*Deze reactie is verwijderd.
[ Voor 98% gewijzigd door -Lukas- op 04-05-2025 20:59 ]
[ Voor 98% gewijzigd door -Lukas- op 04-05-2025 20:59 ]
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
[ Voor 42% gewijzigd door Hoepla33 op 09-06-2023 23:18 ]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
En trek je überhaupt niet veel van die verhalen aan. Het merendeel komt waarschijnlijk uit een financieel betere thuis situatie, dus je moet simpelweg van verder komen.Johan Bogle schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:17:
Over een jaartje of 4/5 doe jij ook aan die verhalen mee
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Om het even duidelijk te maken. Lol nee je doet het fucking goed. Als je op deze manier door buffelt heb je straks mooie spaarcenten een keer loonsverhoging/promotie en een stabiele ondergrond om verder te zoeken. Als je wellicht een relatie zou krijgen kun je samen verder kijken. Zolang jij je goed voelt in je gedeelde appartement/kamer en je situatie zijn degenen die jouw situatie veroordelen juist de sukkels.-Lukas- schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:12:
Voor mijn gevoel ben ik namelijk altijd die arme sukkel met een studieschuld die niet goed is in geld verdienen en ook niet kan beleggen. Ben ik in jullie ogen misschien lui geweest, heb ik andere zaken (buiten het beleggen in shitcoins) niet goed aangepakt of zie ik het gewoon verkeerd en ben ik prima of misschien zelfs wel goed bezig voor mijn leeftijd/opleidingsniveau?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
[ Voor 34% gewijzigd door Ilmar op 10-06-2023 00:45 ]
[ Voor 33% gewijzigd door Yucon op 10-06-2023 06:46 ]
Divide and conquer.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik heb dat boek nooit gelezen, ken wel verhalen erover. Nu heb ik sowieso heel weinig met zulk soort boeken die ik ook gewoon in de zelf-hulp categorie gooi, maar de auteur daarvan is iig helemaal van het padje af, compleet op het crypto-wappie pad, en uit mijn hoofd is zijn primaire inkomstenbron tegenwoordig oplichten van mensen. ("Cursussen" van honderden/duizenden euro's aanbieden over hoe je moet gaan "investeren" in de huizenmarkt enzo).TheDudez schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:22:
Zo te lezen doe je het nog niet zo verkeerd. Verder wil ik je wel adviseren om een paar boeken te lezen over financiën. Bijvoorbeeld Rich poor Dad. Master your mindset enzevoort. Geld is niet eng! Maar ook niet het belangrijkste. Het belangrijkste is tijd! Tijd heb je maar beperkt. Geld is er in overvloed.
Ook jouw collega's kunnen hun geld maar één keer uitgeven, of ze verdienen heel veel meer dan jij, of zij zijn degene met financiele problemen en niet jij.-Lukas- schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:12:
Op mijn werk hebben mensen het de hele tijd over dure vakanties, dure leaseauto's, luxe horloges en het kopen van huizen.
Je hebt het nóóit gelezen. Maar je hebt wel een mening. Jij bent ook zo iemand die roept begin niet voor je zelf want ik heb gehoord dat het eng is. Dit is typisch een loonslaaf antwoord.Sissors schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:42:
[...]
Ik heb dat boek nooit gelezen, ken wel verhalen erover. Nu heb ik sowieso heel weinig met zulk soort boeken die ik ook gewoon in de zelf-hulp categorie gooi, maar de auteur daarvan is iig helemaal van het padje af, compleet op het crypto-wappie pad, en uit mijn hoofd is zijn primaire inkomstenbron tegenwoordig oplichten van mensen. ("Cursussen" van honderden/duizenden euro's aanbieden over hoe je moet gaan "investeren" in de huizenmarkt enzo).
[...]
Ook jouw collega's kunnen hun geld maar één keer uitgeven, of ze verdienen heel veel meer dan jij, of zij zijn degene met financiele problemen en niet jij.
Ik vraag me ovrigens wel af in wat voor een omgeving jij werkt, bij mij op het werk heb je dat iig echt niet. En natuurlijk zijn er mensen die een dure vakantie doen of een mooi huis kopen, maar daar gaat het zeker niet de hele tijd over, en dure leaseautos en luxe horloges komen uberhaupt niet ter spraken.
