
Maar ook dit 'het zal wel linksom ergens anders mis gaan' vooroordeel word ik zelf niet blij van merk telkens als ik toevallig even in negatieve gedachtes zit of iemand anders erover begint. Verspilde energie.

In positieve zin ben ik veel liever bezig met werken aan mijzelf, mijn ambities en die van de mensen rondom. Daar kun je fulltime mee bezig zijn (ik wel :+ ) en is de tijd die ik besteed aan anderen m.b.t. bovenstaande ten koste van dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Laatst online: 10-07 15:27
Furion2000 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:36:
[...]

Maar ook dit 'het zal wel linksom ergens anders mis gaan' vooroordeel word ik zelf niet blij van merk telkens als ik toevallig even in negatieve gedachtes zit of iemand anders erover begint. Verspilde energie.

In positieve zin ben ik veel liever bezig met werken aan mijzelf, mijn ambities en die van de mensen rondom. Daar kun je fulltime mee bezig zijn (ik wel :+ ) en is de tijd die ik besteed aan anderen m.b.t. bovenstaande ten koste van dat.
Kwam wellicht wat generaliserend over maar was zeker niet zo bedoeld.
Meer om het beeld te schetsen dat je niet in de portemonnee kan kijken.

Zelf besteed ik ook zo min mogelijk energie aan anderen op dat vlak. Als iemand een horloge/auto/pakje kauwgom koopt zal ie het kunnen betalen en het er voor overhebben. Zo niet, ook niet mijn pakkie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-07 13:11
Een veilige buffer is: spaarrekening waarmee je 3 maanden kunt rondkomen zonder dat er maar een cent binnenkomt.

Voor de TS is dat al binnen.

En daarmee doet die al beter dan het merendeel van de mensen.

De meeste mensen zijn vaak bezig met luxe reizen, luxe auto's, ... en branden zo al hun geld weg, je wilt niet weten hoeveel mensen ver boven hun stand leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Laatst online: 20:45
chime schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:02:
Een veilige buffer is: spaarrekening waarmee je 3 maanden kunt rondkomen zonder dat er maar een cent binnenkomt.
Ik ben benieuwd of dit een mening is of dat jij een feitje weet wat ik nog niet weet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:38
Comparison is the thief of joy.

24, dan heb je pas net haar op je piemel, wel al een goede baan met een ongetwijfeld veelbelovende toekomst, een lease-auto, de kunde om met geld op te gaan, een betaalbare woning en een goed behapbare studieschuld.

Jongeman, u heeft een mooie toekomst voor de boeg. Die onzekerheid kan ik niet weg nemen met een paar woorden, er zijn hierboven al veel wijsheden gedeeld.

Zet in je agenda: 13-6-2028 met een linkje naar dit topic. Lees het terug en denk 'wat een cutie was ik toen'. :+

[ Voor 3% gewijzigd door EvaluationCopy op 13-06-2023 16:23 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-07 11:24
Wat een leuk topic om te lezen, TS maak je niet druk!
Je doet het echt super.

Het blijft soms lastig niet naar een ander te kijken. Wij vinden dat soms ook lastig, in mijn omgeving lijkt ook iedereen flinke centen te hebben. Caravans/mooiere auto's dan ons/flinke verbouwingen. Als ik dan doorvraag, merk je dat ze overwaarde uit eerdere huizen uitgegeven hebben, de verbouwing met een tweede hypotheek financieren etc. Auto met een lening gekocht. Alleen mensen die je echt vertrouwt die zeggen alles maar eerlijk.

Andere in mijn omgeving was ook een beetje een blaaskaak, net een auto gekocht dan weer ingeruild. Was zijn vriendin jarig, ging ie om een Louis Vuitton tas. Mijn nieuwsgierige ikke vroeg dus echt een keer waar hij dat van deed. Want ik wist dat hij hetzelfde verdiende als ik. Wat blijkt.. Zij gaven dus echt letterlijk elke cent uit die ze hadden. Ik vroeg hem een keer of hij dan geen spaarrekening had, maar nee dat hadden ze niet.

Na die dingen viel er bij mij wel een "kwartje", wij met onze voorzichtige hypotheek. Oud autootje wat nog technisch prima is. Maar dus wel in een situatie dat we tegenslagen met eenvoud op kunnen vangen.

En ik denk altijd maar zo op langere termijn is die voorzichtigheid echt waardevoller dan een gouden klokkie, of een LV tas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:38
Die collega's heb ik ook. Een gezinsinkomen van 8000 bruto, auto van de baas en dan nóg geld moeten lenen voor zonnepanelen of een lease- CV ketel afsluiten 'want ze komen niet aan sparen toe' |:(

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:16

Niet iedereen doet het bewust om op te scheppen, sommigen zijn ook gewoon op zoek naar bevestiging, net als jijzelf. We zijn allemaal mensen :)

Sprak onlangs ook iemand waarvan velen zich afvroegen waar hij het toch van doet. Bleek dat z'n moeder eigenlijk haar hele leven vergeten had te genieten, waardoor ze hem een flinke som achterliet. Hij volgt nu z'n droom, echter tegen een prijs. Anderen hebben de prijs eventueel betaald in een flinke investering qua tijd, door ooit de tering naar de nering te hebben moeten zetten en zichzelf eindelijk iets dusdanig moois te kunnen veroorloven, terwijl ze van verder zijn gekomen dan jijzelf. Zoveel mensen, zoveel verhalen.

Verder herken ik me wel enorm in je verhaal. Been there, done that. Heeft mij ook jaren aan stress en ontevredenheid gekost kan ik je zeggen. Ik ben blij dat je op jouw leeftijd dus al de realitycheck hebt, want het heeft bij mij een stuk langer geduurd te beseffen dat, ondanks dat ik vele keuzes heb gemaakt die achteraf niet de meest tactische waren, er nog altijd meer mensen zijn die met me zouden willen ruilen dan andersom.

Geniet van de wetenschap, en vergeet ook vooral niet te genieten van dat wat je hebt. Jezelf wat gunnen is soms ook gewoon goed voor de ziel ;)
Pagina: 1