Deels pochen, deels rijke ouders, deels niet-sparen-maar-uitgeven, deels keuzes (de een een dikke auto, de ander een reis), deels select horen (confirmation bias). En 'ik heb het moeilijk' zal je sowieso vaak niet zomaar horen van je collega's, zeker als je nog in een inwerkperiode zit en je elkaar niet heel goed kent.-Lukas- schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:12:
Op mijn werk hebben mensen het de hele tijd over dure vakanties, dure leaseauto's, luxe horloges en het kopen van huizen.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
TheDudez schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:02:
[...]
Je hebt het nóóit gelezen. Maar je hebt wel een mening. Jij bent ook zo iemand die roept begin niet voor je zelf want ik heb gehoord dat het eng is. Dit is typisch een loonslaaf antwoord.
Giant crash coming. Depression possible. Fed forced to print billions in fake money. By 2025 gold at $5,000 silver at $500 and Bitcoin at $500,000. Why? Because faith in US dollar, fake money, will be destroyed. Gold & Silver Gods money. Bitcoin people’s $. Take care.
— Robert Kiyosaki (@theRealKiyosaki) 13 februari 2023
Best INVESTMENT: Cans of Tuna Fish. Inflation about to take off. Best investments are cans of tuna & baked beans. You can’t eat gold, silver, or Bitcoin. You can eat cans of tuna and baked beans. Food most important. Starvation next problem. Invest in the solution. Take care.
— Robert Kiyosaki (@theRealKiyosaki) 13 juni 2022
[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 10-06-2023 09:19 ]
wimpie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:32:
Niet alleen op je werk zie je dit, ook hier op Tweakers zetten je ‘collega’s’ hun auto’s en zonnepanelen in hun signature.
Ik heb het wel gelezen, ben geen loonslaaf en ik ben het alsnog helemaal met @scissors eens. Er zitten wat elementen in het boek die zeker een punt hebben maar het is zeker geen bijbel en die kerel is maf niet iemand op wie ik zou willen lijken.TheDudez schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:02:
[...]
Je hebt het nóóit gelezen. Maar je hebt wel een mening. Jij bent ook zo iemand die roept begin niet voor je zelf want ik heb gehoord dat het eng is. Dit is typisch een loonslaaf antwoord.
Dat is eigenlijk het mooiste moment om die les te leren. Minimale consequenties, maximale pijn (want voor dat spaargeld heb je veel harder moeten werken dan voor de 500 euro pm die je nu wegzet).-Lukas- schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:12:
Dit komt doordat ik al het geld wat ik met mijn bijbaan tijdens de laatste jaren van de middelbare heb verdiend ben kwijtgeraakt. Dit kwam door een verkeerde strategie bij het gokken investeren in crypto. Hierdoor ben ik aan mijn studie begonnen met maar €1,5k spaargeld.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 10-06-2023 10:07 ]
lost95 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:52:
Zeggen dat je deze maand een smartwatch hebt gekocht voor 600 euro is helaas stoerder dan te zeggen dat je 750 euro hebt gespaard deze maand..
Kortom, je doet het goed en let op wat jij belangrijk vind, en niet wat anderen vinden.
In je signature zetten hoeveel je deze maand gespaard hebtwimpie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:32:
Gaat toch prima! Nergens druk om maken.
Niet alleen op je werk zie je dit, ook hier op Tweakers zetten je ‘collega’s’ hun auto’s en zonnepanelen in hun signature.
Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!
inderdaad. maar dat is (in ieder geval bij mij) vooral functioneel bedoeld. Het geeft context bij mijn posts. Anders moet je die info telkens bij je posts zetten.wimpie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:32:
Gaat toch prima! Nergens druk om maken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Festina lente
Always look on the bright side of life.
Het grote probleem is dat je 1 situatie tegenover meerdere situaties vergelijkt.Gewoon niet je eigen situatie vergelijken met anderen, simpel.
let the past be the past.
Je bent 24 en verdient 3150*12=37800 euro per jaar en rijdt ook nog eens in een EV. Modaal inkomen in 2023 is zo'n 40k. Met andere woorden: je bent net van school en verdient nu al bijna modaal. Ik ga er gemakshalve vanuit dat het genoemde salaris incl vakantiegeld+eindejaarsuitkering is.-Lukas- schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:12:
In cijfers zit mijn situatie er als volgt uit:
- 24 jaar
- Afgeronde WO Master (nominaal gehaald in 4 jaar)
- Studieschuld bij ome DUO van €25k met 0,4% rente na kwijtschelding prestatiebeurs
- 9 maanden werkzaam met een bruto maandsalaris van €3.150 en een goedkope lease EV (8% bijtelling)
- Maandelijks spaarbedrag van €500-€1000+ afhankelijk van uitgaven
- €22,5k spaargeld en €8k aan diverse beleggingen
- Maandhuur van €740 (kale huur, GWL+internet en parkeerplek) voor een (kleine) kamer in een gedeeld appartement in de randstad
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Aschtra op 10-06-2023 14:50 ]
Dat zijn mensen die hoofdzakelijk vertoeven in die relevante subfora en daar heel veel posten waardoor het ineens interessanter is om dat in je signature te hebben dan om het regelmatig te moeten herhalen. Heeft zeker niet bij iedereen met onzekerheid of ego te maken, al zullen er zo ook wel mensen tussen zitten.mannowlahn schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:25:
[...]
dat is mij nooit opgevallen maar dat is wel een overtreffende trap van onzekerheid hoor.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Dus omdat iemand fouten maakt (wat ik betwijfel in dit geval). Is het boek gelijk slecht wat jij niet hebt gelezen maar gehoord van andere. All kan je er maar een paar bevingen uithalen waar je wat van kan leren dan is het nog steeds waardevolle informatie.Sissors schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:15:
[...]
[Twitter]
[Twitter]
Hij is meerdere keren failliet gegaan, en nu is verkoopt hij "trainingen" en "mentor programmas" voor tienduizenden dollars per stuk, die je leren hoe je rijk moet worden op de vastgoed markt.
Maar goed, ik neem al niemand serieus die het woord "loonslaaf" gebruikt.
Het boek is onzin en de schrijver is een leugenaar die rijk wordt van mensen zoals jij. Dit soort boeken worden al eeuwen geschreven en maken nooit hun beloftes waar. Ben je echt niet bekend met deze zelfhulp praktijken? Dit is ongeveer alsof iemand mij vraagt wat phishing is. Hoezo weet je dit niet?TheDudez schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:46:
[...]
Dus omdat iemand fouten maakt (wat ik betwijfel in dit geval). Is het boek gelijk slecht wat jij niet hebt gelezen maar gehoord van andere. All kan je er maar een paar bevingen uithalen waar je wat van kan leren dan is het nog steeds waardevolle informatie.
Ninety percent of everything is crap.
Een kapotte klok vertelt twee keer per dag de juiste tijd, maar je weet enkel wanneer dat is als je ook een werkende klok hebt. Dat zijn boek af en toe een goed punt maakt is niet zo nuttig als je niet eerst de kennis hebt om ze te onderscheiden van alle self-help nonsense.TheDudez schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:46:
[...]
Dus omdat iemand fouten maakt (wat ik betwijfel in dit geval). Is het boek gelijk slecht wat jij niet hebt gelezen maar gehoord van andere. All kan je er maar een paar bevingen uithalen waar je wat van kan leren dan is het nog steeds waardevolle informatie.
Iedereen maakt fouten en daar leer je van! Het is vallen en opstaan. Omdat de topic starter een fout heeft gemaakt met crypto wil nog niet zeggen dat het allemaal fout is hij heeft actie ondernomen. Een hoop durven geen actie te ondernemen. Hij had zich er alleen wel veel meer in moeten verdiepen en risco spreiden.
[ Voor 31% gewijzigd door Erwin3punt0 op 10-06-2023 21:41 ]
Bedenk je zelf ook vooral: wil ik iets, of kan ik iets?-Lukas- schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:08:
Wow, ik had eigenlijk helemaal niet zo veel positieve reacties verwacht. Bedankt allemaal!
Door jullie reacties heb ik een beter perspectief gekregen op de situatie. Ik heb mij gerealiseerd dat het probleem vooral tussen mijn oren zit en dat veel mensen houden van opscheppen over het uitgeven van geld wat ze eigenlijk niet hebben. Op rationeel vlak wist ik dit natuurlijk al wel (ik heb al flink wat boeken op het gebied van persoonlijke financiën gelezen) maar ik had er toch hele andere emoties bij en dat was slecht voor mijn zelfvertrouwen. Ik ben daarom erg blij om een keer van anderen te horen dat ik goed bezig ben op financieel vlak. Dit beetje validatie betekent veel voor mij en heeft mijn zelfvertrouwen een boost gegeven. Ik zal jullie adviezen dan ook gaan opvolgen door meer vertrouwen te hebben in mezelf en mijn eigen kunnen, op volle kracht door te gaan met sparen en lak te hebben aan anderen hun misplaatste opschepperij.
Nogmaals bedankt en over een aantal jaar zal ik een update geven op deze thread
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar ik haal dit niet uit de OP. Vermogen is bezittingen minus schulden...Aikon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:43:
Daarnaast, €30.000 vermogen en €500-1000 per maand sparen... dat is écht bovengemiddeld, zeker op jonge leeftijd.
[ Voor 20% gewijzigd door wheel op 12-06-2023 10:00 ]
Ja, goed moment om de discussie over wat exact onder vermogen valt hier te beginnenwheel schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:00:
[...]
Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar ik haal dit niet uit de OP. Vermogen is bezittingen minus schulden...
Dat behoeft geen discussie, die definitie bestaat namelijk al. Het leek me handig in een topic over financiën de juiste terminologie te hanteren, verder niets.Aikon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:55:
[...]
Ja, goed moment om de discussie over wat exact onder vermogen valt hier te beginnen
Fijn dat je de bevestiging die je nodig hebt via het topic hebt gekregen!-Lukas- schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:08:
Wow, ik had eigenlijk helemaal niet zo veel positieve reacties verwacht. Bedankt allemaal!
Door jullie reacties heb ik een beter perspectief gekregen op de situatie. Ik heb mij gerealiseerd dat het probleem vooral tussen mijn oren zit en dat veel mensen houden van opscheppen over het uitgeven van geld wat ze eigenlijk niet hebben. Op rationeel vlak wist ik dit natuurlijk al wel (ik heb al flink wat boeken op het gebied van persoonlijke financiën gelezen) maar ik had er toch hele andere emoties bij en dat was slecht voor mijn zelfvertrouwen. Ik ben daarom erg blij om een keer van anderen te horen dat ik goed bezig ben op financieel vlak. Dit beetje validatie betekent veel voor mij en heeft mijn zelfvertrouwen een boost gegeven. Ik zal jullie adviezen dan ook gaan opvolgen door meer vertrouwen te hebben in mezelf en mijn eigen kunnen, op volle kracht door te gaan met sparen en lak te hebben aan anderen hun misplaatste opschepperij.
Maar ook dit 'het zal wel linksom ergens anders mis gaan' vooroordeel word ik zelf niet blij van merk telkens als ik toevallig even in negatieve gedachtes zit of iemand anders erover begint. Verspilde energie.superkoex9 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:27:
[...]
Fijn dat je de bevestiging die je nodig hebt via het topic hebt gekregen!
Ook vanuit mijn kant een![]()
Je stelt prioriteiten en hebt een behoorlijke buffer. Vakanties/horloges/auto's kunnen prima een hobby zijn maar ik merk maar al te vaak dat het vooral een kwestie van meedoen met anderen is.
Collega met een nieuwe auto. Blijkt private lease te zijn en hij moest geld bij z'n ouders lenen voor een wasmachine![]()
Kennis met een nieuwe Big Green Egg (die nog niet eens maandelijks aan gaat) en een betalingsachterstand op z'n hypotheek omdat er een paar rekeningen tegelijk kwamen. Dat zou ie weer inlopen met het vakantiegeld.
Heeft in mijn ogen ook wel te maken met sociale media. Iedereen laat nieuwe ervaringen en dingen zien alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Een Opel voldoet niet, het moet een Audi/BMW/Tesla of eigenlijk nog liever een Lambo of Porche zijn.
Gewoon een dag gewerkt, koken en de aardappels te gaar koken omdat je kind een poepluier had levert te weinig likes op. Het moet allemaal bijzonder zijn.
Kwam wellicht wat generaliserend over maar was zeker niet zo bedoeld.Furion2000 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:36:
[...]
Maar ook dit 'het zal wel linksom ergens anders mis gaan' vooroordeel word ik zelf niet blij van merk telkens als ik toevallig even in negatieve gedachtes zit of iemand anders erover begint. Verspilde energie.
In positieve zin ben ik veel liever bezig met werken aan mijzelf, mijn ambities en die van de mensen rondom. Daar kun je fulltime mee bezig zijn (ik wel) en is de tijd die ik besteed aan anderen m.b.t. bovenstaande ten koste van dat.
Ik ben benieuwd of dit een mening is of dat jij een feitje weet wat ik nog niet weetchime schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:02:
Een veilige buffer is: spaarrekening waarmee je 3 maanden kunt rondkomen zonder dat er maar een cent binnenkomt.
[ Voor 3% gewijzigd door EvaluationCopy op 13-06-2023 16:23 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Niet iedereen doet het bewust om op te scheppen, sommigen zijn ook gewoon op zoek naar bevestiging, net als jijzelf. We zijn allemaal mensen-Lukas- schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:08:
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq